علوم غیرزیستی دریا
مریم سیوف جهرمی؛ زهره شاهمنصوری
چکیده
در این مطالعه، با استفاده از دادههای بلندمدت AVISO، طی 25 سال (11 دیماه 1371 الی 10 دیماه 1394)، آنومالی تراز دریای خلیج فارس (قدرت تفکیک فضایی 0/25 درجه طول و عرض جغرافیایی)، در محیط نرمافزار MATLAB مورد بررسی قرار گرفته است. متوسط 25 ساله از دادهها نشان میدهد؛ آنومالی تراز دریا مثبت و برابر باcm 3/06 ± 0/05 (انحراف معیار±میانگین) است ...
بیشتر
در این مطالعه، با استفاده از دادههای بلندمدت AVISO، طی 25 سال (11 دیماه 1371 الی 10 دیماه 1394)، آنومالی تراز دریای خلیج فارس (قدرت تفکیک فضایی 0/25 درجه طول و عرض جغرافیایی)، در محیط نرمافزار MATLAB مورد بررسی قرار گرفته است. متوسط 25 ساله از دادهها نشان میدهد؛ آنومالی تراز دریا مثبت و برابر باcm 3/06 ± 0/05 (انحراف معیار±میانگین) است که بیشتر از متوسط جهانی است. دامنه تغییرات آن از مقدار کمینه cm 2/46 تا بیشینه cm 3/42 تغییر میکند. متوسط 25 ساله از هر فصل نشان میدهد که آنومالی تراز دریا با خیزی در فصل پاییز و افتی در فصل بهار مواجه است. دو فصل تابستان و زمستان به صورت فصل گذار از بیشینه آنومالی پاییزه به کمینه آنومالی بهاره است. همچنین نتایج نشان میدهد که توزیع مکانی آنومالی تراز دریا در حوضه، متفاوت است. میانگین آنومالی روند تراز دریا در خلیجفارس افزایشی و برابر با 0/1±2/9+ mm/year است که خلیجفارس را عملا به سه بخش شمال غربی در نزدیکی ساحل عربی (با آهنگ کمتر از mm/year 2/5)، بخش شمالی و مرکزی خلیج (با آهنگ mm/year 3/5-2/5) و بخش جنوبی خلیج و تنگه هرمز (با آهنگ بیش از mm/year 3/5) تقسیم میکند. پس بنابراین، اگرچه سر خلیج فارس دارای روند تغییرات مثبت است، اما کمتر از بخش جنوبی آن و در نزدیکی تنگه هرمز است. اگر افزایش تراز دریای خلیج فارس، با همین روند ادامه یابد، در 200 سال آینده، بیش از m 0/5 سطح تراز دریای خلیجفارس افزایش خواهد داشت که در حجم حوضه و مساحت آن تغییرات قابل توجهی وارد میشود.
علوم زیستی دریا
داریوش محمدی کیا؛ احمد سواری؛ بابک دوست شناس؛ حسین محمد عسگری
چکیده
بررسی پلانکتونی آب های جنوبی ساحلی قشم در استان هرمزگان طی دو فصل سرد و گرم و در چهار ایستگاه(ساحل پارک زیتون، ساحل سوزا، ساحل شیب درازو ساحل سلخ) در سال 1395-1394 انجام شد. به طور کلی طی این بررسی، گونههای مختلف فیتوپلانکتونی متعلق به چهار رده دیاتومهها(Bacillariophyceae)، دینوفلاژله هاDinophyceae))،کلروفیسه ها(Chlorophyceae) و جلبک های سبز–آبی(Cyanophyceae) ...
بیشتر
بررسی پلانکتونی آب های جنوبی ساحلی قشم در استان هرمزگان طی دو فصل سرد و گرم و در چهار ایستگاه(ساحل پارک زیتون، ساحل سوزا، ساحل شیب درازو ساحل سلخ) در سال 1395-1394 انجام شد. به طور کلی طی این بررسی، گونههای مختلف فیتوپلانکتونی متعلق به چهار رده دیاتومهها(Bacillariophyceae)، دینوفلاژله هاDinophyceae))،کلروفیسه ها(Chlorophyceae) و جلبک های سبز–آبی(Cyanophyceae) شناسایی گردید. فیتوپلانکتون ها تا حد جنس شناسایی شدند، از رده دیاتومه31، از رده دینوفلاژله 11، از رده کلروفیسه 6 و از رده سیانوفیسه 4 جنس شناسایی شدند. میانگین (± خطای استاندارد) تراکم و شاخصهای سیمپسون، پایلو، شانون و مارگالف به ترتیب 63/9±6705/72 سلول در لیتر، 0/34± 0/82، 12/17±0/1، 9/19±9/0 و 0/38± 2/61 در فصل گرم و 53/2 ±13/ 5666 سلول در لیتر، 0/06± 0/77، 12/11±1/0، 9/17±1/0 و 0/43± 2/26 در فصل سرد به دست آمد. بیشترین میزان شباهت فیتوپلانکتونی فصلی بر اساس ضرایب سورنسن و جاکارد، به ترتیب 0/97 و 0/88 در فصول گرم و سرد بود. همبستگی معنی داری بین تنوع سیمپسون و شانون- وینر با شوری و فسفات مشاهده گردید. در حالیکه تراکم فیتوپلانکتون ها با شوری و pH همبستگی معنا داری نشان داد. نتایج نشان داد مناطق مورد مطالعه از نظر شرایط اکولوژیک دارای رتبه متوسط و جامعه فیتوپلانکتونی از تنوع و غنای نسبتاً خوبی برخوردار است.
علوم غیرزیستی دریا
محمد تقی زمانیان؛ مسعود صدری نسب؛ مهری فلاحی
چکیده
طراحی مدل عددی اقیانوسی برای خلیجفارس برای پیشبینی پدیدهها و فراسنجهای اقیانوسی، از جمله راههای پیشگیری یا رفع مشکلات موجود در این محیط مهم میباشد و کار موثر، طراحی مدل آزمایشگاهی در تشابه با آن بوده که میتواند واکنش فیزیکی محیط را نسبت به شرایط مختلف مشخّص کند. هدف این پژوهش، طراحی مدل عددی اقیانوسی آزمایشگاهی، ...
بیشتر
طراحی مدل عددی اقیانوسی برای خلیجفارس برای پیشبینی پدیدهها و فراسنجهای اقیانوسی، از جمله راههای پیشگیری یا رفع مشکلات موجود در این محیط مهم میباشد و کار موثر، طراحی مدل آزمایشگاهی در تشابه با آن بوده که میتواند واکنش فیزیکی محیط را نسبت به شرایط مختلف مشخّص کند. هدف این پژوهش، طراحی مدل عددی اقیانوسی آزمایشگاهی، در تشابه با خلیجفارس، برای پیشبینی پاسخ محیط به نیروی کشند و باد است. این مدل سه بعدی از معادلات مقدم در دستگاه مختصات کروی زمین با آرایه قائم سیگما برای همانندسازی سود میبرد. برای حل معادلات مدل از روش تفاضل متناهی استفاده شده است. اصول بهکار رفته در طراحی مدل و محاسبه منطقیتر تنش بین لایهها، از مزایای این مدل، در مقایسه با مدلهای مشابه است. به این منظور، یک حوضه پنج لایه اقیانوسی با کفی نا تراز، بیشترین عمق 100 متر و کمترین عمق 80/09 متر درنظر گرفته شده است. میانگینهای روزانه باد خلیجفارس، شوری و دمای آب و تغییرات تراز آب در تنگهی هرمز از دادههای ورودی مدل است. اجرای دو سالهی این مدل نشان داد که دراین حوضه نیروی کشند در مقایسه با نیروی باد و اختلاف چگالی، یک نیروی غالب است. همچنین جریانی با بیشینهی 1/98 متربرثانیه در تنگه ایجاد شده که چرخش پادساعتگردی را در حوضه برقرار مینماید. حداکثر مجموع تغییرات ارتفاع آب، در این ناحیه 2/98 متر بهدست آمد. نتایج اجرای این مدل آزمایشگاهی با واقعیتهای اقیانوسشناختی خلیجفارس تطابق داشته و ضمن برآورده نمودن هدف، اساس مدلی مناسبی برای خلیجفارس است.
مهندسی دریا
احمد حاجیوند؛ عقیل دارایی
چکیده
پیش بینی مقاومت کشتی مهمترین بخش طراحی هیدرودینامیکی کشتی است. امروزه روشهای محاسباتی به عنوان ابزاری متداول برای این منظور استفاده میشوند. محاسبه مقاومت کل شناور با روش عددی دینامیک سیالات محاسباتی به صورت دوفازی به زمان محاسباتی زیادی نیاز دارد. ایده تقسیمبندی مقاومت کل به مولفههای مختلف بر مبنای عامل فیزیکی ایجاد کننده ...
بیشتر
پیش بینی مقاومت کشتی مهمترین بخش طراحی هیدرودینامیکی کشتی است. امروزه روشهای محاسباتی به عنوان ابزاری متداول برای این منظور استفاده میشوند. محاسبه مقاومت کل شناور با روش عددی دینامیک سیالات محاسباتی به صورت دوفازی به زمان محاسباتی زیادی نیاز دارد. ایده تقسیمبندی مقاومت کل به مولفههای مختلف بر مبنای عامل فیزیکی ایجاد کننده نیرو از اصول اساسی در هیدرودینامیک کشتی است. در روش ترکیبی ارائه شده بر مبنای اصل تقسیم بندی مقاومت، بخش مربوط به مقاومت موجسازی با کمک انتگرال میشل و بخش ویسکوز با حل معادلات جریان واقعی و روش دو بدنه و به صورت تک فاز در محیط دینامیک سیالات محاسباتی بدست آمده است. محاسبات برای ۱۰ سرعت مختلف در بازه عدد فرود 06/0 تا 62/0 انجام و در هر سرعت سهم هر کدام از مولفههای مقاومت تعیین گردیده است. در روش ترکیبی زمان محاسبات به شدت کاهش مییابد. برای مقایسه نتایج، شبیهسازیها در حالت دوفازی نیز انجام شده است. نتایج به دست آمده از روش ترکیبی و دوفازی به طور متوسط 7 درصد اختلاف دارند با این حال زمان محاسبات حالت ترکیبی به طور متوسط 97 درصد کمتر از زمان شبیهسازی حالت دوفازی به دست آمده است.
مهندسی دریا
حامد جلیل مصیر؛ روح اله فتاحی؛ الهام قنبری عدیوی
چکیده
پدیده انتقال رسوب یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در عملکرد هیدرولیکی و ساختار ریختشناسی سواحل تلقی میشود. به علاوه توسعه پایدار، اقدامات مهندسی و انتخاب متناسبترین روش حفاظت جهت ساماندهی و تثبیت سواحل، در گروی آگاهی از کمیت بار رسوبی میباشد. بنابراین تمرکز این پژوهش بهطور کلی برآورد نرخ انتقال رسوب، ارزیابی تاثیر پوشش جنگلی ...
بیشتر
پدیده انتقال رسوب یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در عملکرد هیدرولیکی و ساختار ریختشناسی سواحل تلقی میشود. به علاوه توسعه پایدار، اقدامات مهندسی و انتخاب متناسبترین روش حفاظت جهت ساماندهی و تثبیت سواحل، در گروی آگاهی از کمیت بار رسوبی میباشد. بنابراین تمرکز این پژوهش بهطور کلی برآورد نرخ انتقال رسوب، ارزیابی تاثیر پوشش جنگلی ساحلی (کمربند سبز) بر کاهش روند نرخ انتقال رسوب در اثر امواج بلند از جمله سونامی و دستیابی به مدل پارامتریک متناسب با هر منطقه ساحلی با استفاده از نرمافزار SPSS میباشد. آزمایشها بر پایه اثربخشی درخت مانگرو برای کاهش انرژی سونامی، به وسیله یک ساختار درختچه مصنوعی شبیهسازی شده، به ازای دو چیدمان درختی مستطیلی و مثلثی، 3 ارتفاع موج ورودی 6، 9 و 12 سانتیمتر، شیب ساحل ثابت و افقی، قطر رسوب 0/35 میلیمتر و در شرایط حضور و عدم حضور پوشش انجام گردید. نیروی وارد شده ناشی از موج با استفاده از روش اندازهگیری مستقیم به کمک نیروسنج الکترونیکی (Load cell) و سرعت موج با استفاده از دستگاه سرعتسنج داپلر صوتی (ADV) اندازهگیری شدند. نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد که با وجود پوشش جنگلی، 41/17 درصد از فرسایش و آبشستگی سواحل جلوگیری شده و به تثبیت و احیای سواحل کمک میگردد، همچنین در نظر گرفتن شرایطی از قبیل انتخاب چیدمان مثلثی و افزایش تراکم پوشش، به ترتیب منجر به بهبود 7/57 و 11/20درصدی وضعیت سواحل میگردد. در پایان نیز مدل پارامتریک و معادله تجربی برآورد نرخ انتقال رسوب با ضریب همبستگی معادل 0/95 پیشنهاد گردید.
مهندسی دریا
مسیح مر؛ احمد فیروزیان نژاد؛ سعید ضیایی راد؛ عبداله عیدانی نژاد
چکیده
مهم ترین ویژگی سازه های دوپایداره این است که این سازه ها دارای دو حالت کاملاً پایدار بوده و برای حفظ سازه در هریک از این حالات پایدار نیاز به هیچگونه منبع دائمی انرژی و یا اتصالات مکانیکی نمیباشد. صرفاً جهت تغییر شکل از یک حالت پایدار به حالت پایدار دیگر باید انرژی مصرف کرد. در این مقاله، مشخصات پایداری و پاسخ حرارتی ورق ...
بیشتر
مهم ترین ویژگی سازه های دوپایداره این است که این سازه ها دارای دو حالت کاملاً پایدار بوده و برای حفظ سازه در هریک از این حالات پایدار نیاز به هیچگونه منبع دائمی انرژی و یا اتصالات مکانیکی نمیباشد. صرفاً جهت تغییر شکل از یک حالت پایدار به حالت پایدار دیگر باید انرژی مصرف کرد. در این مقاله، مشخصات پایداری و پاسخ حرارتی ورق کامپوزیتی دوپایداره با لایهچینیهای نامتقارن مختلف بررسی و مطالعه شده است. روش اجزاء محدود غیرخطی برای تعیین پاسخ ورق کامپوزیتی نیز به کار رفته است. بدین منظور وابستگی دمایی به خواص مکانیکی ورقهای لایهای (لمینیت) بهخصوص بر ضرایب انبساط حرارتی ورق گرافیت/ اپوکسی مورد توجه است. همچنین اثر لایههای رزین در مشخصات پایداری ورقها بررسی شده است. اثر دما بر شکل نهایی ورقهای کامپوزیتی پخته شده در دمای °C 25 تا °C 180 سانتیگراد بررسی شده است. نتایج نشان دادند که ضرایب انبساط حرارتی اثر زیادی بر شکل ورقهای پخت شده دارند. از آنجایی که عدم یکسان بودن ضخامت لایه ها در ورقهای مرکب دوپایداره، که در حقیقت یک نوع نقص ساختاری می باشد، تأثیرات به سزایی در شکل بعد از پخت ورق، تعیین حالت پایدار اول ورق و همچنین تعیین مقدار نیرویی که باعث پرش ناگهانی بین دو حالت پایدار میشود، دارد. مشخص کردن ضخامت حقیقی هر لایه و همچنین لایههای رزین بین لایهها و روی ورق باعث میشود که مدلسازی ما تا حد بیشتری به واقعیت نزدیک شود. از اینرو ضخامت حقیقی لایه های ورق مرکب و همچنین لایه های رزین با استفاده از میکروسکوپ نوری تعیین شده و در مدلسازیها منظور گردیده اند. نتایج حاصل از شبیهسازی اجزاء محدود با نتایج تست عملی مقایسه گردیده و سازگاری مناسبی حاصل شده است.
مهندسی دریا
محمد حسین نوراله دزفولی؛ امیر عباس کمان بدست؛ علیرضا مسجدی؛ محمد حیدرنژاد؛ محمد حسین پورمحمدی
چکیده
یکی از روشهای کنترل پرش هیدرولیکی در پائیندست سازههای هیدرولیکی و تامین عمق پایاب مناسب، استفاده از حوضچه آرامش با واگرائی ناگهانی است. مطالعات گذشته نشان داده است که دراین حوضچهها طول پرش و در نتیجه طول حوضچه نسبت به حوضچه کلاسیک افزایش دارد. از سوی دیگر زبرکردن بستر از جمله تمهیداتی است که میتواند به منظور کاهش طول حوضچه ...
بیشتر
یکی از روشهای کنترل پرش هیدرولیکی در پائیندست سازههای هیدرولیکی و تامین عمق پایاب مناسب، استفاده از حوضچه آرامش با واگرائی ناگهانی است. مطالعات گذشته نشان داده است که دراین حوضچهها طول پرش و در نتیجه طول حوضچه نسبت به حوضچه کلاسیک افزایش دارد. از سوی دیگر زبرکردن بستر از جمله تمهیداتی است که میتواند به منظور کاهش طول حوضچه مورد استفاده قرار گیرد. حال این سوال مطرح خواهد بود که میزان تاثیر زبر کردن بستر چقدر میباشد. لذا در این مطالعه تاثیر حضور زبری بر طول پرش در حوضچه های واگرای ناگهانی بررسی شده است. برای این منظور آزمایشات در فلومی با طول 12 متر و عرض و ارتفاع 0/8 و 0/7 متر با واگرایی متقارن با نسبت بازشدگی 0/33 در محدوده اعداد فرود 2 تا 10 انجام شد. نتایج این مطالعه نشان داد که زبریها افزایش 31 درصدی طول پرش حاصل از واگرایی ناگهانی نسبت به پرش کلاسیک، را به میزان 12درصد نسبت کاهش داده است و از نظر طول حوضچه مشابه حوضچه USBR- ΙI میباشد. همچنین زبریها باعث کاهش طول غلتاب به میزان 20 درصد نسبت به پرش در مقطع ناگهانی ولی بستر صاف خواهد شد.
مهندسی دریا
محمد احمدنژاد؛ عباس فاضلی نیا
چکیده
به دلیل وجود اثرات هیدرولیکی و هیدرو دینامیکی در کانالها و آبراهه های قابل کشتیرانی, بایستی رفتار کشتی را در ارتباط با عرض کانال،سرعت و آبخور شناور مورد مطالعه قرار داد. مهم ترین پارامتری که طراح باید مد نظر قرار دهد پدیده اسکوات، می باشد. پیش بینی صحیح پارامترهای هیدرودینامیک برای کشتی های عملیاتی در مناطق کم عمق ...
بیشتر
به دلیل وجود اثرات هیدرولیکی و هیدرو دینامیکی در کانالها و آبراهه های قابل کشتیرانی, بایستی رفتار کشتی را در ارتباط با عرض کانال،سرعت و آبخور شناور مورد مطالعه قرار داد. مهم ترین پارامتری که طراح باید مد نظر قرار دهد پدیده اسکوات، می باشد. پیش بینی صحیح پارامترهای هیدرودینامیک برای کشتی های عملیاتی در مناطق کم عمق برای جلوگیری از به گل نشستن کشتی ضروری است.در این مقاله سعی شده پارامتر هیدرودینامیک برای شناورهای با بدنه سری 60 , در آب های کم عمق به روش آزمایش مدل برای بدنه با ضریب ظرافت بدنه در حوضچه کشش در وضعیت های مختلف مورد بررسی قرار گیرد و بنابر نتایج حاصله می توان بهترین وضعیت را برای افزایش کارایی کشتی ها و رسیدن به بهینه ترین سرعت وآبخور در کانال ها معرفی نمود. پس از استخراج داده ها, نتایج بدست آمده با نتایج حاصل از روابط تجربی, مقایسه شده است. در ضمن برای انجام آزمایشات پس از ساخت مدل شناور، دیواره های کاذب کانال طراحی و اجرا گردید. خصوصیت اصلی این جداره های کاذب این بود که بوسیله آن می توانستیم عرض کانال را تغییر دهیم. سپس با استفاده از برنامه نویسی پی ال سی(plc ) داده ها را از سنسورها دریافت و ثبت می کنیم. در حین آزمایش کنترل تمام مکانیزم به شکل اتوماتیک در اختیار فردی است که آزمایش را انجام می دهد .
علوم زیستی دریا
امید معتمدیان؛ احمد قره خانی؛ امیر توکمه چی
چکیده
هدف از این مطالعه بررسی تاثیر پوششدهی فیلههای ماهی سوف با کیتوزان در طول نگهداری در دمای یخچال با استفاده از روش سطح پاسخ بود. بهمنظور بررسی فرآیند پوششدهی فیله ماهی سوف با کیتوزان از سه سطح درصد کیتوزان (0/5، 1/25و 2 درصد) و سه زمان نگهداری (1، 11 و 21 روز) استفاده گردید و میزان pH، فعالیت آبی، شاخص تیوباربیتوریک اسید، تعداد باکتریهای ...
بیشتر
هدف از این مطالعه بررسی تاثیر پوششدهی فیلههای ماهی سوف با کیتوزان در طول نگهداری در دمای یخچال با استفاده از روش سطح پاسخ بود. بهمنظور بررسی فرآیند پوششدهی فیله ماهی سوف با کیتوزان از سه سطح درصد کیتوزان (0/5، 1/25و 2 درصد) و سه زمان نگهداری (1، 11 و 21 روز) استفاده گردید و میزان pH، فعالیت آبی، شاخص تیوباربیتوریک اسید، تعداد باکتریهای سرمادوست و پذیرش کلی نمونهها مورد بررسی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل آماری و بهینهسازی فرآیند به روش سطح پاسخ انجام شد. نتایج نشان داد که با افزایش درصد کیتوزان، میزان pH، شاخص تیوباربیتوریک اسید، تعداد باکتریهای سرمادوست و پذیرش کلی نمونهها کاهش یافت و با افزایش زمان نگهداری میزان pH، فعالیت آبی، شاخص تیوباربیتوریک اسید و تعداد باکتریهای سرمادوست افزایش ولی میزان پذیرش کلی نمونهها کاهش یافت. نتایج همچنین نشان داد که درصد کیتوزان تاثیر معنیداری بر میزان فعالیت آبی فیلههای ماهی نداشت (0/05<p). مدلهای مربوط به ویژگیهای مختلف مورد اندازهگیری حاکی از اثر گذاری بیشتر متغیر خطی زمان نگهداری بر میزان این ویژگیها بود. با توجه به نتایج بهینهسازی فرآیند میتوان بیان نمود که نمونه حاوی 0/5 درصد کیتوزان تا 5 روز نگهداری دارای بیشترین مطلوبیت (0/629) بود. بر اساس یافته های بدست آمده از این بررسی میتوان نتیجه گرفت که کیتوزان میتواند، ماندگاری فیله ماهی سوف را در دمای 4 درجه سانتی گراد به طور مطلوبی افزایش دهد.
مهندسی دریا
محمدرضا نگهداری؛ روح الله کریم پور؛ ایمان خاتمی؛ بابک احمدپور
چکیده
کنترل حرکات شناور می تواند تحت تأثیر کاهش حرکات هیو و پیچ در شناورهای تندرو و به طور ویژه در بدنه پروازی باشد. به منظور کاهش این گونه حرکات، استفاده از فویل میتواند تکنیک مؤثری نسبت به سایر روش ها باشد. از آنجایی که شناورهای تندرو در آب های مواج دچار مشکل میشوند می بایست حالت سازشی بین سرعت و عملکرد دریامانی وجود داشته باشد. ...
بیشتر
کنترل حرکات شناور می تواند تحت تأثیر کاهش حرکات هیو و پیچ در شناورهای تندرو و به طور ویژه در بدنه پروازی باشد. به منظور کاهش این گونه حرکات، استفاده از فویل میتواند تکنیک مؤثری نسبت به سایر روش ها باشد. از آنجایی که شناورهای تندرو در آب های مواج دچار مشکل میشوند می بایست حالت سازشی بین سرعت و عملکرد دریامانی وجود داشته باشد. هدف از این تحقیق پیش بینی عملکرد دریامانی یک شناور پروازی خاص در دو حالت بدون فویل و با فویل در پاشنه می باشد. مدل شناور در این تحقیق ابتدا در نرمافزار Rhino مدلسازی شده و سپس در نرمافزار Star-CCM+ با استفاده از معادلات حل کننده RANS شبیهسازی شده است. نتایج به صورت RAO حرکات هیو و پیچ در ضریب سرعت های مختلف به دست آمده است. به طور کلی مزایایی در رژیم سرشی شناور پروازی به واسطه اضافه نمودن فویل در پاشنه ایجاد می شود که بر طبق نتایج حاصله با افزایش سرعت شناور و در محدودهای خاص میتواند در کاهش حرکات در صفحه عمودی مؤثر باشد. بطور مثال در سرعت 40 نات در صورت نصب فویل پاشنه به ترتیب %19/31 و %26/44 کاهش RAO حرکات هیو و پیچ مشهود بوده است.