مهندسی دریا
علی محمدی؛ مهریار علی محمدی؛ احمد ذادق آبادی؛ عباس خزایی
چکیده
دایره عظیمه به عنوان کوتاهترین فاصله بین دو نقطه در دریانوردی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. افسران ناوبر همواره باید توانایی محاسبه مسیر دایره عظیمه و نقاط چرخش روی این مسیر را داشته باشند. یکی از عیب های محاسبات در مسیر دایره عظیمه، حجم زیاد محاسبات و عدم قطعیت در نتیجه درست است. در این پژوهش با استفاده از روش مثلث های ترکیبی، مسیر ...
بیشتر
دایره عظیمه به عنوان کوتاهترین فاصله بین دو نقطه در دریانوردی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. افسران ناوبر همواره باید توانایی محاسبه مسیر دایره عظیمه و نقاط چرخش روی این مسیر را داشته باشند. یکی از عیب های محاسبات در مسیر دایره عظیمه، حجم زیاد محاسبات و عدم قطعیت در نتیجه درست است. در این پژوهش با استفاده از روش مثلث های ترکیبی، مسیر دایره عظیمه مورد حل قرار گفته است و دو روش کلی برای محاسبه نقاط چرخش دایره عظیمه که شامل الف) محاسبه نقطه چرخش با اختلاف طول جغرافیایی مساوی و ب) محاسبه نقطه چرخش با اختلاف فاصله مساوی استفاده شده است. در ادامه با استفاده از روش اختلاف طول جغرافیایی مساوی در محاسبه نقاط چرخش یک رابطه سریع و مطمئن برای محاسبه نقاط چرخش توسعه داده شده است. پیش فرض روش توسعه داده شده این است که نقطه چرخش همواره در منصف اختلاف طول جغرافیایی بین مبدا و مقصد قرار می گیرد. روش توسعه داده شده تنها با محاسبه 5 جمله از کتاب نوریس می تواند عرض نقطه چرخش را محاسبه کند.
حسین ملکوتی؛ مهریار علی محمدی
چکیده
محدوده ی انتخابی، زمان های متفاوت شروع و آشیانه سازی ثابت و قابل حرکت می توانند نقش مهمی را در کیفیت پیش بینی طوفان های حاره ای ایفا کنند. طوفان حاره ای گونو (2007) تشکیل شده در دریای عرب و مدلAHW جهت مطالعه حساسیت شبیه سازی به موارد فوق انتخاب شده اند. نتایج نشان داد که از بین محدوده های انتخابی، موردی که به سمت شرق گسترش بیشتری داشته در ...
بیشتر
محدوده ی انتخابی، زمان های متفاوت شروع و آشیانه سازی ثابت و قابل حرکت می توانند نقش مهمی را در کیفیت پیش بینی طوفان های حاره ای ایفا کنند. طوفان حاره ای گونو (2007) تشکیل شده در دریای عرب و مدلAHW جهت مطالعه حساسیت شبیه سازی به موارد فوق انتخاب شده اند. نتایج نشان داد که از بین محدوده های انتخابی، موردی که به سمت شرق گسترش بیشتری داشته در پیش بینی مسیر دارای بهترین عملکرد و در پیش بینی شدت طوفان در زمان های رسیدن به سواحل عمان و ایران دارای عملکرد قابل قبول بوده است. محدوده های داخلی با تفکیک سه برابر بطور ثابت و قابل حرکت به طور جدا گانه داخل این محدوده در نظر گرفته شده است و نتایج نشان داد که افزایش تفکیک افقی، علی رغم بهبود نسبی پیش بینی شدت، از کیفیت پیش بینی مسیر کاسته شده است و محدوده ی داخلی ثابت نسبت به محدوده داخلی قابل حرکت از عملکرد با کیفیت تری برخوردار می باشد. در ادامه، حساسیت شبیه سازی به زمان های شروع متفاوت برای بهترین محدوده ی انتخابی مطالعه گردید و نتایج نشان داد که شبیه سازی با زمان شروع 48 الی 60 ساعت قبل از وقوع اوج طوفان (زمانی که فشار مرکزی حدود 1000 هکتو پاسکال بوده) دارای عملکرد بهتری در مسیر و شدت طوفان می باشد. طراحی محدوده ها و زمان شروع مناسب برای طوفان گنو، در شبیه سازی طوفان حاره ای فت (2010) تشکیل شده در همین ناحیه، مورد آزمایش قرار گرفت و نتایج رضایط بخش بودند.