مهندسی دریا
حسین بهرامی؛ مهدی قمشی؛ سید محمود کاشفی پور؛ علی اکبر صالحی نیشابوری
چکیده
جریان های چگال از پدیده هایی است که بصورتهای طبیعی و مصنوعی در بسیاری از علوم مربوط به سیالات به وقوع می پیوندد. شناخت چگونگی شکل گیری و حرکت آن در طبیعت کمک شایانی به بررسی تاثیر و نیز پیش بینی این پدیده به منظور کاهش خسارات و حتی استفاده مثبت از آن خواهد نمود. در این تحقیق سعی شده تا با ایجاد شیب های متفاوت در بستر یک مدل فیزیکی، به بررسی ...
بیشتر
جریان های چگال از پدیده هایی است که بصورتهای طبیعی و مصنوعی در بسیاری از علوم مربوط به سیالات به وقوع می پیوندد. شناخت چگونگی شکل گیری و حرکت آن در طبیعت کمک شایانی به بررسی تاثیر و نیز پیش بینی این پدیده به منظور کاهش خسارات و حتی استفاده مثبت از آن خواهد نمود. در این تحقیق سعی شده تا با ایجاد شیب های متفاوت در بستر یک مدل فیزیکی، به بررسی تغییرات ایجاد شده بر روی خصوصیات جریان ورودی با دبی و غلظت مختلف پرداخته شود. نتایج حاکی از آن است که که میزان کشش آب ساکن علاوه بر عدد ریچاردسون به شیب بستر نیز بستگی داشته؛ اما تغییرات غلظت جریان ورودی در محدوده انتخابی در تحقیق حاضر تاثیر چندانی بر شدت اختلاط ندارد. ضمنا سرعت جریان در اثر شیب بستر تا 1.62 برابر و ارتفاع جریان نیز بدلیل کشش آب ساکن تا حدود 5/3 برابر ثبت گردید.
مهندسی دریا
حسین بهرامی؛ مهدی قمشی؛ سید محمود کاشفی پور؛ علی اکبر صالحی نیشابوری
چکیده
جریان غلیظ یک حرکت نسبی است که بین دو لایة سیال که حتی دارای اختلاف کمی در چگالی هستند ایجاد میگردد. این نوع جریانها بخصوص در مواردی مانند ورود آب حاوی رسوب رودخانه ها به مخازن سدها و یا دریاها و دریاچه ها از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و میتواند آثار متفاوتی از قبیل رسوبگذاری در مخازن سدها و مصب رودخانه به دریا و همچنین تغییر بستر ...
بیشتر
جریان غلیظ یک حرکت نسبی است که بین دو لایة سیال که حتی دارای اختلاف کمی در چگالی هستند ایجاد میگردد. این نوع جریانها بخصوص در مواردی مانند ورود آب حاوی رسوب رودخانه ها به مخازن سدها و یا دریاها و دریاچه ها از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و میتواند آثار متفاوتی از قبیل رسوبگذاری در مخازن سدها و مصب رودخانه به دریا و همچنین تغییر بستر مناطق ساحلی و نیز در نواحی فلات قاره برجای بگذارد (Kostic, Parker, 2005). در این میان شناخت بررسی نوع حرکت و نیز نقش تغییر رژیم از حالت فوق بحرانی به حالت زیر بحرانی یا به عبارتی ایجاد پرش هیدرولیکی، بر خصوصیات حرکت جریان بسیار مهم می باشد. بررسی نحوه حرکت یک جریان، نیازمند شناخت پروفیل های سرعت در مسیر جریان است. برای این منظور با استفاده از یک مدل فیزیکی و ایجاد یک جریان چگال با خصوصیات مختلف جریان ورودی، ضمن تحمیل شرایط تغییر رژیم، به اندازه گیری و بررسی پروفیلهای سرعت در بدنه جریان پرداخته شد و تغییر خصوصیات جریان تحلیل گردید. نتایج نشان داد که ضرایب مربوط به پروفیلهای سرعت در نواحی دیواره و جت به ترتیب برابر2.08، 0.87 و 2.83 برای جریانهای زیر بحرانی و 1.174، 1.062 و 2.09 برای جریانهای فوق بحرانی بدست آمد. از دیگر نتایج میتوان به کاهش 14 تا 19 درصدی سرعت و افزایش 21 تا 32 درصدی عمق جریان بر اثر پرش اشاره کرد. ضمنا در برخی موارد تفاوت زیادی بین نتایج رایطه تحلیلی پرش با داده های برداشتی مشاهده شد.
مهندسی دریا
مرتضی بختیاری؛ سید محمود کاشفی پور؛ مهدی قمشی
چکیده
یکی از کاربردهای آبشکنها تأمین قابلیت کشتیرانی رودخانه از طریق تنظیم و تثبیت عرض و عمق کافی، تغییر تراز بستر برای توسعه عمق مناسب میباشد. امروزه استفاده از آبشکن به منظور ارتقاء شرایط زیست محیطی نیز در طول مسیر یک رودخانه به کار برده میشوند. یکی از موارد مهم در مورد آبشکنها نحوه محافظت و حفظ پایداری آنها میباشد که کمتر مورد ...
بیشتر
یکی از کاربردهای آبشکنها تأمین قابلیت کشتیرانی رودخانه از طریق تنظیم و تثبیت عرض و عمق کافی، تغییر تراز بستر برای توسعه عمق مناسب میباشد. امروزه استفاده از آبشکن به منظور ارتقاء شرایط زیست محیطی نیز در طول مسیر یک رودخانه به کار برده میشوند. یکی از موارد مهم در مورد آبشکنها نحوه محافظت و حفظ پایداری آنها میباشد که کمتر مورد بررسی قرار گرفته است. جهت مقابله با آبشستگی ایجاد شده در اطراف آبشکنها روشهای متعددی ارائه شده که یکی از سادهترین و در عین حال اقتصادیترین روشها، استفاده از ریپ رپ میباشد. در این تحقیق هدف، بررسی تأثیر عمق کارگذاری ریپرپ بر روی پایداری ریپرپها جهت محافظت از آبشکنها در قوس میباشد. به منظور دستیابی به اهداف تحقیق، از یک نوع ریپرپ با قطر اینچ استفاده شد که در سه عمق کارگذاری و برای شرایط مختلف مورد بررسی قرار گرفت این شرایط عبارت بودند از: سه طول آبشکن معادل 15،20 و 25 درصد عرض مجرا ،دو زاویه (90 و 120) و سه فاصله طولی (معادل 3،5 و 7 برابر طول آبشکن). نتایج حاصل از این تحقیق نشان میدهد که در کلیه موارد مورد آزمایش استفاده از ریپرپ در عمق کارگذاری بیشتر موجب پایداری بیشتر آنها و در نتیجه محافظت بهتر آبشکنها خواهد بود. افزایش در طول و نیز فاصله طولی بین آبشکنها موجب کاهش پایداری و افزایش زاویه نسبت به جهت جریان افزایش پایداری آبشکنها در قوس میگردد.
مرتضی بختیاری؛ سید محمود کاشفی پور؛ مهدی قمشی
چکیده
فرسایش و رسوبگذاری از جمله مسائل با اهمیت در خصوص سواحل می¬باشند که همواره مورد توجه مهندسین رودخانه،سواحل و سازه¬های دریایی بوده است. یکی از ساده¬ترین و در عین حال اقتصادی¬ترین روشها، استفاده از ریپ رپ می¬باشد که به دلیل در دسترس بودن مصالح، سادگی اجرا و هزینه¬های کم بسیار متداول است. ریپ¬رپ به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم ...
بیشتر
فرسایش و رسوبگذاری از جمله مسائل با اهمیت در خصوص سواحل می¬باشند که همواره مورد توجه مهندسین رودخانه،سواحل و سازه¬های دریایی بوده است. یکی از ساده¬ترین و در عین حال اقتصادی¬ترین روشها، استفاده از ریپ رپ می¬باشد که به دلیل در دسترس بودن مصالح، سادگی اجرا و هزینه¬های کم بسیار متداول است. ریپ¬رپ به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم برای حفاظت سواحل از فرسایش مورد استفاده قرار می¬گیرد. از جمله کاربرد غیر مستقیم ریپ¬رپ، استفاده به صورت محافظ آبشکن به عنوان یک روش سازه¬ای حفاظت سواحل می¬باشد یکی از موارد مهم در مورد ریپ¬رپ¬ها ارائه معیار برای طراحی و انتخاب آنها می¬باشد که کمتر مورد بررسی قرار گرفته است و تحقیقات انجام شده بیشتر برای مسیرهای مستقیم بوده در حالیکهبه دلیل ماهیت جریان وقوع پدیده فرسایش در مسیرهای قوسی شکل بیشتر می¬باشد. در این تحقیق هدف، ارائه معیار برای طراحی ریپ¬رپ جهت محافظت از آبشکن¬ها در قوس¬ها می¬باشد. به منظور دستیابی به اهداف تحقیق، در شرایط آزمایشگاه برای یک نوع ریپ¬رپ با قطر اینچ ،طول¬ها، فواصل و زوایای مختلف آبشکن مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج حاصل از این تحقیق ارائه روابطی بر اساس پارامترهای مختلف برای طراحی پایدار ریپ¬رپ می¬باشد. همچنین در بخشی دیگر از تحقیق حاضر کارآیی روابط ارائه شده برای مسیرهای مستقیم توسط سایر محقیقن برای شرایط استفاده در قوس¬ها ارزیابی گردید.