@article { author = {Hajivand, Ahmad and Ravanbakhsh, Hesamoddin}, title = {Investigation the effect of geometric parameters on hydrodynamic behavior of multihull vessels}, journal = {Journal of Marine Science and Technology}, volume = {21}, number = {2}, pages = {51-62}, year = {2022}, publisher = {Khorramshahr University of Marine Science and Technology}, issn = {2008-8965}, eissn = {2538-5380}, doi = {10.22113/jmst.2018.121447.2132}, abstract = {The extensive development and design of multihull ships began in the second half of the twentieth century. Nowadays, many of these ships are built with different designs. However, less numerical and experimental studies have been conducted on their behavior compared to single hull ships. The length and distance of the two hulls are the factors influencing the wave pattern created around and between the hulls and, consequently wavemaking resistance. In this study, the effect of geometric parameters including length to diameter ratio and body spacing on the hydrodynamic performance of a vessel with a small water plane area surface has been studied using computational fluid dynamics. To investigate the effect of L/D on the wave pattern around the body, towing test is simulated for two models with different ratios in a wide speed range. Furthermore, to evaluate the effect of two-hull distance on the interference of waves between two bodies, two models have been simulated at different distances at different speeds in the computational fluid dynamics environment. Simulations are performed for two different draft. The effect of Froude number, length to diameter ratio and draft on hydrodynamic behavior of the model has also been studied. The pressure, friction and interference resistance of the two bodies are calculated and the wave pattern surrounding the body and between the two bodies is extracted and compared with experimental data, which indicates the reasonable approximation of numerical and laboratory results.}, keywords = {numerical simulation,Twin Hull vessel,Resistance,Wave Pattern}, title_fa = {بررسی تأثیر ابعاد هندسی بر رفتار هیدرودینامیکی شناور دو بدنه (SWATH)}, abstract_fa = {توسعه گسترده طراحی و ساخت کشتی ­های چند بدنه در نیمه دوم قرن بیستم آغاز شد. امروزه، تعداد زیادی از این شناورها با طرح های مختلف ساخته می شود. با این وجود مطالعات عددی و آزمایشگاهی کمتری بر روی رفتار آنها در مقایسه با شناورهای تک بدنه انجام شده است. طول و فاصله دو بدنه از عوامل موثر بر الگوی موج ایجاد شده در اطراف و بین دو بدنه و در نتیجه مقاومت موج سازی شناور هستند. در این پژوهش تاثیر پارامترهای هندسی شامل نسبت طول به قطر و فاصله دو بدنه بر عملکرد هیدرودینامیکی یک شناور با سطح آبخور کوچک با روش دینامیک سیالات محاسباتی مورد مطالعه قرار گرفته است. برای بررسی تاثیر طول به قطر بر ترکیب سیستم­ موج اطراف بدنه آزمایش کشش برای دو مدل با نسبت­ های مختلف در محدوده سرعتی گسترده مورد شبیه­ سازی قرار گرفته است. همچنین جهت ارزیابی اثر  فاصله دو بدنه بر تداخل امواج بین دو بدنه نیز دو مدل به فاصله­ های مختلف در سرعت ­های گوناگون در محیط دینامیک سیالات محاسباتی شبیه ­سازی شده ­اند. شبیه­سازی­ها برای دو آبخور مختلف انجام شده است. تأثیر عدد فرود، نسبت طول به قطر و اندازه آبخور بر رفتار هیدرودینامیکی مدل نیز مورد بررسی قرار گرفته است. مقاومت فشاری، اصطکاکی و تداخلی دو بدنه محاسبه و الگوی موج اطراف بدنه و بین دو بدنه استخراج و با داده­های آزمایشگاهی مقایسه شده است که نشان­ دهنده تطابق منطقی نتایج عددی و آزمایشگاهی است.}, keywords_fa = {شبیه سازی عددی,شناور دو بدنه,مقاومت,الگوی موج}, url = {https://jmst.kmsu.ac.ir/article_61597.html}, eprint = {https://jmst.kmsu.ac.ir/article_61597_c7eb4a96058cefc96675445ab5609110.pdf} }