مهندسی دریا
حمید رضا کریمی؛ اعتمادالدین رابعی غلامی؛ نیما شهنی کرم زاده
چکیده
شناخت رفتار باد در اطراف تاسیسات فراساحلی از الزامات اساسی جهت بالابردن اطمینان از عملیات ایمن میباشد. در این مقاله جریان باد روی سکوی فراساحلی فاز 19 پارسجنوبی با در نظر گرفتن تجهیزات تأثیرگذار، بصورت عددی و با استفاده از روش متوسط گیری شده معادلات ناویر-استوکس شبیه سازی شده است. با در نظر گرفتن متغیرهایی همچون جهت جریان باد و ...
بیشتر
شناخت رفتار باد در اطراف تاسیسات فراساحلی از الزامات اساسی جهت بالابردن اطمینان از عملیات ایمن میباشد. در این مقاله جریان باد روی سکوی فراساحلی فاز 19 پارسجنوبی با در نظر گرفتن تجهیزات تأثیرگذار، بصورت عددی و با استفاده از روش متوسط گیری شده معادلات ناویر-استوکس شبیه سازی شده است. با در نظر گرفتن متغیرهایی همچون جهت جریان باد و جهت بوم جرثقیل چهلودو سناریو در نظر گرفتهشده است. از استاندارد Norsok و معیارهایی همچون سرعت افقی و انرژی اغتشاش برای ارزیابی اغتشاش استفاده شده است. جهت صحت سنجی علاوه بر استفاده از مدل های میدانی موجود، از آزمایش های تونل باد نیز کمک گرفته شده است. نتایج نشان می دهد در جهت وزش شرقی-غربی، افزایش زاویه عمودی بوم باعث کاهش 20 درصدی شرایط اغتشاش در مرکز هلیدک و در جهت شمال شرقی-جنوب غربی، افزایش زاویه عمودی بوم باعث افزایش اغتشاش به اندازه 15 درصد در مرکز هلیدک میشود. همچنین بر اساس شاخص انرژی جنبشی اغتشاش، افزایش زاویه عمودی بوم از 0 به 40 درجه باعث ایجاد ناحیه اغتشاشی حجیم در راستای تقرب هلیکوپتر میشود.
مهندسی دریا
سعید خاکساری نژاد؛ نیما شهنی کرم زاده؛ نسیم آل علی
چکیده
جذب توان امواج دریا توسط یک جسم نوسانگر روی آب، به مفهوم توانایی آن جسم جهت اندرکنش مناسب با امواج است. موجی که از یک دستگاه مبدل انرژی موج عبور میکند در صورتی انرژی خود را به سیستم در حال نوسان انتقال میدهد که این سیستم امواجی در جهت (فاز) مخالف با امواج برخوردی ایجاد کند. از این رو به منظور ارزیابی اولیه از عملکرد یک جاذب نقطه ای ...
بیشتر
جذب توان امواج دریا توسط یک جسم نوسانگر روی آب، به مفهوم توانایی آن جسم جهت اندرکنش مناسب با امواج است. موجی که از یک دستگاه مبدل انرژی موج عبور میکند در صورتی انرژی خود را به سیستم در حال نوسان انتقال میدهد که این سیستم امواجی در جهت (فاز) مخالف با امواج برخوردی ایجاد کند. از این رو به منظور ارزیابی اولیه از عملکرد یک جاذب نقطه ای انرژی موج، تعیین نیروهای تابش ایجاد شده از سوی جسم شناور، نقش مهمی در طراحی اولیه و کنترل بهینه دستگاه خواهد داشت. در این مقاله پس از محاسبه ضرایب هیدرودینامیکی مربوط به شرایط یک نوسان هیو بویه استوانهای، معادله حرکت سیستم بر اساس معادله انتگرال-دیفرانسیلی کامینز تحلیل شده است. حل عددی این سیستم با توجه به پیچیدگی ترم مرتبط با بردار نیروی تابش، میتواند بسیار طولانی و دشوار باشد. لذا با کدنویسی در برنامه متلب، این ترم با یک مدل خطی فضا-حالت جایگزین و سپس تخمین زده شده است. در این تحلیل از نتایج حوزه فرکانس در بازه 2-1 رادیان بر ثانیه که فرکانس غالب امواج دوردست خلیج فارس می باشد استفاده شده است. فرایند استفاده از مدل فضا-حالت نسبت به حل عددی مستقیم انتگرال پیچش در معادله حرکت، از دقت کافی برخوردار بوده و با توجه به اینکه سایر کدهای نوشته شده در این زمینه عملاً متن باز نیستند ضمن تأمین پایداری سیستم، حجم کلی محاسبات را کاهش می دهد که میتواند برای درجات آزادی بیشتر نیز مورد استفاده قرار بگیرد.
نیما شهنی کرم زاده؛ سید حبیب موسوس جهرمی موسوی جهرمی؛ محمد محمودیان شوشتری؛ محمود شفاعی بجستان
چکیده
یکی از موارد مهم و حائز اهمیت در علوم مهندسی آب لزوم حفاظت از سواحل می باشد. سواحل جریانها به واسطه مکانیزم حرکت سیال همواره در معرض تغییرات فراوان هستند که این تغییرات در قوس سواحل بسیار شدیدتر می باشد. از جمله روشهای متداول کنترل فرسایش سواحل در قوس استفاده از آبشکن میباشد اما مسئله مهمی که وجود دارد حفاظت از آبشکن می باشد که در ...
بیشتر
یکی از موارد مهم و حائز اهمیت در علوم مهندسی آب لزوم حفاظت از سواحل می باشد. سواحل جریانها به واسطه مکانیزم حرکت سیال همواره در معرض تغییرات فراوان هستند که این تغییرات در قوس سواحل بسیار شدیدتر می باشد. از جمله روشهای متداول کنترل فرسایش سواحل در قوس استفاده از آبشکن میباشد اما مسئله مهمی که وجود دارد حفاظت از آبشکن می باشد که در این خصوص تحقیقات زیادی صورت نپذیرفته است. تحقیق حاضر با نظر به کاربرد بسیار زیاد آبشکن جهت محافظت سواحل بخصوص در قوسها و لزوم محافظت از این سازه صورت پذیرفت. در این تحقیق، به بررسی اثر زاویه دماغه آبشکن T، بر روی پایداری ریپرپها مورد بررسی قرار گرفته است. به منظور دستیابی به اهداف تحقیق، از سه طول مختلف دماغه آبشکن معادل 50، 75 و 100 درصد طول بدنه (جان) آبشکن و سه قطر ریپ رپ معادل 51/1 سانتی متر، 12/1 سانتی متر و 72/0سانتی متر، استفاده شد. نتایج حاصل از این تحقیق نشان میدهد که در کلیه موارد مورد آزمایش. افزایش در زاویه قرارگیری دماغه آبشکن موجب کاهش عدد فرود جریان، عدد فرود دنسیمتریک رسوب در لحظه شکست ریپرپ و در نتیجه کاهش پایداری ریپرپ میگردد.