علوم انسانی دریا
آرش عبدالعلی پور؛ سید رضا سید جوادین؛ فرشته امین
چکیده
سیاست های سازمانی از جمله مسائلی هستند که در سازمان ها پیوسته جاری اند. توجه به این سیاستها و تحت تاثیر قرار گرفتن افراد باعث تغییراتی در رفتار کارکنان میشود که میتواند تغییرات شگرفی به همراه داشته باشد. در دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر نیز مانند سایر سازمانها، سیاستهای سازمانی تأثیرگذار است. نوع روش این پژوهش آمیخته ...
بیشتر
سیاست های سازمانی از جمله مسائلی هستند که در سازمان ها پیوسته جاری اند. توجه به این سیاستها و تحت تاثیر قرار گرفتن افراد باعث تغییراتی در رفتار کارکنان میشود که میتواند تغییرات شگرفی به همراه داشته باشد. در دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر نیز مانند سایر سازمانها، سیاستهای سازمانی تأثیرگذار است. نوع روش این پژوهش آمیخته اکتشافی است و هدف پژوهش نیز کاربردی است. به منظور شناسایی عوامل موثر در ایجاد رفتارهای سیاسی در دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر، در بخش اول از تکنیک دلفی استفاده شده است و 10 نفر از نخبگان سازمانی برای گروه نخبگان انتخاب شدند. سپس گویه های مد نظر در سه راند در اختیار گروه دلفی قرار گرفت تا دیدگاه خود اعمال کنند. بعد از اتمام راندهای دلفی با ضریب کندال کفایت راندهای دلفی اعلام شد و 102 گویه تأیید شد. در بخش دوم با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده، 196 نفر از کارکنان، اعضای هیئت علمی و دانشجویان برای بررسی انتخاب شدند و پرسشنامه تهیه شده را تکمیل کردند. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار spss و smartpls تحلیل شدند و از روش تحلیل مسیر و ضریب معنیداری t و ضریب معنیداری p استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد که عدالت سازمانی بر روی بروز رفتارهای سیاسی در زمینه ارتقا مالی بیشترین تاثیر را دارد. همچنین بین سه متغیر شناسایی شده، متغیر فرهنگ سازمانی بیشترین تاثیر را بر روی ارتقا شغلی دارد. بیشترین تاثیر نیز در بروز رفتارهای سیاسی عمومی، مربوط به عدالت سازمانی است. همچنین بین سه متغیر تاثیر گذار در امر بودجه بندی و تعیین هدف بیشترین تاثیر گذاری را ارتقا شغلی به خود اختصاص داده است. با استفاده از نتایج، مدل نهایی که نشان دهنده تاثیر سیاست های سازمانی بر هدایت کارکنان دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر در تعیین هدف و بودجه بندی است، به دست آمد.
علوم انسانی دریا
محمد امین کوهبر؛ همایون یوسفی؛ محمد اسماعیل دوست؛ آرش امرایی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی ظرفیت های صنعت گردشگری دریایی و ساحلی در راستای رشد اقتصادی بنادر استان خوزستان و تأثیر آن بر جذب گردشگر در این منطقه می باشد. از طرفی استناد به هدف تحقیق، ضمن رتبه بندی عوامل موثر بر توسعه صنعت گردشگری دریایی موجب افزایش درآمدهای سازمان بنادر و دریانوردی آبادان و خرمشهر، منطقه آزاد اروند و نیز ایجاد فرصتهای ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی ظرفیت های صنعت گردشگری دریایی و ساحلی در راستای رشد اقتصادی بنادر استان خوزستان و تأثیر آن بر جذب گردشگر در این منطقه می باشد. از طرفی استناد به هدف تحقیق، ضمن رتبه بندی عوامل موثر بر توسعه صنعت گردشگری دریایی موجب افزایش درآمدهای سازمان بنادر و دریانوردی آبادان و خرمشهر، منطقه آزاد اروند و نیز ایجاد فرصتهای شغلی در خوزستان میگردد. روش تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی – پیمایشی است که با انجام مصاحبه، مشاهده، مطالعه و ... با رویکرد استقرایی جهت شناسایی عوامل تاثیر گذار صورت می گیرد، از طرفی در بخش کمی تحقیق اقدام به تجزیه و تحلیل داده ها بر اساس آزمون تک نمونه ای tو معادلات ساختاری و با بکارگیری از نرم افزارهای SPSS و لیزرل انجام گردیده است، بر اساس نتایج به دست آمده، متغیرّهای طبیعی از سایر متغیرها تأثیر بیشتری دارد که با مقدار آماره تی، 14.84 و ضریب تأثیر، 0.85، مقدار قابل توجه ای را دارا میباشد. این مقدار از نظر شدت تأثیر مقدار قوی محسوب میشود زیرا بیشاز 70 درصد است. از طرف دیگر، متغیر عوامل سیاسی، با مقدار آماره تی، 9.71 و ضریب تأثیر 0.59 و تأثیر شدت متوسط کمترین تأثیر در جذب گردشگر در منطقه آزاد اروند را دارا میباشد
علوم انسانی دریا
اصغر رشنودی؛ علی اشرف احمدیان
چکیده
چکیدهپژوهش حاضر درصدد است به بررسی نحوه اثرگذاری برنامه های نوآورانهمحور بر توسعه صادرات پایدار پرداخته و آن را در صنعت آبزیان کشور آزمون کند. تحقیق در صنعت آبزیان ایران و با روش آمیخته (کیفی– کمی) اجرایی شده و تعداد 46 بنگاه صادرکننده و هشت نفر از اساتید دانشگاهی مرتبط با صنعت مذکور مورد بررسی قرار گرفته است. برای جمعآوری دادهها ...
بیشتر
چکیدهپژوهش حاضر درصدد است به بررسی نحوه اثرگذاری برنامه های نوآورانهمحور بر توسعه صادرات پایدار پرداخته و آن را در صنعت آبزیان کشور آزمون کند. تحقیق در صنعت آبزیان ایران و با روش آمیخته (کیفی– کمی) اجرایی شده و تعداد 46 بنگاه صادرکننده و هشت نفر از اساتید دانشگاهی مرتبط با صنعت مذکور مورد بررسی قرار گرفته است. برای جمعآوری دادهها از مصاحبه و پرسشنامه استفاده شده و با روش تحلیل تم، تکنیک دلفی فازی، مدلسازی ساختاری- تفسیری و تکنیک حداقل مجذورات جزیی تحلیل گردیده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد، صنعت آبزیان کشور برای اجرای موفق برنامههای نوآوریمحور به توانمندسازی نیاز دارند. همچنین برای اجرای موفق برنامههای نوآورانه لازم است زیرساختهای لازم برای این مهم ایجاد و ساختار سازمان با استراتژیهای نوآورانه همسویی داشته باشد. همچنین یافتههای پژوهش به ارائه یک الگوی جدید از ضرورت آمادهسازی همهجانبه بنگاهها جهت اجرای برنامههای نوآورانه با معرفی سطوح جدید آمادگی سازمانی، منجر شد.
علوم انسانی دریا
احمد جعفرنژاد چقوشی؛ هانی اربابی؛ محمدعلی هاتفی؛ عبدالکریم پهلوانی
چکیده
بلوغ مدیریت پروژه تاثیر بسزایی بر میزان اجرای موفقیتآمیز پروژه میگذارد. با این وجود، مدلهای بلوغ مدیریت پروژه موجود از لحاظ سازمانی و کارآیی بههنگام استفاده، هزینهبر، زمانبر و سخت هستند. همچنین، هیچ PM3 وجود ندارد که استفاده از روشها و ابزارهای پیشنهادی مدیریت پروژه را به صورت دقیق ارزیابی کند. بنابراین هدف این پژوهش طراحی ...
بیشتر
بلوغ مدیریت پروژه تاثیر بسزایی بر میزان اجرای موفقیتآمیز پروژه میگذارد. با این وجود، مدلهای بلوغ مدیریت پروژه موجود از لحاظ سازمانی و کارآیی بههنگام استفاده، هزینهبر، زمانبر و سخت هستند. همچنین، هیچ PM3 وجود ندارد که استفاده از روشها و ابزارهای پیشنهادی مدیریت پروژه را به صورت دقیق ارزیابی کند. بنابراین هدف این پژوهش طراحی مدل ارزیابی بلوغ مدیریت پروژه برای پروژههای عظیم صنعت پتروشیمی بوده است که بلوغ مدیریت پروژه را با استفاده از ابزارها و روشهای مدیریت پروژه موجود در هر مرحله از چرخه عمر پروژه ارزیابی کند. در این پژوهش، با استفاده از مالتی گراندد تئوری که ترکیبی از گراندد تئوری و فراترکیب است، حوزههای عملکردی مدیریت پروژه شناسایی میشود. با توجه به ترکیب دو روش، ابتدا حدود 20 پژوهش از بین بیش از 150 پژوهش مرتبط برای فراترکیب استفاده شد و کدهای مربوطه نیز شناسایی شد .سپس با استفاده از 16 مصاحبه ساختاریافته در قالب گراندد تئوری، حوزههای عملکردی استخراج شد که عبارتاند از: حوزههای مدیریت حاکمیت و رهبری پروژه، مدیریت استراتژی پروژه، مدیریت یکپارچه پروژه، مدیریت محدوده پروژه، مدیریت زمان پروژه، مدیریت هزینه پروژه، مدیریت تامین مالی پروژه، مدیریت کیفیت پروژه، مدیریت منابع انسانی پروژه، مدیریت ارتباطات پروژه، مدیریت تدارکات پیمان پروژه، مدیریت ادعاهای پروژه، مدیریت ایمنی و بهداشت پروژه، مدیریت محیطزیست پروژه، مدیریت موجودی و تکنولوژیهای پروژه، مدیریت کسب و کار پروژه اشاره کرد.
علوم انسانی دریا
اصغر رشنودی؛ علی اشرف احمدیان
چکیده
پژوهش حاضر درصدد است چارچوبی جهت اجرای برنامههای نوآورانه در شرایط پاندمی کووید 19شناسایی کند. تحقیق در زنجیره ارزش صنایع صادرکننده محصولات دریایی ایران و با روش آمیخته (کیفی– کمی) اجرایی شده و تعداد 32 بنگاه صادرکننده صنعت مذکور از طریق مطالعه موردی چندگانه مورد بررسی قرار گرفته است. برای جمعآوری دادهها از مصاحبه و پرسشنامه ...
بیشتر
پژوهش حاضر درصدد است چارچوبی جهت اجرای برنامههای نوآورانه در شرایط پاندمی کووید 19شناسایی کند. تحقیق در زنجیره ارزش صنایع صادرکننده محصولات دریایی ایران و با روش آمیخته (کیفی– کمی) اجرایی شده و تعداد 32 بنگاه صادرکننده صنعت مذکور از طریق مطالعه موردی چندگانه مورد بررسی قرار گرفته است. برای جمعآوری دادهها از مصاحبه و پرسشنامه استفاده شده و با روش تحلیل تم، تکنیک دلفی فازی، مدلسازی ساختاری- تفسیری و تکنیک حداقل مجذورات جزیی تحلیل گردیده است. ابتدا زنجیره ارزش صنعت طراحی و با نظر خبرگان مورد تأیید قرار گرفته است. یافتههای تحقیق نشان میدهد، در شرایط بحرانی مانند پاندمی کووید 19، بخشهایی از زنجیره ارزش که نزدیکی بیشتری به مشتریان دارند، از قابلیت فنی و تکنیکی بالاتری برای طراحی تاکتیکهای جدید و متناسب با شرایط بحرانی برخوردارند. بعلاوه نوآور بودن مدیران و آینده نگری آنها دو فاکتور مهم در دستیابی به تاکتیکهای نوآورانه برای مواجهه با شرایط بحرانی و مدیریت آن به شمار می آیند. در نهایت یه دسته بندی جدید از بخشهای مختلف زنجیره ارزش صنعت برای مواجهه بهتر با بحرانهای احتمالی آتی طراحی و ارائه گردیده است.
علوم انسانی دریا
دامون رزمجویی؛ مسلم علی محمد لو؛ حبیب الله رعنایی کردشولی؛ کاظم عسکریفر
چکیده
حمل و نقل دریایی مانند سایر صنایع به دنبال پذیرش و استفاده از فناوریهای صنعت چهار است. بکارگیری فناوریهای صنعت چهار مزایایی از قبیل خلق ارزش جدید، افزایش مشارکت بین ذینفعان و کاهش هزینههای عملیاتی را دارد. این پژوهش ضمن ارزیابی مبانی فکری و ریشه پژوهشهای صنعت چهار در حمل و نقل دریایی (حمل و نقل دریایی 4.0)، به بررسی شبکه هم تالیفی ...
بیشتر
حمل و نقل دریایی مانند سایر صنایع به دنبال پذیرش و استفاده از فناوریهای صنعت چهار است. بکارگیری فناوریهای صنعت چهار مزایایی از قبیل خلق ارزش جدید، افزایش مشارکت بین ذینفعان و کاهش هزینههای عملیاتی را دارد. این پژوهش ضمن ارزیابی مبانی فکری و ریشه پژوهشهای صنعت چهار در حمل و نقل دریایی (حمل و نقل دریایی 4.0)، به بررسی شبکه هم تالیفی پژوهشگران، نشریات برتر و توزیع فراوانی تولیدات علمی این زمینه پژوهشی با استفاده از نرم افزازهای سایت اسپیس و هیست سایت میبپردازد. دادههای مورد استفاده در این پژوهش شامل تمامی پژوهشهای نمایه شده زمینه مذکور در پایگاه وب آو ساینس در بازه زمانی 2011 الی 2021 است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که انتشارات حمل و نقل دریایی4.0، از روند رو به رشدی برخوردار است بطوریکه تولیدات علمی در سال 2021 نسبت به سال 2011، ده برابر افزایش داشته است. کشورهای چین، آمریکا و کره جنوبی به ترتیب بیشترین تولیدات علمی را از طریق همکاری بینالمللی در این زمینه پژوهشی داشتهاند. ارزیابی تحلیل هم استنادی حاکی از آن است که دیجیتالیزیشن، هوش مصنوعی و بلاک چین به ترتیب مفاهیم عمده این جریان علمی را تشکیل میدهند.
علوم انسانی دریا
سیده معصومه صداقی؛ هدا فصیحی کرمی؛ سامان زارع
چکیده
بندر همیشه نقشی راهبردی در توسعه داخلی و خارجی تجارت برای کشورهای توسعهیافته و در حال توسعه ایفا میکند. علاوهبراین در شرایطی که دنیا بهسوی جهانیشدن پیش میرود و فاصلهها پیوسته در حال کاهش هستند، بنادر نقش فعالی را در رشد اقتصادی کشور و محدوده وابسته به خود ایفا نموده و صرفاً بازیگران منفعلی در امر حملونقل و جابهجایی ...
بیشتر
بندر همیشه نقشی راهبردی در توسعه داخلی و خارجی تجارت برای کشورهای توسعهیافته و در حال توسعه ایفا میکند. علاوهبراین در شرایطی که دنیا بهسوی جهانیشدن پیش میرود و فاصلهها پیوسته در حال کاهش هستند، بنادر نقش فعالی را در رشد اقتصادی کشور و محدوده وابسته به خود ایفا نموده و صرفاً بازیگران منفعلی در امر حملونقل و جابهجایی نیستند. شبکهسازی بنادر از ایدههای نسبتا نوینی است که در سال های اخیر مورد توجه کشورهای پیشرو در حمل و نقل دریایی قرار گرفته است. در رویکرد شبکهسازی، بنادر کوچک و بزرگ میتوانند در تعامل با یکدیگر در یک شبکه بزرگتر به عنوان جزیی از کل فعالیت داشته و بهرهبرداران و سازمان های مربوطه را در تحقق چشم اندازهای خود یاری نمایند. در این پژوهش، تمرکز بر بنادر تجاری استان بوشهر شامل بنادر بوشهر، دیلم، گناوه، ریگ، مروارید خارک، محمدعامری، بوالخیر، عامری، دیر، کنگان، نخلتقی و عسلویه میباشد. در ابتدا با استفاده از روش دلفی، شاخصهای ارزیابی بنادر تعیین و بر آن اساس بنادر استان بوشهر در سه سطح و همچنین با توجه به موقعیت جغرافیایی، در سه گروه طبقهبندی شدند. در نهایت با جایگزینی بنادر مذکور در مدل های شبکه سازی حمل و نقل، الگوی شبکه ای پویا برای بنادر استان بوشهر ارائه شده است.
علوم انسانی دریا
شیوا شاکری؛ همایون یوسفی؛ دامون رزمجویی؛ محمد امین کوهبر
چکیده
این پژوهش راه کار بندر خرمشهر در مورد معضل کانتینر های خالی را بررسی می کند و علل اتخاذ استراتژی ها و عوامل مؤثر بر آن را شناسایی می کند. در ابتدا با مراجعه به ترمینال کانتینری خرمشهر ضمن مشاهده ی روند مدیریت کانتینرهای خالی با مسئولان ترمینال کانتینر بندر خرمشهر و همچنین نمایندگی کشتیرانی کانتینری «هوپاد دریا» مصاحبه شد. در ...
بیشتر
این پژوهش راه کار بندر خرمشهر در مورد معضل کانتینر های خالی را بررسی می کند و علل اتخاذ استراتژی ها و عوامل مؤثر بر آن را شناسایی می کند. در ابتدا با مراجعه به ترمینال کانتینری خرمشهر ضمن مشاهده ی روند مدیریت کانتینرهای خالی با مسئولان ترمینال کانتینر بندر خرمشهر و همچنین نمایندگی کشتیرانی کانتینری «هوپاد دریا» مصاحبه شد. در طول مصاحبه ها اطلاعاتی در مورد راه حل های مدیریتی ممکن جمع آوری گردید. پس از تعیین استراتژی های مدیریتی ممکن برای کاهش میزان جابه جایی و هزینه کانتینرهای خالی، با کمک جامعه ی خبرگان صنعت و با استفاده از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی به رتبه بندی آن ها پرداخته شد. در نهایت میزان صادرات و عدم تعادل تجاری کانتینری بندر خرمشهر به عنوان مهم ترین عوامل تجمیع کانتینرهای خالی شناخته شد. این پژوهش از نظر هدف، پژوهش کاربردی می باشد و از نظر ماهیت، پژوهشی آمیخته می باشد. نتایج تحقیق نشان دهنده ی آن است که مطلوب ترین روش های مدیریت کانتینرهای خالی ایجاد یاردهای اختصاصی در محوطه های خارج از بندرخرمشهر و تکمیل بندر خشک و انتقال زمینی کانتینرهای خالی به بندر امام خمینی می باشد. بخش پایانی نیز ارایه ی پیشنهادات کاربردی می باشد.
علوم انسانی دریا
میلاد هوشمند چایجانی؛ مرتضی سلطانی؛ محسن اکبری
چکیده
امروزه اقتصادهای نوظهور مسیر توسعهیافتگی را در گسترش فعالیت های تجاری به خارج از مرزهای خود می بینند. گسترش مرزهای رقابت، منجر به توجه بیشتر کسبوکارها به توسعه عملکرد خود در حوزه بین المللی شده و عواملی همچون عملکرد صادراتی به هدفی برای بسیاری از کسبوکارها تبدیل شده است. در این راستا مناطق آزاد حوزه ای اقتصادی و پویا ...
بیشتر
امروزه اقتصادهای نوظهور مسیر توسعهیافتگی را در گسترش فعالیت های تجاری به خارج از مرزهای خود می بینند. گسترش مرزهای رقابت، منجر به توجه بیشتر کسبوکارها به توسعه عملکرد خود در حوزه بین المللی شده و عواملی همچون عملکرد صادراتی به هدفی برای بسیاری از کسبوکارها تبدیل شده است. در این راستا مناطق آزاد حوزه ای اقتصادی و پویا هستند که با فراهم کردن منابع حمایتی، مسیری برای پشتیبانی بهتر از کسبوکارها را فراهم کرده اند. همچنین شبکه سازی تجاری و تشکیل گروه های کسبوکار چارچوبی برای همکاری و توسعه قابلیت های رقابتی را برای شرکت ها در این اقتصادها به وجود آورده است. برای این منظور با تکیه بر رویکرد استراتژیک مبتنی بر رابطه، در این پژوهش مجموعه ای از؛ عوامل درونسازمانی (مانند؛ شبکه گرایی، حمایت مدیریت، گرایش بلندمدت)، عوامل بین سازمانی (مانند؛ اطمینان، وابستگی، اعتماد، شکاف تعاملی کم، تناسب همکاران) و عوامل بیرونی (مانند؛ حمایت دولت، آشفتگی بازار، موانع ورود به صنعت) برای بررسی عملکرد صادراتی شرکت های فعال در بستر منطقه آزاد با نگاهی شبکه محور مورد تحلیل قرار گرفتند. برای برازش مدل پژوهش، نمونه ای متشکل از 151 شرکت فعال در منطقه آزاد تجاری-صنعتی بندر انزلی انتخاب و با ابزار پرسشنامه و تکنیک مدل سازی معادلات ساختاری (با استفاده از نرمافزار smart PLS)، مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاکی از تأیید تأثیر هر یک از عوامل؛ درونسازمانی، بین سازمانی و بیرونی بر عملکرد صادراتی است. همچنین اثر تعدیلکنندگی روابط سیاسی در مدل پژوهش تنها در رابطه عوامل بیرونی بر عملکرد صادراتی معنادار بوده و در سایر روابط در سطح معناداری 95 درصد مورد تأیید قرار نگرفت.
علوم انسانی دریا
حمید خانی پور؛ پروانه گلرد؛ مهدی باقری
چکیده
هدف پژوهش حاضر، شناسایی و رتبه بندی مولفه های مدل مدیریت جانشین پروری دانشگران سازمانی در سازمان بنادر و دریانوردی ایران می باشد. تحقیق حاضر از نظر جهت گیری، کاربردی و از نظر هدف توصیفی- پیمایشی بوده و به روش کمی انجام پذیرفته است. ابزار گرد آوری داده ها پرسشنامه است که با همکاری تعداد 306 نفر از دانشگران سازمانی و کارکنان صورت ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، شناسایی و رتبه بندی مولفه های مدل مدیریت جانشین پروری دانشگران سازمانی در سازمان بنادر و دریانوردی ایران می باشد. تحقیق حاضر از نظر جهت گیری، کاربردی و از نظر هدف توصیفی- پیمایشی بوده و به روش کمی انجام پذیرفته است. ابزار گرد آوری داده ها پرسشنامه است که با همکاری تعداد 306 نفر از دانشگران سازمانی و کارکنان صورت پذیرفت. در بحث تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده با به کارگیری مدل تحلیل عاملی و استفاده از نرم افزار Smart PLS نسبت به رتبه بندی مولفه های شناسایی شده اقدام شده است. با توجه به نتایج بدست آمده مدل مدیریت جانشین پروری دانشگران سازمانی در سازمان بنادر و دریانوردی دارای پنج بعد و یازده مولفه است. نتایج حاضر نشان داد که مولفه های روش های ضمن خدمت و عوامل فردی به ترتیب دارای بالاترین و پایین ترین اولویت در طراحی مدل شناسایی شده بودند.
علوم انسانی دریا
حسین دریساوی بهمنشیر؛ فریدون امیدی؛ فواد مکوندی؛ مهدی بصیرت
چکیده
محیط زیست دریایی آب های جنوبی کشور به علت شرایط اکولوژیک خاص، استفاده بی رویه از منابع دریایی و آلودگی های زیست محیطی، درمعرض خطراست. اهمیت حفاظت زیست دریایی با تنوع گونه های مختلف گیاهی، جانوری و آبزیان، افزایش یافته است. تخلیه آلاینده های زیست محیطی، کود و سموم شیمیایی، پساب های صنعتی وکشاورزی ازعوامل آلودگی محیط زیست دریایی به ...
بیشتر
محیط زیست دریایی آب های جنوبی کشور به علت شرایط اکولوژیک خاص، استفاده بی رویه از منابع دریایی و آلودگی های زیست محیطی، درمعرض خطراست. اهمیت حفاظت زیست دریایی با تنوع گونه های مختلف گیاهی، جانوری و آبزیان، افزایش یافته است. تخلیه آلاینده های زیست محیطی، کود و سموم شیمیایی، پساب های صنعتی وکشاورزی ازعوامل آلودگی محیط زیست دریایی به شمار می روند. هدف پژوهش، طراحی مدل بازاریابی داخلی مبتنی برحکمرانی شرکت توسعه نیشکر خوزستان درحفاظت از محیط زیست دریایی آب های جنوبی کشور می باشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری اطلاعات، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری اول شامل اعضاء هیات مدیره، مدیران ارشد و اساتید دانشگاه و روش نمونه گیری هدفمند، قضاوتی و دردسترس می باشد. جامعه آماری دوم شامل مدیران و ذی نفعان بیرونی و روش نمونه گیری طبقه ای است. ابزارجمع آوری دادهها، پرسشنامه دلفی بوده که طی دو دور توزیع، فرایند دلفی خاتمه یافت. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه وتحلیل قرارگرفتند. روایی صوری پرسشنامه به وسیله متخصصان و اساتید دانشگاه بررسی و روایی محتوایی آن با استفاده از تحلیل عاملی انجام گرفت(KMO = 0/829)؛ پایایی پرسشنامه ازطریق آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفت (α= 0/976). نتایج تحقیق نشان داد بازاریابی داخلی برحکمرانی شرکت توسعه نیشکر و حفاظت محیط زیست دریایی آب های جنوبی، تاثیر مثبت و معناداری دارد. حکمرانی صنعت نیشکر، نقش مستقیم برحفاظت محیط زیست دریایی دارد. متغیر میانجی حکمرانی نقش معناداری دررابطه ی بین بازاریابی داخلی و حفظ محیط زیست دریایی دارد. بیش ترین ضریب همبستگی بین حفاظت محیط زیست دریایی وحکمرانی صنعت نیشکر می باشد. عمده ترین آلاینده های زیست محیطی عبارتند از تخلیه پساب نیشکر به دریا، رها سازی فاضلاب زراعی درزمین های پایین دستی تالاب، تخلیه پساب کارخانه الکل سازی رازی در رودخانه کارون، تخلیه مواد سمی فنلی با pH پایین و روانشدن انواع املاح غیرمفید درآب های جنوبی می باشد. پساب ها دارای عناصرآرسنیک و پتاسیم بوده و باعث ایجاد مسمومیت های غذایی و تهدید حیات آبزیان می شوند.
علوم انسانی دریا
حامد شفیع آبادی؛ همایون یوسفی؛ محمد امین کوهبر
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر توسعه سفر و گردشگری دریایی در پایانه خلیج فارس بندر خرمشهر است. در پژوهشهای قبلی علی رغم توجه به دیگر انواع گردشگری، مطالعهای بر گردشگری دریایی و به طور خاص سفر و گردشگری دریایی در پایانه خلیج فارس بندر خرمشهر، صورت نگرفته است. با تحقق هدف پژوهش حاضر، ضمن افزایش درآمدهای سازمان ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر توسعه سفر و گردشگری دریایی در پایانه خلیج فارس بندر خرمشهر است. در پژوهشهای قبلی علی رغم توجه به دیگر انواع گردشگری، مطالعهای بر گردشگری دریایی و به طور خاص سفر و گردشگری دریایی در پایانه خلیج فارس بندر خرمشهر، صورت نگرفته است. با تحقق هدف پژوهش حاضر، ضمن افزایش درآمدهای سازمان بنادر و دریانوردی خوزستان، فرصتهای شغلی در منطقه افزایش می یابد. در صورت محقق نشدن، علاوه بر استفاده نکردن از پتانسیلهای بالقوه منطقه، موجب هدررفت سرمایه در بخش سفر و گردشگری دریایی می گردد. روش تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت پژوهش، آمیخته اکتشافی( رویکرد کیفی –کمی) است. بخش کیفی تحقیق با تمرکز بر مصاحبه، مشاهده، مطالعه و ... با رویکرد استقرایی صورت گرفته است. در بخش کمی تحقیق اقدام به تجزیه و تحلیل داده ها بر اساس مدل تحلیل سلسله مراتبی و با به کارگیری از نرم افزار SPSS v.22 انجام شده است، همچنین رتبه بندی مؤلفههای تحقیق با استفاده از مدل ایده آل و به کمک مقایسات زوجی مورد ارزیابی قرار گرفت که این عملیات توسط نرمافزار Expert choice 11 محاسبه شده است. بر اساس نتایج به دست آمده، بعد زیرساخت با وزن نهایی528/0 رتبه اول و بعدهای خدماتی، اقتصادی و فرهنگی به ترتیب با وزن نهایی 243/0، 142/0 و 086/0 رتبه های دوم، سوم و چهارم را به خود اختصاص داده اند. از میان مؤلفهها، ساخت مکان های اقامتی و تفریحی، برگزاری گشت ها و تورهای دریایی، تسهیلات بانکی برای بخش خصوصی و تبلیغات رسانه ای به ترتیب با وزن نهایی 431/0، 432/0، 488/0 و 559/0 از میان مؤلفههای هر بعد بعنوان رتبه اول مشخص شدند.
علوم انسانی دریا
بلقیس باورصاد؛ حسین غزلباش
چکیده
ااز آنجاییکه، نوآوری یکی از مهمترین روشهای بهبود عملکرد سازمانی محسوب میشود، مدیریت دانش با ایجاد بستری برای گسترش دانش در سازمان این امکان را فراهم میسازد تا نوآوری به شکل چشمگیری افزایش یابد. بنابراین، هدف این پژوهش بررسی تاثیر مدیریت دانش بر عملکرد عملیاتی مستقیمأ و از طریق نوآوری است. در این مطالعه ابعاد مدیریت دانش ...
بیشتر
ااز آنجاییکه، نوآوری یکی از مهمترین روشهای بهبود عملکرد سازمانی محسوب میشود، مدیریت دانش با ایجاد بستری برای گسترش دانش در سازمان این امکان را فراهم میسازد تا نوآوری به شکل چشمگیری افزایش یابد. بنابراین، هدف این پژوهش بررسی تاثیر مدیریت دانش بر عملکرد عملیاتی مستقیمأ و از طریق نوآوری است. در این مطالعه ابعاد مدیریت دانش (انتقال، ذخیرهسازی، کاربردی کردن و ایجاد کردن) و ابعاد نوآوری (بازاریابی، فرآیند، سازمان و تولید) و در نهایت ابعاد عملکرد عملیاتی (سرعت، هزینه، کیفیت و انعطافپذیری) در نظر شده است. جامعه آماری این پژوهش کاربردی متشکل از 420 نفر از کارکنان اداره کل بندر و دریانوردی خرمشهر میباشد که 291 نفر با استفاده از فرمول کوکران برای جوامع محدود، به عنوان نمونه انتخاب شد و پرسشنامهای در اختیار آنها قرار گرفت. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه است که روایی محتوای آن را خبرگان و استادان دانشگاهی تأیید کردند و روایی سازه آن، از طریق تحلیل عاملی تأییدی بررسی شد. تحلیل دادهها و آزمون فرضیهها با بهره گرفتن از نرمافزارSPSS 22 و روش مدلسازی معادلات ساختاری (PLS) صورت پذیرفت. نتایج نشان داد که مدیریت دانش، نوآوری و عملکرد عملیاتی را بهبود میبخشد. مدیریت دانش از طریق نوآوری نیز عملکرد عملیاتی را افزایش میدهد. همچنین، نوآوری موجب ارتقا عملکرد عملیاتی میشود.
علوم انسانی دریا
نوشین دری برنجگانی؛ همایون یوسفی؛ دامون رزمجویی؛ جعفر قاسمی ورنامخواستی
چکیده
بنادر در راستای افزایش درآمد و رونق اقتصادی به دنبال ایجاد جاذبهها و مشوق هایی برای جذب صاحبان کالا و مالکان کشتی می باشند. بندری که در یک منطقه جغرافیایی دارای پتانسیل توسعه باشد می تواند نقش کانونی یا هاب شدن را ایفا نماید و نسبت به سایر رقبا جذب کالای بیشتر و در نتیجه رونق اقتصادی بهتری داشته باشد. رقابت فزاینده در جذب کالا و کشتی ...
بیشتر
بنادر در راستای افزایش درآمد و رونق اقتصادی به دنبال ایجاد جاذبهها و مشوق هایی برای جذب صاحبان کالا و مالکان کشتی می باشند. بندری که در یک منطقه جغرافیایی دارای پتانسیل توسعه باشد می تواند نقش کانونی یا هاب شدن را ایفا نماید و نسبت به سایر رقبا جذب کالای بیشتر و در نتیجه رونق اقتصادی بهتری داشته باشد. رقابت فزاینده در جذب کالا و کشتی در منطقه خلیج فارس با وجود بنادر جبل علی و ... بررسی چالش ها و عوامل موثر بر هاب شدن بنادر جنوبی ایران را ضرورری می نماید.بدین منظور ابتدا سه بندر جنوبی چابهار، شهید رجایی و امام خمینی جهت هاب شدن از نظر پنج شاخص اصلی موقعیت جغرافیایی، عملیاتی، پسکرانه، اقتصادی و گمرکی با استفاده از مدل تحلیل چند شاخصه AHP مقایسه و اولویت بندی شدند. نتایج مدل تحلیلی نشان میدهد که در بخش شاخص ها، موقعیت جغرافیایی با 7/50% و گمرک با 6/5 % به ترتیب بیشترین و کمترین اولویت را داشته و در خصوص مناسبترین بندر، بندر شهید رجایی با وزن 6/64% از درجه اهمیت بیشتری جهت هاب شدن برخوردار می باشد. بخش دوم تحقیق به بررسی معنی داری هر یک از عوامل موثر بر هاب شدن بندر شهید رجایی می پردازد. جهت تجزیه تحلیل اطلاعات آماری از آزمون دو جمله ای و نرم افزار spss16 استفاده شد. نتایج تحقیق نشان می دهد که خدمات بندری، موقعیت بندر، تجهیزات زیر/رو بنایی و ایمنی بیشترین تاثیر و وجود بندر خشک کمترین تاثیر را در هاب شدن بندر شهید رجایی دارد.
علوم انسانی دریا
جعفر سیاره؛ الهام الهیاری
چکیده
مهمترین برتری حمل و نقل دریایی نسبت به سایر موارد حمل و نقل، مقرون به صرفه بودن آن از نظر اقتصادی است. امروزه در مواجهه بنادر ساحلی با مشکل تراکم ترافیک، بندر خشک بهترین گزینه ارتقاء سطح حمل و نقل دریایی می باشد. این پژوهش به طرح استراتژی های مؤثر بر عملیاتی کردن بنادر خشک در ایران پرداخته و از روش دلفی برای تحلیل، بررسی ...
بیشتر
مهمترین برتری حمل و نقل دریایی نسبت به سایر موارد حمل و نقل، مقرون به صرفه بودن آن از نظر اقتصادی است. امروزه در مواجهه بنادر ساحلی با مشکل تراکم ترافیک، بندر خشک بهترین گزینه ارتقاء سطح حمل و نقل دریایی می باشد. این پژوهش به طرح استراتژی های مؤثر بر عملیاتی کردن بنادر خشک در ایران پرداخته و از روش دلفی برای تحلیل، بررسی و نتیجه گیری استفاده نموده است. جامعه آماری این پژوهش نامشخص و تعداد اعضای نمونه بر اساس فرمول کوکران تعداد 96 نفر به دست آمده است. ابزار اصلی جمع آوری متغیرهای پژوهش پرسشنامه می باشد. ابتدا مجموعه عوامل داخلی و خارجی مؤثر بر عملیاتی کردن بنادر خشک شناسایی و سپس با استفاده از روش تحلیلی SWOT اقدام به رتبه بندی عوامل و تعیین جایگاه آن در ماتریس SWOT شده است. با توجه به مقادیر به دست آمده از ماتریس، ارزیابی عوامل داخلی و خارجی استراتژی رشد برای عملیاتی کردن بنادر خشک ارائه گردیده است.
علوم انسانی دریا
فرید خوش الحان؛ حبیب الله سیاری؛ طاهر کلانتری
چکیده
قدرت دریایی برتر از یک سوی، تغییر در حجم و نوع ماموریت های دریائی، برخورداری از زنجیره تامین ناب – چابک در شرایط عدم قطعیت بسیار ضروری و حیاتی می باشد. هدف اصلی این مقاله ، ارائه مدل نقشه شناختی فازی برای تعیین نحوه و میزان برهم کنش عوامل اصلی ناب - چابکی زنجیره تامین دریائی است. رویکرد تحقیق، رویکرد ترکیبی نقشه های شناختی فازی و روش ...
بیشتر
قدرت دریایی برتر از یک سوی، تغییر در حجم و نوع ماموریت های دریائی، برخورداری از زنجیره تامین ناب – چابک در شرایط عدم قطعیت بسیار ضروری و حیاتی می باشد. هدف اصلی این مقاله ، ارائه مدل نقشه شناختی فازی برای تعیین نحوه و میزان برهم کنش عوامل اصلی ناب - چابکی زنجیره تامین دریائی است. رویکرد تحقیق، رویکرد ترکیبی نقشه های شناختی فازی و روش دلفی است. بر مبنای مدلسازی نقشه های شناختی فازی، داده ها مورد نیاز گرد آوری و پس از تجزیه وتحلیل با نرم افزارSPSS ، عوامل اصلی ناب – چابکی زنجیره تامین دریائی تعیین و سپس با استفاده از محاسبات نقشه های شناختی فازی مبتنی برنرم افزارMATLAB ، نحوه ومیزان برهم کنش این عوامل تحلیل گردید. دو نوع رابطه یعنی قدرت رابطه ای بالا و قدرت رابطه ای پایین برای عوامل اصلی ناب - چابکی زنجیره تامین دریائی به دست آمد. عوامل با قدرت رابطه ای بالا، حالت پویا داشته بطوریکه هرگونه تغییر در آنها درمیزان ناب- چابکی زنجیره تامین دریائی نقش مستقیم و بسیارتاثیرگذار دارند. اما عوامل با قدرت رابطه ای پائین حالت ایستا داشته، بطوریکه هرگونه تغییر در آنها درمیزان ناب- چابکی زنجیره تامین، تاثیرمستقیم نداشته بلکه این عوامل در آمادگی سیستم برای ناب - چابکی زنجیره تامین لجستیک دریائی نقش زیرساختی دارند.
علوم انسانی دریا
اصغر رشنودی؛ مرتضی سلطانی؛ اسداله کردنائیج؛ علی حمیدی زاده
چکیده
رقابت یک عامل بیرونی و محیطی و رقابت پذیری خصیصه ی درون ماهیتی است،یکی از سیاست های اقتصادی مورد توجه تصمیم گیران و سیاست گذاران کلان کشورها،در راستای افزایش رقابت پذیری اقتصادملی،توسعه منطقه ای، رفع محرومیت ها، جذب سرمایه های خارجی و داخلی،ایجاد فرصت های شغلی جدید، دستیابی به فناوری پیشرفته و افزایش ...
بیشتر
رقابت یک عامل بیرونی و محیطی و رقابت پذیری خصیصه ی درون ماهیتی است،یکی از سیاست های اقتصادی مورد توجه تصمیم گیران و سیاست گذاران کلان کشورها،در راستای افزایش رقابت پذیری اقتصادملی،توسعه منطقه ای، رفع محرومیت ها، جذب سرمایه های خارجی و داخلی،ایجاد فرصت های شغلی جدید، دستیابی به فناوری پیشرفته و افزایش صادرات، مناطق آزاد تجاری-صنعتی است. هدف از پژوهش حاضر تحلیل کیفی نتایج پژوهش های انجام شده در حوزه شناسایی عوامل کلیدی موفقیت رقابت پذیری مناطق آزاد تجاری صنعتی در سطح بین المللی است. بدین منظور با به کارگیری روش فراترکیب تعداد 74 مقاله مورد بررسی قرار گرفت. پیش از کدگذاری متون، با بهره گیری متدولوژی کسپ(CASP) اسناد فیلتر شدند. در پژوهش حاضر 1097 کد به وسیله نرم افزار مکس کیو-دی-ای(MAXQDA) ارجاعی شناسایی شد. در میان عوامل شناسایی شده،به ترتیب به کارگیری مدیران متخصص(39 ارجاع)،ثبات اقتصادی و شکل گیری اقتصاد مبتنی بر دانایی(34 ارجاع)،ثبات سیاسی و سیاستهای خارجی سازنده(33ارجاع)،بسترهای نهادی(30 ارجاع)،اجرای رویکردهای مبتنی بر فناوری،شایستگی و ساختار(27 ارجاع)،همکاری هوشمندانه و ارتباط موثر با بازارهای بین المللی(24 ارجاع)،همسویی اقتصاد ملی با اقتصاد جهانی(23)، پیاده سازی استراتژی هم رقابتی و تعیین اولویتهای رقابتی مبتنی برمزیتهای رقابتی(21) ،مدیریت عملکرد(19 ارجاع)، در زمره مهمترین کدهای شناسایی شده بودند. ازجمله نوآوریهای پژوهش حاضر شناسایی عوامل کلیدی موفقیت رقابت پذیری مناطق آزاد تجاری صنعتی در سطح بین المللی با بهره گیری از روش پژوهش کیفی فراترکیب و نرم افزار مکس کیو دیای در حوزه رقابت پذیری مناطق آزاد تجاری صنعتی است.
علوم انسانی دریا
محبوبه عابدی سماکوش؛ فرزام فرزان؛ مرتضی دوستی
چکیده
این پژوهش، با هدف تقویت و توسعه گردشگری در سواحل، عوامل جذبکننده گردشگران ورزشی فعال در زمینۀ گردشگری ساحلی دریای خزر را مورد بررسی قرار داد. پژوهش حاضر، توصیفی- پیمایشی است و بهصورت میدانی انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش 400 نفر مشتمل بر کلیه کارمندان مرد صداوسیما مراکز استانهای سراسر کشور بودند و حجم نمونه آماری براساس ...
بیشتر
این پژوهش، با هدف تقویت و توسعه گردشگری در سواحل، عوامل جذبکننده گردشگران ورزشی فعال در زمینۀ گردشگری ساحلی دریای خزر را مورد بررسی قرار داد. پژوهش حاضر، توصیفی- پیمایشی است و بهصورت میدانی انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش 400 نفر مشتمل بر کلیه کارمندان مرد صداوسیما مراکز استانهای سراسر کشور بودند و حجم نمونه آماری براساس جامعه آماری و با استفاده از جدول مورگان، 196 نفر تعیین شد. بدین منظور تعداد220 پرسشنامه توزیع گردید و در نهایت 200 پرسشنامه مورد تجرزیه و تحلیل نهایی قرار گرفت. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه محققساخته استفاده شد که پایایی درونی آن از طریق ضریب آلفایکرونباخ بهمیزان 89/0 محاسبه و تایید گردید. تجزیه و تحلیل یافتههای پژوهش با استفاده از آزمون کالموگرافاسمیرنف، آزمون فریدمن، یومنویتنی و کروسکالوالیس با کمک نرمافزار19 spssانجام شد. یافتههای پژوهش نشان داد که جذابیت جاذبههای طبیعی با میانگین رتبهای13/7 مهمترین عوامل جذبکننده درونی و اطلاعرسانی، رسانهها و تبلیغات با میانگین رتبهای12/7 مهمترین عوامل جذبکننده بیرونی گردشگران به گردشگری ساحلی محسوب میشود. همچنین عوامل جذبکننده بیرونی مهمتر از عوامل جذبکننده درونی عنوان شدند. با توجه به نتیجه پژوهش حاضر، به مدیران و مسئولان در جذب گردشگر ساحلی پیشنهاد میشود که در کنار ویژگیهای طبیعی دریا، جشنهایی متناسب با فرهنگ شهر میزبان برگزار کنند. اطلاعرسانی و تبلیغات در مورد تفریحات و امکانات ساحلی از طریق رسانهها و آژانسهای گردشگری صورتگیرد. همچنین در فصلهایی که مسافر کم است از طریق تخفیفات ویژه تورهای تفریحی ساحلی، زمینه را برای جذب بیشتر گردشگر فراهمکنند.
علوم انسانی دریا
علی نیکزاد؛ کسری پورکرمانی؛ دامون رزمجویی؛ زیبا بتوندی
چکیده
استقرار خدمات ارزش افزوده می تواند در دستیابی به یک دیدگاه در راستای تسهیل تصمیمات راهبردی بنادر، بسیار مؤثر باشد. این پژوهش بر مبنای مطالعات تجربی، با رویکرد واقع گرای انتقادی و توصیفی با استفاده از داده های مطالعات موردی از بنادر ایران، صورت گرفته است که به بررسی سهم بالقوه ارائه خدمات ارزش افزوده در بنادر به عنوان یک استراتژی لجستیکی ...
بیشتر
استقرار خدمات ارزش افزوده می تواند در دستیابی به یک دیدگاه در راستای تسهیل تصمیمات راهبردی بنادر، بسیار مؤثر باشد. این پژوهش بر مبنای مطالعات تجربی، با رویکرد واقع گرای انتقادی و توصیفی با استفاده از داده های مطالعات موردی از بنادر ایران، صورت گرفته است که به بررسی سهم بالقوه ارائه خدمات ارزش افزوده در بنادر به عنوان یک استراتژی لجستیکی برای افزایش رقابت پذیری بنادر می پردازد. در این پژوهش، کمبود تحقیقات انجام شده در زمینه ارائه خدمات ارزش افزوده در مبانی لجستیک دریایی و پتانسیل آن، همچون یک مزیّت رقابتی در بنادر از دیدگاه کاربران بنادر، مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. نتایج، حاکی از این است که خدمات ارزش افزوده ای که براحتی قابل دسترسی و ارائه هستند، بترتیب شامل ارائه خدمات حمل و نقل، خدمات انبارداری، خدمات ارائه آب شیرین، خدمات سردخانه و اماکن مونتاژ محصولات میباشد. براساس فرضیات مطرح شده در این مقاله، ارائه خدمات ارزش افزوده هم در جذب و هم در حفظ کاربران (مشتریان) بنادر سهم ویژه ای داشته و نتیجه گیری انجام شده بر صحت این ادعا دلالت دارد.
علوم انسانی دریا
ابوالفضل درویشی؛ مرتضی دوستی؛ بهزاد باقریان
چکیده
هدف از این تحقیق بررسی موانع سیاسی توسعه گردشگری ورزشهای ساحلی در استان مازندران بود. روش پژوهش، آمیخته بود. جامعه آماری شامل مسئولین استانداری استان مازندران، فرمانداریها، ادارههای ورزش و جوانان و همچنین مسئولین نجاتغریق شهرهای ساحلی و روش نمونهگیری هدفمند و دردسترس بود. در بخش کیفی با استفاده از مصاحبه نیمهساختاریافته ...
بیشتر
هدف از این تحقیق بررسی موانع سیاسی توسعه گردشگری ورزشهای ساحلی در استان مازندران بود. روش پژوهش، آمیخته بود. جامعه آماری شامل مسئولین استانداری استان مازندران، فرمانداریها، ادارههای ورزش و جوانان و همچنین مسئولین نجاتغریق شهرهای ساحلی و روش نمونهگیری هدفمند و دردسترس بود. در بخش کیفی با استفاده از مصاحبه نیمهساختاریافته با نمونه آماری (18 نفر) موانع شناسایی و پس از اشباع نظری مصاحبهها متوقف شد. در بخش کمی یافتههای حاصل از مصاحبهها در قالب پرسشنامه بین 384 نفر از افراد جامعه تحقیق توزیع و جمعآوری شد. روایی و پایایی بخش کیفی به روشهای بازکدگزاری و بازبینی اعضا مورد بررسی قرار گرفت؛ روایی صوری پرسشنامه بهوسیله متخصصان بررسی و روایی محتوایی آن با استفاده از تحلیل عاملی انجام گرفت (80/0KMO:)؛ پایایی پرسشنامه نیز از طریق آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفت (83/0=α)؛ برای تحلیل مصاحبهها از نظریه برخاسته از دادهها و با استفاده از کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی، استفاده شد. در بخش کمی برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون فریدمن) استفاده شد. یافتهها نشان داد نبود قوانین مناسب در حمایت از گردشگری ورزشهای ساحلی، ضعف در ایجاد هماهنگی بین نهادهای مختلف ذیربط، روشن نبودن وظایف مسئولان بخشهای مختلف تصمیمگیرنده و ضعف برنامههای راهبردی و اعمال سلیقه فردی برخی دستاندرکاران در زمینه توسعه گردشگری ورزشهای ساحلی بهعنوان مهمترین موانع از دیدگاه پاسخدهندگان بوده است.
علوم زیستی دریا
مریم رزمی؛ حسین محمد عسگری؛ علی دادالهی سهراب؛ سید محمد جعفر ناظم السادات؛ سید حسین خزاعی
چکیده
محیطهای ساحلی از حساسترین سیستمهای محیطی بهشمار میروند، از نظر زیستمحیطی، مناطق ساحلی بهدلیل دارا بودن اکوسیستمهای حساس و مولد از اهمیت و ارزش بالایی برخوردارند. داشتن اطلاع از رفتار خط ساحلی به مدیریت بهتر سواحل کمک فراوانی میکند.هدف از انجام این پژوهش ارزیابی کاربرد تکنیک فاکتور شاخص مطلوبیت OIF، در ارزیابی تغییرات ...
بیشتر
محیطهای ساحلی از حساسترین سیستمهای محیطی بهشمار میروند، از نظر زیستمحیطی، مناطق ساحلی بهدلیل دارا بودن اکوسیستمهای حساس و مولد از اهمیت و ارزش بالایی برخوردارند. داشتن اطلاع از رفتار خط ساحلی به مدیریت بهتر سواحل کمک فراوانی میکند.هدف از انجام این پژوهش ارزیابی کاربرد تکنیک فاکتور شاخص مطلوبیت OIF، در ارزیابی تغییرات خط ساحلی شهرستان دیر، با استفاده از تصاویر ماهواره لندست، سنجنده TM و OLI سالهای 1991 و 2014 و نرم افزارهای 2013®MATLAB و ArcGis 9.3 میباشد. ابتدا برای تفکیک آب و خشکی، مقدار شاخص OIF برای کلیهی ترکیب-های باندی مختلف در نرم افزار 2013®MATLAB محاسبه گردید و سپس فیلتر بالاگذر Sobel با نقاب 3*3 بر روی تصاویر اعمال شد. سپس عملیات رقومیسازی در محیط نرم افزاری ArcGis 9.3 طی دورههای مختلف به صورت دستی و با دقت بالا انجام گرفت. نتایج جابجایی خط ساحلی را هم به سمت دریا(رسوبگذاری) و هم به سمت خشکی(فرسایش) نشان میدهد، که در مجموع 784/33 کیلومتر مربع رسوبگذاری و 132/9 کیلومتر مربع فرسایش از سال 1991 تا سال 2014 در سواحل شهرستان دیر، به دلیل احداث اسکلهها، تاسیسات انسان ساخت و عوامل طبیعی رخ داده است.
علوم انسانی دریا
سیدجعفر سجادی پارسا؛ محبوبه جوانمردی؛ حمیدرضا تهمک
چکیده
در این تحقیق سلسه مراتب نیازهای کارکنان اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان ترسیم و رتیهبندی شده است. پس از تایید روایی و پایایی، پرسشنامه در میان افراد نمونه که تعداد اعضای نمونه به وسیلهی فرمول کوکران به دست آمد، توزیع شد. از میان 100 پرسشنامه توزیعی، 93 پرسشنامه جمعآوری شد که همهی آنها قابل قبول بودند. جهت تحلیل پرسشنامهها ...
بیشتر
در این تحقیق سلسه مراتب نیازهای کارکنان اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان ترسیم و رتیهبندی شده است. پس از تایید روایی و پایایی، پرسشنامه در میان افراد نمونه که تعداد اعضای نمونه به وسیلهی فرمول کوکران به دست آمد، توزیع شد. از میان 100 پرسشنامه توزیعی، 93 پرسشنامه جمعآوری شد که همهی آنها قابل قبول بودند. جهت تحلیل پرسشنامهها از آزمونهای T-test، ANOVA، شاخص KMO، آزمون بارتلت، آزمون کولموگروف-اسمیرنوف (KS)، آزمون توزیع دوجملهای، ضریب همبستگی اسپیرمن و آزمون نیکویی برازش (به وسیلهی نرمافزارهای SPSS 19، Lisrel 8.8 و Excel) استفاده شده است. مدل مفهومی تحقیق به وسیلهی شاخصهای برازش مدل که عبارتند از GFI، AGFI، RMSEA، CFI و NFI و همچنین آزمون توزیع دوجملهای و ضریب همبستگی اسپیرمن که تایید شده است، مورد سنجش قرار گرفت. از میان ویژگیهای شخصی (جنسیت، سن، وضعیت تاهل، سابقهی خدمت و میزان تحصیلات)، سازمانی (وضعیت استخدامی و محل کار) و اقتصادی (میزان حقوق دریافتی)، تنها ویژگی سطح تحصیلات است که بر سطح رضایت کارکنان تاثیر متفاوت دارد. در پایان نیز هرم سلسله مراتب نیازهای مزلو برای کارکنان اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان ترسیم شد که به ترتیب نیازهای خودشکوفایی (72/3)، فیزیولوژیکی (69/3)، اجتماعی (67/3)، احترام (64/3) و ایمنی (52/3) بالاترین میانگین امتیاز را کسب کردند.
علوم انسانی دریا
آزیتا حاجی زاده؛ سید ناصر سعیدی؛ عامر کعبی؛ همایون یوسفی؛ مصطفی زارع دوست
چکیده
هدف مطالعهی حاضر ارزیابی کارایی نسبی بنادر کانتینری عمدهی خاورمیانه و شناسایی بنادر کارا برای سالهای 2011 تا 2013میباشد. روش تحقیق حاضر از نوع تحلیلی-کاربردی بوده و برای جمعآوری دادههای تحقیق از سایت اینترنتی سازمان بنادر و دریانوردی، مجله بینالمللی مدیریت کانتینر و سایت رسمی هر بندر استفاده گردیده است.در این تحقیق ابتدا ...
بیشتر
هدف مطالعهی حاضر ارزیابی کارایی نسبی بنادر کانتینری عمدهی خاورمیانه و شناسایی بنادر کارا برای سالهای 2011 تا 2013میباشد. روش تحقیق حاضر از نوع تحلیلی-کاربردی بوده و برای جمعآوری دادههای تحقیق از سایت اینترنتی سازمان بنادر و دریانوردی، مجله بینالمللی مدیریت کانتینر و سایت رسمی هر بندر استفاده گردیده است.در این تحقیق ابتدا با استفاده از مدل CCR خروجی محور، کارایی نسبی بنادر کانتینری عمده منطقهی خاورمیانه ، در بازه زمانی 2013- 2011 ارزیابی گردید و سپس بر اساس نتایج حاصل، بنادر کارا با استفاده از روش اندرسون-پیترسون رتبهبندی شدند. بر اساس نتایج مدل CCR خروجی محور ، بندر خورفکان بالاترین ضریب کارایی را به خود اختصاص داده و بندر امام خمینی (ره)،در طول سه سال ضعیفترین بندر از این حیث بوده است.میانگین کارایی تکنیکی سراسری بنادر مورد کاوی نیز در بازهی زمانی مدنظر،54.3 درصد محاسیه شده است.در نهایت، مختصات ورودی و خروجی بنادر مرکب مجازی در سال 2013 بهعنوان الگوهایی برای بنادر ناکارا جهت رسیدن به مرز کارایی معرفی و پیشنهاد گردیدند.
مهندسی دریا
عطاء اله قره چاهی؛ عبدالحسین محمد رحیمی
چکیده
در این مقاله میزان آلودگی تولید شده توسط قایقها با موتوردوزمانه بنزینی در فصول مختلف سال در بنادر جنوب ایران محاسبه گردیده است. میزان فعالیت فصلی قایقها به روش خردجمعی مبتنی بر میانگین نظرات افراد متخصص و درگیر در فعالیت این شناورها برآورد شده است و میزان آلودگی تولید شده به ازای هر اسب بخار قدرت موتور شناورها از پژوهشهای مشابه بین ...
بیشتر
در این مقاله میزان آلودگی تولید شده توسط قایقها با موتوردوزمانه بنزینی در فصول مختلف سال در بنادر جنوب ایران محاسبه گردیده است. میزان فعالیت فصلی قایقها به روش خردجمعی مبتنی بر میانگین نظرات افراد متخصص و درگیر در فعالیت این شناورها برآورد شده است و میزان آلودگی تولید شده به ازای هر اسب بخار قدرت موتور شناورها از پژوهشهای مشابه بین المللی استخراج و ملاک محاسبه آلودگی شناورها قرار گرفته است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که سهم آلودگی ناشی از این قایقها حدود 290 برابر آلودگی ناشی از نشت روغن روانکاری استرن تیوپ و تجهیزات روی عرشه شناورها در بنادر جنوب ایران می باشد. همچنین این آلودگی دارای ترکیبات سمی از نوع BTEX می باشد که عمدتاً توسط قایقهای صیادی در محل تجمع آبزیان تخلیه می شود و در فصول بهار و زمستان میزان آلودگی تولید شده بیشتر از سایر فصول سال می باشد. با توجه به منطقه ویژه خلیج فارس و دریای عمان و تهدید فعالیتهای این قایقها بر اکوسیستم مناطق ساحلی، می بایست راهکار مناسب جهت کاهش آلودگی ناشی از این شناورها در اولویت برنامه کشورهای ساحلی بویژه دولت جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد.
علوم انسانی دریا
جعفر سیاره؛ حمیدرضا تهمک
چکیده
در این تحقیق به بررسی فاکتورهای اصلی در امکانسنجی تبدیل بندر شهید رجایی به بندر آزاد تجاری-صنعتی پرداخته شده است. در مرحلهی اول تحقیق، فاکتورهای اصلی در مکانیابی صحیح بنادر آزاد تجاری-صنعتی با کمک منابع اطلاعاتی اولیه و ثانویه شناسایی و در پنج گروه تدوین گردید. درمرحلهی دوم تحقیق، فاکتورهای اصلی در قالب پرسشنامههای توزیع ...
بیشتر
در این تحقیق به بررسی فاکتورهای اصلی در امکانسنجی تبدیل بندر شهید رجایی به بندر آزاد تجاری-صنعتی پرداخته شده است. در مرحلهی اول تحقیق، فاکتورهای اصلی در مکانیابی صحیح بنادر آزاد تجاری-صنعتی با کمک منابع اطلاعاتی اولیه و ثانویه شناسایی و در پنج گروه تدوین گردید. درمرحلهی دوم تحقیق، فاکتورهای اصلی در قالب پرسشنامههای توزیع شده در میان 338 نفر از کارشناسان شهر بندرعباس، بندر شهید رجایی و بندر شهید باهنر مورد ارزیابی قرار گرفته است. 254 عدد از پرسشنامههای توزیع شده (75% از کل حجم نمونه تحقیق)، جواب داده شدند. جهت تحلیل آماری و مشخص شدن نتیجهی تحقیق از نرمافزارهای آماری SPSS و LISREL استفاده شد. در ادامه تحقیق پس از بررسی اهداف مناطق آزاد مختلف جهان، دلایل احتمالی عدم موفقیت مناطق آزاد ایران ارائه گردیده است؛ همچنین شرایط و امکانات لازم جهت بندر آزاد شدن مورد بحث قرار گرفته است. در پایان نیز این نتیجه کلی حاصل شد که بندر شهید رجایی مکانی با پتانسیل بسیار مناسب جهت تبدیل شدن به بندر آزاد تجاری-صنعتی میباشد.