TY - JOUR ID - 40943 TI - کاهش غلتش عرضی شناورها با استفاده از حل معادلات روشهای مخازن کنترل شده فعال و ژیرسکوپ ضد غلتش JO - مجله علوم و فنون دریایی JA - JMST LA - fa SN - 2008-8965 AU - شادکام, سعید AU - رابعی, مهندس اعتماد الدین AU - آل علی, نسیم AD - دانشکده مهندسی دریا، دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 15 IS - 4 SP - 97 EP - 103 KW - حرکت رول کشتی KW - نرم افزار متلب KW - کاهش غلتش رول DO - 10.22113/jmst.2016.40943 N2 - هر شناور متناسب با جابجایی و مقدار پایداری در محدوده خاصی از تلاطم دریا می تواند به طور ایمن حرکت کند. لذا اگر شناور در محدوده کاری خود مجبور به عبور از مناطق دریایی بسیار متلاطم در فصل های خاصی باشد که میزان پایداری شناور برای غلبه بر آنها مناسب نیست باید روش هایی ارائه شود که از غلتش شناور جلوگیری به عمل آورد. هدف در این مقاله رسیدن به یک پایداری هیدرواستاتیکی مناسب با استفاده از برسی روش های موجود کاهش غلتش شناورها است.از این روش ها دو روش استفاده از مخازن ضد غلتش فعال و ژیروسکوپ به عنوان روش های متداول شناخته می شوند. در این مقاله سعی شده است معادلات حاکم بر روش های مخازن کنترل فعال و ژیرسکوپ ضد غلتش ارائه و حل گردد و سپس با مقایسه نتایج روش بهینه تر ارائه گردد.نتایج بررسی به عمل آمده نشان می دهد استفاده از مخازن ضد غلتش در شناورهای بزرگ و برای کاهش آنی حرکت غلتش عرضی بهتر بوده و در شناورهای کوچک و کشتی های مسافربر بدلیل کنترل بهتر ژیروسکوپ نتایج بهتری را نشان می دهد. UR - https://jmst.kmsu.ac.ir/article_40943.html L1 - https://jmst.kmsu.ac.ir/article_40943_9d7953b2a63f66d2b89b5731ae138039.pdf ER -