@article { author = {jafari, hassan and s, s and k, a and n, e and h, h}, title = {Identification and Ranking of Causes of Delay in Container Handling Operation by TOPSIS Method}, journal = {Journal of Marine Science and Technology}, volume = {13}, number = {3}, pages = {91-100}, year = {2014}, publisher = {Khorramshahr University of Marine Science and Technology}, issn = {2008-8965}, eissn = {2538-5380}, doi = {10.22113/jmst.2014.7280}, abstract = {This applied research has been conducted to identify and rank the causes of delay in container handling operation in two stages. In the first, having considered the daily census of container handling operation in the pertinent terminal of the port, As well, brain storming cessions attended by experts from the studied container terminals were held during which twenty seven numbers of causes of delay were detected. In the second stage, having considered the detected factors from the first stage, the probability of the causes occurrence, the extent of impact of causes on process after their occurrence and probability of causes detection before having effect on process have been determined by experts in form of a scale ranging from one to ten, Finally based on the obtained scores by each one of the causes, the decision matrix was formed and the mentioned causes were ranked by TOPSIS method. The abstained results showed that the causes of delays in loading and unloading operations in studied container terminals have significant different in the terms of probability of the causes occurrence, the extent of impact of causes on process after their occurrence and probability of causes detection before having effect on process. Finally to mitigation of these causes several strategies have been presented.}, keywords = {delay,Container Terminals,Container Handling Operation,Maritime Transportation,TOPSIS}, title_fa = {شناسایی و رتبه بندی علل تأخیر در عملیات تخلیه و بارگیری کانتینری با استفاده از روش تاپسیس}, abstract_fa = {این تحقیق کاربردی با هدف شناسایی و رتبه بندی علل تأخیر در عملیات تخلیه و بارگیری کانتینری در دو مرحله انجام شده است. در مرحله اول با بررسی آمار تأخیر در عملیات تخلیه و بارگیری و بیان علت های آن در ترمینال‌های مورد کاوی شده در بازه ی زمانی مورد مطالعه و همچنین برگزاری جلسات طوفان فکری با کارشناسان ترمینال‌های مذکور بیست و هفت علت تأخیر در عملیات تخلیه و بارگیری کانتینری شناسایی شداند. در مرحله دوم با توجه علل شناسایی شده در مرحله اول میزان احتمال رخداد (فرکانس رخداد)، میزان تأثیر آن بر فرایند پس از رخداد (شدت) و احتمال شناسایی آن قبل از تأثیر بر فرایند (ردیابی)، توسط کارشناسان بر اساس مقیاس 1 تا 10 تعین شد. در نهایت بر طبق امتیازات بدست آمده توسط هر یک از علل ماتریس تصمیم گیری تشکیل شده و با استفاده از مدل تاپسیس، علل مذکور در هر یک از ترمینال‌های کانتینری مورد کاوی شده رتبه بندی شداند. نتایج بدست آمده نشان داد که علل تأخیر در عملیات تخلیه و بارگیری در ترمینال‌های کانتینری مورد کاوی شده از نظر احتمال رخداد، میزان تأثیر آن بر فرایند پس از رخداد و احتمال شناسایی آن قبل از تأثیر بر فرایند، دارای تفاوت معناداری هستند. در نهایت چندین راهکار جهت کاهش این علل ارائه شد.}, keywords_fa = {تأخیر,ترمینال‌های کانتینری,عملیات تخلیه و بارگیری کانتینری,حمل و نقل دریایی,تاپسیس}, url = {https://jmst.kmsu.ac.ir/article_7280.html}, eprint = {https://jmst.kmsu.ac.ir/article_7280_6b7e48e2f4eaec529e95afb4173b422e.pdf} }