@article { author = {Donyavizadeh, Negin and Shafaghat, Rouzbeh and Dardel, Morteza and Mohammadzade Negharchi, Saeid}, title = {Investigation of effect weight of parameteres affecting the hydrodynamic coefficients in design of surface-piercing propellers.}, journal = {Journal of Marine Science and Technology}, volume = {17}, number = {3}, pages = {45-57}, year = {2018}, publisher = {Khorramshahr University of Marine Science and Technology}, issn = {2008-8965}, eissn = {2538-5380}, doi = {10.22113/jmst.2017.42946}, abstract = {High speed craft with the wide and various uses of entertainment, sporting, commercial and military, usually has a top speed of 30 knots. Due to the limitations of the design, use of propulsion system is a key issue, with regard to the desirable features surface-piercing propeller, their use in the propulsion system of the vessel, has been very useful. High efficiency, no restrictions to increase the diameter, resistance equipment supplied propeller removed, the proper functioning of cavitation, are examples of these features. To achieve the best efficiency and thrust requirements, requires accurate determination of the coefficient of hydrodynamic thrust and torque. Given the importance of determining the coefficients and their dependence on various physical parameters and geometric, it is necessary to understand the effect of these parameters on the hydrodynamic coefficients, so in this study, experimental tests and collect data using sensitivity analysis, the weight of each parameter and the interaction of parameters ُsurface-piercing propeller to evaluate the hydrodynamic coefficients on the propeller thrust, propeller torque, and therefore performance, is desired. Based on the results obtained, the parameters of step angle, ُskew and compared to other parameters, have the greatest impact in changing the propeller efficiency, while changing the ratio Immersion, the change will have little impact on efficiency and propeller.}, keywords = {surface-piercing propellers,propeller experimental testing,hydrodynamic cofficients,weight effect,design of propeller}, title_fa = {بررسی تأثیر وزنی پارامترهای موثر بر ضرایب هیدرودینامیکی در طراحی پروانه‌های نیمه مغروق}, abstract_fa = {شناور‌های تندروی پروازی با کاربری‌های گسترده و گوناگون تفریحی، ورزشی، تجاری و نظامی، به طور معمول دارای سرعت بالای 30 گره دریایی می‌باشند. با توجه به محدودیت‌های طراحی، به‌کارگیری سیستم نیروی محرکه در شناور‌های تندروی پروازی، یک موضوع بسیار کلیدی و حساس می‌باشد که با در نظر گرفتن ویژگی‌های مطلوب پروانه‌های نیمه‌مغروق، استفاده از آنها در سیستم پیش‌رانش این دسته از شناور‌ها، کاربرد زیادی پیدا ‌کرده است. بازده بالا، عدم محدودیت برای افزایش قطر پروانه، حذف مقاومت تجهیزات ضمیمه پروانه و عملکرد مناسب از لحاظ کاویتاسیون، نمونه‌هایی از این ویژگی‌ها هستند. دست‌یابی به مناسب‌ترین راندمان و تراست موردنیاز، مستلزم تعیین دقیق ضرایب هیدرودینامیکی تراست و گشتاور می‌باشد. با توجه به اهمیت تعیین این ضرایب و وابستگی آن‌ها به پارامترهای فیزیکی و هندسی گوناگون، شناخت تاثیر این پارامترها بر ضرایب هیدرودینامیکی ضروری می‌باشد؛ لذا در این پژوهش با استخراج داده‌های آزمون‌های تجربی و با روش تحلیل حساسیت، مقدار وزن هر پارامتر و تأثیر متقابل پارامترها بر عملکرد پروانه‌ی نیمه‌مغروق به منظور ارزیابی ضرایب هیدرودینامیکی تراست، گشتاور و در نتیجه بازده پروانه، مورد نظر بوده است. براساس نتایج به دست‌آمده، دو پارامتر زاویه‌ی اسکیو و نسبت گام در مقایسه با دیگر پارامترها، بیشترین تأثیر را در تغییر راندمان پروانه دارند؛ درحالی که تغییر پارامتر نسبت مغروقیت، تاثیری چندانی در راندمان پروانه و تغییر آن نخواهد داشت.}, keywords_fa = {پروانه‌ی نیمه‌مغروق,تست تجربی پروانه,ضرایب هیدرودینامیکی,تاثیر وزنی,طراحی پروانه}, url = {https://jmst.kmsu.ac.ir/article_42946.html}, eprint = {https://jmst.kmsu.ac.ir/article_42946_0db0ff205552532b60133d6612b69465.pdf} }