علوم انسانی دریا
حمید حنظل عیدانی؛ غلامحسن خورشیدی؛ بهمن حاجی پور؛ شهریار عزیزی
چکیده
هدف از انجام این مطالعه تعیین و اولویتبندی عوامل اصلی و فرعی و شاخصهای مؤثر بر توسعه صادرات در مناطق آزاد کشور میباشد. این پژوهش درصدد تعیین اولویتبندی عوامل تأثیرگذار و شاخصهای مربوط به هریک از عوامل استخراجشده بر توسعه صادرات و بررسی عملکرد صادراتی بنگاههای صادرکننده در مناطق آزاد تجاری ایران است. برای شناسایی و استخراج ...
بیشتر
هدف از انجام این مطالعه تعیین و اولویتبندی عوامل اصلی و فرعی و شاخصهای مؤثر بر توسعه صادرات در مناطق آزاد کشور میباشد. این پژوهش درصدد تعیین اولویتبندی عوامل تأثیرگذار و شاخصهای مربوط به هریک از عوامل استخراجشده بر توسعه صادرات و بررسی عملکرد صادراتی بنگاههای صادرکننده در مناطق آزاد تجاری ایران است. برای شناسایی و استخراج عوامل مؤثر بر توسعه صادرات در مناطق آزاد تجاری از رویکرد ترکیبی – اکتشافی استفاده شد. پس از مصاحبه عمیق با ۱۴ نفر از خبرگان صادرات در مناطق آزاد تجاری ازفن تحلیل محتوا کیفی و فنون کدگذاری باز و محوری، تعداد 7۹ شاخص در ۸ عامل فرعی و ۲ عامل اصلی مؤثر بر توسعه صادرات در مناطق آزاد ایران استخراج گردید. سپس پرسشنامه طراحی و از لحاظ روایی و پایایی از طریق تکنیکهای آماری مورد تائید قرار گرفت. پرسشنامه نهایی در اختیار ۲۱۰ بنگاه اقتصادی فعال در این مناطق قرار گرفت. در ادامه بهمنظور اولویتبندی رتبههای هریک از ابعاد اصلی و فرعی و شاخصهای استخراجی پژوهش از آزمون فریدمن بهره گرفتهشده است. برای بررسی و تحلیل دادهها و بهکارگیری تحلیلهای آماری از نرمافزارهای 22 Spss و Lisrel8.54 استفاده گردید. لذا محقق به یک الگوی نظری آزمون شده با ویژگیهای خاص مناطق آزاد ایران دستیافت. در این تحقیق به عواملی ازجمله ویژگیهای محیط خرد، ویژگیهای محیط کلان، ساختار صادراتی مناطق آزاد تجاری، منابع، قابلیتهای سازمانی، قابلیتها و شایستگیهای مدیریت، راهبرد رقابتی و راهبردهای بازاریابی صادراتی، ارزش صادراتی، رشد حجم صادراتی و سهم بازار صادراتی در دو عامل اصلی محیط و شرکت توجه شده است
علوم انسانی دریا
محمد امین کوهبر
چکیده
ااین مقاله، بدنبال بررسی رفتار مصرفی خانوارها در تقاضای مواد غذایی دریایی است. بدین منظور، از داده های مصرف غذاهای دریایی در سال 1391 برگرفته از مرکز آمار ایران برای 38900 خانوار شهری و روستایی در تخمین تقاضای ماهی و میگو و سایر غذاهای دریایی استفاده شد. داده ها نشان می دهند بسیاری از خانوارها به صورت بالقوه هم مصرف کننده غذاهای دریایی ...
بیشتر
ااین مقاله، بدنبال بررسی رفتار مصرفی خانوارها در تقاضای مواد غذایی دریایی است. بدین منظور، از داده های مصرف غذاهای دریایی در سال 1391 برگرفته از مرکز آمار ایران برای 38900 خانوار شهری و روستایی در تخمین تقاضای ماهی و میگو و سایر غذاهای دریایی استفاده شد. داده ها نشان می دهند بسیاری از خانوارها به صورت بالقوه هم مصرف کننده غذاهای دریایی نبوده و این گروه مصرفی در رژیم روزانه آنها جایی ندارد. به همین منظور از دو الگوی توبیت و هکمن بعنوان روشهای آلترناتیو در تخمین تقاضای غذاهای دریایی استفاده شده که البته، الگوی هکمن از قدرت توضیح دهندگی بالاتری برخوردار بوده است. بر اساس نتایج بدست آمده، عوامل اقتصادی نظیر درآمد خانوار، عوامل دموگرافیکی مانند سطح تحصیلات سرپرست خانوار و تعداد فرزندان و متوسط سن خانوار و منطقه جغرافیایی محل سکونت بر مصرف غذاهای دریایی تاثیر گذار است.
علوم انسانی دریا
محمد امین کوهبر؛ همایون یوسفی
چکیده
تجارت بین الملل و تراز پرداختیهای خارجی دو شاخص مهم بخش خارجی اقتصاد هستند. هدف از ارائه این مقاله، بررسی ارتباط میان متغیرهای رشد اقتصادی، تجارت بین الملل و حمل و نقل محموله از طریق دریا است. داده های مورد استفاده، آمار سری زمانی شاخص های حمل و نقل و شاخصهای اقتصادی در بازه زمانی 1357 تا 1396 است که از پایگاه اطلاع رسانی بانک مرکزی تهیه ...
بیشتر
تجارت بین الملل و تراز پرداختیهای خارجی دو شاخص مهم بخش خارجی اقتصاد هستند. هدف از ارائه این مقاله، بررسی ارتباط میان متغیرهای رشد اقتصادی، تجارت بین الملل و حمل و نقل محموله از طریق دریا است. داده های مورد استفاده، آمار سری زمانی شاخص های حمل و نقل و شاخصهای اقتصادی در بازه زمانی 1357 تا 1396 است که از پایگاه اطلاع رسانی بانک مرکزی تهیه شده است. روش مورد استفاده معادلات خودرگرسیونی با وقفه های توزیع شده است تا بتوان پویاییهای درون مدل را کنترل کرد. در یک معادله، عوامل موثر بر رشد و در معادله دیگر، عوامل موثر بر تجارت بررسی شده است. یافته های تحقیق نشان میدهد که افزایش سرمایه گذاری در حمل و نقل دریایی، افزایش در رشد اقتصادی را همراه داشته و از طرفی، افزایش در ارزش محموله های حمل شده از طریق دریا تاثیر معنی داری بر افزایش ارزش تجارت بین الملل خواهد داشت. بر اساس نتایج به دست آمده، پیشنهاد میگردد که تجهیزات بندری مربوط به حمل و نقل دریایی افزایش و توسعه داده شود.واژه های کلیدی: حمل و نقل دریایی، تجارت بین الملل، رشد اقتصادی
علوم انسانی دریا
فاطمه حسین پور؛ امین تبعه ایزدی
چکیده
پژوهش حاضر با مرور برخی از دیدگاه ها مبنی بر کاهش نقش بنادر در رشد و توسعه اقتصادی، سعی نموده است تا تأثیر بنادر بر تولید و رشد اقتصادی در مجموعهای متشکل از 122 کشور در فاصله سال های 2004 تا 2021 مورد بررسی قرار دهد. برای رسیدن به هدف در این پژوهش از تحلیل علیت دامترسکیو و هارلین در حالت مقاطع نا همگن و نیز مجموعه ای از برآوردهای رگرسیونی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با مرور برخی از دیدگاه ها مبنی بر کاهش نقش بنادر در رشد و توسعه اقتصادی، سعی نموده است تا تأثیر بنادر بر تولید و رشد اقتصادی در مجموعهای متشکل از 122 کشور در فاصله سال های 2004 تا 2021 مورد بررسی قرار دهد. برای رسیدن به هدف در این پژوهش از تحلیل علیت دامترسکیو و هارلین در حالت مقاطع نا همگن و نیز مجموعه ای از برآوردهای رگرسیونی پنل استفاده شده است. در این پژوهش از شاخص ارتباط کشتیرانی لاینر به عنوان شاخص توسعه بنادر استفاده شده است. نتایج انجام تحلیل علیت نشان می دهد که در مجموعه کشور های مورد بررسی ارتباط علّی دو طرفه بین توسعه بنادر و رشد اقتصادی را نمی توان رد کرد. همچنین نتایج برآورد های مختلف رگرسیون رشد اقتصادی نشان می دهد که در حال حاضر نیز توسعه بنادر تأثیر قابل توجه و معنی داری بر رشد اقتصادی کشور ها دارد.
علوم انسانی دریا
کوثر حیدری؛ کسری پورکرمانی
چکیده
تحقیق پیش رو پویایی بازده مازاد میان اجاره موقت کشتی در اجاره نامه های سفری و اجاره نامه های زمانی در بازار فله خشک را مورد بررسی قرار داد. در ابتدا، با استفاده از مجموعه داده های هفتگی در بازه زمانی ژانویه سال 2003 تا ژانویه 2016 وجود یک رابطه هم جمعی دراز مدت میان قراردادهای موقت سفر و قراردادهای با مسیر دریایی مشخص در معادله های اجاره ...
بیشتر
تحقیق پیش رو پویایی بازده مازاد میان اجاره موقت کشتی در اجاره نامه های سفری و اجاره نامه های زمانی در بازار فله خشک را مورد بررسی قرار داد. در ابتدا، با استفاده از مجموعه داده های هفتگی در بازه زمانی ژانویه سال 2003 تا ژانویه 2016 وجود یک رابطه هم جمعی دراز مدت میان قراردادهای موقت سفر و قراردادهای با مسیر دریایی مشخص در معادله های اجاره موقت کشتی مورد ارزیابی قرار گرفت. سپس، بر اساس آنالیز فنی برای مشخص کردن سیگنال های بازده مازاد و تشکیل استراتژی تجارت، روشی جدید طراحی شد. بر این اساس، تمرکز ما بر روی انحراف های کوتاه مدت بود و استراتژِی اجاره ای را در زمینه آنالیز فنی طراحی کردیم. به ویژه، روش MMTM را طراحی کرده و یک استراتژِی اجاره را تشکیل دادیم. سرانجام، استراتژِی خود را نسبت به قانون ساده ورود هفتگی به یک اجاره دریایی معین را آزمودیم. نتایج نشان می دهد که روش ما عملکرد بهتری نسبت به استراتژی معیار دارد و آشکار ساخت که بهره برداری مناسب از انحراف های نرخ در بازار نقدی بازده مازاد قابل توجهی را باعث می شود.
علوم انسانی دریا
فاطمه حسین پور؛ امین تبعه ایزدی؛ جعفر قاسمی ورنامخواستی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر عملکرد بنادر بر اشتغال در استانهای ایران انجام شده است. برای این منظور از داده-های آماری دوره 1384 تا 1392 مربوط به 30 استان(7 استان ساحلی و 23 استان غیر ساحلی) استفاده شده است. در این پژوهش از دو روش متفاوت برای رسیدن به هدف استفاده شده است. نخست با استفاده از آزمون آماری برابری میانگین نرخ بیکاری در دو گروه استانهای ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر عملکرد بنادر بر اشتغال در استانهای ایران انجام شده است. برای این منظور از داده-های آماری دوره 1384 تا 1392 مربوط به 30 استان(7 استان ساحلی و 23 استان غیر ساحلی) استفاده شده است. در این پژوهش از دو روش متفاوت برای رسیدن به هدف استفاده شده است. نخست با استفاده از آزمون آماری برابری میانگین نرخ بیکاری در دو گروه استانهای ساحلی و غیر ساحلی نشان داده شده است که در استانهای ساحلی نرخهای بیکاری اندکی کمتر از استانهای غیر ساحلی است. در روش دوم، از یک تحلیل رگرسیونی با دادههای پنل و دو روش حداقل مربعات(مدل اثرات ثابت) و روش گشتاورهای تعمیم یافته(GMM) انجام شده است. نتایج تحلیل رگرسیونی حاکی از این است که طی دوره مورد بررسی عملکرد غیر نفتی بنادر اثر مثبت و معنیداری بر اشتغال استانهای ساحلی ایران داشته است اما این اثر بسیار ناچیز و کم بوده است. دیگر نتایج این پژوهش نشان میدهد که نرخ بهره، دستمزد، سطح قیمتها و تولید نیز دارای تأثیرات مثبتی بر اشتغال استانی در ایران هستند ولی عملکرد نفتی بنادر تأثیر معنی داری بر اشتغال در استانهای ایران نداشته است.
علوم انسانی دریا
جعفر سیاره؛ حمیدرضا تهمک
چکیده
در این تحقیق به بررسی فاکتورهای اصلی در امکانسنجی تبدیل بندر شهید رجایی به بندر آزاد تجاری-صنعتی پرداخته شده است. در مرحلهی اول تحقیق، فاکتورهای اصلی در مکانیابی صحیح بنادر آزاد تجاری-صنعتی با کمک منابع اطلاعاتی اولیه و ثانویه شناسایی و در پنج گروه تدوین گردید. درمرحلهی دوم تحقیق، فاکتورهای اصلی در قالب پرسشنامههای توزیع ...
بیشتر
در این تحقیق به بررسی فاکتورهای اصلی در امکانسنجی تبدیل بندر شهید رجایی به بندر آزاد تجاری-صنعتی پرداخته شده است. در مرحلهی اول تحقیق، فاکتورهای اصلی در مکانیابی صحیح بنادر آزاد تجاری-صنعتی با کمک منابع اطلاعاتی اولیه و ثانویه شناسایی و در پنج گروه تدوین گردید. درمرحلهی دوم تحقیق، فاکتورهای اصلی در قالب پرسشنامههای توزیع شده در میان 338 نفر از کارشناسان شهر بندرعباس، بندر شهید رجایی و بندر شهید باهنر مورد ارزیابی قرار گرفته است. 254 عدد از پرسشنامههای توزیع شده (75% از کل حجم نمونه تحقیق)، جواب داده شدند. جهت تحلیل آماری و مشخص شدن نتیجهی تحقیق از نرمافزارهای آماری SPSS و LISREL استفاده شد. در ادامه تحقیق پس از بررسی اهداف مناطق آزاد مختلف جهان، دلایل احتمالی عدم موفقیت مناطق آزاد ایران ارائه گردیده است؛ همچنین شرایط و امکانات لازم جهت بندر آزاد شدن مورد بحث قرار گرفته است. در پایان نیز این نتیجه کلی حاصل شد که بندر شهید رجایی مکانی با پتانسیل بسیار مناسب جهت تبدیل شدن به بندر آزاد تجاری-صنعتی میباشد.
علوم انسانی دریا
حسن جعفری؛ سید ناصر سعیدی؛ عامر کعبی؛ ابراهیم نوشادی؛ حمید رضا حلافی
چکیده
این تحقیق کاربردی با هدف ارزیابی میزان رقابت پذیری خدمات بندری با استفاده از روش های تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل اهمیت - عملکرد انجام شده است. در ابتدا با بررسی پیشینه تحقیق 53 شاخص رقابت پذیری خدمات بندری استخراج و برای اطمینان از موثر بودن شاخص های شناسایی شده از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شده است. بر اساس نتایج بدست آمده، از شاخص ...
بیشتر
این تحقیق کاربردی با هدف ارزیابی میزان رقابت پذیری خدمات بندری با استفاده از روش های تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل اهمیت - عملکرد انجام شده است. در ابتدا با بررسی پیشینه تحقیق 53 شاخص رقابت پذیری خدمات بندری استخراج و برای اطمینان از موثر بودن شاخص های شناسایی شده از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شده است. بر اساس نتایج بدست آمده، از شاخص شناسایی شده، در تحلیل عاملی تنها 27 شاخص بار عاملی بر روی هشت عامل هزینه های لجستیکی، دسترسی، تسهیلات بندری، خدمات بندر، ایمنی و امنیت، بهروری و کارائی، قابلیت اطمینان، وضعیت پسکرانه داشتند. همچنین یافته های حاصل از تحلیل اهمیت و عملکرد نشان داد در بین عوامل هشتگانه، به ترتیب عامل بهروری و کارائی بیشترین و عامل وضعیت پسکرانه کمترین تفاوت بین میانگین عملکرد از میانگین اهمیت را به خود اختصاص دادند. و همچنین موقعیت قرارگیری هر عامل در چارکهای ماتریس اهمیت و عملکرد بیانگر این است که به جز عامل دوم (دسترسی) و عامل پنجم (ایمنی و امنیت) کلیه عوامل در چارک یک قرار دارند.
علوم انسانی دریا
دامون رزمجویی؛ سید ناصر سعیدی
چکیده
در این میان با شناسایی موانع و عوامل موثر در جذب کالاهای ترانزیتی می توان عملکرد ترانزیت را افزایش داد. هدف از انجام این تحقیق شناسایی و انتخاب شاخصهایی است که بیشترین تأثیر را بر صنعت ترانزیت در بندر دارند. بدین منظور ابتدا کلیه موانع و عوامل ممکن در فرایند ترانزیت با استفاده از مطالعات کتاب خانه ای، مصاحبه حضوری و تکنیک دلفی شناسایی، ...
بیشتر
در این میان با شناسایی موانع و عوامل موثر در جذب کالاهای ترانزیتی می توان عملکرد ترانزیت را افزایش داد. هدف از انجام این تحقیق شناسایی و انتخاب شاخصهایی است که بیشترین تأثیر را بر صنعت ترانزیت در بندر دارند. بدین منظور ابتدا کلیه موانع و عوامل ممکن در فرایند ترانزیت با استفاده از مطالعات کتاب خانه ای، مصاحبه حضوری و تکنیک دلفی شناسایی، سپس بر اساس سه مدل نوع کارگزار (مدل استخان ماهی) ، نوع شاخص و کمی و کیفی بودن شاخص; طبقه بندی شدند. به منظور بررسی تاثیر یا عدم تاثیر شاخصهای مورد مطالعه ، از آزمون آماری توزیع دو جمله ایی (Binominal Test) استفاده گردید. در این راستا 27 مورد از شاخصهای شناسایی شده، انتخاب و در قالب پرسشنامه بین گروهی 16 نفره از مدیران و کارشناسان منتخب بخش ترانزیت توزیع گردید. در این پرسشنامه از طیف لیکرت پنج گزینه ایی استفاده شده است و تجزیه و تحلیل آن توسط نرم افزار SPSS انجام پذیرفته است. در این راستا عواملی همچون تبلیغات در خصوص جذب خطوط کشتیرانی ، ارائه خدمات 24 ساعته، هفت روز هفته بندر و.. از عوامل بی تاثیر یا کم تاثیر بر صنعت ترانزیت بوده در حالیکه ثبات اقتصادی/ قیمتها و اتصالهای چند وجهی کارآمد به بندر (جادهای، ریلی، هوایی و ...) از عوامل تاثیر گذار بر ترانزیت شناسایی شدند.در نهایت ضمن بررسی مشکلات عمده ترانزیت در بنادر شمالی، برخی از شاخصهای شناسایی شده از قبیل شاخصهای زمانی، هزینه و تجهیزات در بندر انزلی نیز بررسی و محاسبه شدند.