مهندسی دریا
ارائه روش ترکیبی برای تحلیل هیدرودینامیکی شناورسواث

احمد حاجیوند؛ عقیل دارایی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 30 اردیبهشت 1398

https://doi.org/10.22113/jmst.2019.152341.2213

چکیده
  پیش بینی مقاومت کشتی مهمترین بخش طراحی هیدرودینامیکی کشتی است. امروزه روش‌های محاسباتی به عنوان ابزاری متداول برای این منظور استفاده می‌شوند. محاسبه مقاومت کل شناور با روش عددی دینامیک سیالات محاسباتی به صورت دوفازی به زمان محاسباتی زیادی نیاز دارد. در روش ترکیبی ارائه شده بخش مربوط به مقاومت موج‌سازی با کمک انتگرال‌ میشل و بخش ...  بیشتر

مهندسی دریا
بهبود سرعت الگوریتم رمزنگاری RPrime RSA با استفاده از سیستم اعداد مانده‌ای

فرنوش جهانبحشی؛ محمد رضا نوری مهر؛ محمد اسماعیل دوست

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 اسفند 1398

https://doi.org/10.22113/jmst.2020.198899.2305

چکیده
  با گسترش فناوری، نیاز به امنیت داده‌ها و اطلاعات بر روی بستر مخابراتی ضروری می‌باشد. یکی از موارد پر اهمیت برقراری امنیت اطلاعات در ارتباطات محیط‌های دریایی می‌باشد. سیستم رمزنگاری RSA یکی از گسترده‌ترین و محبوب‌ترین الگوریتم‌های رمزنگاری نامتقارن مورد استفاده در انتقال امن اطلاعات می‌باشد. در سیستم رمزنگاری RSA به دلیل طول بسیار ...  بیشتر

مهندسی دریا
بهبود کارایی الگوریتم رمز قالبی PRINCE با استفاده از S-BOX غیر ثابت و تحلیل حمله تفاضلی مرتبط با آن

الهام مطوری؛ محمد اسماعیل دوست

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 22 شهریور 1400

https://doi.org/10.22113/jmst.2021.293465.2438

چکیده
  الگویتم رمزنگاری سبک وزن PRINCE به عنوان رمز قالبی در سال 2012 ارائه شد. محاسبات رمزنگاری و رمزگشایی ساده و سریع از مزایای این الگوریتم می‌باشد. در این مقاله قصد داریم ساختار الگوریتم رمزنگاری PRINCE را تغییر داده و از S-BOX غیر ثابت به منظور افزایش پیچیدگی و امنیت در فرایند رمزنگاری استفاده می گردد. بمنظور نشان دادن کارایی ساختار پیشنهادی، ...  بیشتر

مهندسی دریا
طراحی مبدل معکوس بهینه RNS به باینری برای دسته ۴ پیمانه ای {〖2^(n-2)+1,2〗^(n-3)-1,2^(n-3)+1,2^(n-5)-1}

جواد احسن؛ محمد اسماعیل دوست؛ عامر کعبی؛ وحید زارعی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 22 شهریور 1400

https://doi.org/10.22113/jmst.2021.293471.2439

چکیده
  سیستم اعداد مانده‌ای دارای ساختار محاسباتی موازی و بدون تداخل رقم نقلی در محاسبات، می باشد و به صورت گسترده در مواردی همچون پردازش سیگنال دیجیتال، رمزنگاری، طراحی فیلترهای FIR و موارد دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله به طراحی یک مبدل معکوس بهینه و کارا برای مجموعه‌‌ پیمانه {〖2^(n-2)+1,2〗^(n-3)-1,2^(n-3)+1,2^(n-5)-1}پرداخته شده است. در ...  بیشتر

مهندسی دریا
بررسی توان جذبی امواج الکترومغناطیسی توسط لایه نازک پلاسمای کوانتومی مغناطیده

علی رضا عبدی کیان

دوره 20، شماره 1 ، خرداد 1400، ، صفحه 100-108

https://doi.org/10.22113/jmst.2016.34436

چکیده
  در این مقاله طیف انعکاسی، عبوری و جذبی از نانولایه فلزی با استفاده از معادلات هیدرودینامیکی کوانتومی مورد بررسی قرار گرفته است. از نانولایه‌های فلزی می‌توان جهت پوشش وسایل برای جلوگیری از ردیابی آنها استفاده کرد که روی سطح خارجی زیردریایی‌ها، کشتی‌ها، هواپیماها و غیره لایه نشانی می‌شوند. همچنین از پوشش این نانولایه‌ها در وسایل ...  بیشتر

مهندسی دریا
بکارگیری الگوریتم هوشمند حفاظت در فیدرهای کابلی

محمد یوسفی کیا؛ احسان غریب رضا

دوره 19، شماره 3 ، آذر 1399، ، صفحه 39-51

https://doi.org/10.22113/jmst.2018.102186.2069

چکیده
  هدف نهایی مجموعه صنعت برق، تأمین انرژی مطمئن می‌باشد. از این رو تشخیص درست و بهنگام خطا همواره مهمترین دغدغه بهره‌برداران شبکه برق بوده است. در سال‌های اخیر استفاده از کابل به طور روزافزون افزایش یافته و تشخیص خطا و محل آن را با چالش مواجه ساخته است. چنانچه شبکه کابلی مورد نظر برای کاربردی خاص از جمله کابل اتصال ژنراتور یا شبکه برق ...  بیشتر

مهندسی دریا
ارزیابی کارایی الگوریتم های رمزنگاری متقارن

معصومه بیت عبدالله؛ محمد اسماعیل دوست؛ عامر کعبی

دوره 19، شماره 1 ، اردیبهشت 1399، ، صفحه 28-38

https://doi.org/10.22113/jmst.2016.40455

چکیده
  با گسترش فناوری، نیاز به امنیت داده ها و اطلاعات بر روی بستر مخابراتی ضروری می باشد. یکی از موارد پراهمیت جهت برقراری امنیت اطلاعات، محیط های دریایی شامل ارتباطات مابین کشتی ها و همچنین ارتباط کشتی ها با ایستگاه های زمینی می باشد. جهت حفظ محرمانگی اطلاعات، الگوریتم های رمزنگاری متقارن مانند DES، 3DES، IDEA، RC6، Serpent و AES ارائه شده اند. گزارشات ...  بیشتر

مهندسی دریا
بررسی تغییرات انحناء برحسب تغییر درجه حررات در صفحات کامپوزیتی دوپایداره

مسیح مر؛ احمد فیروزیان نژاد؛ سعید ضیایی راد؛ عبداله عیدانی نژاد

دوره 17، شماره 2 ، مرداد 1397، ، صفحه 1-26

https://doi.org/10.22113/jmst.2016.14913

چکیده
  مهم‌ترین مزیت سازه‌های چند پایداره هما‌ن‌گونه که از نام آن‌ها مشخص است پایداری آن‌ها در چندین وضعیت متفاوت می‌باشد. ساده‌ترین دسته از سازه‌ها، سازه‌های دوپایداره (دارای دو حالت پایدار) می‌باشند. مهم‌ترین مزیت‌های این سازه‌ها این است که در دو حالت بدون کرنش و تغییر شکل یافته کاملاً پایدارند و برای نگهداری سازه در هر یک از حالات ...  بیشتر

مهندسی دریا
مقایسه آزمایشگاهی اثر مانع متخلخل و مانع پلکانی متخلخل در کنترل جریان غلیظ

مجتبی کردناییج؛ سید امین اصغری پری؛ سید محسن سجادی؛ محمود شفاعی بجستان

دوره 16، شماره 4 ، بهمن 1396، ، صفحه 86-96

https://doi.org/10.22113/jmst.2018.29533.1682

چکیده
  در تحقیق حاضر از مانع متخلخل به عنوان یک مانع نفوذپذیر جهت کنترل جریان غلیظ رسوبی استفاده شده است. برای ساخت مانع متخلخل از چینه‌های ریاضی به ابعاد 1/2* 1/2سانتی‌متر استفاده شد. آزمایشات در فلومی شیب‌پذیر به طول 10 متر و در دو شیب 0 و 5/2 درصد انجام شد. دبی ورودی در کلیه‌ی آزمایشات مقدار ثابت 7/0 لیتر در ثانیه بود. غلظت ورودی جریان غلیظ نیز ...  بیشتر

مهندسی دریا
بررسی آزمایشگاهی سرعت پیشروی جریان در جت سطحی مستطیلی همگرا با و بدون شیب طولی

طوبی حیدری؛ نیما شهنی کرم زاده؛ جواد احدیان

دوره 16، شماره 3 ، آبان 1396، ، صفحه 1-13

https://doi.org/10.22113/jmst.2016.14756

چکیده
  در این مطالعه، نتایج مشاهدات آزمایشگاهی انجام شده بر روی تراژکتوری و سرعت پیشروی جریان جت‌های سطحی مستطیلی همگرا و شیبدار در محیط پذیرنده ساکن ارائه گردیده است. به منظور شبیه‌سازی فرآیند تخلیه از فلومی به طول 2/3، عرض 6/0 و ارتفاع 9/0 متر به عنوان محیط پذیرنده و کانال مستطیلی با عرض کف 6 سانتیمتر به عنوان تخلیه کننده‌ی سطحی استفاده گردید. ...  بیشتر

مهندسی دریا
بررسی روشهای تصحیح سرعت اندازه گیری شده کشتی‌ها در آزمایشات دریانوردی

محبوبه گل آقاپور کامی؛ مصطفی جعفرزاده؛ اعتمادالدین رابعی غلامی

دوره 16، شماره 3 ، آبان 1396، ، صفحه 125-135

https://doi.org/10.22113/jmst.2016.15780

چکیده
  عملکرد کلیه کشتیها پس از اتمام مراحل ساخت باید در آزمایشات دریانوردی مورد سنجش قرار گیرد. یکی از بخشهای مهم این آزمایشات، اندازه گیری سرعت شناور و انطباق آن با خواسته های مالک طبق قرارداد می‌باشد. لازم است این تست در شرایط آب عمیق، آرام، بدون باد و تحت بارگذاری از پیش تعیین شده صورت پذیرد، نظر به اینکه در عمل به ندرت امکان تست شناور ...  بیشتر

مهندسی دریا
تحلیل هیدورفویل با طول بینهایت در نزدیکی سطح آزاد

سید خلیل شریعتی؛ سید حسین موسوی زادگان

دوره 16، شماره 2 ، شهریور 1396، ، صفحه 38-48

https://doi.org/10.22113/jmst.2016.15617

چکیده
  درفاز طراحی مفهومی شناورهای زیرسطحی جهت استخراج ضرائب هیدرودینامیکی سطوح کنترل، از ضریب برا مقاطع دو بعدی که در مراجع و کتاب‌های تئوری مقاطع بال ارائه شده، استفاده می‌شود. نکته حائز اهمیت در استفاده از این ضریب آن است که در کتاب‌های تئوری مقاطع بال این ضریب برای حالت دور از سطح آزاد استخراج شده و برای تحلیل حرکت شناور در نزدیک سطح ...  بیشتر

مهندسی دریا
تحلیل سازه‌ای پروانه کامپوزیتی دریایی به روش اجزاء محدود و بهینه سازی لایه چینی پره‌ها با استفاده از الگوریتم ژنتیک

عبدالله عیدانی نژاد؛ عبدالرضا کبیری عطاآبادی؛ سیدحسین دیباجیان؛ امین مردان

دوره 16، شماره 2 ، شهریور 1396، ، صفحه 62-77

https://doi.org/10.22113/jmst.2016.14147

چکیده
  در سالیان اخیر تقاضا برای استفاده از کامپوزیت‌ها در صنایع دریایی به دلیل بهبود عملکرد سازه‌ای و هیدرودینامیکی سازه‌های دریایی افزایش یافته است. از نظر تجاری مواد اولیه برای ساخت پره‌های کامپوزیتی موجود می‌باشد. ولی آنچه که بسیار اهمیت دارد، ترکیب صحیح از الیاف، رزین و قراردادن لایه‌ها بر روی یکدیگر برای دستیابی به سازه‌ای با ...  بیشتر

مهندسی دریا
الگوی تغییرات ارتفاع موج اطراف موج‌شکن شناور پانتونی

احمد رضایی مزیک؛ مهدی صنایعی؛ مهدی شفیعی فر؛ روزبه پناهی

دوره 16، شماره 1 ، اردیبهشت 1396، ، صفحه 29-45

https://doi.org/10.22113/jmst.2017.50586

چکیده
  موج‌شکن‌های شناور برای ایجاد یک محیط آرام در مقابل امواج، به‌صورت موقت یا دائم به‌کار می‌روند. در این پژوهش، برای بررسی عملکرد هیدرودینامیکی موج شکن شناور پانتونی از ماژول AQWA نرم افزار ANSYS استفاده شده ‌است. از مهم‌ترین پارامترهای مورد بررسی در این تحقیق می‌توان به الگوی تغییرات ارتفاع موج مشخصه، عمق آبخور، پریو موج برخوردی و ...  بیشتر

مهندسی دریا
بررسی عددی روش جدید اتصال چسبی بین آلومینیوم و پانل ساندویچی

محمدرضا خدمتی؛ مهدی امیدعلی؛ روح ا... هادیپور گودرزی

دوره 16، شماره 1 ، اردیبهشت 1396، ، صفحه 122-134

https://doi.org/10.22113/jmst.2015.7652

چکیده
  استفاده از چسب برای اتصال مواد غیر هم‌جنس، به عنوان یک روش معمول در صنایع مختلف شناخته شده‌ است. یکی از مواردی که در صنعت دریایی می توان از این روش استفاده کرد، اتصال روسازه به بدنه اصلی کشتی ها است. در تحقیقاتی که پیش از این انجام گرفته است، به بررسی اتصال تی شکل بین اجزای هم جنس کامپوزیتی پرداخته شده، ولی مطالعه‌ در زمینه اتصال بین ...  بیشتر

مهندسی دریا
کاهش غلتش عرضی شناورها با استفاده از حل معادلات روشهای مخازن کنترل شده فعال و ژیرسکوپ ضد غلتش

سعید شادکام؛ مهندس اعتماد الدین رابعی؛ نسیم آل علی

دوره 15، شماره 4 ، اسفند 1395، ، صفحه 97-103

https://doi.org/10.22113/jmst.2016.40943

چکیده
  هر شناور متناسب با جابجایی و مقدار پایداری در محدوده خاصی از تلاطم دریا می تواند به طور ایمن حرکت کند. لذا اگر شناور در محدوده کاری خود مجبور به عبور از مناطق دریایی بسیار متلاطم در فصل های خاصی باشد که میزان پایداری شناور برای غلبه بر آنها مناسب نیست باید روش هایی ارائه شود که از غلتش شناور جلوگیری به عمل آورد. هدف در این مقاله رسیدن ...  بیشتر

مهندسی دریا
توزیع فصلی آلودگی نفتی ناشی از قایقها با موتور دوزمانه بنزینی در سواحل جنوبی ایران

عطاء اله قره چاهی؛ عبدالحسین محمد رحیمی

دوره 15، شماره 3 ، آذر 1395، ، صفحه 11-20

https://doi.org/10.22113/jmst.2016.9874

چکیده
  در این مقاله میزان آلودگی تولید شده توسط قایقها با موتوردوزمانه بنزینی در فصول مختلف سال در بنادر جنوب ایران محاسبه گردیده است. میزان فعالیت فصلی قایقها به روش خردجمعی مبتنی بر میانگین نظرات افراد متخصص و درگیر در فعالیت این شناورها برآورد شده است و میزان آلودگی تولید شده به ازای هر اسب بخار قدرت موتور شناورها از پژوهشهای مشابه بین ...  بیشتر

مهندسی دریا
بررسی تولید انرژی از پتانسیل جزر و مد در مقیاس آزمایشگاهی ( مطالعه موردی خور دورق)

امید ماه پیکر؛ مسعود صدری نسب؛ مرتضی بختیاری؛ نیما شهنی کرم زاده

دوره 15، شماره 3 ، آذر 1395، ، صفحه 116-125

https://doi.org/10.22113/jmst.2016.43647

چکیده
  امروزه استفاده از انرژی های تجدیدپذیر به سرعت در حال افزایش است و کشورها به مطالعه طرح های جدید در این زمینه می پردازند. یکی از پاک ترین انرژی های تجدیدپذیر دریایی انرژی پتانسیل جزر و مدی است. مطالعات نشان می دهد بهترین مکان جهت بهره برداری از این انرژی در خلیج فارس، خور دورق است که در شمال خلیج فارس واقع شده است. این خور یکی از مناطق ...  بیشتر

مهندسی دریا
بررسی آزمایشگاهی تأثیر عمق کارگذاری ریپ‌رپ بر پایداری آن جهت محافظت از آبشکن در قوس 90 درجه به منظور استفاده در رودخانه‌های قابل کشتیرانی و خلیج‌ها

مرتضی بختیاری؛ سید محمود کاشفی پور؛ مهدی قمشی

دوره 15، شماره 2 ، شهریور 1395، ، صفحه 1-19

https://doi.org/10.22113/jmst.2016.41157

چکیده
  یکی از کاربردهای آبشکن‌ها تأمین قابلیت کشتیرانی رودخانه از طریق تنظیم و تثبیت عرض و عمق کافی، تغییر تراز بستر برای توسعه عمق مناسب می‌باشد. امروزه استفاده از آبشکن به منظور ارتقاء شرایط زیست محیطی نیز در طول مسیر یک رودخانه به کار برده می‌شوند. یکی از موارد مهم در مورد آبشکن‌ها نحوه محافظت و حفظ پایداری آنها می‌باشد که کمتر مورد ...  بیشتر

مهندسی دریا
‌بررسی عددی تأثیر ایجاد زبری، الگوی قرارگیری، ارتفاع و شکل زبری در کنترل جریان غلیظ با استفاده از ANSYS-CFX

سید امین اصغری پری؛ سید مالک محققیان

دوره 15، شماره 2 ، شهریور 1395، ، صفحه 66-77

https://doi.org/10.22113/jmst.2016.9663

چکیده
  جریان غلیظ یکی از اصلی ترین عوامل انتقال مواد رسوبی به نزدیکی بدنه سد می باشد. در این مقاله با استفاده از روش عددی المان محدود، با استفاده از نرم افزار ANSYS-CFX به بررسی تأثیر زبری، الگوی قرارگیری، ارتفاع و شکل زبری ها در کف بر کنترل جریان غلیظ ورودی به مخازن سدها پرداخته شده است. جهت حل معادلات آشفتگی از روش k-ε استفاده شده است. پس از ...  بیشتر

مهندسی دریا
ارزیابی برآورد دمای سطح آب و ارتباط سنجی پارامتر دما با عمق در خلیج فارس با استفاده از سنجنده مودیس

خسرو فاضل پور؛ علی دادالهی سهراب؛ هیوا علمی زاده؛ حسین محمد عسگری؛ سید حسین خزاعی

دوره 15، شماره 2 ، شهریور 1395، ، صفحه 130-142

https://doi.org/10.22113/jmst.2016.41158

چکیده
  در این تحقیق، به‌منظور ایجاد تصاویر حرارتی سطح آب (SST) خلیج‌فارس از تصاویر سنجنده MODIS (اسپکترورادیومتر تصویر بردار با قدرت تفکیک متوسط) که بر روی ماهواره آکوا (EOS AM-1) قرار دارد، استفاده‌شده است. از نرم‌افزار Matlab جهت استخراج ماتریس حاوی اطلاعات تصاویر ماهواره‌ای و نرم‌افزار GIS جهت تبدیل ماتریس به‌دست آمده به نقشه‌های دمای سطحی آب ...  بیشتر

مهندسی دریا
تحلیل الاستیک گریلاژ‌های ورقه‌ای در سازه شناورها با استفاده از روش‌ اجزای محدود

عبدالحسین محمدرحیمی؛ محمدرضا خدمتی

دوره 15، شماره 1 ، خرداد 1395، ، صفحه 35-48

https://doi.org/10.22113/jmst.2016.7651

چکیده
  گریلاژها مجموعه‌ای از تیرهای متقاطع هستند که به منظور تقویت سازه پوسته ای شناورها در جای جای آنها از جمله در کف، عرشه و جوانب شناور مورد استفاده قرار می‌گیرند. روشهای مختلف تحلیل استحکام گریلاژهای ورقه‌ای ، ویژگیها و محدودیتهای حاکم بر کاربرد هر یک از این روشها بررسی می‌گردد. نهایتاً نحوة قضاوت در مورد استحکام این بخشهای سازه‌ای ...  بیشتر

مهندسی دریا
ارزیابی سکوهای دریایی نوع جکت به روش آنالیز موج افزایشی

رضا موحدی نیا؛ میرعبدالحمید مهرداد؛ سعید پورزینلی

دوره 14، شماره 4 ، اسفند 1394، ، صفحه 98-107

https://doi.org/10.22113/jmst.2016.32742

چکیده
  سکوهای دریایی پایه ثابت از نوع جکت در منطقه خلیج فارس متداول ترین نوع سازه فراساحلی هستند. اخیراً روشی با عنوان تحلیل استاتیکی و یا دینامیکی موج افزایشی به منظور ارزیابی عملکرد سکوهای دریایی در برابر نیروی امواج پیشنهاد شده است. در این روش مجموعه‌ای از ارتفاع امواج منظم با نرخ افزایشی در گام‌های محاسباتی جداگانه به صورت منفرد و تک‌تک ...  بیشتر

مهندسی دریا
مدلسازی و شبیه سازی سامانه رانش الکتریکی شناورهای نظامی

سجاد صدر؛ محمد حسین خانزاده

دوره 13، شماره 2 ، شهریور 1393، ، صفحه 11-20

https://doi.org/10.22113/jmst.2014.7813

چکیده
  با توجه به پیشرفت روزافزون علوم نظامی و مهندسی برق از یک سو و از سوی دیگر بحث جایگزینی موتورهای دیزل با الکتروموتورها (بدلیل راندمان بالاتر، تعمیر و نگهداری کمتر، سرعت عمل بیشتر، دینامیک بهتر و ...)، در این مقاله به بررسی‌ و شبیه سازی استفاده از موتور‌های الکتریکی به عنوان محرکه شناور‌ها پرداخته می شود. از زمان ساخت الکتروموتورها ...  بیشتر