TY - JOUR ID - 11606 TI - ترسیم و رتبه بندی سلسله مراتب نیازهای کارکنان اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان JO - مجله علوم و فنون دریایی JA - JMST LA - fa SN - 2008-8965 AU - سجادی پارسا, سیدجعفر AU - جوانمردی, محبوبه AU - تهمک, حمیدرضا AD - دانشکده مهندسی دریا، دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار، استان سیستان و بلوچستان، چابهار Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 15 IS - 4 SP - 33 EP - 55 KW - اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان KW - انگیزش کارکنان KW - رتبه‌بندی نیازها KW - رضایت شغلی KW - مدیریت منابع انسانی DO - 10.22113/jmst.2017.11606 N2 - در این تحقیق سلسه مراتب نیازهای کارکنان اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان ترسیم و رتیه‌بندی شده است. پس از تایید روایی و پایایی، پرسشنامه در میان افراد نمونه که تعداد اعضای نمونه به وسیله‌ی فرمول کوکران به دست آمد، توزیع شد. از میان 100 پرسشنامه توزیعی، 93 پرسشنامه جمع‌آوری شد که همه‌ی آنها قابل قبول بودند. جهت تحلیل پرسشنامه‌ها از آزمون‌های T-test، ANOVA، شاخص KMO، آزمون بارتلت، آزمون کولموگروف-اسمیرنوف (KS)، آزمون توزیع دوجمله‌ای، ضریب همبستگی اسپیرمن و آزمون نیکویی برازش (به وسیله‌ی نرم‌افزارهای SPSS 19، Lisrel 8.8 و Excel) استفاده شده است. مدل مفهومی تحقیق به وسیله‌ی شاخص‌های برازش مدل که عبارتند از GFI، AGFI، RMSEA، CFI و NFI و همچنین آزمون توزیع دوجمله‌ای و ضریب همبستگی اسپیرمن که تایید شده است، مورد سنجش قرار گرفت. از میان ویژگی‌های شخصی (جنسیت، سن، وضعیت تاهل، سابقه‌ی خدمت و میزان تحصیلات)، سازمانی (وضعیت استخدامی و محل کار) و اقتصادی (میزان حقوق دریافتی)، تنها ویژگی سطح تحصیلات است که بر سطح رضایت کارکنان تاثیر متفاوت دارد. در پایان نیز هرم سلسله مراتب نیازهای مزلو برای کارکنان اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان ترسیم شد که به ترتیب نیازهای خودشکوفایی (72/3)، فیزیولوژیکی (69/3)، اجتماعی (67/3)، احترام (64/3) و ایمنی (52/3) بالاترین میانگین امتیاز را کسب کردند. UR - https://jmst.kmsu.ac.ir/article_11606.html L1 - https://jmst.kmsu.ac.ir/article_11606_85f7a0b98e34949b9fff9441b99607b8.pdf ER -