مهندسی دریا
فرنوش جهانبحشی؛ محمد رضا نوری مهر؛ محمد اسماعیل دوست
چکیده
با گسترش فناوری، نیاز به امنیت دادهها و اطلاعات بر روی بستر مخابراتی ضروری میباشد. یکی از موارد پر اهمیت برقراری امنیت اطلاعات در ارتباطات محیطهای دریایی میباشد. سیستم رمزنگاری RSA یکی از گستردهترین و محبوبترین الگوریتمهای رمزنگاری نامتقارن مورد استفاده در انتقال امن اطلاعات میباشد. در سیستم رمزنگاری RSA به دلیل طول بسیار ...
بیشتر
با گسترش فناوری، نیاز به امنیت دادهها و اطلاعات بر روی بستر مخابراتی ضروری میباشد. یکی از موارد پر اهمیت برقراری امنیت اطلاعات در ارتباطات محیطهای دریایی میباشد. سیستم رمزنگاری RSA یکی از گستردهترین و محبوبترین الگوریتمهای رمزنگاری نامتقارن مورد استفاده در انتقال امن اطلاعات میباشد. در سیستم رمزنگاری RSA به دلیل طول بسیار بزرگ کلید، سرعت مرحلهی رمزنگاری و رمزگشایی کاهش مییابد، از اینرو نیاز به بهبود سرعت در آن میباشد. یکی از روشهای بهبودیافتهی RSA به نام RPrime RSA میباشد که دارای سرعت رمزگشایی بالاتری نسبت به RSA میباشد. در این مقاله، سرعت رمزنگاری و رمزگشایی الگوریتم RPrime RSA با استفاده از سیستم اعداد ماندهای کارا بهبود داده شده است. نتایج پیادهسازی و مقایسات نشان میدهد که روش پیشنهادی به طور متوسط موجب بهبود 22٪ و 36٪ در سرعت رمزنگاری و رمزگشایی نسبت به الگوریتم RPrime RSA شده است.
مهندسی دریا
الهام مطوری؛ محمد اسماعیل دوست
چکیده
الگویتم رمزنگاری سبک وزن PRINCE به عنوان رمز قالبی در سال 2012 ارائه شد. محاسبات رمزنگاری و رمزگشایی ساده و سریع از مزایای این الگوریتم میباشد. در این مقاله قصد داریم ساختار الگوریتم رمزنگاری PRINCE را تغییر داده و از S-BOX غیر ثابت به منظور افزایش پیچیدگی و امنیت در فرایند رمزنگاری استفاده می گردد. بمنظور نشان دادن کارایی ساختار پیشنهادی، ...
بیشتر
الگویتم رمزنگاری سبک وزن PRINCE به عنوان رمز قالبی در سال 2012 ارائه شد. محاسبات رمزنگاری و رمزگشایی ساده و سریع از مزایای این الگوریتم میباشد. در این مقاله قصد داریم ساختار الگوریتم رمزنگاری PRINCE را تغییر داده و از S-BOX غیر ثابت به منظور افزایش پیچیدگی و امنیت در فرایند رمزنگاری استفاده می گردد. بمنظور نشان دادن کارایی ساختار پیشنهادی، تحلیل تفاضلی بر روی الگوریتم و هم چنین تحلیل در خصوص تعداد دور بهینه برای الگوریتم صورت گرفته است. تحلیلها و پیادهسازی صورت گرفته نشان دهنده پیچیدهتر شدن ساختار رمز نگاری میباشد. با وجود افزایش ناچیز حافظه و زمان اجرای الگوریتم، در مقایسه با الگوریتم رمزنگاری PRINCE با S-BOX ثابت استحکام بیشتری در مقابل حملهی تفاضلی داشته و در نتیجه امنیت در الگوریتم بهبود یافته افزایش یافته است.
مهندسی دریا
جواد احسن؛ محمد اسماعیل دوست؛ عامر کعبی؛ وحید زارعی
چکیده
سیستم اعداد ماندهای دارای ساختار محاسباتی موازی و بدون تداخل رقم نقلی در محاسبات، می باشد و به صورت گسترده در مواردی همچون پردازش سیگنال دیجیتال، رمزنگاری، طراحی فیلترهای FIR و موارد دیگر مورد استفاده قرار میگیرد. در این مقاله به طراحی یک مبدل معکوس بهینه و کارا برای مجموعه پیمانه {〖2^(n-2)+1,2〗^(n-3)-1,2^(n-3)+1,2^(n-5)-1}پرداخته شده است. در ...
بیشتر
سیستم اعداد ماندهای دارای ساختار محاسباتی موازی و بدون تداخل رقم نقلی در محاسبات، می باشد و به صورت گسترده در مواردی همچون پردازش سیگنال دیجیتال، رمزنگاری، طراحی فیلترهای FIR و موارد دیگر مورد استفاده قرار میگیرد. در این مقاله به طراحی یک مبدل معکوس بهینه و کارا برای مجموعه پیمانه {〖2^(n-2)+1,2〗^(n-3)-1,2^(n-3)+1,2^(n-5)-1}پرداخته شده است. در این مجموعه پیمانه با توجه به انتخاب پیمانههای خوش فرم و متوازن، منجر به پیاده سازی سخت افزاری بهینه، با حداقل فضای سخت افزاری و حداقل تاخیر زمانی میشود. مزیت اصلی در این طراحی استفاده از ساختار سخت افزاری بر پایه جمع کننده ها و بدون ROM میباشد. از طرفی دیگر مجموعه پیمانه پیشنهادی به گونه ای انتخاب شده است که نسبت به اکثر مجموعه پیمانه های موجود اول بوده و در نتیجه در پیاده سازی ضرب مونتگومری به عنوان مجموعه پیمانه دوم مناسب می باشد. مبدل معکوس پیشنهادی دارای ساختار دوسطحی میباشد. در سطح اول از قضیه باقیمانده چینی و در سطح دوم از تبدیل درهم- مبنا، جهت محاسبه عدد وزن دار نهایی، استفاده شده است. نتایج تئوری محاسبات نشان دهنده تاخیر زمانی کم و اشغال فضای سخت افزاری حداقلی در این طراحی، می-باشد.
مهندسی دریا
احمد حاجیوند؛ عقیل دارایی
چکیده
پیش بینی مقاومت کشتی مهمترین بخش طراحی هیدرودینامیکی کشتی است. امروزه روشهای محاسباتی به عنوان ابزاری متداول برای این منظور استفاده میشوند. محاسبه مقاومت کل شناور با روش عددی دینامیک سیالات محاسباتی به صورت دوفازی به زمان محاسباتی زیادی نیاز دارد. ایده تقسیمبندی مقاومت کل به مولفههای مختلف بر مبنای عامل فیزیکی ایجاد کننده ...
بیشتر
پیش بینی مقاومت کشتی مهمترین بخش طراحی هیدرودینامیکی کشتی است. امروزه روشهای محاسباتی به عنوان ابزاری متداول برای این منظور استفاده میشوند. محاسبه مقاومت کل شناور با روش عددی دینامیک سیالات محاسباتی به صورت دوفازی به زمان محاسباتی زیادی نیاز دارد. ایده تقسیمبندی مقاومت کل به مولفههای مختلف بر مبنای عامل فیزیکی ایجاد کننده نیرو از اصول اساسی در هیدرودینامیک کشتی است. در روش ترکیبی ارائه شده بر مبنای اصل تقسیم بندی مقاومت، بخش مربوط به مقاومت موجسازی با کمک انتگرال میشل و بخش ویسکوز با حل معادلات جریان واقعی و روش دو بدنه و به صورت تک فاز در محیط دینامیک سیالات محاسباتی بدست آمده است. محاسبات برای ۱۰ سرعت مختلف در بازه عدد فرود 06/0 تا 62/0 انجام و در هر سرعت سهم هر کدام از مولفههای مقاومت تعیین گردیده است. در روش ترکیبی زمان محاسبات به شدت کاهش مییابد. برای مقایسه نتایج، شبیهسازیها در حالت دوفازی نیز انجام شده است. نتایج به دست آمده از روش ترکیبی و دوفازی به طور متوسط 7 درصد اختلاف دارند با این حال زمان محاسبات حالت ترکیبی به طور متوسط 97 درصد کمتر از زمان شبیهسازی حالت دوفازی به دست آمده است.
مهندسی دریا
علی رضا عبدی کیان
چکیده
در این مقاله طیف انعکاسی، عبوری و جذبی از نانولایه فلزی با استفاده از معادلات هیدرودینامیکی کوانتومی مورد بررسی قرار گرفته است. از نانولایههای فلزی میتوان جهت پوشش وسایل برای جلوگیری از ردیابی آنها استفاده کرد که روی سطح خارجی زیردریاییها، کشتیها، هواپیماها و غیره لایه نشانی میشوند. همچنین از پوشش این نانولایهها در وسایل ...
بیشتر
در این مقاله طیف انعکاسی، عبوری و جذبی از نانولایه فلزی با استفاده از معادلات هیدرودینامیکی کوانتومی مورد بررسی قرار گرفته است. از نانولایههای فلزی میتوان جهت پوشش وسایل برای جلوگیری از ردیابی آنها استفاده کرد که روی سطح خارجی زیردریاییها، کشتیها، هواپیماها و غیره لایه نشانی میشوند. همچنین از پوشش این نانولایهها در وسایل گوناگون نظیر سلولهای خورشیدی، شیشههای رفلکسی و غیره استفاده میشود. در بعضی از وسایل برای مثال سلولهای خورشیدی هر چه توان جذب افزایش یابد کارایی سیستم زیاد می شود و در برخی وسایل بهتر است که توان انعکاسی بالا باشد، برای مثال شیشههای رفلکسی. بنابراین مطالعه توان بازتاب، جذب و انتشار امواج الکترومغناطیسی در تیغه پلاسمای کوانتومی حائز اهمیت است. با تلفیق معادلات هیدرودینامیکی کوانتومی با معادلات ماکسول در حضور میدان مغناطیسی ضرایب انعکاس، عبور و جذب امواج الکترومغناطیسی از نانولایه که آنرا بصورت تیغه پلاسمایی کوانتومی در نظر گرفتهایم بدست آورده شده است. بطور واضح نشان داده شده است که با در نظر گرفتن جمله پتانسیل بوهم کوانتومی باعث پیدایش ضریب شکست کوانتومی برای موج لانگموئیر میشود که این ضریب شکست مشابه کلاسیکی ندارد. با استفاده از مقادیر عددی و با بهرهگیری از نرم افزار متمتیکا ضرایب جذب در حالتهای گوناگون رسم شدند. روش ارائه شده ما را قادر می سازد که در کاربردهای عملی با تنظیم میدان مغناطیسی خارجی یکنواخت به کنترل توان انعکاسی و یا جذب امواج الکترومغناطیسی در تیغه پلاسمایی کوانتومی بپردازیم.
مهندسی دریا
محمد یوسفی کیا؛ احسان غریب رضا
چکیده
هدف نهایی مجموعه صنعت برق، تأمین انرژی مطمئن میباشد. از این رو تشخیص درست و بهنگام خطا همواره مهمترین دغدغه بهرهبرداران شبکه برق بوده است. در سالهای اخیر استفاده از کابل به طور روزافزون افزایش یافته و تشخیص خطا و محل آن را با چالش مواجه ساخته است. چنانچه شبکه کابلی مورد نظر برای کاربردی خاص از جمله کابل اتصال ژنراتور یا شبکه برق ...
بیشتر
هدف نهایی مجموعه صنعت برق، تأمین انرژی مطمئن میباشد. از این رو تشخیص درست و بهنگام خطا همواره مهمترین دغدغه بهرهبرداران شبکه برق بوده است. در سالهای اخیر استفاده از کابل به طور روزافزون افزایش یافته و تشخیص خطا و محل آن را با چالش مواجه ساخته است. چنانچه شبکه کابلی مورد نظر برای کاربردی خاص از جمله کابل اتصال ژنراتور یا شبکه برق صنعتی باشد، اهمیت آن دوچندان خواهد شد و عدم عملکرد به موقع سیستم حفاظتی باعث خسارات جبران ناپذیری میشود. در این مقاله روشی برای تشخیص و تعیین محل خطا در کابل با استفاده از الگوریتم ترکیبی تبدیل موجک و شبکه MLP بهینه شده با الگوریتم زنبور ارائه میشود. در الگوریتم پیشنهادی برای افزایش قابلیت انتخاب، دو بخش آغازگر و تحلیل پیش بینی شده است. الگوریتم با بهره گیری از نرم افزارهای DigSILENT و MATLAB بر روی شبکه کابلی نمونه ی یک کشتی پیاده سازی شده است. نتایج شبیه سازی حاکی از دقت 93 درصدی الگوریتم در تشخیص صحیح محل خطا میباشد.
مهندسی دریا
معصومه بیت عبدالله؛ محمد اسماعیل دوست؛ عامر کعبی
چکیده
با گسترش فناوری، نیاز به امنیت داده ها و اطلاعات بر روی بستر مخابراتی ضروری می باشد. یکی از موارد پراهمیت جهت برقراری امنیت اطلاعات، محیط های دریایی شامل ارتباطات مابین کشتی ها و همچنین ارتباط کشتی ها با ایستگاه های زمینی می باشد. جهت حفظ محرمانگی اطلاعات، الگوریتم های رمزنگاری متقارن مانند DES، 3DES، IDEA، RC6، Serpent و AES ارائه شده اند. گزارشات ...
بیشتر
با گسترش فناوری، نیاز به امنیت داده ها و اطلاعات بر روی بستر مخابراتی ضروری می باشد. یکی از موارد پراهمیت جهت برقراری امنیت اطلاعات، محیط های دریایی شامل ارتباطات مابین کشتی ها و همچنین ارتباط کشتی ها با ایستگاه های زمینی می باشد. جهت حفظ محرمانگی اطلاعات، الگوریتم های رمزنگاری متقارن مانند DES، 3DES، IDEA، RC6، Serpent و AES ارائه شده اند. گزارشات مختلفی توسط محققان جهت مقایسه کارایی این الگوریتم ها ارائه شده است. علی رغم بررسی های متنوع انجام شده، همچنان فقدان گزارشی جامع که از تمامی مناظر این الگوریتم ها را مورد مقایسه قرار دهد، احساس می شود. در این مقاله مقایسه و بررسی جامعی از منظر معماری، انعطاف پذیری، امنیت و سرعت اجرا انجام گرفته است تا براساس آن با توجه به کاربرد بتوان بر اساس انعطاف پذیری، سطح امنیت مورد نظر و یا سرعت اجرا نسبت به انتخاب الگوریتم اقدام نمود. نتایج پیاده سازی و مقایسات نشان دهنده برتری الگوریتم رمزنگاری AES در امنیت و RC6 در سرعت اجرا می باشد.
مهندسی دریا
مسیح مر؛ احمد فیروزیان نژاد؛ سعید ضیایی راد؛ عبداله عیدانی نژاد
چکیده
مهمترین مزیت سازههای چند پایداره همانگونه که از نام آنها مشخص است پایداری آنها در چندین وضعیت متفاوت میباشد. سادهترین دسته از سازهها، سازههای دوپایداره (دارای دو حالت پایدار) میباشند. مهمترین مزیتهای این سازهها این است که در دو حالت بدون کرنش و تغییر شکل یافته کاملاً پایدارند و برای نگهداری سازه در هر یک از حالات ...
بیشتر
مهمترین مزیت سازههای چند پایداره همانگونه که از نام آنها مشخص است پایداری آنها در چندین وضعیت متفاوت میباشد. سادهترین دسته از سازهها، سازههای دوپایداره (دارای دو حالت پایدار) میباشند. مهمترین مزیتهای این سازهها این است که در دو حالت بدون کرنش و تغییر شکل یافته کاملاً پایدارند و برای نگهداری سازه در هر یک از حالات پایداری نیاز به صرف هیچگونه انرژیای نمیباشد. ورقهای مرکب لایهای نامتقارن دارای پاسخ دو پایداره به انواع بارگذاری میباشند. در این مقاله، روابط غیرخطی دما- انحناء برای لمینیتهای مرکب نامتقارن با استفاده از روش ریلی-ریتز مطالعه شده است. همچنین تأثیرات وابستگی حرارتی مواد و لایههای رزین مورد بررسی قرار گرفته است. نمونه ورقهای مرکب با لایهچینیهای متفاوت ساخته شده و با انجام آزمایشهای حرارتی، ارتفاع نقطه میانی ورق مرکب با چینشهای نامتقارن [0/90]، [20-/70] و[20/70]در دماهای مختلف اندازهگیری شد. این ارتفاع به کمک تئوری هیر و شبیهسازی اجزاء محدود نیز بدست آمد و پس از مقایسه با نتایج آزمایشهای عملی همخوانی مناسبی بین نتایج حاصل شد. ضخامت حقیقی لایههای ورق مرکب و همچنین لایههای رزین با استفاده از میکروسکوپ نوری تعیین شده و در مدلسازیها منظور گردیدهاند.
مهندسی دریا
مجتبی کردناییج؛ سید امین اصغری پری؛ سید محسن سجادی؛ محمود شفاعی بجستان
چکیده
در تحقیق حاضر از مانع متخلخل به عنوان یک مانع نفوذپذیر جهت کنترل جریان غلیظ رسوبی استفاده شده است. برای ساخت مانع متخلخل از چینههای ریاضی به ابعاد 1/2* 1/2سانتیمتر استفاده شد. آزمایشات در فلومی شیبپذیر به طول 10 متر و در دو شیب 0 و 5/2 درصد انجام شد. دبی ورودی در کلیهی آزمایشات مقدار ثابت 7/0 لیتر در ثانیه بود. غلظت ورودی جریان غلیظ نیز ...
بیشتر
در تحقیق حاضر از مانع متخلخل به عنوان یک مانع نفوذپذیر جهت کنترل جریان غلیظ رسوبی استفاده شده است. برای ساخت مانع متخلخل از چینههای ریاضی به ابعاد 1/2* 1/2سانتیمتر استفاده شد. آزمایشات در فلومی شیبپذیر به طول 10 متر و در دو شیب 0 و 5/2 درصد انجام شد. دبی ورودی در کلیهی آزمایشات مقدار ثابت 7/0 لیتر در ثانیه بود. غلظت ورودی جریان غلیظ نیز برابر با 20 گرم بر لیتر بود و همچنین غلظت جریان غلیظ در بالادست و پایین دست مانع متخلخل اندازهگیری شد. اندازهگیری غلظت با استفاده از نمونه-گیر سیفونی انجام شد. نتایج بررسیها نشان داد که مانع متخلخل از مانع متخلخل پلکانی رو به جریان عملکرد بهتری داشته است. همچنین مانع پلکانی متخلخل با پلکان پشت به مسیر جریان غلیظ، از مانع متخلخل و مانع پلکانی با پلکان رو به جریان، مقدار بیشتری از دبی رسوبی را کاهش داده است.
مهندسی دریا
طوبی حیدری؛ نیما شهنی کرم زاده؛ جواد احدیان
چکیده
در این مطالعه، نتایج مشاهدات آزمایشگاهی انجام شده بر روی تراژکتوری و سرعت پیشروی جریان جتهای سطحی مستطیلی همگرا و شیبدار در محیط پذیرنده ساکن ارائه گردیده است. به منظور شبیهسازی فرآیند تخلیه از فلومی به طول 2/3، عرض 6/0 و ارتفاع 9/0 متر به عنوان محیط پذیرنده و کانال مستطیلی با عرض کف 6 سانتیمتر به عنوان تخلیه کنندهی سطحی استفاده گردید. ...
بیشتر
در این مطالعه، نتایج مشاهدات آزمایشگاهی انجام شده بر روی تراژکتوری و سرعت پیشروی جریان جتهای سطحی مستطیلی همگرا و شیبدار در محیط پذیرنده ساکن ارائه گردیده است. به منظور شبیهسازی فرآیند تخلیه از فلومی به طول 2/3، عرض 6/0 و ارتفاع 9/0 متر به عنوان محیط پذیرنده و کانال مستطیلی با عرض کف 6 سانتیمتر به عنوان تخلیه کنندهی سطحی استفاده گردید. کانال تخلیه در چهار زاویهی همگرایی 5/12، 25، 45 و 90 درجه طراحی گردید. کانال مذکور در سه شیب متفاوت 0، 4 و 8 درصد سیال جت را مماس بر سطح محیط پذیرنده تزریق مینمود. سیال پذیرنده از آب شرب و سیال جت از انحلال نمک در آب شرب و در سه غلظت 5، 15 و 45 گرم بر لیتر تهیه میگردید. پس از اجرای آزمایشها، با استفاده از فرآیند روندیابی تصاویر، اقدام به تحلیل دادههای برداشت شده گردید. در این راستا تأثیر متغیرهای هندسی و هیدرولیکی بر تراژکتوری و سرعت پیشروی جریان مورد بررسی قرار گرفت. مطابق نتایج بدست آمده، افزایش شیب و کاهش زاویهی همگرایی کانال موجب افزایش طول تراژکتوری و کاهش سرعت پیشروی جریان میگردد. کاهش عدد فرود چگال نیز موجب کاهش طول تراژکتوری میگردد. همچنین، به منظور بررسی تأثیر همگرایی بر مسیر حرکت جریان، با مقایسهی نتایج تراژکتوری جریان در کانالهای همگرا و کانالهای ساده، پیشروی نسبی بیشتر در کانالهای همگرا مشاهده گردید. در نهایت با استفاده از تحلیل آماری دادهها، ارتباط سرعت پیشروی جریان و پارامترهای وابسته مشخص گردید. رابطهی حاصل مقدار ریشهی میانگین مجموع مربعات خطا را 034/0 ارائه نمود.
مهندسی دریا
محبوبه گل آقاپور کامی؛ مصطفی جعفرزاده؛ اعتمادالدین رابعی غلامی
چکیده
عملکرد کلیه کشتیها پس از اتمام مراحل ساخت باید در آزمایشات دریانوردی مورد سنجش قرار گیرد. یکی از بخشهای مهم این آزمایشات، اندازه گیری سرعت شناور و انطباق آن با خواسته های مالک طبق قرارداد میباشد. لازم است این تست در شرایط آب عمیق، آرام، بدون باد و تحت بارگذاری از پیش تعیین شده صورت پذیرد، نظر به اینکه در عمل به ندرت امکان تست شناور ...
بیشتر
عملکرد کلیه کشتیها پس از اتمام مراحل ساخت باید در آزمایشات دریانوردی مورد سنجش قرار گیرد. یکی از بخشهای مهم این آزمایشات، اندازه گیری سرعت شناور و انطباق آن با خواسته های مالک طبق قرارداد میباشد. لازم است این تست در شرایط آب عمیق، آرام، بدون باد و تحت بارگذاری از پیش تعیین شده صورت پذیرد، نظر به اینکه در عمل به ندرت امکان تست شناور در شرایط فوق الذکر میسر میباشد لذا لازم است سرعت بدست آمده کشتی در آزمایشات دریانوردی تصحیح گردد که در پاره ای موارد ممکن است اختلاف بدست آمده مقدار بزرگ و قابل توجهی باشد. پارامترهای متعددی نظیر مقاومت هوا، اثر عمق کم، اثر جریانات دریایی و مقاومت افزوده در اثر انکسار امواج نامنظم در تصحیح سرعت موثر میباشند. تاکنون روشهای تجربی متعددی برای تصحیح سرعت اندازه گیری شده شناورها در اثر پارامترهای مذکور ارائه شده است. در این مقاله با توجه به اهمیت پارامتر مقاومت افزوده در اثر انکسار امواج نامنظم، برای داده های سه کشتی هدف این پارامتر بوسیله روشهای تجربی محاسبه شده و با روش شرکت سازنده این شناورها (شرکت کشتی سازی هیوندای ) مورد بررسی قرار گرفته و نتایج تصحیح سرعت و علت اختلافات مابین این روشها تببین گردیده است. نتایج اختلاف قابل ملاحظه ای را نشان می دهد که مقدار تصحیح سرعت نهایی انجام شده در آزمایشات دریانوردی توسط شرکت هیوندای نیاز به بازنگری در محاسبه مقاومت افزوده و در نتیجه روش تصحیح سرعت دارد.
مهندسی دریا
سید خلیل شریعتی؛ سید حسین موسوی زادگان
چکیده
درفاز طراحی مفهومی شناورهای زیرسطحی جهت استخراج ضرائب هیدرودینامیکی سطوح کنترل، از ضریب برا مقاطع دو بعدی که در مراجع و کتابهای تئوری مقاطع بال ارائه شده، استفاده میشود. نکته حائز اهمیت در استفاده از این ضریب آن است که در کتابهای تئوری مقاطع بال این ضریب برای حالت دور از سطح آزاد استخراج شده و برای تحلیل حرکت شناور در نزدیک سطح ...
بیشتر
درفاز طراحی مفهومی شناورهای زیرسطحی جهت استخراج ضرائب هیدرودینامیکی سطوح کنترل، از ضریب برا مقاطع دو بعدی که در مراجع و کتابهای تئوری مقاطع بال ارائه شده، استفاده میشود. نکته حائز اهمیت در استفاده از این ضریب آن است که در کتابهای تئوری مقاطع بال این ضریب برای حالت دور از سطح آزاد استخراج شده و برای تحلیل حرکت شناور در نزدیک سطح آزاد نیاز به اصلاح و در نظر گرفتن اثر سطح آزاد بر روی این ضریب میباشد. بر این اساس با فرض جریان پتانسیل و استفاده از روش المان مرزی یک کد کامپیوتری جهت محاسبه ضریب برا هیدروفویلها با مقاطع مختلف در حالت مغروق و در نزدیکی سطح آزاد توسعه داده شد. نتایج بدست آمده در حالت کاملا مغروق با نتایج تجربی و عددی موجود در منابع علمی تطابق کامل دارند و در حالت نزدیک به سطح نیز با دقت مناسبی با این نتایج تطابق دارد.
مهندسی دریا
عبدالله عیدانی نژاد؛ عبدالرضا کبیری عطاآبادی؛ سیدحسین دیباجیان؛ امین مردان
چکیده
در سالیان اخیر تقاضا برای استفاده از کامپوزیتها در صنایع دریایی به دلیل بهبود عملکرد سازهای و هیدرودینامیکی سازههای دریایی افزایش یافته است. از نظر تجاری مواد اولیه برای ساخت پرههای کامپوزیتی موجود میباشد. ولی آنچه که بسیار اهمیت دارد، ترکیب صحیح از الیاف، رزین و قراردادن لایهها بر روی یکدیگر برای دستیابی به سازهای با ...
بیشتر
در سالیان اخیر تقاضا برای استفاده از کامپوزیتها در صنایع دریایی به دلیل بهبود عملکرد سازهای و هیدرودینامیکی سازههای دریایی افزایش یافته است. از نظر تجاری مواد اولیه برای ساخت پرههای کامپوزیتی موجود میباشد. ولی آنچه که بسیار اهمیت دارد، ترکیب صحیح از الیاف، رزین و قراردادن لایهها بر روی یکدیگر برای دستیابی به سازهای با استحکام بالا و عملکرد مناسب میباشد. در این مقاله جهت بهبود سختی و کنترل تغییر هندسه پرههای یک پروانه از جنس کربن/اپوکسی از الگوریتم ژنتیک جهت بهینه سازی لایه چینی پرهها و دستیابی به لایه چینی با حداقل تغییر شکل نوک پره استفاده شده است. در واقع فرآیند بهینه سازی به کمک ارتباط بین نرم افزارهای ABAQUS و MATLAB انجام گردیده است. زوایای بهینه پروانه کامپوزیتی با استفاده از این فرآیند بدست آمدهاند.
مهندسی دریا
احمد رضایی مزیک؛ مهدی صنایعی؛ مهدی شفیعی فر؛ روزبه پناهی
چکیده
موجشکنهای شناور برای ایجاد یک محیط آرام در مقابل امواج، بهصورت موقت یا دائم بهکار میروند. در این پژوهش، برای بررسی عملکرد هیدرودینامیکی موج شکن شناور پانتونی از ماژول AQWA نرم افزار ANSYS استفاده شده است. از مهمترین پارامترهای مورد بررسی در این تحقیق میتوان به الگوی تغییرات ارتفاع موج مشخصه، عمق آبخور، پریو موج برخوردی و ...
بیشتر
موجشکنهای شناور برای ایجاد یک محیط آرام در مقابل امواج، بهصورت موقت یا دائم بهکار میروند. در این پژوهش، برای بررسی عملکرد هیدرودینامیکی موج شکن شناور پانتونی از ماژول AQWA نرم افزار ANSYS استفاده شده است. از مهمترین پارامترهای مورد بررسی در این تحقیق میتوان به الگوی تغییرات ارتفاع موج مشخصه، عمق آبخور، پریو موج برخوردی و عرض پانتون اشاره نمود. با توجه به بررسی الگوی تغییرات ارتفاع موج مشخصه، میتوان ضریب عبور موج را در هر نقطه دلخواه پشت موجشکن شناور محاسبه نمود. نتایج حاصل از مدلسازی عددی بیانگر آن است که با انتخاب عرض نسبی بزرگتر از 4/0 عملکرد موجشکن شناور مناسب است. همچنین با انتخاب پارامتر پریود نسبی (To) در محدوده 5/1-4 برای موجشکن شناور پانتونی میتوان ضریب عبور موجی در حدود 35/0-60/0 انتظار داشت.
مهندسی دریا
محمدرضا خدمتی؛ مهدی امیدعلی؛ روح ا... هادیپور گودرزی
چکیده
استفاده از چسب برای اتصال مواد غیر همجنس، به عنوان یک روش معمول در صنایع مختلف شناخته شده است. یکی از مواردی که در صنعت دریایی می توان از این روش استفاده کرد، اتصال روسازه به بدنه اصلی کشتی ها است. در تحقیقاتی که پیش از این انجام گرفته است، به بررسی اتصال تی شکل بین اجزای هم جنس کامپوزیتی پرداخته شده، ولی مطالعه در زمینه اتصال بین ...
بیشتر
استفاده از چسب برای اتصال مواد غیر همجنس، به عنوان یک روش معمول در صنایع مختلف شناخته شده است. یکی از مواردی که در صنعت دریایی می توان از این روش استفاده کرد، اتصال روسازه به بدنه اصلی کشتی ها است. در تحقیقاتی که پیش از این انجام گرفته است، به بررسی اتصال تی شکل بین اجزای هم جنس کامپوزیتی پرداخته شده، ولی مطالعه در زمینه اتصال بین ورق آلومینیوم و پانلهای ساندویچی انجام نشده است. این تحقیق به تحلیل عددی غیرخطی استحکام استاتیکی این نوع از اتصالات پرداخته و در انتها نیز طرح هندسی جدیدی به منظور افزایش استحکام آن ارایه شده است. بهمنظور اعتبارسنجی نتایج حل عددی از نتایج منتشر شده تجربی استفاده شده و مقایسه آنها تطابق مطلوبی را نشان میدهد که این امر بیانگر دقت نتایج حل عددی میباشد. در تحلیل عددی برای شبیهسازی رفتار ماده چسب و جدایش بین اجزای اتصال از المانهای تماسی و مدل ناحیه چسبناک (CZM) در نرمافزار انسیس استفاده شدهاست. نتایج تحلیل ها نشانگر این نکته هستند که هندسه پیشنهادی اتصال تیشکل در این مقاله، سبب افزایش 25/7 برابری نیروی عمودی شکست اتصال خواهد شد. این افزایش استحکام در حالتی به دست می آید که به سبب ادغام شدن اجزای اتصال، ساخت آن نیز آسانتر خواهد شد.
مهندسی دریا
سعید شادکام؛ مهندس اعتماد الدین رابعی؛ نسیم آل علی
چکیده
هر شناور متناسب با جابجایی و مقدار پایداری در محدوده خاصی از تلاطم دریا می تواند به طور ایمن حرکت کند. لذا اگر شناور در محدوده کاری خود مجبور به عبور از مناطق دریایی بسیار متلاطم در فصل های خاصی باشد که میزان پایداری شناور برای غلبه بر آنها مناسب نیست باید روش هایی ارائه شود که از غلتش شناور جلوگیری به عمل آورد. هدف در این مقاله رسیدن ...
بیشتر
هر شناور متناسب با جابجایی و مقدار پایداری در محدوده خاصی از تلاطم دریا می تواند به طور ایمن حرکت کند. لذا اگر شناور در محدوده کاری خود مجبور به عبور از مناطق دریایی بسیار متلاطم در فصل های خاصی باشد که میزان پایداری شناور برای غلبه بر آنها مناسب نیست باید روش هایی ارائه شود که از غلتش شناور جلوگیری به عمل آورد. هدف در این مقاله رسیدن به یک پایداری هیدرواستاتیکی مناسب با استفاده از برسی روش های موجود کاهش غلتش شناورها است.از این روش ها دو روش استفاده از مخازن ضد غلتش فعال و ژیروسکوپ به عنوان روش های متداول شناخته می شوند. در این مقاله سعی شده است معادلات حاکم بر روش های مخازن کنترل فعال و ژیرسکوپ ضد غلتش ارائه و حل گردد و سپس با مقایسه نتایج روش بهینه تر ارائه گردد.نتایج بررسی به عمل آمده نشان می دهد استفاده از مخازن ضد غلتش در شناورهای بزرگ و برای کاهش آنی حرکت غلتش عرضی بهتر بوده و در شناورهای کوچک و کشتی های مسافربر بدلیل کنترل بهتر ژیروسکوپ نتایج بهتری را نشان می دهد.
مهندسی دریا
عطاء اله قره چاهی؛ عبدالحسین محمد رحیمی
چکیده
در این مقاله میزان آلودگی تولید شده توسط قایقها با موتوردوزمانه بنزینی در فصول مختلف سال در بنادر جنوب ایران محاسبه گردیده است. میزان فعالیت فصلی قایقها به روش خردجمعی مبتنی بر میانگین نظرات افراد متخصص و درگیر در فعالیت این شناورها برآورد شده است و میزان آلودگی تولید شده به ازای هر اسب بخار قدرت موتور شناورها از پژوهشهای مشابه بین ...
بیشتر
در این مقاله میزان آلودگی تولید شده توسط قایقها با موتوردوزمانه بنزینی در فصول مختلف سال در بنادر جنوب ایران محاسبه گردیده است. میزان فعالیت فصلی قایقها به روش خردجمعی مبتنی بر میانگین نظرات افراد متخصص و درگیر در فعالیت این شناورها برآورد شده است و میزان آلودگی تولید شده به ازای هر اسب بخار قدرت موتور شناورها از پژوهشهای مشابه بین المللی استخراج و ملاک محاسبه آلودگی شناورها قرار گرفته است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که سهم آلودگی ناشی از این قایقها حدود 290 برابر آلودگی ناشی از نشت روغن روانکاری استرن تیوپ و تجهیزات روی عرشه شناورها در بنادر جنوب ایران می باشد. همچنین این آلودگی دارای ترکیبات سمی از نوع BTEX می باشد که عمدتاً توسط قایقهای صیادی در محل تجمع آبزیان تخلیه می شود و در فصول بهار و زمستان میزان آلودگی تولید شده بیشتر از سایر فصول سال می باشد. با توجه به منطقه ویژه خلیج فارس و دریای عمان و تهدید فعالیتهای این قایقها بر اکوسیستم مناطق ساحلی، می بایست راهکار مناسب جهت کاهش آلودگی ناشی از این شناورها در اولویت برنامه کشورهای ساحلی بویژه دولت جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد.
مهندسی دریا
امید ماه پیکر؛ مسعود صدری نسب؛ مرتضی بختیاری؛ نیما شهنی کرم زاده
چکیده
امروزه استفاده از انرژی های تجدیدپذیر به سرعت در حال افزایش است و کشورها به مطالعه طرح های جدید در این زمینه می پردازند. یکی از پاک ترین انرژی های تجدیدپذیر دریایی انرژی پتانسیل جزر و مدی است. مطالعات نشان می دهد بهترین مکان جهت بهره برداری از این انرژی در خلیج فارس، خور دورق است که در شمال خلیج فارس واقع شده است. این خور یکی از مناطق ...
بیشتر
امروزه استفاده از انرژی های تجدیدپذیر به سرعت در حال افزایش است و کشورها به مطالعه طرح های جدید در این زمینه می پردازند. یکی از پاک ترین انرژی های تجدیدپذیر دریایی انرژی پتانسیل جزر و مدی است. مطالعات نشان می دهد بهترین مکان جهت بهره برداری از این انرژی در خلیج فارس، خور دورق است که در شمال خلیج فارس واقع شده است. این خور یکی از مناطق منحصربهفرد خلیجفارس با بیش از 5 متر دامنه ی جزر و مد است که پتانسیل لازم برای تولید انرژی جزر و مدی در این منطقه را دارد. در این تحقیق، مدلی فیزیکی از خور ساخته شده و سپس جزر و مد بهصورت کیفی با بکارگیری سیستم پمپاژ ایجاد می شود. با ایجاد دو سد در خور، حوضچه ای جهت ذخیره آب شکل می گیرد. همچنین در این سیستم یک پروانه که به موتور الکتریکی متصل است، جهت تولید الکتریسته در یکی از سدها تعبیه شده است بطوریکه قابلیت چرخش در دو جهت را داراست. برای اندازه گیری انرژی و توان مقاومت الکتریکی و آمپرسنج به کار گرفته شده است. نتایج نشان داد که با افزایش اختلاف ارتفاع آب، شدت جریان الکتریکی به صورت نمایی افزایش می یابد. همچنین در بررسی آزمایشگاهی تولید توان تحت حالات مختلف این نتیجه حاصل شد که بیشینه بازده مدل 15% است و درصورتیکه تولید انرژی در حالت دوطرفه انجام گیرد، میزان توان تولیدی بین 30% تا 50% افزایش مییابد.
مهندسی دریا
مرتضی بختیاری؛ سید محمود کاشفی پور؛ مهدی قمشی
چکیده
یکی از کاربردهای آبشکنها تأمین قابلیت کشتیرانی رودخانه از طریق تنظیم و تثبیت عرض و عمق کافی، تغییر تراز بستر برای توسعه عمق مناسب میباشد. امروزه استفاده از آبشکن به منظور ارتقاء شرایط زیست محیطی نیز در طول مسیر یک رودخانه به کار برده میشوند. یکی از موارد مهم در مورد آبشکنها نحوه محافظت و حفظ پایداری آنها میباشد که کمتر مورد ...
بیشتر
یکی از کاربردهای آبشکنها تأمین قابلیت کشتیرانی رودخانه از طریق تنظیم و تثبیت عرض و عمق کافی، تغییر تراز بستر برای توسعه عمق مناسب میباشد. امروزه استفاده از آبشکن به منظور ارتقاء شرایط زیست محیطی نیز در طول مسیر یک رودخانه به کار برده میشوند. یکی از موارد مهم در مورد آبشکنها نحوه محافظت و حفظ پایداری آنها میباشد که کمتر مورد بررسی قرار گرفته است. جهت مقابله با آبشستگی ایجاد شده در اطراف آبشکنها روشهای متعددی ارائه شده که یکی از سادهترین و در عین حال اقتصادیترین روشها، استفاده از ریپ رپ میباشد. در این تحقیق هدف، بررسی تأثیر عمق کارگذاری ریپرپ بر روی پایداری ریپرپها جهت محافظت از آبشکنها در قوس میباشد. به منظور دستیابی به اهداف تحقیق، از یک نوع ریپرپ با قطر اینچ استفاده شد که در سه عمق کارگذاری و برای شرایط مختلف مورد بررسی قرار گرفت این شرایط عبارت بودند از: سه طول آبشکن معادل 15،20 و 25 درصد عرض مجرا ،دو زاویه (90 و 120) و سه فاصله طولی (معادل 3،5 و 7 برابر طول آبشکن). نتایج حاصل از این تحقیق نشان میدهد که در کلیه موارد مورد آزمایش استفاده از ریپرپ در عمق کارگذاری بیشتر موجب پایداری بیشتر آنها و در نتیجه محافظت بهتر آبشکنها خواهد بود. افزایش در طول و نیز فاصله طولی بین آبشکنها موجب کاهش پایداری و افزایش زاویه نسبت به جهت جریان افزایش پایداری آبشکنها در قوس میگردد.
مهندسی دریا
سید امین اصغری پری؛ سید مالک محققیان
چکیده
جریان غلیظ یکی از اصلی ترین عوامل انتقال مواد رسوبی به نزدیکی بدنه سد می باشد. در این مقاله با استفاده از روش عددی المان محدود، با استفاده از نرم افزار ANSYS-CFX به بررسی تأثیر زبری، الگوی قرارگیری، ارتفاع و شکل زبری ها در کف بر کنترل جریان غلیظ ورودی به مخازن سدها پرداخته شده است. جهت حل معادلات آشفتگی از روش k-ε استفاده شده است. پس از ...
بیشتر
جریان غلیظ یکی از اصلی ترین عوامل انتقال مواد رسوبی به نزدیکی بدنه سد می باشد. در این مقاله با استفاده از روش عددی المان محدود، با استفاده از نرم افزار ANSYS-CFX به بررسی تأثیر زبری، الگوی قرارگیری، ارتفاع و شکل زبری ها در کف بر کنترل جریان غلیظ ورودی به مخازن سدها پرداخته شده است. جهت حل معادلات آشفتگی از روش k-ε استفاده شده است. پس از صحت سنجی مدل ، ابتدا جریان بدون وجود زبری ها مدل گردیده و سپس سه شکل زبری به صورت هرمی، مکعبی و استوانه ای لبه گرد، با دو آرایش زیگزاگی و متوالی، با 5 ارتفاع مختلف زبری و برای دو حالت جریان زیر بحرانی و فوق بحرانی مدل گردیده است. نتایج نشان می دهد که با افزایش ارتفاع زبری ها و سطح مقطع در برابر جریان و ایجاد آرایش زیگزاگی، دبی عبوری جریان غلیظ کاهش می یابد. همچنین اثر کنترلی زبری بر جریان غلیظ در جریان زیر بحرانی بیشتر است.
مهندسی دریا
خسرو فاضل پور؛ علی دادالهی سهراب؛ هیوا علمی زاده؛ حسین محمد عسگری؛ سید حسین خزاعی
چکیده
در این تحقیق، بهمنظور ایجاد تصاویر حرارتی سطح آب (SST) خلیجفارس از تصاویر سنجنده MODIS (اسپکترورادیومتر تصویر بردار با قدرت تفکیک متوسط) که بر روی ماهواره آکوا (EOS AM-1) قرار دارد، استفادهشده است. از نرمافزار Matlab جهت استخراج ماتریس حاوی اطلاعات تصاویر ماهوارهای و نرمافزار GIS جهت تبدیل ماتریس بهدست آمده به نقشههای دمای سطحی آب ...
بیشتر
در این تحقیق، بهمنظور ایجاد تصاویر حرارتی سطح آب (SST) خلیجفارس از تصاویر سنجنده MODIS (اسپکترورادیومتر تصویر بردار با قدرت تفکیک متوسط) که بر روی ماهواره آکوا (EOS AM-1) قرار دارد، استفادهشده است. از نرمافزار Matlab جهت استخراج ماتریس حاوی اطلاعات تصاویر ماهوارهای و نرمافزار GIS جهت تبدیل ماتریس بهدست آمده به نقشههای دمای سطحی آب دریا در خلیجفارس، استفادهشده است. 48 تصویر از سالهای 2008، 2009، 2012و 2013 انتخاب گردیدند که در نهایت ضرایب همبستگی به ترتیب 75/0 ، 86/0 ، 89/0 و 75/0 به دست آمدند. همچنین ضرایب تعیین به ترتیب 86/0 ، 90/0 ، 94/0 و 86/0 به دست آمدند. در نهایت برای سالهای 2009،2008 و 2012 با در نظر گرفتن دمای باند 31، اختلاف دمایی باندهای 31 و 32 و زاویهی سنجنده بهعنوان عوامل مستقل و دمای بویه بهعنوان عامل وابسته، با استفاده از نرمافزار SPSS ضرایب الگوریتم جهانی برای خلیجفارس کالیبره گردیده شد. جهت آزمون صحت الگوریتم پیشنهادی، مجدداً دمای سطحی با استفاده از تصاویر ماهوارهای سال 2013 محاسبه گردیده شد که ضریب همبستگی 96/0 و ضریب تعیین 94/0 حاصل شد. همچنین تغییرات دمایی در خلیج فارس در ارتباط با عمق آب بررسی گردیده است. با بررسی انجام گرفته مشخص شد که به غیر از عمق عوامل دیگری مانند جریانات دریایی و عرض جغرافیایی نیز در این امر دخیل هستند اما به هر صورت میزان تغییرات دمایی به خصوص در عرضهای شمالی و مرکزی با عمق آب رابطهای معکوس را نشان میدهد.
مهندسی دریا
عبدالحسین محمدرحیمی؛ محمدرضا خدمتی
چکیده
گریلاژها مجموعهای از تیرهای متقاطع هستند که به منظور تقویت سازه پوسته ای شناورها در جای جای آنها از جمله در کف، عرشه و جوانب شناور مورد استفاده قرار میگیرند. روشهای مختلف تحلیل استحکام گریلاژهای ورقهای ، ویژگیها و محدودیتهای حاکم بر کاربرد هر یک از این روشها بررسی میگردد. نهایتاً نحوة قضاوت در مورد استحکام این بخشهای سازهای ...
بیشتر
گریلاژها مجموعهای از تیرهای متقاطع هستند که به منظور تقویت سازه پوسته ای شناورها در جای جای آنها از جمله در کف، عرشه و جوانب شناور مورد استفاده قرار میگیرند. روشهای مختلف تحلیل استحکام گریلاژهای ورقهای ، ویژگیها و محدودیتهای حاکم بر کاربرد هر یک از این روشها بررسی میگردد. نهایتاً نحوة قضاوت در مورد استحکام این بخشهای سازهای مورد مطالعه قرار میگیرد. اساس کار این تحقیق تهیه نرم افزاری است که جهت تحلیل گریلاژها نوشته شده است. با استفاده از این نرم افزار میتوان در شرایط مرزی مختلف و حالات بارگذاری متعدد که به راحتی برای کاربر قابل انتخاب میباشند، گریلاژهای بکار رفته در سازه شناور را تحلیل نمود. این نرم افزار با گرفتن دادههای مورد نیاز از کاربر، تغییر شکل ها و تنش های الاستیک منتجه از اعمال بارهای وارده، بصورت متمرکز یا گسترده، را در محل تلاقی تیرهای طولی یا عرضی محاسبه کرده و دیگر نیازی به محاسبات پیچیده عددی نمی باشد.
مهندسی دریا
رضا موحدی نیا؛ میرعبدالحمید مهرداد؛ سعید پورزینلی
چکیده
سکوهای دریایی پایه ثابت از نوع جکت در منطقه خلیج فارس متداول ترین نوع سازه فراساحلی هستند. اخیراً روشی با عنوان تحلیل استاتیکی و یا دینامیکی موج افزایشی به منظور ارزیابی عملکرد سکوهای دریایی در برابر نیروی امواج پیشنهاد شده است. در این روش مجموعهای از ارتفاع امواج منظم با نرخ افزایشی در گامهای محاسباتی جداگانه به صورت منفرد و تکتک ...
بیشتر
سکوهای دریایی پایه ثابت از نوع جکت در منطقه خلیج فارس متداول ترین نوع سازه فراساحلی هستند. اخیراً روشی با عنوان تحلیل استاتیکی و یا دینامیکی موج افزایشی به منظور ارزیابی عملکرد سکوهای دریایی در برابر نیروی امواج پیشنهاد شده است. در این روش مجموعهای از ارتفاع امواج منظم با نرخ افزایشی در گامهای محاسباتی جداگانه به صورت منفرد و تکتک به سازه اعمال میشود تا مرحلهای که گسیختگی نهایی در سیستم سازهای مشاهده شود. علاوه بر آن پارامتری مناسب، ارتفاع موج شکست (موج فروپاشی)، متناظر با ظرفیت نهایی سازههای فراساحلی ارائه میدهد. نتابج حاصل از این روش از دقت و کارایی بهتری نسبت به تحلیل بارافزون مرسوم برخوردار است. در این پژوهش، روش تحلیل موج افزایشی تشریح شده و برای سکوی مورد مطالعه با استفاده از روش آنالیز موج افزایشی، حد گسیختگی نهایی، موج فروپاشی و منحنی ظرفیت محاسبه شده است. میزان حساسیت سازه سکو به نحوه توزیعِ جرم عرشه بر روی سازه، بررسی شده که نتایج، نشاندهنده عدم تاثیر نحوه توزیع جرم عرشه بر پارامترهای ارزیابی است. همچنین میزان حساسیت سکو به مقدار جرم عرشه مورد بررسی قرار گرفته که نتایج، نشاندهنده تاثیر بسیار زیاد مقدارِ جرم عرشه بر پارامترهای ارزیابی است.
مهندسی دریا
سجاد صدر؛ محمد حسین خانزاده
چکیده
با توجه به پیشرفت روزافزون علوم نظامی و مهندسی برق از یک سو و از سوی دیگر بحث جایگزینی موتورهای دیزل با الکتروموتورها (بدلیل راندمان بالاتر، تعمیر و نگهداری کمتر، سرعت عمل بیشتر، دینامیک بهتر و ...)، در این مقاله به بررسی و شبیه سازی استفاده از موتورهای الکتریکی به عنوان محرکه شناورها پرداخته می شود. از زمان ساخت الکتروموتورها ...
بیشتر
با توجه به پیشرفت روزافزون علوم نظامی و مهندسی برق از یک سو و از سوی دیگر بحث جایگزینی موتورهای دیزل با الکتروموتورها (بدلیل راندمان بالاتر، تعمیر و نگهداری کمتر، سرعت عمل بیشتر، دینامیک بهتر و ...)، در این مقاله به بررسی و شبیه سازی استفاده از موتورهای الکتریکی به عنوان محرکه شناورها پرداخته می شود. از زمان ساخت الکتروموتورها تا پیش از تولد الکترونیک قدرت در حدود دهه 70 میلادی، استفاده از موتورهای الکتریکی در سیستم های رانش جایگاه چندانی نداشت. اما پس از آن بدلیل سرعت پاسخ بالا، راه اندازی سریع، راندمان بالا، قابلیت اعتماد مناسب، نگهداری راحت و کم هزینه و... روز به روز استفاده از موتورهای جریان متناوب طرف دار بیشتری پیدا کرد. از آنجا که مدلسازی و شبیه سازی کنترل برداری موتورهای جریان متناوب برای محرکه شناورها (در کنار مدل-سازی بار) تا کنون بصورت مقاله ای مدون ارائه نشده است، لذا هدف این نوشتار بررسی عملکرد کنترل برداری موتور القایی به عنوان محرکه شناور است و در این راستا پس از بیان مقدمه، اجزا مختلف و متنوع سامانه رانش مورد بحث قرار گرفته که در کنار مدل بار کلیت سامانه رانش شناور را بدست می دهند. در این مقاله پس از تشریح سامانه رانش یک شناور، اساس شناورهای دارای موتور رانش الکتریکی مورد بحث قرار گرفته و در انتها یک سامانه رانش الکتریکی برای یک شناور نوعی، طراحی و شبیه سازی شده که در انتها، در بخش نتیجه گیری مقاله، نتیجه تحقیق انجام گرفته مورد بحث قرار گرفته است.