مهندسی دریا
محمد یوسفی کیا؛ احسان غریب رضا
چکیده
هدف نهایی مجموعه صنعت برق، تأمین انرژی مطمئن میباشد. از این رو تشخیص درست و بهنگام خطا همواره مهمترین دغدغه بهرهبرداران شبکه برق بوده است. در سالهای اخیر استفاده از کابل به طور روزافزون افزایش یافته و تشخیص خطا و محل آن را با چالش مواجه ساخته است. چنانچه شبکه کابلی مورد نظر برای کاربردی خاص از جمله کابل اتصال ژنراتور یا شبکه برق ...
بیشتر
هدف نهایی مجموعه صنعت برق، تأمین انرژی مطمئن میباشد. از این رو تشخیص درست و بهنگام خطا همواره مهمترین دغدغه بهرهبرداران شبکه برق بوده است. در سالهای اخیر استفاده از کابل به طور روزافزون افزایش یافته و تشخیص خطا و محل آن را با چالش مواجه ساخته است. چنانچه شبکه کابلی مورد نظر برای کاربردی خاص از جمله کابل اتصال ژنراتور یا شبکه برق صنعتی باشد، اهمیت آن دوچندان خواهد شد و عدم عملکرد به موقع سیستم حفاظتی باعث خسارات جبران ناپذیری میشود. در این مقاله روشی برای تشخیص و تعیین محل خطا در کابل با استفاده از الگوریتم ترکیبی تبدیل موجک و شبکه MLP بهینه شده با الگوریتم زنبور ارائه میشود. در الگوریتم پیشنهادی برای افزایش قابلیت انتخاب، دو بخش آغازگر و تحلیل پیش بینی شده است. الگوریتم با بهره گیری از نرم افزارهای DigSILENT و MATLAB بر روی شبکه کابلی نمونه ی یک کشتی پیاده سازی شده است. نتایج شبیه سازی حاکی از دقت 93 درصدی الگوریتم در تشخیص صحیح محل خطا میباشد.
مهندسی دریا
محمد پورامیران؛ محمد یوسفی کیا
چکیده
در این پژوهش جبرانسازی توان راکتیو در شناور به عنوان یک عامل کمکی برای بهبود شرایط ژنراتور و نیز افزایش میزان بهره وری سوخت مصرفی کشتی در نظر گرفته شده است. برای تحقق این منظور شبکه الکتریکی ساده شدهی یک کشتی نظامی تماماً الکتریکی شامل بار پیشرانه، بارهای توزیع، سنسور و دیگر بارهای اضطراری و بارهای پالسی (سلاح های ریلی، سکوی پرتاب ...
بیشتر
در این پژوهش جبرانسازی توان راکتیو در شناور به عنوان یک عامل کمکی برای بهبود شرایط ژنراتور و نیز افزایش میزان بهره وری سوخت مصرفی کشتی در نظر گرفته شده است. برای تحقق این منظور شبکه الکتریکی ساده شدهی یک کشتی نظامی تماماً الکتریکی شامل بار پیشرانه، بارهای توزیع، سنسور و دیگر بارهای اضطراری و بارهای پالسی (سلاح های ریلی، سکوی پرتاب هوایی، و غیره) مدلسازی شده است. در میان بارهای مذکور، بارهای پالسی اثر مخرب بیشتری بر پارامتر پروفیل ولتاژ در کیفیت توان سیستم توزیع کشتی دارند. این قبیل بارها نیازمند انرژی بالا در مدت زمان کوتاهی هستند که این امر عمدتاً باعث بوجود آمدن مشکلاتی در کیفیت توان سیستم شده و در بعضی موارد باعث تخریب کل سیستم الکتریکی می شود. در ادامه اثرات جبران سازی بانک خازن استاتیک به منظور بهبود پارامتر پروفیل ولتاژ سیستم الکتریکی یک شناور نظامی در شرایط حضور بار پالسی بررسی شده است. نتایج نشان می دهد که بکارگیری این جبران ساز اثرات به سزایی در بهبود افت ولتاژ (Voltage Sag) داشته و از طرف دیگر منحنی های سرعت و گشتاور موتورهای پیشرانه پایداری بیشتری خواهند داشت. شبیه سازی در محیط Matlab/Simulink و برای شرایط مختلف بارهای پالسی و جبران کننده ی خازنی به لحاظ مقدار صورت گرفته است و نتایج حاکی از مقاوم بودن روش ارائه شده و بهبود پارامترهای کیفیت توان در شرایط متفاوت می باشد.