نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه سازه های دریایی، دانشکده مهندسی دریا، دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر، خرمشهر، ایران.

2 گروه سازه های آبی، دانشکده مهندسی آب و محیط زیست، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.

چکیده

با توجه به حساسیت اجرای عملیات عمرانی در نواحی ساحلی و همچنین مشکلاتی ناشی از خاک نامطلوب این نواحی در برخی مکانها، انجام مطالعات ژئوتکنیک جهت شناسایی و بهسازی این بسترها امری ضروری به نظر می رسد. یکی از نکات مهم در بهسازی خاکها در تمام پروژهای عمرانی، انتخاب نوع و میزان ماده‌ای است که در طرح اختلاط با خاک استفاده می شود. این انتخاب معمولا براساس نیازهای موجود در یک فعالیت عمرانی و بر اساس تجربیات عملی صورت می گیرد. در این پژوهش ابتدا با انجام آزمایشات لازم در خصوص طرح اختلاط خاک ماسه ای ساحلی با سیمان، خاک رس و نانو رس، خصوصیات خاک مخلوط از جمله میزان تراکم و رطوبت بهینه، تغییرات مدول الاستیسیته، چسبندگی و زاویه اصطکاک داخلی بررسی و سپس با استفاده از مدل سازی توسط نرم افزار پلکسیس، میزان جابجایی نهایی، کرنش و تنش اصلی نهایی مقایسه و بررسی شده است. نتایج حاصل از بررسی نرم فزاری نشان دهنده کارآمدی روش های طرح اختلاط ترکیبی نانو و سیمان همراه با خاک ماسه ای می باشد، بطوری که تغییر مکان کل در حالت ترکیب سیمان و نانو رس با خاک ماسه ای از 1.86 تا 0.414 میلی متر کاهش یافت. همچنین میزان کرنش نهایی از55.6 تا 11.06 درصد در ترکیب سیمان و نانورس با خاک ماسه ای کاهش یافت. افزایش تنش نهایی نیز از114.47 تا 120.73 کیلوپاسکال در حالت ترکیبی نانو و سیمان مشاهده شد.

کلیدواژه‌ها