TY - JOUR ID - 14147 TI - تحلیل سازه‌ای پروانه کامپوزیتی دریایی به روش اجزاء محدود و بهینه سازی لایه چینی پره‌ها با استفاده از الگوریتم ژنتیک JO - مجله علوم و فنون دریایی JA - JMST LA - fa SN - 2008-8965 AU - عیدانی نژاد, عبدالله AU - کبیری عطاآبادی, عبدالرضا AU - دیباجیان, سیدحسین AU - مردان, امین AD - دانشکده مهندسی دریا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر AD - گروه هیدرومکانیک، دانشگاه صنعتی مالک اشتر Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 16 IS - 2 SP - 62 EP - 77 KW - الگوریتم ژنتیک KW - بهینه سازی KW - پروانه کامپوزیتی DO - 10.22113/jmst.2016.14147 N2 - در سالیان اخیر تقاضا برای استفاده از کامپوزیت‌ها در صنایع دریایی به دلیل بهبود عملکرد سازه‌ای و هیدرودینامیکی سازه‌های دریایی افزایش یافته است. از نظر تجاری مواد اولیه برای ساخت پره‌های کامپوزیتی موجود می‌باشد. ولی آنچه که بسیار اهمیت دارد، ترکیب صحیح از الیاف، رزین و قراردادن لایه‌ها بر روی یکدیگر برای دستیابی به سازه‌ای با استحکام بالا و عملکرد مناسب می‌باشد. در این مقاله جهت بهبود سختی و کنترل تغییر هندسه پره‌های یک پروانه از جنس کربن/اپوکسی از الگوریتم ژنتیک جهت بهینه‌ سازی لایه چینی پره‌ها و دستیابی به لایه چینی با حداقل تغییر شکل نوک پره استفاده شده است. در واقع فرآیند بهینه سازی به کمک ارتباط بین نرم افزارهای ABAQUS و MATLAB انجام گردیده است. زوایای بهینه پروانه کامپوزیتی با استفاده از این فرآیند بدست آمده‌اند. UR - https://jmst.kmsu.ac.ir/article_14147.html L1 - https://jmst.kmsu.ac.ir/article_14147_01885185bcdf798c20d1f8fc6aa31425.pdf ER -