حسین ولی پور؛ غلامرضا شمس؛ الهام قنبری عدیوی؛ نریمان مهرانفر
چکیده
توسعه پایدار، اقدامات مهندسی و انتخاب متناسبترین روش حفاظت جهت ساماندهی و تثبیت سواحل، در گروی آگاهی از رفتار امواج در سواحل میباشد. از جمله روشهای سازهای حفاظتی می-توان به دیوارهای ساحلی اشاره کرد که با ایجاد میرایی در امواج ارتفاع موج عبوری از ساحل را تضعیف می نماید. با توجه به رویکرد مدل سازی عددی در این پژوهش، از نتایج ...
بیشتر
توسعه پایدار، اقدامات مهندسی و انتخاب متناسبترین روش حفاظت جهت ساماندهی و تثبیت سواحل، در گروی آگاهی از رفتار امواج در سواحل میباشد. از جمله روشهای سازهای حفاظتی می-توان به دیوارهای ساحلی اشاره کرد که با ایجاد میرایی در امواج ارتفاع موج عبوری از ساحل را تضعیف می نماید. با توجه به رویکرد مدل سازی عددی در این پژوهش، از نتایج آزمایشگاهی جهت بررسی کارایی نرم افزار متن باز Open FOAM و مدل آشفتگی K-ω SST در مدل سازی رفتار امواج وارده بر بدنه دایک ساحلی استفاده شد. با در نظر گرفتن شرایط مختلف برای مدلسازی، مجموعا تعداد 45 آزمایش جهت اجرای برنامه انتخاب شد. در نهایت نتایج با یافته های آزمایشگاهی مقایسه گردید که نشاندهنده توانایی مدل عددی در برآورد ارتفاع موج عبوری از ساحل پس از برخورد با سازه دایک میباشد. با افزایش ارتفاع موج، ارتفاع آب قبل از سازه افزایش مییابد اما تاثیر آن بر ارتفاع آب بعد از سازه بیشتر است زیرا در یک ارتفاع ثابت از سازه وقتی ارتفاع موج زیاد شود میزان آب عبوری افزایش مییابد. بنابراین وقتی ارتفاع آب بعد از سازه افزایش یابد اختلاف آن با ارتفاع قبل کاهش پیدا می-کند و به همین خاطر میرایی موج، از ارتفاع موج 6 تا 12 سانتیمتر روند کاهشی دارد و سازه موجود، میزان کمتری از ارتفاع آب را کاهش میدهد. از مقایسه کلی نتایج میتوان گفت که سازهی با ارتفاع 15 سانتیمتر کارایی بیشتری در میرایی موج دارد و مقدار بیشتری از ارتفاع آب را کاهش میدهد.
فاطمه قاسمی پیربلوطی؛ الهام قنبری عدیوی؛ روح اله فتاحی؛ احسان خواصی
چکیده
یکی از تکنیکهای حفاظت ساحلی استفاده از انواع موجشکنهاست. هدف این پژوهش بررسی اثر موجشکنهای شمعی بر امواج ساحلی است. در این پژوهش با در نظر گرفتن موانع استوانهای صلب در ساحل با شیب ثابت، به بررسی تأثیر زبری ناشی از آنها بر الگوی جریان و امواج با مدلسازی عددی در نرمافزار OpenFOAM پرداخته شد. روش مورداستفاده در مدلسازی جریان ...
بیشتر
یکی از تکنیکهای حفاظت ساحلی استفاده از انواع موجشکنهاست. هدف این پژوهش بررسی اثر موجشکنهای شمعی بر امواج ساحلی است. در این پژوهش با در نظر گرفتن موانع استوانهای صلب در ساحل با شیب ثابت، به بررسی تأثیر زبری ناشی از آنها بر الگوی جریان و امواج با مدلسازی عددی در نرمافزار OpenFOAM پرداخته شد. روش مورداستفاده در مدلسازی جریان روش RANS و مدل k-ω,SST است. مدلسازیها در دو حالت با و بدون حضور موانع برای 3 ارتفاع متفاوت موج ورودی انجام شد. موانع صلب استوانهای دارای قطر 9/0 و ارتفاع 32 سانتیمتر بوده و در طول و عرض 45 سانتیمتر و فواصل 15×15 سانتیمتر و با چیدمان زیگزاکی قراردادِه شدند. در هر سه ارتفاع موج، وجود موانع به میزان زیادی باعث استهلاک نیروی امواج نسبت به حالت بدون مانع شده است. با ارتفاع موج 6، 9 و 12 سانتیمتر موانع به ترتیب 47.17 ، 68.68 و 76.42 درصد بیشتر از حالت بدون مانع نیروی موج را مستهلک کردهاند. با افزایش ارتفاع موج، موانع نیروی بیشتری را جذب کردهاند. در ارتفاع موج 12 سانتیمتر موانع نسبت به ارتفاع موج 9 و 6 سانتیمتر به ترتیب 32.35 و 72.45(نسبت بدون بعد نیرو) درصد نیروی بیشتری را جذب کردهاند. در بحث میرایی امواج در حالات با مانع نسبت به حالات بدون مانع، توانایی موانع در کاهش ارتفاع موج و میرایی آن بهطور متوسط 20.88 درصد بوده است. نتایج حاصل با دادههای آزمایشگاهی مقایسه شد. میزان نیروی جذبشده برای ارتفاع موج 6، 9 و 12 سانتیمتر در مدل عددی به ترتیب 17.14، 4.23 و 7.86 درصد با مدل آزمایشگاهی اختلاف دارد، همچنین جذر میانگین مربعات خطای نرمال 0.07 و ضریب همبستگی 0.99 به دست آمد که بیانگر تطابق دو مدل عددی و آزمایشگاهی و عملکرد مناسب نرمافزار اپن فوم در مدلسازی است.
مهندسی دریا
حامد جلیل مصیر؛ روح اله فتاحی؛ الهام قنبری عدیوی
چکیده
پدیده انتقال رسوب یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در عملکرد هیدرولیکی و ساختار ریختشناسی سواحل تلقی میشود. به علاوه توسعه پایدار، اقدامات مهندسی و انتخاب متناسبترین روش حفاظت جهت ساماندهی و تثبیت سواحل، در گروی آگاهی از کمیت بار رسوبی میباشد. بنابراین تمرکز این پژوهش بهطور کلی برآورد نرخ انتقال رسوب، ارزیابی تاثیر پوشش جنگلی ...
بیشتر
پدیده انتقال رسوب یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در عملکرد هیدرولیکی و ساختار ریختشناسی سواحل تلقی میشود. به علاوه توسعه پایدار، اقدامات مهندسی و انتخاب متناسبترین روش حفاظت جهت ساماندهی و تثبیت سواحل، در گروی آگاهی از کمیت بار رسوبی میباشد. بنابراین تمرکز این پژوهش بهطور کلی برآورد نرخ انتقال رسوب، ارزیابی تاثیر پوشش جنگلی ساحلی (کمربند سبز) بر کاهش روند نرخ انتقال رسوب در اثر امواج بلند از جمله سونامی و دستیابی به مدل پارامتریک متناسب با هر منطقه ساحلی با استفاده از نرمافزار SPSS میباشد. آزمایشها بر پایه اثربخشی درخت مانگرو برای کاهش انرژی سونامی، به وسیله یک ساختار درختچه مصنوعی شبیهسازی شده، به ازای دو چیدمان درختی مستطیلی و مثلثی، 3 ارتفاع موج ورودی 6، 9 و 12 سانتیمتر، شیب ساحل ثابت و افقی، قطر رسوب 0/35 میلیمتر و در شرایط حضور و عدم حضور پوشش انجام گردید. نیروی وارد شده ناشی از موج با استفاده از روش اندازهگیری مستقیم به کمک نیروسنج الکترونیکی (Load cell) و سرعت موج با استفاده از دستگاه سرعتسنج داپلر صوتی (ADV) اندازهگیری شدند. نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد که با وجود پوشش جنگلی، 41/17 درصد از فرسایش و آبشستگی سواحل جلوگیری شده و به تثبیت و احیای سواحل کمک میگردد، همچنین در نظر گرفتن شرایطی از قبیل انتخاب چیدمان مثلثی و افزایش تراکم پوشش، به ترتیب منجر به بهبود 7/57 و 11/20درصدی وضعیت سواحل میگردد. در پایان نیز مدل پارامتریک و معادله تجربی برآورد نرخ انتقال رسوب با ضریب همبستگی معادل 0/95 پیشنهاد گردید.
الهام قنبری عدیوی؛ منوچهر فتحی مقدم؛ مسعود صدرینسب
چکیده
درمناطق ساحلی با خطر وقوع طوفان استفاده از موانع سخت مانند دیوار حائل ساحلی و دایک برای کاهش اثرات مخرب امواج رایج میباشد. در این پژوهش امکان استفاده از کمربند سبز در مناطق ساحلی بصورت آزمایشگاهی مورد بررسی قرار گرفته است. کمربند سبز از درختان گرمسیری با ثبات و استحکام کافی در برابر فشار موج تشکیل شده است. آزمایش بصورت دو بعدی در ...
بیشتر
درمناطق ساحلی با خطر وقوع طوفان استفاده از موانع سخت مانند دیوار حائل ساحلی و دایک برای کاهش اثرات مخرب امواج رایج میباشد. در این پژوهش امکان استفاده از کمربند سبز در مناطق ساحلی بصورت آزمایشگاهی مورد بررسی قرار گرفته است. کمربند سبز از درختان گرمسیری با ثبات و استحکام کافی در برابر فشار موج تشکیل شده است. آزمایش بصورت دو بعدی در کانال موج، برای ارزیابی تاثیر پوشش بر کاهش اثر امواج انجام شد. ساقههای پلاستیکی بدون انعطاف به ارتفاع 20 سانتیمتر با قطر 5/1 سانتیمتر (در شرایط غیر مستغرق) در قسمت ساحلی در کانال به کار گرفته شد. آزمایشها با چیدمان مستطیلی (موازی) با فواصل 5×5 و10×10 سانتیمتر، 3 حالت عرض پوشش 10، 30 و 40 سانتیمتر، 5 شیب ساحل صفر، 3، 5، 7 و 10 درصد و 5 ارتفاع موج 5/1، 3، 4، 6 و 8 سانتیمتر با تناوب موج بین 12 تا 15 ثانیه انجام گردید که در مجموع با حالت بدون پوشش، 175 حالت مختلف بررسی شده است. نیروی وارده شده ناشی از موج بر بدنه ساحل با استفاده از روش اندازه گیری مستقیم به کمک نیروسنج الکترونیکی (لودسل) نصب شده در زیر قسمت متحرک فلوم، ثبت شده است. نتایج تجربی نشان داد که کمربند سبز در میرایی امواج از طریق جذب نیروی امواج در قالب نیروی درگ بر روی درختان، تاثیر به سزایی داشته است.