نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه صنایع دریایی، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
2 گروه مهندسی دریا، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران.
3 گروه مهندسی عمران، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
چکیده
عبور و مرور پرسنل و قرارگیری تاسیسات روی پلهای دسترسی مجتمعهای فراساحلی سبب شده است تا شناسایی آسیب در این اجزا از اهمیت زیادی برخوردار باشد. روش انرژی کرنشی مودال، یکی از روشهای غیر مخرب و کاربردی است که در آن با استفاده از تغییر در خصوصیات دینامیکی سازه به شناسایی مکان و تعیین شدت آسیب در سازه پرداخته میشود. در سالیان اخیر، اصلاحاتی بر نسخه اولیه این روش صورت گرفته که یکی از آنها، در نظر گرفتن فرکانسهای طبیعی در تعیین مکان آسیب است. در این مقاله، با استفاده از روش انرژی کرنشی مودال بهبود یافته و با در نظر گرفتن فرکانسهای طبیعی، یک رابطه جدید برای شناسایی دقیقتر مکان آسیب در سازه ارائه شده و سه شاخص آسیب مختلف در سازه پل دسترسی سکوی دریایی مورد مطالعه و مقایسه قرار گرفته است. نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد که میانگین خطا برای دقت شناسایی مکان آسیب بهطور متوسط در شاخص Stubbs، روش بهبود یافته و روش نوین بهترتیب 3.55، 2.82 و 2.21 درصد است، بنابراین روش نوین با دقت بیشتری قادر به شناسایی مکان آسیبهای موجود در سازه میباشد. همچنین مقایسه نتایج حالتهای مختلف نشان میدهد که میانگین خطای مکانیابی آسیب با افزایش شدت آسیب، کاهش مییابد. دقت شناسایی مکان آسیب نیز با دور شدن از تکیهگاهها افزایش مییابد.
کلیدواژهها
موضوعات