علوم انسانی دریا
مجتبی عباسپور؛ طهمورث حسنقلی پور یاسوری؛ محسن نظری؛ جعفر سیاره
چکیده
تغییر و تحولات فضای کسب و کار منجر به ایجاد الگوی جدیدی از رقابت و همکاری در بازار شده است. رقابت اکثر کشورها در بازار جهانی، منجر به افزایش سرسام آور رقابت در تجارت بین الملل شده است. برای تثبیت نقش اصلی شرکت ها و تامین نیازهای بازار، به حداکثر رساندن سهم بازار و به حداقل رساندن هزینه های جاری، اتخاذ استراتژی هم رقابتی رایج شده است. ...
بیشتر
تغییر و تحولات فضای کسب و کار منجر به ایجاد الگوی جدیدی از رقابت و همکاری در بازار شده است. رقابت اکثر کشورها در بازار جهانی، منجر به افزایش سرسام آور رقابت در تجارت بین الملل شده است. برای تثبیت نقش اصلی شرکت ها و تامین نیازهای بازار، به حداکثر رساندن سهم بازار و به حداقل رساندن هزینه های جاری، اتخاذ استراتژی هم رقابتی رایج شده است. هدف این مقاله بررسی فراوانی و نوع تحقیقات منتشر شده، محتویات تحقیقات کشورهای تأثیر گذار و همکاری آنها و همچنین دسته های موضوعی عمده و شکوفا در تحقیقات استراتژی هم رقابتی از سال 1996 تا 2022 می باشد. در این مطالعه، ما از نرمافزار CiteSpace برای تجزیه و تحلیل تحقیقات استراتژی هم رقابتی استفاده کردیم. بر اساس تجزیه و تحلیل 2998 تحقیق مستخرج از پایگاه داده WoSCC، ویژگی های حیاتی تحقیقات استراتژی هم رقابتی به دست آمد که یک نمای کلی سیستمی از تحقیقات استراتژی هم رقابتی با نگاهی بر صنعت حمل و نقل در سراسر جهان ارائه شد. نتایج نشان داد با توجه به اینکه دسته های موضوعی مرتبط به صنعت حمل و نقل، طی یک دهه اخیر (از سال 2010) شکل گرفتند اما در بحث شکوفایی دسته های موضوعی، دسته موضوعی " علم و فناوری حمل و نقل"و "حمل و نقل" در بین 3 دسته موضوعی اول، با قویترین شکوفایی شناسایی شدند و بطور خاص این صنعت در سه سال اخیر (2019 تا 2022) به یک حوزه فعال تحقیقات استراتژی هم رقابتی تبدیل شده است. دستاورد نتایج این تحقیق به محققان کمک می کند تا به سرعت مرزهای تحقیقات استراتژی هم رقابتی را درک کنند و اطلاعات علمی ارزشمندتری را به دست آورند. این مطالعه همچنین منابعی برای تحقیقات بعدی و دیدگاه مفیدی را برای محققین مربوطه ارائه می دهد.
سبحان ایرانشاهی؛ سید جعفر سجادی پارسا؛ مجتبی عباسپور
چکیده
این پژوهش به منظور ارزیابی کیفیت ارائه خدمات در پایانه کانتینری بندر شهید رجایی بندرعباس با استفاده از مدل سروکوال که ابزاری برای اندازه گیری کیفیت خدمات و شناسایی و تحلیل شکاف¬های موجود بین انتظارات و ادراکات دریافت کنندگان خدمات می-باشد، انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش را مشتریان پایانه کانتینری در بندر شهید رجایی تشکیل ...
بیشتر
این پژوهش به منظور ارزیابی کیفیت ارائه خدمات در پایانه کانتینری بندر شهید رجایی بندرعباس با استفاده از مدل سروکوال که ابزاری برای اندازه گیری کیفیت خدمات و شناسایی و تحلیل شکاف¬های موجود بین انتظارات و ادراکات دریافت کنندگان خدمات می-باشد، انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش را مشتریان پایانه کانتینری در بندر شهید رجایی تشکیل می¬دهند. برای انتخاب نمونه آماری از روش نمونه گیری نظری (قضاوتی) استفاده شده است. پرسشنامه¬های استاندارد و بومی¬سازی شده با ضریب آلفای کرونباخ در بخش ادراکات921/0 و دربخش انتظارات 895/0 در بین 150 نفر از اعضای نمونه توزیع گشت که از این تعداد 102 (68 درصد) پرسشنامه بازگشت داده شد. برای تحلیل داده¬های بدست آمده ابتدا از نرم افزار لیزرل جهت بررسی پایایی مدل سروکوال (مدل اندازه گیری مرتبه اول و دوم) و سپس نرم¬ افزار SPSS جهت انجام آزمون تی جفت نمونه¬ای برای بررسی معناداری شکاف بین انتظارات و ادراکات پاسخ دهندگان استفاده شد. نتایج بدست آمده در این تحقیق بیانگر این است که بین خدمات مورد انتظار مشتریان و خدمات ارائه شده به آنها از سوی پایانه کانتینری بندر شهید رجایی در کلیه ابعاد پنج گانه کیفیت خدمات، شکاف وجود دارد و از نظر اهمیت وزنی هر یک از ابعاد نیز بعد فیزیکی به عنوان مهم ترین بُعد و پس از آن به ترتیب قابلیت ¬اعتماد، قابلیت اطمینان، پاسخگویی و همدلی قرار داشتند. علاوه بر این بیشترین میزان شکاف بین انتظارات و ادراکات در مورد بعد فیزیکی و کمترین میزان شکاف در بعد همدلی است.