علوم انسانی دریا
اصغر رشنودی؛ علی اشرف احمدیان
چکیده
پژوهش حاضر درصدد است چارچوبی جهت اجرای برنامههای نوآورانه در شرایط پاندمی کووید 19شناسایی کند. تحقیق در زنجیره ارزش صنایع صادرکننده محصولات دریایی ایران و با روش آمیخته (کیفی– کمی) اجرایی شده و تعداد 32 بنگاه صادرکننده صنعت مذکور از طریق مطالعه موردی چندگانه مورد بررسی قرار گرفته است. برای جمعآوری دادهها از مصاحبه و پرسشنامه ...
بیشتر
پژوهش حاضر درصدد است چارچوبی جهت اجرای برنامههای نوآورانه در شرایط پاندمی کووید 19شناسایی کند. تحقیق در زنجیره ارزش صنایع صادرکننده محصولات دریایی ایران و با روش آمیخته (کیفی– کمی) اجرایی شده و تعداد 32 بنگاه صادرکننده صنعت مذکور از طریق مطالعه موردی چندگانه مورد بررسی قرار گرفته است. برای جمعآوری دادهها از مصاحبه و پرسشنامه استفاده شده و با روش تحلیل تم، تکنیک دلفی فازی، مدلسازی ساختاری- تفسیری و تکنیک حداقل مجذورات جزیی تحلیل گردیده است. ابتدا زنجیره ارزش صنعت طراحی و با نظر خبرگان مورد تأیید قرار گرفته است. یافتههای تحقیق نشان میدهد، در شرایط بحرانی مانند پاندمی کووید 19، بخشهایی از زنجیره ارزش که نزدیکی بیشتری به مشتریان دارند، از قابلیت فنی و تکنیکی بالاتری برای طراحی تاکتیکهای جدید و متناسب با شرایط بحرانی برخوردارند. بعلاوه نوآور بودن مدیران و آینده نگری آنها دو فاکتور مهم در دستیابی به تاکتیکهای نوآورانه برای مواجهه با شرایط بحرانی و مدیریت آن به شمار می آیند. در نهایت یه دسته بندی جدید از بخشهای مختلف زنجیره ارزش صنعت برای مواجهه بهتر با بحرانهای احتمالی آتی طراحی و ارائه گردیده است.
علوم انسانی دریا
مصطفی رسول رویسی؛ همایون یوسفی؛ ادریس محمودی
چکیده
هدف از این پژوهش، ارائه مدلی برای بازاریابی بین المللی استارتاپهای ایرانی با تمرکز بر استارتاپهای خدماتی مجازی ایران میباشد. این پژوهش از نظر هدف، یک پژوهش کاربردی است و از نظر ماهیت آمیخته اکتشافی (کیفی – کمی)؛ چرا که علاوه بر جنبه آگاهی بخشی و علمی، جنبه کاربردی نیز برای شرکتها و سازمانهای مختلف مرتبط با استارتاپهای ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، ارائه مدلی برای بازاریابی بین المللی استارتاپهای ایرانی با تمرکز بر استارتاپهای خدماتی مجازی ایران میباشد. این پژوهش از نظر هدف، یک پژوهش کاربردی است و از نظر ماهیت آمیخته اکتشافی (کیفی – کمی)؛ چرا که علاوه بر جنبه آگاهی بخشی و علمی، جنبه کاربردی نیز برای شرکتها و سازمانهای مختلف مرتبط با استارتاپهای خدماتی مجازی ایران در بر خواهد داشت. همچنین و با توجه به ماهیت و از نظر روش انجام، یک پژوهش کیفی است. ولی از آنجا که این تحقیق در صدد طراحی مدل است، رویکرد تحقیق از نوع اکتشافی است. نتایج این پژوهش نشان داد که به طور کلی مشخصات کشور مقصد، ویژگیهای دانشی شرکت، تجریه بین المللی شرکت، ارتباطات، مهارتهای بازاریابی، کسب تجربه و آموزش، ساختار شرکت، استراتژیها، و طبقه بندی مشتریان بین المللی مضامین اصلی مدل بازاریابی بین الملل استارتاپهای ایرانی بوده اند. با توجه به نیازهای نوظهور مشتریان، با توسعه فناوریها و مدلهای تجاری جدید، استارتآپها ابزارهای بی بدیلی هستند که می توانند به طور گشترده در صنعت دریایی مورد استفاده قرار بگیرند. استارتآپهایی که در حوزه صنایع دریایی فعالیت میکنند، می توانند در راستای اجرای طرحها و پروژههای هوشمندسازی بنادر و فعالیت های دریایی، در حوزههای تولید نرم افزار، ایجاد ابزارها و زیرساختهای مبتنی بر اینترنت، بازاریابی تامین تجهیزات و قطعات مورد نیاز شناورها، تجهیزات عملیات بندری، گردشگری دریایی، صنعت کشتیسازی و طراحی تجهیزات مخابراتی، خشکی و دریایی اقدام کنند.