علوم انسانی دریا
بررسی نحوه ی مدیریت کانتینرهای خالی در بندر خرمشهر و ارایه ی راهکارهایی جهت بهبود آن

شیوا شاکری؛ همایون یوسفی؛ دامون رزمجویی؛ محمد امین کوهبر

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 29 خرداد 1396

https://doi.org/10.22113/jmst.2017.46994

چکیده
  این پژوهش راه کار بندر خرمشهر در مورد معضل کانتینر های خالی را بررسی می کند و علل اتخاذ استراتژی ها و عوامل مؤثر بر آن را شناسایی می کند. در ابتدا با مراجعه به ترمینال کانتینری خرمشهر ضمن مشاهده ی روند مدیریت کانتینرهای خالی با مسوولان ترمینال کانتینر بندر خرمشهر و همچنین نمایندگی کشتیرانی کانتینری «هوپاد دریا» مصاحبه شد. در طول مصاحبه ...  بیشتر

علوم انسانی دریا
بررسی تأثیر عوامل درون‌سازمانی، بین سازمانی و بیرونی بر عملکرد صادراتی کسب ‌و کارهای فعال در منطقه آزاد تجاری-صنعتی بندر انزلی بر مبنای رویکرد مبتنی بر رابطه

میلاد هوشمند چایجانی؛ مرتضی سلطانی؛ محسن اکبری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 بهمن 1398

https://doi.org/10.22113/jmst.2020.205619.2325

چکیده
  امروزه اقتصادهای نوظهور مسیر توسعه‌یافتگی را در گسترش فعالیت‌های تجاری به خارج از مرزهای خود می‌بینند. گسترش مرزهای رقابت، منجر به توجه بیشتر کسب‌وکارها به توسعه عملکرد خود در حوزه بین‌المللی شده و عواملی همچون عملکرد صادراتی به هدفی برای بسیاری از کسب‌وکارها تبدیل شده است. در این راستا مناطق آزاد حوزه‌ای اقتصادی و پویا هستند ...  بیشتر

علوم انسانی دریا
تبیین تأثیر نوآوری‌محوری بر توسعه صادرات پایدار؛ براساس مطالعه صنعت آبزیان کشور

اصغر رشنودی؛ علی اشرف احمدیان

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 0-727 فروردین 2

https://doi.org/10.22113/jmst.2020.229335.2368

چکیده
  چکیدهپژوهش حاضر درصدد است به بررسی نحوه اثرگذاری برنامه های نوآورانه‌محور بر توسعه صادرات پایدار پرداخته و آن را در صنعت آبزیان کشور آزمون کند. تحقیق در صنعت آبزیان ایران و با روش آمیخته (کیفی– کمی) اجرایی شده و تعداد 46 بنگاه صادرکننده و هشت نفر از اساتید دانشگاهی مرتبط با صنعت مذکور مورد بررسی قرار گرفته است. برای جمع‌آوری داده‌ها ...  بیشتر

علوم انسانی دریا
طراحی مدل ارزیابی بلوغ مدیریت پروژه برای پروژه‌های عظیم صنعت پتروشیمی مناطق آزاد

احمد جعفرنژاد چقوشی؛ هانی اربابی؛ محمدعلی هاتفی؛ عبدالکریم پهلوانی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 شهریور 1399

https://doi.org/10.22113/jmst.2020.239023.2386

چکیده
  بلوغ مدیریت پروژه تاثیر بسزایی بر میزان اجرای موفقیت‌آمیز پروژه می‌گذارد. با این وجود، مدل‌های بلوغ مدیریت پروژه موجود از لحاظ سازمانی و کارآیی به‌هنگام استفاده، هزینه‌بر، زمان‌بر و سخت هستند. همچنین، هیچ PM3 وجود ندارد که استفاده از روش‌ها و ابزارهای پیشنهادی مدیریت پروژه را به صورت دقیق ارزیابی کند. بنابراین هدف این پژوهش طراحی ...  بیشتر

علوم انسانی دریا
نقش بنادر کوچک استان بوشهر در شبکه حمل‌و‌نقل دریایی

سیده معصومه صداقی؛ هدا فصیحی کرمی؛ سامان زارع

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 25 شهریور 1399

https://doi.org/10.22113/jmst.2020.218570.2349

چکیده
  بندر همیشه نقشی راهبردی در توسعه داخلی و خارجی تجارت برای کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه ایفا می‌کند. علاوه‌براین در شرایطی که دنیا به‌سوی جهانی‌شدن پیش می‌رود و فاصله‌ها پیوسته در حال کاهش هستند، بنادر نقش فعالی را در رشد اقتصادی کشور و محدوده وابسته به خود ایفا نموده و صرفاً بازیگران منفعلی در امر حمل‌ونقل و جابه‌جایی ...  بیشتر

علوم انسانی دریا
شناسایی و رتبه بندی مولفه های مدل مدیریت جانشین پروری دانشگران سازمانی در سازمان بنادر و دریانوردی ایران ( مورد مطالعه: اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان)

حمید خانی پور؛ پروانه گلرد؛ مهدی باقری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 05 اسفند 1399

https://doi.org/10.22113/jmst.2021.258025.2405

چکیده
  هدف پژوهش حاضر، شناسایی و رتبه بندی مولفه های مدل مدیریت جانشین پروری دانشگران سازمانی در سازمان بنادر و دریانوردی ایران می باشد. تحقیق حاضر از نظر جهت گیری، کاربردی و از نظر هدف توصیفی- پیمایشی بوده و به روش آمیخته انجام پذیرفته است. ابزار گرد آوری داده ها، مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه می باشد که با همکاری 17 نفر از خبرگان و متخصصان ...  بیشتر

علوم انسانی دریا
مدل بازاریابی داخلی مبتنی بر حکمرانی شرکت توسعه نیشکر درحفاظت از محیط زیست دریایی آب های جنوبی کشور

حسین دریساوی بهمنشیر؛ فریدون امیدی؛ فواد مکوندی؛ مهدی بصیرت

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 05 اسفند 1399

https://doi.org/10.22113/jmst.2021.252497.2398

چکیده
  محیط زیست دریایی آب های جنوبی کشور به علت شرایط اکولوژیک خاص، استفاده بی رویه ازمنابع دریایی و آلودگی های زیست محیطی، درمعرض خطراست.تخلیه آلاینده های زیست محیطی، کود و سموم شیمیایی، پساب های صنعتی وکشاورزی ازعوامل آلودگی محیط زیست دریایی بشمار می روند. هدف پژوهش، طراحی مدل بازاریابی داخلی مبتنی برحکمرانی صنعت نیشکرخوزستان درحفاظت ...  بیشتر

علوم انسانی دریا
زنجیره ارزش نوآور عاملی راهبردی جهت مواجهه با شرایط بحرانی؛ براساس مطالعۀ زنجیره ارزش در صنایع صادرکننده محصولات دریایی ایران

اصغر رشنودی؛ علی اشرف احمدیان

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 0-727 فروردین 2

https://doi.org/10.22113/jmst.2021.280461.2426

چکیده
  پژوهش حاضر درصدد است چارچوبی جهت اجرای برنامههای نوآورانه در شرایط پاندمی کووید 19شناسایی کند. تحقیق در زنجیره ارزش صنایع صادرکننده محصولات دریایی ایران و با روش آمیخته (کیفی– کمی) اجرایی شده و تعداد 32 بنگاه صادرکننده صنعت مذکور از طریق مطالعه موردی چندگانه مورد بررسی قرار گرفته است. برای جمع‌آوری داده‌ها از مصاحبه و پرسشنامه ...  بیشتر

علوم انسانی دریا
مطالعه ظرفیت های گردشگری ساحلی و دریایی در بنادر منتخب استان خوزستان

محمد امین کوهبر؛ همایون یوسفی؛ محمد اسماعیل دوست؛ آرش امرایی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 0-727 فروردین 2

https://doi.org/10.22113/jmst.2022.253110.2399

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر توسعه صنعت گردشگری دریایی در راستای رشد اقتصادی بنادر خرمشهر و آبادان و تأثیر آن بر جذب گردشگر در منطقه آزاد اروند می باشد. روش تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی – پیمایشی است که با انجام مصاحبه، مشاهده، مطالعه و ... با رویکرد استقرایی جهت شناسایی عوامل تاثیر گذار صورت می گیرد، ...  بیشتر

علوم انسانی دریا
ارزیابی تولیدات علمی صنعت حمل و نقل دریایی 4.0

دامون رزمجویی؛ مسلم علی محمد لو؛ حبیب الله رعنایی کردشولی؛ کاظم عسکریفر

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 0-727 فروردین 2

https://doi.org/10.22113/jmst.2022.332662.2470

چکیده
  حمل و نقل دریایی مانند سایر صنایع به دنبال پذیرش و استفاده از فناوری‌های صنعت چهار است. بکارگیری فناوری‌های صنعت چهار مزایایی از قبیل خلق ارزش جدید، افزایش مشارکت بین ذینفعان و کاهش هزینه‌های عملیاتی را دارد. این پژوهش ضمن ارزیابی مبانی فکری و ریشه پژوهش‌های صنعت چهار در حمل و نقل دریایی (حمل و نقل دریایی 4.0)، به بررسی شبکه هم تالیفی ...  بیشتر

علوم انسانی دریا
بررسی و رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر توسعه سفر و گردشگری دریایی (مورد مطالعه: پایانه خلیج فارس بندر خرمشهر)

حامد شفیع آبادی؛ همایون یوسفی؛ محمد امین کوهبر

دوره 20، شماره 4 ، اسفند 1400، ، صفحه 63-75

https://doi.org/10.22113/jmst.2019.126022.2142

چکیده
  هدف پژوهش حاضر بررسی و رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر توسعه سفر و گردشگری دریایی در پایانه خلیج فارس بندر خرمشهر است. در پژوهش‌های قبلی علی رغم توجه به دیگر انواع گردشگری، مطالعه‌ای بر گردشگری دریایی و به ­طور خاص سفر و گردشگری دریایی در پایانه خلیج فارس بندر خرمشهر، صورت نگرفته است. با تحقق هدف پژوهش حاضر، ضمن افزایش درآمدهای سازمان ...  بیشتر

علوم انسانی دریا
بررسی تأثیر مدیریت دانش بر عملکرد عملیاتی از طریق نوآوری (مورد مطالعه: اداره کل بندر و دریانوردی خرمشهر)

بلقیس باورصاد؛ حسین غزلباش

دوره 20، شماره 2 ، مرداد 1400، ، صفحه 94-107

https://doi.org/10.22113/jmst.2019.134063.2172

چکیده
  ااز آنجاییکه، نوآوری یکی از مهم‌ترین روش‌های بهبود عملکرد سازمانی محسوب‌ می‌شود، مدیریت دانش با ایجاد بستری برای گسترش دانش در سازمان این امکان را فراهم می‌سازد تا نوآوری به شکل چشم‌گیری افزایش یابد. بنابراین، هدف این پژوهش بررسی تاثیر مدیریت دانش بر عملکرد عملیاتی مستقیمأ و از طریق نوآوری است. در این مطالعه ابعاد مدیریت دانش ...  بیشتر

علوم انسانی دریا
بررسی عوامل موثر بر هاب شدن بنادر جنوبی ایران

نوشین دری برنجگانی؛ همایون یوسفی؛ دامون رزمجویی؛ جعفر قاسمی ورنامخواستی

دوره 19، شماره 4 ، اسفند 1399، ، صفحه 1-12

https://doi.org/10.22113/jmst.2017.46996

چکیده
  بنادر در راستای افزایش درآمد و رونق اقتصادی به دنبال ایجاد جاذبه‌ها و مشوق هایی برای جذب صاحبان کالا و مالکان کشتی می باشند. بندری که در یک منطقه جغرافیایی دارای پتانسیل توسعه باشد می تواند نقش کانونی یا هاب شدن را ایفا نماید و نسبت به سایر رقبا جذب کالای بیشتر و در نتیجه رونق اقتصادی بهتری داشته باشد. رقابت فزاینده در جذب کالا و کشتی ...  بیشتر

علوم انسانی دریا
طرح استراتژی های مؤثر بر عملیاتی کردن بنادر خشک در ایران با استفاده از روش تحلیلی SWOT

جعفر سیاره؛ الهام الهیاری

دوره 19، شماره 1 ، اردیبهشت 1399، ، صفحه 68-79

https://doi.org/10.22113/jmst.2018.113912.2103

چکیده
  مهم‌ترین برتری حمل و نقل دریایی نسبت به سایر موارد حمل و نقل، مقرون به صرفه بودن آن از نظر اقتصادی است. امروزه در مواجهه بنادر ساحلی با مشکل تراکم ترافیک، بندر خشک بهترین گزینه ارتقاء سطح حمل و نقل دریایی می باشد. این پژوهش به طرح استراتژی های مؤثر بر عملیاتی کردن بنادر خشک در ایران پرداخته و از روش دلفی‎ ‎برای‎ ‎تحلیل، بررسی ...  بیشتر

علوم انسانی دریا
ارائه مدل نقشه شناختی فازی عوامل ناب - چابکی زنجیره تامین در لجستیک دریائی

فرید خوش الحان؛ حبیب الله سیاری؛ طاهر کلانتری

دوره 19، شماره 1 ، اردیبهشت 1399، ، صفحه 80-95

https://doi.org/10.22113/jmst.2017.72353.1951

چکیده
  قدرت دریایی برتر از یک سوی، تغییر در حجم و نوع ماموریت های دریائی، برخورداری از زنجیره تامین ناب – چابک در شرایط عدم قطعیت بسیار ضروری و حیاتی می باشد. هدف اصلی این مقاله ، ارائه مدل نقشه شناختی فازی برای تعیین نحوه و میزان برهم کنش عوامل اصلی ناب - چابکی زنجیره تامین دریائی است. رویکرد تحقیق، رویکرد ترکیبی نقشه های شناختی فازی و روش ...  بیشتر

علوم انسانی دریا
طراحی چارچوب رقابت پذیری مناطق آزاد تجاری-صنعتی در سطح بین المللی با رویکرد فراترکیب

اصغر رشنودی؛ مرتضی سلطانی؛ اسداله کردنائیج؛ علی حمیدی زاده

دوره 18، شماره 3 ، آذر 1398، ، صفحه 14-42

https://doi.org/10.22113/jmst.2019.164117.2245

چکیده
  رقابت یک عامل بیرونی و محیطی و رقابت‏ پذیری خصیصه‏ ی درون‏ ماهیتی است،یکی از سیاست‏ های اقتصادی مورد توجه تصمیم‏ گیران و سیاست گذاران کلان کشورها،در راستای افزایش رقابت‏ پذیری اقتصاد‏ملی،توسعه منطقه‏ ای، رفع محرومیت‏ ها، جذب سرمایه‏ های خارجی و داخلی،ایجاد فرصت‏ های شغلی جدید، دستیابی به فناوری پیشرفته و افزایش ...  بیشتر

علوم انسانی دریا
بررسی عوامل موثر در جذب گردشگران ورزشی فعال به گردشگری ساحلی دریای خزر

محبوبه عابدی سماکوش؛ فرزام فرزان؛ مرتضی دوستی

دوره 18، شماره 3 ، آذر 1398، ، صفحه 61-74

https://doi.org/10.22113/jmst.2018.95448.2044

چکیده
  این پژوهش، با هدف تقویت و توسعه گردشگری در سواحل، عوامل جذب‏کننده گردشگران ورزشی فعال در زمینۀ گردشگری ساحلی دریای خزر را مورد بررسی قرار داد. پژوهش حاضر، توصیفی- پیمایشی است و به‌صورت میدانی انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش 400 نفر مشتمل بر کلیه کارمندان مرد صداوسیما مراکز استان‌های سراسر کشور بودند و حجم نمونه آماری براساس ...  بیشتر

علوم انسانی دریا
ارزیابی تأثیر ارائه خدمات ارزش افزوده بر رقابت پذیری بنادر ایران

علی نیکزاد؛ کسری پورکرمانی؛ دامون رزمجویی؛ زیبا بتوندی

دوره 18، شماره 2 ، شهریور 1398، ، صفحه 1-11

https://doi.org/10.22113/jmst.2018.119131.2117

چکیده
  استقرار خدمات ارزش افزوده می تواند در دستیابی به یک دیدگاه در راستای تسهیل تصمیمات راهبردی بنادر، بسیار مؤثر باشد. این پژوهش بر مبنای مطالعات تجربی، با رویکرد واقع گرای انتقادی و توصیفی با استفاده از داده های مطالعات موردی از بنادر ایران، صورت گرفته است که به بررسی سهم بالقوه ارائه خدمات ارزش افزوده در بنادر به عنوان یک استراتژی لجستیکی ...  بیشتر

علوم انسانی دریا
موانع سیاسی توسعه گردشگری ورزش‌های ساحلی استان مازندران

ابوالفضل درویشی؛ مرتضی دوستی؛ بهزاد باقریان

دوره 18، شماره 1 ، اردیبهشت 1398، ، صفحه 10-24

https://doi.org/10.22113/jmst.2017.45967

چکیده
  هدف از این تحقیق بررسی موانع سیاسی توسعه گردشگری ورزش‌های ساحلی در استان مازندران بود. روش پژوهش، آمیخته بود. جامعه آماری شامل مسئولین استانداری استان مازندران، فرمانداری‌ها، اداره‌های ورزش و جوانان و همچنین مسئولین نجات‌غریق شهرهای ساحلی و روش نمونه‌گیری هدفمند و دردسترس بود. در بخش کیفی با استفاده از مصاحبه نیمه‌ساختاریافته ...  بیشتر

علوم زیستی دریا
بررسی تغییرات خط ساحلی شهرستان دیر با استفاده از داده‌های ماهواره لندست، سنجنده TM و OLI سال‌های 1991 و 2014

مریم رزمی؛ حسین محمد عسگری؛ علی دادالهی سهراب؛ سید محمد جعفر ناظم السادات؛ سید حسین خزاعی

دوره 16، شماره 4 ، بهمن 1396، ، صفحه 1-12

https://doi.org/10.22113/jmst.2016.32078

چکیده
  محیط‌های ساحلی از حساس‌ترین سیستم‌های محیطی به‌شمار می‌روند، از نظر زیست‌محیطی، مناطق ساحلی به‌دلیل دارا بودن اکوسیستم‌های حساس و مولد از اهمیت و ارزش بالایی برخوردارند. داشتن اطلاع از رفتار خط ساحلی به مدیریت بهتر سواحل کمک فراوانی می‌کند.هدف از انجام این پژوهش ارزیابی کاربرد تکنیک فاکتور شاخص مطلوبیت OIF، در ارزیابی تغییرات ...  بیشتر

علوم انسانی دریا
ترسیم و رتبه بندی سلسله مراتب نیازهای کارکنان اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان

سیدجعفر سجادی پارسا؛ محبوبه جوانمردی؛ حمیدرضا تهمک

دوره 15، شماره 4 ، اسفند 1395، ، صفحه 33-55

https://doi.org/10.22113/jmst.2017.11606

چکیده
  در این تحقیق سلسه مراتب نیازهای کارکنان اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان ترسیم و رتیه‌بندی شده است. پس از تایید روایی و پایایی، پرسشنامه در میان افراد نمونه که تعداد اعضای نمونه به وسیله‌ی فرمول کوکران به دست آمد، توزیع شد. از میان 100 پرسشنامه توزیعی، 93 پرسشنامه جمع‌آوری شد که همه‌ی آنها قابل قبول بودند. جهت تحلیل پرسشنامه‌ها ...  بیشتر

علوم انسانی دریا
ارزیابی کارایی نسبی بنادر کانتینری عمده‌ی منطقه‌ی خاورمیانه با استفاده از تکنیک تحلیل پوششی داده‌ها

آزیتا حاجی زاده؛ سید ناصر سعیدی؛ عامر کعبی؛ همایون یوسفی؛ مصطفی زارع دوست

دوره 15، شماره 4 ، اسفند 1395، ، صفحه 69-80

https://doi.org/10.22113/jmst.2017.47151

چکیده
  هدف مطالعه‌ی حاضر ارزیابی کارایی نسبی بنادر کانتینری عمده‌ی خاورمیانه و شناسایی بنادر کارا برای سال‌های 2011 تا 2013می‌باشد. روش تحقیق حاضر از نوع تحلیلی-کاربردی بوده و برای جمع‌آوری داده‌های تحقیق از سایت اینترنتی سازمان بنادر و دریانوردی، مجله بین‌المللی مدیریت کانتینر و سایت رسمی هر بندر استفاده گردیده است.در این تحقیق ابتدا ...  بیشتر

مهندسی دریا
توزیع فصلی آلودگی نفتی ناشی از قایقها با موتور دوزمانه بنزینی در سواحل جنوبی ایران

عطاء اله قره چاهی؛ عبدالحسین محمد رحیمی

دوره 15، شماره 3 ، آذر 1395، ، صفحه 11-20

https://doi.org/10.22113/jmst.2016.9874

چکیده
  در این مقاله میزان آلودگی تولید شده توسط قایقها با موتوردوزمانه بنزینی در فصول مختلف سال در بنادر جنوب ایران محاسبه گردیده است. میزان فعالیت فصلی قایقها به روش خردجمعی مبتنی بر میانگین نظرات افراد متخصص و درگیر در فعالیت این شناورها برآورد شده است و میزان آلودگی تولید شده به ازای هر اسب بخار قدرت موتور شناورها از پژوهشهای مشابه بین ...  بیشتر

علوم انسانی دریا
امکان سنجی تبدیل بندر شهید رجایی به بندر آزاد تجاری- صنعتی

جعفر سیاره؛ حمیدرضا تهمک

دوره 15، شماره 1 ، خرداد 1395، ، صفحه 17-34

https://doi.org/10.22113/jmst.2016.6833

چکیده
  در این تحقیق به بررسی فاکتورهای اصلی در امکان‌سنجی تبدیل بندر شهید رجایی به بندر آزاد تجاری-صنعتی پرداخته شده است. در مرحله‌ی اول تحقیق، فاکتورهای اصلی در مکان‌یابی صحیح بنادر آزاد تجاری-صنعتی با کمک منابع اطلاعاتی اولیه و ثانویه شناسایی و در پنج گروه تدوین گردید. درمرحله‌ی دوم تحقیق، فاکتورهای اصلی در قالب پرسشنامه‌های توزیع ...  بیشتر

علوم انسانی دریا
بکارگیری روش تحلیل عاملی اکتشافی در ارزیابی رقابت پذیری خدمات بندری

حسن جعفری؛ سید ناصر سعیدی؛ عامر کعبی؛ ابراهیم نوشادی؛ حمید رضا حلافی

دوره 14، شماره 2 ، تیر 1394، ، صفحه 96-112

https://doi.org/10.22113/jmst.2015.7945

چکیده
  این تحقیق کاربردی با هدف ارزیابی میزان رقابت پذیری خدمات بندری با استفاده از روش های تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل اهمیت - عملکرد انجام شده است. در ابتدا با بررسی پیشینه تحقیق 53 شاخص رقابت پذیری خدمات بندری استخراج و برای اطمینان از موثر بودن شاخص های شناسایی شده از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شده است. بر اساس نتایج بدست آمده، از شاخص ...  بیشتر