@article { author = {Khademi, Iman and Akbarinasab, Mohammad and Bidokhti, Abbas Ali and Khalilabadi, Mohammad reza}, title = {Numerical calculation of Prandtl number in water column stratification in the Strait of Hormuz}, journal = {Journal of Marine Science and Technology}, volume = {16}, number = {3}, pages = {14-26}, year = {2017}, publisher = {Khorramshahr University of Marine Science and Technology}, issn = {2008-8965}, eissn = {2538-5380}, doi = {10.22113/jmst.2016.15334}, abstract = {Turbulence is a form of movement characterized by an irregular or agitated motion. Turbulent motions are very common in nature. Most flows in the lower atmosphere and in the upper ocean are turbulent. The Turbulence has long had a special attraction for physicists and mathematicians; it has been called “the last great unsolved problem of classical physics”.In this study, hydrphysical measured data in the southern part of the Strait of Hormuz and with time step of half an hour during the period December 1996 to March 1998, by the University of Miami, and the meteorological station in island of Gheshm are used , then turbulence was simulated by General Ocean Turbulence Model (GOTM( . The results showed that, turbulent kinetic energy (TKE) in different seasons, with different penetration depths were appeared at during the year. In the cold season, the kinetic energy of the turbulent expands from surface to bottom and in the warm seasons because of existing the seasonal thermocline, depth penetration of TKE are limited, and only expands from surface to top of thermocline layer. In this study, investigation of the turbulent Prandtl number (Pr) shows that, effect turbulent viscosity Preference to the production buoyancy in the middle depth.}, keywords = {Tturbulent kinetic energy,Prandtl number,Strait of Hormuz}, title_fa = {محاسبه عددی عدد پرانتل در لایه بندی ستون آب تنگه هرمز}, abstract_fa = {اختلاط تلاطمی، نقش مهمی در گردش ستون آبهای کم عمق ایفا می کند. مبحث تلاطم در سیالات یکی از اصولی‌ترین و مهم‌ترین مباحث است که همواره توجه اکثر دانشمندان و محققان علم دینامیک سیالات را به خود جلب می‌کند. در این تحقیق به بررسی پارامترهای موثر برتلاطم با استفاده از مدل یک بعدی تلاطم اقیانوسی (GOTM) در بخش جنوبی تنگه هرمز پرداخته شده است. در این تحقیق ابتدا برای یک ایستگاه در بخش جنوبی تنگه هرمز، داده های اندازه گیری شده دما و شوری در اعماق مختلف و با گام سه ساعت ( با استفاده از داده های اندازه گیری شده در سال ۱۹۹7 با گام نیم ساعته توسط دانشگاه میامی) و اطلاعات هواشناسی شامل سرعت باد، فشار هوا، ابرناکی، رطوبت، دما هوا با گام سه ساعت در سال 1997 به عنوان ورودی به مدل اعمال می شود، در این مدل، با استفاده از معادله بستار تلاطمی ، به روش طرحواره بستار تلاطمی مرتبه دوم، پارامترهای تلاطم همچون نرخ انرژی جنبشی تلاطم، محصولات شناوری و مقادیر میانگین عدد پرانتل در فصول مختلف مدلسازی شد. در این تحقیق، بررسی عدد پرانتل تلاطمی، برتری وشکسانی تلاطمی نسبت به پخش شناوری در اعماق میانی را نشان می دهد.}, keywords_fa = {انرژی جنبشی تلاطم,عدد پرانتل,تنگه هرمز}, url = {https://jmst.kmsu.ac.ir/article_15334.html}, eprint = {https://jmst.kmsu.ac.ir/article_15334_00c4b3e186c951ff18376904cf8e720d.pdf} }