علوم غیرزیستی دریا
زینب سپه وند؛ محمود نصیری؛ روح الله حیدری؛ سید حسین هاشمی
چکیده
در این تحقیق، یک روش حسّاس و کمهزینه برای تعیین سریع میزان فرمآلدهید در آب دریا ارائه شده است. این روش بر اساس واکنش فرمآلدهید با 5 و 5- دی متیل- 1و3- سیکلو هگزا دایون (دایمدون) در حضور آمونیوم استات است. بعد از واکنش مشتقسازی، مخلوط 100 میکرولیتر از کلروفرم به عنوان حلال استخراجی و 900 میکرولیتر از اتانول به عنوان حلال پخشی به ...
بیشتر
در این تحقیق، یک روش حسّاس و کمهزینه برای تعیین سریع میزان فرمآلدهید در آب دریا ارائه شده است. این روش بر اساس واکنش فرمآلدهید با 5 و 5- دی متیل- 1و3- سیکلو هگزا دایون (دایمدون) در حضور آمونیوم استات است. بعد از واکنش مشتقسازی، مخلوط 100 میکرولیتر از کلروفرم به عنوان حلال استخراجی و 900 میکرولیتر از اتانول به عنوان حلال پخشی به سرعت به نمونه آبی حاوی فرمالدهید تزریق میشود. اندازهگیری غلظت آنها توسط اسپکتروفتومتر مجهز به میکروکووت در طول موج 395 نانومتر در برابر محلولهای استاندارد انجام پذیرفت. پارامترهایی که روی کارآئی استخراج اثر میگذارند از قبیل pH، نوع و حجم حلال استخراجی و پخشی و مقدار دایمدون بررسی و بهینه شدند. تحت شرایط بهینه، گستره دینامیکی خطی روش برای این آنالیت 0/1 تا 100 میکروگرم بر لیتر به دست آمد. حد تشخیص روش برای این ترکیب 0/02 میکروگرم بر لیتر محاسبه گردید. بازیابی نسبی فرم آلدهید از آب دریا با اضافه کردن 10 میکروگرم بر لیتر از آنها، بین 99/4 -97 درصد بدست آمد. روش پیشنهادی به طور موفقیت آمیزی برای تعیین فرمالدهید از آب دریای خلیج چابهار بکار رفت.
مهندسی دریا
سید محمد رضا موسوی میرکلایی؛ مسعود کاوه؛ علی اصغر مهرابی ماهانی
چکیده
به دلیل محدودیتها و ویژگیهای منحصر بهفرد کانال زیرآبی مانند پهنای باند مخابراتی کم، مقدار خطای بیت زیاد، تاخیر در انتشار قابل توجه و غیره، شبکه حسگرهای بیسیم میتوانند به راحتی مورد حملات بدخواهانه قرار بگیرند. هماهنگی و مخابره پیامهای زیرآبی بین حسگرها، به طور طبیعی چالشها و نقطهنظرات امنیتی را به دنبال خود خواهد داشت. ...
بیشتر
به دلیل محدودیتها و ویژگیهای منحصر بهفرد کانال زیرآبی مانند پهنای باند مخابراتی کم، مقدار خطای بیت زیاد، تاخیر در انتشار قابل توجه و غیره، شبکه حسگرهای بیسیم میتوانند به راحتی مورد حملات بدخواهانه قرار بگیرند. هماهنگی و مخابره پیامهای زیرآبی بین حسگرها، به طور طبیعی چالشها و نقطهنظرات امنیتی را به دنبال خود خواهد داشت. حمله بر روی پروتکلهای شبکه، خصوصا پروتکلهای ارتباطی میتواند به سادگی در شبکههای حسگر بیسیم زیرآبی انجام پذیرد. لذا هدف از این مقاله، ارائه یک پروتکل امن و بهینه برای ارتباطات در شبکههای حسگر زیرآبی تنها مبتنی بر عملگرهای رمزنگاری سبکوزن تابع یکراهه درهمساز و تولیدکننده اعداد تصادفی میباشد. بدین منظور، ابتدا یک سامانه متشکل از تعدادی گرههای حسگر و یک گره مرکزی بهعنوان دریافت کننده اطلاعات با حضور گره یا گرههایی بهعنوان حملهگر مدل شده و سپس مراحل مختلف پروتکل به صورت جز به جز تشریح میگردد. در ادامه ثابت میشود که پروتکل ارتباطی ارائه شده در این مقاله امن است؛ زیرا در برابر حملات موجود در سامانه مورد نظر از قبیل: حمله تحلیل پیام، حمله دستکاری پیام، حمله بازپخش، حمله تزریق پیام جعلی، حمله داخلی و حمله بیرونی مقاوم بوده و نیز بهینه است؛ زیرا موجب بهبود در سربارهای مخابراتی و محاسباتی و حافظه مصرفی نسبت به روشهای پیشین با توجه به محدودیتهای موجود در اجزای شبکه میگردد. به طوری که بیش از هزاران برابر در مصرف حافظه ذخیرهسازی، 3/5 برابر در سربار مخابراتی و 2/75 برابر در هزینه محاسباتی روش قبلی را بهبود داده است. همچنین آزمونهای آماری نشان میدهند که دادههای رمزشده در پروتکل پیشنهادی به مقدار قابل قبولی تصادفی بوده و از یکدیگر مستقل میباشند. در انتها نیز بهمنظور هر چه عملیتر نمودن روش پیشنهادی در این مقاله و همچنین مقایسه چالشها و منابع مصرفی این روش با روشهای پیشین به هدف پیادهسازی در بستر سختافزار، پیادهسازی مولفههای رمزنگاری مورد نیاز بر روی تراشه FPGA صورت میگیرد.
علوم زیستی دریا
کبری جلالی؛ بابک دوست شناس؛ احمد سواری؛ نسرین سخایی
چکیده
انتقال گونه های بیگانه ی مهاجم توسط آب توازن کشتی ها یکی از مهمترین تهدیدهای اکوسیستم های آبی میباشد. در این مطالعه با هدف بررسی و شناسایی پاروپایان، آب توازن 10 فروند کشتی ورودی به بندر صادراتی مجیدیه ماهشهر در سال 1397 نمونه برداری شد. نمونه برداری زئوپلانکتون ها از هر کشتی با عبور دادن 100 لیتر آبتوازن کشتی ها از تورپلانکتون ...
بیشتر
انتقال گونه های بیگانه ی مهاجم توسط آب توازن کشتی ها یکی از مهمترین تهدیدهای اکوسیستم های آبی میباشد. در این مطالعه با هدف بررسی و شناسایی پاروپایان، آب توازن 10 فروند کشتی ورودی به بندر صادراتی مجیدیه ماهشهر در سال 1397 نمونه برداری شد. نمونه برداری زئوپلانکتون ها از هر کشتی با عبور دادن 100 لیتر آبتوازن کشتی ها از تورپلانکتون گیری با چشمه 50 میکرومتر و در سه تکرار صورت گرفت. همزمان فاکتورهای محیطی شامل اکسیژن محلول، اسدیته، دما و شوری آب توازن با 3 تکرار سنجیده شد. به طور کلی 56 گونه از پاروپایان شناسایی شدند. بیشترین تعداد گونه (36گونه) و همچنین بیشترین میانگین تراکم پاروپایان (104× 3/2 فرد در متر مکعب) مربوطه به کشتی ARGO1 از بندرعباس و کمترین میانگین تراکم (104×1 فرد در متر مکعب) و کمترین تعداد گونه (24) به ترتیب مربوط به کشتی PRECIGIOUS و GUNISHLI از بندر فجیره، امارات بود. نتایج آنالیز واریانس یک طرفه بین کشتیهای ورودی به بندر صادراتی مجیدیه از نظر میانگین تراکم پاروپایان اختلاف معنی دار نشان داد. همبستگی مثبت و معنی داری بین میانگین تراکم پاروپایان با دما و اکسیژن محلول دیده شد. تمامی گونه ها به جز گونه Oithona davisae قبلاً از آب های خلیج فارس گزارش شده بودند. گونه O. davisae فقط در کشتی CONSTANTINOS از بندر فجیره امارات مشاهده گردید. این گونه بومی آب های ساحلی شرق آسیا خصوصا اطراف ژاپن و چین است و در دریای سیاه، بخش مرکزی دریای مدیترانه و اخیراً در دریای اژه گزارش شده است. نتایج این تحقیق می تواند به ارزیابی خطر احتمالی ورود گونههای بیگانه و مهاجم جدید کمک نموده و در بهبود روش های مدیریت کمیت و کیفیت آبتوازن کشتی ها اهمیت داشته باشد.
علوم زیستی دریا
زینب توکل؛ غلام رضا شریفی؛ مرتضی یوسف زادی
چکیده
بیوفولینگ مشکلی است که توسط بیوفیلمهای میکروبی ایجاد میشود. امروزه مطالعات بسیاری در مورد رفع معضلات بیوفولینگ صورت گرفته است. مهمترین بررسیها روی شناسایی ترکیبات آنتیفولینگی طبیعی در محیط زیست دریا صورت گرفته است. در این مطالعه، خواص ضدجلبکی عصارههای الکلی و آبی گیاه دارویی پونه کوهی (Mentha longifolia)، با استفاده از حلالهای ...
بیشتر
بیوفولینگ مشکلی است که توسط بیوفیلمهای میکروبی ایجاد میشود. امروزه مطالعات بسیاری در مورد رفع معضلات بیوفولینگ صورت گرفته است. مهمترین بررسیها روی شناسایی ترکیبات آنتیفولینگی طبیعی در محیط زیست دریا صورت گرفته است. در این مطالعه، خواص ضدجلبکی عصارههای الکلی و آبی گیاه دارویی پونه کوهی (Mentha longifolia)، با استفاده از حلالهای انهگزان، اتیلاستات، متانول و آبی بررسی شدند. ریزجلبک Chlorella vulgaris و ریزجلبک Chaetoceros muelleri در محیط کشت تغییر یافته F2 به کشت انبوه رسیدند. عصارهها به میزان مشخص، در حلال (DMSO) حل شده و در غلظتهای مختلف به لولههای آزمایش حاوی محیط کشت ریزجلبک اضافه گردید. آزمایش در سه تکرار انجام شد. پس از 24 ساعت، در زیر میکروسکوپ نوری، تعداد جلبکها به وسیله لام نئوبار شمارش گردید. آنالیز دادهها به وسیله برنامه SAS و مقایسه دادهها به وسیله آزمون چند دامنهای دانکن صورت گرفت. بررسی تجزیه آماری عصارههای گیاه دارویی پونه کوهی روی ریزجلبک C. vulgaris و C. muelleri، نشان داد که در سطح احتمال0/001، بین تیمارها از نظر آماری اختلاف معنی دار وجود دارد. عصاره انهگزانی پونه کوهی، با غلظت 20 میلیگرم بر میلیلیتر برای ریزجلبک C. Vulgaris و برای ریزجلبک C. muelleri، عصاره با غلظت 10میلیگرم بر میلیلیتر برای گیاه پونه کوهی دارای بیشترین مهارکنندگی بود.
علوم انسانی دریا
شیوا شاکری؛ همایون یوسفی؛ دامون رزمجویی؛ محمد امین کوهبر
چکیده
این پژوهش راه کار بندر خرمشهر در مورد معضل کانتینر های خالی را بررسی می کند و علل اتخاذ استراتژی ها و عوامل مؤثر بر آن را شناسایی می کند. در ابتدا با مراجعه به ترمینال کانتینری خرمشهر ضمن مشاهده ی روند مدیریت کانتینرهای خالی با مسئولان ترمینال کانتینر بندر خرمشهر و همچنین نمایندگی کشتیرانی کانتینری «هوپاد دریا» مصاحبه شد. در ...
بیشتر
این پژوهش راه کار بندر خرمشهر در مورد معضل کانتینر های خالی را بررسی می کند و علل اتخاذ استراتژی ها و عوامل مؤثر بر آن را شناسایی می کند. در ابتدا با مراجعه به ترمینال کانتینری خرمشهر ضمن مشاهده ی روند مدیریت کانتینرهای خالی با مسئولان ترمینال کانتینر بندر خرمشهر و همچنین نمایندگی کشتیرانی کانتینری «هوپاد دریا» مصاحبه شد. در طول مصاحبه ها اطلاعاتی در مورد راه حل های مدیریتی ممکن جمع آوری گردید. پس از تعیین استراتژی های مدیریتی ممکن برای کاهش میزان جابه جایی و هزینه کانتینرهای خالی، با کمک جامعه ی خبرگان صنعت و با استفاده از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی به رتبه بندی آن ها پرداخته شد. در نهایت میزان صادرات و عدم تعادل تجاری کانتینری بندر خرمشهر به عنوان مهم ترین عوامل تجمیع کانتینرهای خالی شناخته شد. این پژوهش از نظر هدف، پژوهش کاربردی می باشد و از نظر ماهیت، پژوهشی آمیخته می باشد. نتایج تحقیق نشان دهنده ی آن است که مطلوب ترین روش های مدیریت کانتینرهای خالی ایجاد یاردهای اختصاصی در محوطه های خارج از بندرخرمشهر و تکمیل بندر خشک و انتقال زمینی کانتینرهای خالی به بندر امام خمینی می باشد. بخش پایانی نیز ارایه ی پیشنهادات کاربردی می باشد.