مهندسی دریا
سید کاظم ساداتی؛ حمید زراعتگر
چکیده
تئوریهای دو بعدی به روش عددی، تحلیلی و آزمایشگاهی سهم بسیاری در مطالعات دریامانی و مانور شناورها داشتهاند. آنالیز ورود گوه به آب یک مساله پایهای است که کاربرد متنوعی دارد. تا به حال تحقیقات فراوانی به روشهای مختلف بر روی ورود متقارن و نامتقارن گوه به آب انجام شده است. تست آزمایشگاهی ابزاری قدرتمند است که در این مقاله با تکیه ...
بیشتر
تئوریهای دو بعدی به روش عددی، تحلیلی و آزمایشگاهی سهم بسیاری در مطالعات دریامانی و مانور شناورها داشتهاند. آنالیز ورود گوه به آب یک مساله پایهای است که کاربرد متنوعی دارد. تا به حال تحقیقات فراوانی به روشهای مختلف بر روی ورود متقارن و نامتقارن گوه به آب انجام شده است. تست آزمایشگاهی ابزاری قدرتمند است که در این مقاله با تکیه به آن ورود گوه به آب به صورت اریب(با سرعت عرضی) مورد بررسی قرار گرفته است. بدین منظور دستگاهی برای ورود اریب گوه با زاویه ددرایز 40 درجه به آب به صورت سقوط آزاد طراحی و ساخته شده است و توزیع فشار روی گوه حین ورود به آب ثبت گردید. تست ورود اریب گوه به آب برای سرعتهای عمودی و عرضی مختلف انجام شده است. ورود اریب گوه به آب باعث شکلگیری توزیع نامتقارن فشار روی جدارههای گوه میشود. توزیع نامتقارن فشار بر روی جدارههای گوه علاوه بر وارد شدن نیروی عمودی به گوه باعث وارد شدن نیروی عرضی نیز خواهد شد. نتایج بدست آمده اهمیت سرعت عرضی بر توزیع نامتقارن فشار روی جدارههای گوه را نشان میدهد؛ با افزایش سرعت عرضی اختلاف فشار وارد شده به جدارههای گوه افزایش مییابد و در نتیجه نیروی عرضی وارده به گوه افزایش و نیروی عمودی کاهش خواهد یافت.
مهندسی دریا
علی اصغر مقدس آهنگری؛ حمید زراعتگر؛ سید خلیل شریعتی
چکیده
در فرآیند طراحی یک شناور دریایی، استخراج ضرائب هیدرودینامیکی معادلات حرکت شناور بسیار حائز اهمیت می باشد. برای استخراج این ضرائب هیدرودینامیکی می توان از روش های تحلیلی-تجربی، دینامیک سیالات محاسباتی و تست مدل استفاده نمود که در این میان با توجه به محدودیت های موجود در دو روش نخست، تست مدل دقیق-ترین روش استخراج این ضرائب می باشد. ...
بیشتر
در فرآیند طراحی یک شناور دریایی، استخراج ضرائب هیدرودینامیکی معادلات حرکت شناور بسیار حائز اهمیت می باشد. برای استخراج این ضرائب هیدرودینامیکی می توان از روش های تحلیلی-تجربی، دینامیک سیالات محاسباتی و تست مدل استفاده نمود که در این میان با توجه به محدودیت های موجود در دو روش نخست، تست مدل دقیق-ترین روش استخراج این ضرائب می باشد. استخراج تجربی این ضرایب که در آزمایشگاه های دریایی صورت می پذیرد، امکان شبیه سازی رفتار شناور در تست های مانور مدنظر سازمان بین المللی دریانوردی و تعیین میزان مانور پذیری شناور را فراهم می سازد.در آزمایشگاه های دریایی با توجه به اختلاف موجود در تجهیزات و روش های تست، برای اطمینان از صحت نتایج، دقت تجهیزات و روش تست، مدل های استاندارد مورد آزمون قرار گرفته و نتایج آن با نتایج ارائه شده توسط دیگر اعضای کنفرانس بین المللی حوضچه کشش مقایسه می شود. بر این اساس در این مقاله به شرح فرآیند اجرای تست و استخراج تعدادی از این ضرائب برای شناور معیار اِسو اُزاکا با استفاده از اجرای تست های استاتیکی و دینامیکی به کمک سیستم مقید مانور در آزمایشگاه ملی دریایی شهدای خلیج فارس پرداخته شده و در انتها مقایسه نتایج حاصل با مقادیر ارائه شده توسط کنفرانس بین المللی حوضچه های کشش انجام پذیرفته است.