علوم انسانی دریا
اصغر رشنودی؛ علی اشرف احمدیان
چکیده
چکیدهپژوهش حاضر درصدد است به بررسی نحوه اثرگذاری برنامه های نوآورانهمحور بر توسعه صادرات پایدار پرداخته و آن را در صنعت آبزیان کشور آزمون کند. تحقیق در صنعت آبزیان ایران و با روش آمیخته (کیفی– کمی) اجرایی شده و تعداد 46 بنگاه صادرکننده و هشت نفر از اساتید دانشگاهی مرتبط با صنعت مذکور مورد بررسی قرار گرفته است. برای جمعآوری دادهها ...
بیشتر
چکیدهپژوهش حاضر درصدد است به بررسی نحوه اثرگذاری برنامه های نوآورانهمحور بر توسعه صادرات پایدار پرداخته و آن را در صنعت آبزیان کشور آزمون کند. تحقیق در صنعت آبزیان ایران و با روش آمیخته (کیفی– کمی) اجرایی شده و تعداد 46 بنگاه صادرکننده و هشت نفر از اساتید دانشگاهی مرتبط با صنعت مذکور مورد بررسی قرار گرفته است. برای جمعآوری دادهها از مصاحبه و پرسشنامه استفاده شده و با روش تحلیل تم، تکنیک دلفی فازی، مدلسازی ساختاری- تفسیری و تکنیک حداقل مجذورات جزیی تحلیل گردیده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد، صنعت آبزیان کشور برای اجرای موفق برنامههای نوآوریمحور به توانمندسازی نیاز دارند. همچنین برای اجرای موفق برنامههای نوآورانه لازم است زیرساختهای لازم برای این مهم ایجاد و ساختار سازمان با استراتژیهای نوآورانه همسویی داشته باشد. همچنین یافتههای پژوهش به ارائه یک الگوی جدید از ضرورت آمادهسازی همهجانبه بنگاهها جهت اجرای برنامههای نوآورانه با معرفی سطوح جدید آمادگی سازمانی، منجر شد.
علوم انسانی دریا
اصغر رشنودی؛ علی اشرف احمدیان
چکیده
پژوهش حاضر درصدد است چارچوبی جهت اجرای برنامههای نوآورانه در شرایط پاندمی کووید 19شناسایی کند. تحقیق در زنجیره ارزش صنایع صادرکننده محصولات دریایی ایران و با روش آمیخته (کیفی– کمی) اجرایی شده و تعداد 32 بنگاه صادرکننده صنعت مذکور از طریق مطالعه موردی چندگانه مورد بررسی قرار گرفته است. برای جمعآوری دادهها از مصاحبه و پرسشنامه ...
بیشتر
پژوهش حاضر درصدد است چارچوبی جهت اجرای برنامههای نوآورانه در شرایط پاندمی کووید 19شناسایی کند. تحقیق در زنجیره ارزش صنایع صادرکننده محصولات دریایی ایران و با روش آمیخته (کیفی– کمی) اجرایی شده و تعداد 32 بنگاه صادرکننده صنعت مذکور از طریق مطالعه موردی چندگانه مورد بررسی قرار گرفته است. برای جمعآوری دادهها از مصاحبه و پرسشنامه استفاده شده و با روش تحلیل تم، تکنیک دلفی فازی، مدلسازی ساختاری- تفسیری و تکنیک حداقل مجذورات جزیی تحلیل گردیده است. ابتدا زنجیره ارزش صنعت طراحی و با نظر خبرگان مورد تأیید قرار گرفته است. یافتههای تحقیق نشان میدهد، در شرایط بحرانی مانند پاندمی کووید 19، بخشهایی از زنجیره ارزش که نزدیکی بیشتری به مشتریان دارند، از قابلیت فنی و تکنیکی بالاتری برای طراحی تاکتیکهای جدید و متناسب با شرایط بحرانی برخوردارند. بعلاوه نوآور بودن مدیران و آینده نگری آنها دو فاکتور مهم در دستیابی به تاکتیکهای نوآورانه برای مواجهه با شرایط بحرانی و مدیریت آن به شمار می آیند. در نهایت یه دسته بندی جدید از بخشهای مختلف زنجیره ارزش صنعت برای مواجهه بهتر با بحرانهای احتمالی آتی طراحی و ارائه گردیده است.