علوم انسانی دریا
سید جعفر سجادی پارسا؛ مرتضی اعلای محرزی؛ مصطفی اعلای محرزی
چکیده
بنادر نقش رابط حمل و نقل دریایی با سایر حمل و نقلها را بر عهده دارند، با توجه به فعالیتهای بسیاری که امروزه در بنادر انجام میشود، در هر نقطه از بندر خطراتی وجود دارد و به همین دلیل کار در بندر در شمار مشاغل خطرناک قرار دارد. در این تحقیق عوامل موثر بر بروز حوادث کاری در بندر شهیدرجایی، شناسایی و اولویتبندی شدهاند. ابتدا این ...
بیشتر
بنادر نقش رابط حمل و نقل دریایی با سایر حمل و نقلها را بر عهده دارند، با توجه به فعالیتهای بسیاری که امروزه در بنادر انجام میشود، در هر نقطه از بندر خطراتی وجود دارد و به همین دلیل کار در بندر در شمار مشاغل خطرناک قرار دارد. در این تحقیق عوامل موثر بر بروز حوادث کاری در بندر شهیدرجایی، شناسایی و اولویتبندی شدهاند. ابتدا این عوامل با استفاده از مصاحبهها و جلسات متعدد با مدیران عملیاتی،خبرگان و متخصصان حوزه HSE و نیز مروری بر تحقیقات قبلی و ادبیات تحقیق شناسایی و بررسی شدند و سپس با استفاده از تکنیک دلفی انتخاب گردیدند. اولویتبندی عوامل با استفاده از روش AHP انجام و تعداد 105 پرسشنامه توزیع شد و 86 پرسشنامه معتبر جمعآوری شد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت .جامعه آماری این پژوهش را مدیران، کارشناسان ایمنی و عملیاتی بندر شهید رجایی تشکیل دادهاند.از آنجا که می توان از یافتههای پژوهش برای کاهش حوادث ناشی از کار در بندر شهید رجایی استفاده کرد، از نظر هدف به عنوان یک پژوهش کاربردی و از نظر نوع و ماهیت تحقیق از نوع توصیفی - پیمایشی محسوب میگردد. اهمیت و اولویتبندی هر یک از عوامل تاثیر گذار بر بروز حوادث کاری با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی AHP مشخص شد. نتایج تحقیق نشان داد که ریسک پذیری بالای کارکنان، خستگی مفرط، نظارت ناکافی بر اعمال پیمانکاران و کارکنان/کارگران به ترتیب اولویت اول تا سوم عوامل موثر بر بروز حوادث کاری در بندر شهید رجایی را به خود اختصاص داده است.
علوم انسانی دریا
سیدجعفر سجادی پارسا؛ محبوبه جوانمردی؛ حمیدرضا تهمک
چکیده
در این تحقیق سلسه مراتب نیازهای کارکنان اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان ترسیم و رتیهبندی شده است. پس از تایید روایی و پایایی، پرسشنامه در میان افراد نمونه که تعداد اعضای نمونه به وسیلهی فرمول کوکران به دست آمد، توزیع شد. از میان 100 پرسشنامه توزیعی، 93 پرسشنامه جمعآوری شد که همهی آنها قابل قبول بودند. جهت تحلیل پرسشنامهها ...
بیشتر
در این تحقیق سلسه مراتب نیازهای کارکنان اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان ترسیم و رتیهبندی شده است. پس از تایید روایی و پایایی، پرسشنامه در میان افراد نمونه که تعداد اعضای نمونه به وسیلهی فرمول کوکران به دست آمد، توزیع شد. از میان 100 پرسشنامه توزیعی، 93 پرسشنامه جمعآوری شد که همهی آنها قابل قبول بودند. جهت تحلیل پرسشنامهها از آزمونهای T-test، ANOVA، شاخص KMO، آزمون بارتلت، آزمون کولموگروف-اسمیرنوف (KS)، آزمون توزیع دوجملهای، ضریب همبستگی اسپیرمن و آزمون نیکویی برازش (به وسیلهی نرمافزارهای SPSS 19، Lisrel 8.8 و Excel) استفاده شده است. مدل مفهومی تحقیق به وسیلهی شاخصهای برازش مدل که عبارتند از GFI، AGFI، RMSEA، CFI و NFI و همچنین آزمون توزیع دوجملهای و ضریب همبستگی اسپیرمن که تایید شده است، مورد سنجش قرار گرفت. از میان ویژگیهای شخصی (جنسیت، سن، وضعیت تاهل، سابقهی خدمت و میزان تحصیلات)، سازمانی (وضعیت استخدامی و محل کار) و اقتصادی (میزان حقوق دریافتی)، تنها ویژگی سطح تحصیلات است که بر سطح رضایت کارکنان تاثیر متفاوت دارد. در پایان نیز هرم سلسله مراتب نیازهای مزلو برای کارکنان اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان ترسیم شد که به ترتیب نیازهای خودشکوفایی (72/3)، فیزیولوژیکی (69/3)، اجتماعی (67/3)، احترام (64/3) و ایمنی (52/3) بالاترین میانگین امتیاز را کسب کردند.
سبحان ایرانشاهی؛ سید جعفر سجادی پارسا؛ مجتبی عباسپور
چکیده
این پژوهش به منظور ارزیابی کیفیت ارائه خدمات در پایانه کانتینری بندر شهید رجایی بندرعباس با استفاده از مدل سروکوال که ابزاری برای اندازه گیری کیفیت خدمات و شناسایی و تحلیل شکاف¬های موجود بین انتظارات و ادراکات دریافت کنندگان خدمات می-باشد، انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش را مشتریان پایانه کانتینری در بندر شهید رجایی تشکیل ...
بیشتر
این پژوهش به منظور ارزیابی کیفیت ارائه خدمات در پایانه کانتینری بندر شهید رجایی بندرعباس با استفاده از مدل سروکوال که ابزاری برای اندازه گیری کیفیت خدمات و شناسایی و تحلیل شکاف¬های موجود بین انتظارات و ادراکات دریافت کنندگان خدمات می-باشد، انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش را مشتریان پایانه کانتینری در بندر شهید رجایی تشکیل می¬دهند. برای انتخاب نمونه آماری از روش نمونه گیری نظری (قضاوتی) استفاده شده است. پرسشنامه¬های استاندارد و بومی¬سازی شده با ضریب آلفای کرونباخ در بخش ادراکات921/0 و دربخش انتظارات 895/0 در بین 150 نفر از اعضای نمونه توزیع گشت که از این تعداد 102 (68 درصد) پرسشنامه بازگشت داده شد. برای تحلیل داده¬های بدست آمده ابتدا از نرم افزار لیزرل جهت بررسی پایایی مدل سروکوال (مدل اندازه گیری مرتبه اول و دوم) و سپس نرم¬ افزار SPSS جهت انجام آزمون تی جفت نمونه¬ای برای بررسی معناداری شکاف بین انتظارات و ادراکات پاسخ دهندگان استفاده شد. نتایج بدست آمده در این تحقیق بیانگر این است که بین خدمات مورد انتظار مشتریان و خدمات ارائه شده به آنها از سوی پایانه کانتینری بندر شهید رجایی در کلیه ابعاد پنج گانه کیفیت خدمات، شکاف وجود دارد و از نظر اهمیت وزنی هر یک از ابعاد نیز بعد فیزیکی به عنوان مهم ترین بُعد و پس از آن به ترتیب قابلیت ¬اعتماد، قابلیت اطمینان، پاسخگویی و همدلی قرار داشتند. علاوه بر این بیشترین میزان شکاف بین انتظارات و ادراکات در مورد بعد فیزیکی و کمترین میزان شکاف در بعد همدلی است.