مهندسی دریا
مرتضی بختیاری؛ امیر اشتری لرکی؛ عدنان سامر
چکیده
یکی از مهمترین فاکتورها در مهندسی رودخانه تخمین میزان انتقال رسوب میباشد. این مسئله در رودخانههایی که از جنبههای مختلف مورد استفاده و بهرهبرداری میباشند، اهمیت بیشتری دارد. مسئله انتقال رسوب به خودی خود دارای پیچیدهگی های خاصی میباشد و در رودخانههای جزر و مدی بسیار پیچیدهتر خواهد بود. در تحقیق حاضر با استفاده از ...
بیشتر
یکی از مهمترین فاکتورها در مهندسی رودخانه تخمین میزان انتقال رسوب میباشد. این مسئله در رودخانههایی که از جنبههای مختلف مورد استفاده و بهرهبرداری میباشند، اهمیت بیشتری دارد. مسئله انتقال رسوب به خودی خود دارای پیچیدهگی های خاصی میباشد و در رودخانههای جزر و مدی بسیار پیچیدهتر خواهد بود. در تحقیق حاضر با استفاده از مدل ریاضی MIKE21 پارامترهای سرعت سقوط ذرات، تنش برشی بحرانی رسوبگذاری و فرسایش ، پارامتر انتقال بین لایهها، ضریب پخش قائم و زبری بستر جریان بر انتقال رسوب مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج حاصل از تحقیق نشان میدهد، سرعت سقوط ذرات و تنش برشی بحرانی رسوبگذاری تأثیر قابلتوجهی بر انتقال رسوب ندارد و شیب تغییرات بار معلق در سرعتهای مختلف تقریباً یکسان است. همچنین نتایج نشان میدهد با افزایش ضریب انتقال بین لایهها، غلظت بار معلق اندکی افزایش مییابد.
مهندسی دریا
محمد حسینی؛ محمد هادی فتاحی؛ سعید اسلامیان
چکیده
جریانهای چگال به علت تفاوت دانسیته مابین دو سیال بوجود می آیند و جزء جریان های ثقلی است. جریان چگال از سه ناحیه دماغه، سر و بدنه در داخل سیال محیطی تشکیل می شود. جهت انجام آزمایش ها از فلومی با طول m8 و عرض cm35 و ارتفاع cm40 استفاده شده است در راستای فلوم، تنگ شدگی ممتد و موضعی در مرکز کانال ایجاد شده و آزمایشات در 28 حالت مختلف با تغییر دبی ...
بیشتر
جریانهای چگال به علت تفاوت دانسیته مابین دو سیال بوجود می آیند و جزء جریان های ثقلی است. جریان چگال از سه ناحیه دماغه، سر و بدنه در داخل سیال محیطی تشکیل می شود. جهت انجام آزمایش ها از فلومی با طول m8 و عرض cm35 و ارتفاع cm40 استفاده شده است در راستای فلوم، تنگ شدگی ممتد و موضعی در مرکز کانال ایجاد شده و آزمایشات در 28 حالت مختلف با تغییر دبی ، چگالی و شیب بستر توسعه داده شده است. نتایج نشان داد غلظت جریان چگال با افزایش شیب بستر بعد از تنگ شدگی ممتد و موضعی به ترتیب 12%و 19% نسبت به حالت بدون تنگ شدگی کاهش یابد و هرچه دیواره فلوم تنگ تر شود میزان شدت اختلاط بیشتر می شود بطوریکه بعد از تنگ شدگی عدد ریچاردسون80% کاهش و شدت اختلاط 5 برابر افزایش می یابد. با افزایش چگالی ورودی، الگوی تشکیل پروفیل سرعت و غلظت جریان افزایش می یابد همچنین به دلیل رفتار غیر دائمی جریان، الگو در ناحیه جت پراکندگی بیشتری نسبت به ناحیه دیواره از خود نشان می دهد.
مهندسی دریا
محمدتقی منصوری کیا؛ حمیدرضا شیبانی؛ الهام رجبی
چکیده
رود کارون تنها رودخانه قابل کشتیرانی در ایران است. سابقه کشتیرانی درکارون به قبل از ناصرالدین شاه قاجار برمی گردد. تغییرات آب و هوایی و خشکسالی، برداشت های بیشتر از آب رودخانه و کاهش دبی آن، وجود راه آهن و اتوبان های جدید به عنوان رقبای اصلی حمل بار از بندرهای ماهشهر و خرمشهر به اهواز سبب از رونق افتادن ترابری آبی رودخانه ...
بیشتر
رود کارون تنها رودخانه قابل کشتیرانی در ایران است. سابقه کشتیرانی درکارون به قبل از ناصرالدین شاه قاجار برمی گردد. تغییرات آب و هوایی و خشکسالی، برداشت های بیشتر از آب رودخانه و کاهش دبی آن، وجود راه آهن و اتوبان های جدید به عنوان رقبای اصلی حمل بار از بندرهای ماهشهر و خرمشهر به اهواز سبب از رونق افتادن ترابری آبی رودخانه ای گشته است. مطالعات اندکی در زمینه ترابری آبی کارون وجود دارد. در این تحقیق ابتدا بخشی از نتایج آنها به شکل کلی مطرح شده است. سپس بر مبنای پذیرش جدیدترین تحقیقات، مهم ترین موانع فیزیکی موجود برای ترابری رودخانه ای شناسایی و راهکارهای اصلاح آنها با توجه به شرایط روز مطرح شده است. ضمنا علائم کشتیرانی موردنیاز و وسایل کمکی برای کشتیرانی نیز پیشنهاد گردیدهاند. مطالعات پیشین شامل: مطالعات سازه پردازی ایران (1383) و مطالعات Adabdanan Consulting Engineers (2004) بوده و خصوصاً مطالعات Piesold (2005) که مبین ضررهای سنگین ترابری آبی خصوصاً در تناژهای بالای باربری سالیانه بوده، بررسی گردیده است. به روزترین مطالعه، بررسی های درحال انجام در سازمان آب وبرقخوزستان توسط Mansouri Kia (2018) نشانمیدهد که ترابری نیمه سنگین (در سناریوی بدبینانه 700 هزارتن و در سناریوی خوشبینانه حدود 2133 هزار تن در سال هدف 1425) همراه با توسعه گردشگری، می تواند فاقد ضررهای اقتصادی مطالعات پیشین باشد. سال مبنای محاسبات اقتصادی برای ترابری آبی 1399 است. قبلا زیان های مالی سنگین برای ترابری رودخانه ای فرض شده بود. از مهم ترین نتایج تحقیقات اخیر زیرسوال بردن این زیان ها با اصلاح ابعاد شناور طرح است. نتیجه مهم دیگر در تحقیق حاضر، تعیین مشکلات فیزیکی پیش روی ترابری آبی رودخانه ای ایران (بجز رسوب برداری که در تحقیق دیگری در حال بررسی است) و ارائه راهکارهای حل آنهاست. با به کارگیری نتایج تحقیق در حل موانع فیزیکی و سرمایهگذاری بخش خصوصی (یا سایر راهکارهای تامین مالی)، امکان احیای ترابری آبی درکارون وجود دارد.
مهندسی دریا
محمدتقی سراجیان؛ علیرضا مسجدی؛ محمد حیدرنژاد؛ هوشنگ حسونی زاده
چکیده
در این تحقیق آزمایش ها جهت تعیین دبی ورودی به آبگیر در قوس 90 درجه همگرا با هدف بررسی تأثیر خصوصیات جریان بر نسبت دبی انحرافی در شرایط با صفحه و بدون صفحه مستغرق انجام گرفت. متغیرهای موثر در این تحقیق عدد فرود، همگرایی و زاویه صفحات بود. جهت انجام این تحقیق از یک کانال مستطیلی با قوس 90 درجه استفاده شد که با استفاده از چهار دبی مختلف، ...
بیشتر
در این تحقیق آزمایش ها جهت تعیین دبی ورودی به آبگیر در قوس 90 درجه همگرا با هدف بررسی تأثیر خصوصیات جریان بر نسبت دبی انحرافی در شرایط با صفحه و بدون صفحه مستغرق انجام گرفت. متغیرهای موثر در این تحقیق عدد فرود، همگرایی و زاویه صفحات بود. جهت انجام این تحقیق از یک کانال مستطیلی با قوس 90 درجه استفاده شد که با استفاده از چهار دبی مختلف، چهار زاویه متفاوت صفحات مستغرق و چهار درجه همگرایی انتهای کانال به بررسی متغیرها پرداخته شد. نتایج نشان داد با همگرا کردن کانال آزمایشگاهی دبی انحرافی به آبگیر افزایش پیدا کرده است. هر چه انتهای کانال همگراتر شود باعث افزایش بیشتر دبی انحرافی میشود، بهطوریکه با همگرا کردن کانال (b/B) از صفر به 0/75 دبی انحرافی به آبگیر به طور متوسط از 64/9 به 81/4 درصد رسیده است که نشان دهنده افزایش 16/5درصدی دبی انحرافی به آبگیر می باشد. با نصب صفحات مستغرق دبی انحرافی به آبگیر کاهش پیدا کرده است. هر چه زاویه صفحات مستغرق کمتر شد، دبی انحرافی نیز کاهش پیدا کرد، به طوریکه با نصب صفحات مستغرق با زاویه 25، 30، 45 و 60 درجه دبی انحرافی به آبگیر به طور متوسط به ترتیب نسبت به مدل بدون صفحه مستغرق 14/9، 9/9، 6/8 و 2/3 درصد کاهش داشته است. همچنین با افزایش عدد فرود از 0/14 به0/23 دبی انحرافی به آبگیر به طور متوسط 5/3 درصد کاهش داشته است.
مهندسی دریا
حامد جلیل مصیر؛ روح اله فتاحی؛ الهام قنبری عدیوی
چکیده
پدیده انتقال رسوب یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در عملکرد هیدرولیکی و ساختار ریختشناسی سواحل تلقی میشود. به علاوه توسعه پایدار، اقدامات مهندسی و انتخاب متناسبترین روش حفاظت جهت ساماندهی و تثبیت سواحل، در گروی آگاهی از کمیت بار رسوبی میباشد. بنابراین تمرکز این پژوهش بهطور کلی برآورد نرخ انتقال رسوب، ارزیابی تاثیر پوشش جنگلی ...
بیشتر
پدیده انتقال رسوب یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در عملکرد هیدرولیکی و ساختار ریختشناسی سواحل تلقی میشود. به علاوه توسعه پایدار، اقدامات مهندسی و انتخاب متناسبترین روش حفاظت جهت ساماندهی و تثبیت سواحل، در گروی آگاهی از کمیت بار رسوبی میباشد. بنابراین تمرکز این پژوهش بهطور کلی برآورد نرخ انتقال رسوب، ارزیابی تاثیر پوشش جنگلی ساحلی (کمربند سبز) بر کاهش روند نرخ انتقال رسوب در اثر امواج بلند از جمله سونامی و دستیابی به مدل پارامتریک متناسب با هر منطقه ساحلی با استفاده از نرمافزار SPSS میباشد. آزمایشها بر پایه اثربخشی درخت مانگرو برای کاهش انرژی سونامی، به وسیله یک ساختار درختچه مصنوعی شبیهسازی شده، به ازای دو چیدمان درختی مستطیلی و مثلثی، 3 ارتفاع موج ورودی 6، 9 و 12 سانتیمتر، شیب ساحل ثابت و افقی، قطر رسوب 0/35 میلیمتر و در شرایط حضور و عدم حضور پوشش انجام گردید. نیروی وارد شده ناشی از موج با استفاده از روش اندازهگیری مستقیم به کمک نیروسنج الکترونیکی (Load cell) و سرعت موج با استفاده از دستگاه سرعتسنج داپلر صوتی (ADV) اندازهگیری شدند. نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد که با وجود پوشش جنگلی، 41/17 درصد از فرسایش و آبشستگی سواحل جلوگیری شده و به تثبیت و احیای سواحل کمک میگردد، همچنین در نظر گرفتن شرایطی از قبیل انتخاب چیدمان مثلثی و افزایش تراکم پوشش، به ترتیب منجر به بهبود 7/57 و 11/20درصدی وضعیت سواحل میگردد. در پایان نیز مدل پارامتریک و معادله تجربی برآورد نرخ انتقال رسوب با ضریب همبستگی معادل 0/95 پیشنهاد گردید.
مهندسی دریا
محمد قنبر دزفولی؛ مسعود دهقانی؛ عادل عساکره؛ بهزاد کلانتری
چکیده
در مناطق ساحلی و بخصوص بندرگاهها به دلیل وجود رسوبات سست ماسه ای و سازههای با بارهای قائم و جانبی زیاد استفاده از رادیه شمعهاگزینه مناسبی جهت فونداسیون این نوع سازهها میباشد. به دلیل ایجاد نیروهای متمرکز شدید در محل اتصال رادیه و شمع مخصوصاً به دلیل بارهای جانبی از جمله باد و موج از رادیه شمعهای منفصل استفاده میشود. در این ...
بیشتر
در مناطق ساحلی و بخصوص بندرگاهها به دلیل وجود رسوبات سست ماسه ای و سازههای با بارهای قائم و جانبی زیاد استفاده از رادیه شمعهاگزینه مناسبی جهت فونداسیون این نوع سازهها میباشد. به دلیل ایجاد نیروهای متمرکز شدید در محل اتصال رادیه و شمع مخصوصاً به دلیل بارهای جانبی از جمله باد و موج از رادیه شمعهای منفصل استفاده میشود. در این سیستم رادیه و شمعها از یکدیگر جدا بوده و در فاصله بین رادیه و شمع از بالشتک شنی استفاده میشود. وجود لایههای مسلح کننده در لایه بالشتک شنی مانند ژئوگرید باعث تغییر رفتار رادیه شمع میشود. در این مقاله رفتار رادیه شمعهای منفصل مسلح شده با ژئوگرید در بالشتک شنی تحت بارگذاری قائم به کمک مطالعات آزمایشگاهی در خاک ماسهای مورد بررسی قرار گرفته است. بارگذاری از طریق جک هیدرولیکی اتوماتیک و اندازه گیری نشست توسط LVDT میباشد. از استرین گیجهای نصب شده در نوک شمع به منظور محاسبه نیروی وارد بر شمعها استفاده شده است. آزمایشات در دو حالت مسلح و غیر مسلح انجام پذیرفت. در حالت غیر مسلح ضخامت بهینه بالشتک شنی و فاصله بهینه شمعها و در حالت مسلح، محل بهینه لایه اول و دوم ژئوگرید و تاثیر طول لایههای ژئوگرید بر رفتار بار-نشست و سهم شمعها از کل بار مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج این تحقیق به خوبی نشان میدهد ضخامت بالشتک شنی و فاصله شمعها تاثیر زیادی بر رفتار رادیه شمع منفصل دارد. وجود لایه-های ژئوگرید در بالشتک شنی باعث افزایش فشار باربری و همچنین افزایش سهم شمعها از کل بار گردیده است.
مهندسی دریا
امیر زارع پور؛ مهدی بهداروندی عسکر؛ سهام الدین چراغی؛ وحید زارعی
چکیده
هدف از این تحقیق بررسی وضعیت هیدرودینامیک بندر صادراتی ماهشهر می باشد. در ابتدا مدل جریان جزرومدی در نقطه شروع خورموسی و با دادههای جزرومدی ایستگاه راهنمایان به طور مناسبی اجرا و نتایج آن در نقطه داخل خورموسی با دادههای ایستگاه بندر امام خمینی واسنجی شد و نتایج خوبی استخراج گردید. در مرحله بعد با توجه به هدف اصلی این تحقیق، ...
بیشتر
هدف از این تحقیق بررسی وضعیت هیدرودینامیک بندر صادراتی ماهشهر می باشد. در ابتدا مدل جریان جزرومدی در نقطه شروع خورموسی و با دادههای جزرومدی ایستگاه راهنمایان به طور مناسبی اجرا و نتایج آن در نقطه داخل خورموسی با دادههای ایستگاه بندر امام خمینی واسنجی شد و نتایج خوبی استخراج گردید. در مرحله بعد با توجه به هدف اصلی این تحقیق، مدل مختص به منطقه بندر صادراتی ماهشهر اجرا گردید. بر اساس نتایج اندازه گیریهای میدانی و نتایج مدلسازی دامنه تراز جزرومدی در بندر صادراتی ماهشهر 25/4 متر و بیشینه مقدار مد سالیانه 25/2 و کمینه مقدار جزر سالیانه 2- متر میباشد. سرعت جریان جزرومدی در بندر صادراتی ماهشهر موازی کانال و در بیشتر ایام سال بین 5/0 تا 1 متر بر ثانیه میباشد. تقریباً در تمام فصول الگوی جریان و مقدار سرعت جریان تغییری نخواهد داشت.
مهندسی دریا
غلامعباس بروجردی؛ امیر عباس کمان بدست
چکیده
یکی از موارد بسیار مهم در ارتباط با مجاری قوسی، فرسایش ساحل رودخانه در قوس بیرونی میباشد، که دلیل عمدهی آن، وجود جریانهای ثانویه بوده. حفاظت و تثبیت دیوارههای رودخانه بهطور کلی شامل دو روش مستقیم و غیرمستقیم (آرام کنندهها و انحراف دهندهها) است. یکی از مهمترین سازههای حفاظتی انحراف دهنده، آبشکنهای رودخانهای هستند. ...
بیشتر
یکی از موارد بسیار مهم در ارتباط با مجاری قوسی، فرسایش ساحل رودخانه در قوس بیرونی میباشد، که دلیل عمدهی آن، وجود جریانهای ثانویه بوده. حفاظت و تثبیت دیوارههای رودخانه بهطور کلی شامل دو روش مستقیم و غیرمستقیم (آرام کنندهها و انحراف دهندهها) است. یکی از مهمترین سازههای حفاظتی انحراف دهنده، آبشکنهای رودخانهای هستند. در این تحقیق به بررسی مصالح هگزاپاد بر میزان آبشستگی در آبشکن های نفوذپذیر پرداخته شد. نتایج نشان میدهد که استفاده از آبشکن هگزاپاد با نفوذپذیری 12، 20، 27 و 35 درصد به ترتیب باعث کاهش 17، 27.9، 38 و 45.3 درصدی آبشستگی نسبت به مدل شاهد بدون نفوذپذیری شده است. افزایش نفوذپذیری آبشکنهای هگزاپاد باعث کاهش آبشستگی حول آبشکنها میشود. افزایش درصد نفوذپذیری آبشکن-های هگزاپاد از 12 به 35 درصد باعث کاهش ابشستگی به میزان 34.1 درصد شدهاند. این پدیده به علت عبور راحتر جریان آب از بین آبشکن هگزاپاد شده و گردآبهای کمتری نیز به وجود میآورد که باعث کاهش آبشستگی میشود. همچنین با افزایش عدد فرود از 0.2 به 0.36 شاهد 11.8 برابر شدن آبشستگی میشود. البته باید این نکته را شاهد بود که با افزایش عدد فرود تأثیر افزایش نفوذپذیری آبشکنها بر کاهش آبشستگی بیشتر میشود. بهطوری که با نصب آبشکن نفوذپذیر 35 درصد در عدد فرود 0.2 و 0.36 به ترتیب شاهد کاهش 20 و 61 درصدی آبشستگی نسبت به مدل شاهد هستیم.
مهندسی دریا
مرتضی بختیاری؛ احسان کمال پور اصل؛ جواد احدیان
چکیده
روش بهسازی مختلفی در جهت افزایش مقاومت و کیفیت مهندسی خاکها وجود دارد که یکی از مناسبترین آنها، تراکم دینامیکی میباشد. در این روش وزنهای از ارتفاع مشخص رهاشده و در اثر برخورد به زمین باعث متراکم شدن خاک میشود. در این تحقیق ابتدا اقدام به انجام آزمایشهای میدانی گردید سپس با استفاده نتایج بدست آمده در این بخش اقدام به مدلسازی ...
بیشتر
روش بهسازی مختلفی در جهت افزایش مقاومت و کیفیت مهندسی خاکها وجود دارد که یکی از مناسبترین آنها، تراکم دینامیکی میباشد. در این روش وزنهای از ارتفاع مشخص رهاشده و در اثر برخورد به زمین باعث متراکم شدن خاک میشود. در این تحقیق ابتدا اقدام به انجام آزمایشهای میدانی گردید سپس با استفاده نتایج بدست آمده در این بخش اقدام به مدلسازی تراکم دینامیکی خاک گردید. به منظور انجام مدلسازی تحقیق حاضر از نرمافزار دو بعدی FLAC استفاده گردید. نظر به اجرای طرحهای مختلف در محدوده شهرستان آبادان این منطقه به عنوان محل اجرای طرح انتخاب گردید و پس از آزمایشهای میدانی مشخصات مکانیکی خاک استخراج و سپس با تعریف الگوهای آزمایش اقدام به مدلسازی گردید. نتایج حاصل از تحقیق حاضر نشان میدهد برای کلیه شرایط مدلسازی حداکثر تغییر شکل خاک در محل ضربه کوبه مشاهده شد، این میزان در عمق خاک کاهش یافت. همچنین نتایج نشان می دهد که تنش مؤثر در خاک تحت تراکم دینامیکی با افزایش عمق کاهش مییابد.
مهندسی دریا
میثم سالاری جزی
چکیده
برآورد تراز سطح آب رودخانه در بازه جزر و مدی رودخانه یک ابزار مناسب برای مدیریت سیلاب رودخانههایی است که در مناطق ساحلی واقع شدهاند. انتشار امواج جزر و مدی در این بازه به سمت بالادست و ترکیب آن با سیلاب رودخانه موجب افزایش محدوده سیلابدشت و ریسک آسیب میشود. در این تحقیق بازه اهواز-خرمشهر در رودخانه کارون به عنوان مطالعه موردی ...
بیشتر
برآورد تراز سطح آب رودخانه در بازه جزر و مدی رودخانه یک ابزار مناسب برای مدیریت سیلاب رودخانههایی است که در مناطق ساحلی واقع شدهاند. انتشار امواج جزر و مدی در این بازه به سمت بالادست و ترکیب آن با سیلاب رودخانه موجب افزایش محدوده سیلابدشت و ریسک آسیب میشود. در این تحقیق بازه اهواز-خرمشهر در رودخانه کارون به عنوان مطالعه موردی انتخاب و مدلهای مختلف خطی و غیر خطی برای پیش بینی تراز سطح آب بر اساس دبی جریان بالادست بررسی گردیده است. با توجه به ماهیت جریان سیلاب جزر و مدی، تحلیل در دو حالت انجام شد. در حالت اول مجموعه کامل دادههای ثبت شده مورد بررسی قرار گرفته شد و در حالت دوم بر اساس تحلیل سری بالاتر از حد آستانه، دادههای سیلاب جزر و مدی استخراج شد. تحلیل باقیماندههای مدلها در دو حالت نشان داد که مدلهای خطی قابل پذیرش نیستند بنابراین مدلهای غیر خطی تبدیل یافته که فرمهایی از مدل خطی میباشند نیز برای مدل سازی در نظر گرفته شد. بر اساس جزییات تحلیل بخش واسنجی معادلات توانی با بهبود ضریب تبیین، واریانس تقریبا ثابت و توزیع نرمال به عنوان معادله مناسب در هر دو حالت نتیجه گیری شده است. مدلهای منتخب برای بخش صحت سنجی در دو حالت بکار گرفته شد. نتایج قابلیت پذیرش این مدلها، با توجه به سادگی آنها و نیز کارایی بهتر مدلها در حالت اول نسبت به حالت دوم را تایید میکند.
مهندسی دریا
مرتضی بختیاری؛ شهریار شمشکی؛ مسعود صدری نسب
چکیده
با پیشرفت روزافزون تکنولوژی و گسترش نیاز بشر به استفاده از بسترهای آبی همچون:دریاها، اقیانوسها، شناخت و بررسی روشها و راهکارهای طراحی و پیاده سازی سازه های دریایی را بیش از پیش روشن میسازد سکوی نیمه مستغرق دریایی یکی از انواع سکوهای دریایی سکوی نیمه مستغرق بوده که با توجه به ویژگی های این سکو عمدتاً برای استخراج از منابع نفت و ...
بیشتر
با پیشرفت روزافزون تکنولوژی و گسترش نیاز بشر به استفاده از بسترهای آبی همچون:دریاها، اقیانوسها، شناخت و بررسی روشها و راهکارهای طراحی و پیاده سازی سازه های دریایی را بیش از پیش روشن میسازد سکوی نیمه مستغرق دریایی یکی از انواع سکوهای دریایی سکوی نیمه مستغرق بوده که با توجه به ویژگی های این سکو عمدتاً برای استخراج از منابع نفت و گاز در آب عمیق مورد استفاده قرار می گیرد. در این تحقیق یک سکوی نیمه مستغرق تحت شرایط عملیاتی با استفاده از نرم افزار المان محدود Ansys ANSYS تحت امواج منظم مدل سازی عددی شده و تحت امواج منظم قرار گرفته است. هندسه سکوی مدل شده مربوط به سکوی ساخته شده در سال 2012 بوده و دادههای مورد استفاده در تحقیق حاضر اطلاعات مربوط به میانگین امواج 20 ساله دریای خزر بوده است و ،میزان جابه جایی، دوران و نیروی تفرق در درجات آزادی به دست آمده است.برای اعمال امواج منظم از تئوری موج ایری استفاده شده است. نتایج حاصل از این تحقیق نشان می دهد در بارگذاری امواج منظم دو پارامتر پریود موج و زاویه انتشار موج عامل تعیین کننده در میزان جابه جایی و دوران سکو و همچنین نیروی تفرق حاصله از برخورد موج با سکو بوده است. همچنین بررسی نتایج نشان میدهد در زاویه برخورد 90 درجه موج با سکو، وضعیت حرکت در 2 درجه آزادی Z , Ry نزدیک به صفر بوده و بیشترین مقادیر دوران حول محور X بوده است.
مهندسی دریا
حسین بهرامی؛ صمد امامقلی زاده
چکیده
در هیدرولیک رسوب، برآورد صحیح غلظت رسوب معلق از جهات مختلف مانند تخمین دبی رسوب عبوری، جانمایی سازه های هیدرولیکی و غیره مهم می باشد. با توجه به اهمیت موضوع، در این مطالعه برای مدلسازی و پیشبینی غلظت رسوب رودخانه کارون از شبکه عصبی مصنوعی پرسپترون چند لایه(ANN/MLP) استفاده شد. بدین منظور از 125 سری داده صحرایی اندازه گیری شده شامل غلظت ...
بیشتر
در هیدرولیک رسوب، برآورد صحیح غلظت رسوب معلق از جهات مختلف مانند تخمین دبی رسوب عبوری، جانمایی سازه های هیدرولیکی و غیره مهم می باشد. با توجه به اهمیت موضوع، در این مطالعه برای مدلسازی و پیشبینی غلظت رسوب رودخانه کارون از شبکه عصبی مصنوعی پرسپترون چند لایه(ANN/MLP) استفاده شد. بدین منظور از 125 سری داده صحرایی اندازه گیری شده شامل غلظت نزدیک کف، سرعت نقطه ای، نزدیکترین فاصله از ساحل، عمق کل جریان و عمق نقطه ای جریان استفاده شد. کارایی مدل مورد استفاده با استفاده از پارامترهای آماری مانند ضریب تبیین(R2) و ریشه میانگین مجذور خطا، میانگین خطای مطلق(RMSE)مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان داد، مدل MLP با یک لایه میانی، تابع سیگمویید و 5 نرون، بهترین ساختار را در مدلسازی غلظت رسوب رودخانه کارون داشتهاند. مقدار ضریب تبیین(R2) و خطای ریشه میانگین مربعات خطا(RMSE) برابر 953/0 و 37/63 میلی گرم بر لیتر به ترتیب در مرحله آموزش و752/0 و 02/203 میلی گرم بر لیتر در مرحله صحتسنجی بوده است. همچنین آنالیز حساسیت انجام شده بر روی پارامترهای ورودی مدل نشان میدهد کمترین و بیشترین تاثیر را دو پارامتر فاصله از ساحل و عمق جریان در یادگیری شبکه عصبی مصنوعی داشتند.
مهندسی دریا
پریسا کوچک؛ سید محمود کاشفی پور؛ مهدی قمشی؛ احمد فتحی
چکیده
یکی از راههای کنترل فرسایش قوس خارجی استفاده از سازهی آبشکن میباشد. در سالهای اخیر آبشکنهای سنتی از نظر بهره-وری، قیمت و مناسب بودن برای محیط زیست مورد انتقاد قرار گرفتهاند. بدین ترتیب اتخاذ روشهایی که مقرون به صرفه بوده و سازگار با محیط زیست باشند مورد اهمیت قرار گرفته است. آبشکن بانداللایک ترکیبی از آبشکن نفوذپذیر و ...
بیشتر
یکی از راههای کنترل فرسایش قوس خارجی استفاده از سازهی آبشکن میباشد. در سالهای اخیر آبشکنهای سنتی از نظر بهره-وری، قیمت و مناسب بودن برای محیط زیست مورد انتقاد قرار گرفتهاند. بدین ترتیب اتخاذ روشهایی که مقرون به صرفه بوده و سازگار با محیط زیست باشند مورد اهمیت قرار گرفته است. آبشکن بانداللایک ترکیبی از آبشکن نفوذپذیر و نفوذناپذیر است که در شبه قاره هند به منظور کنترل فرسایش و بهبود عمق جریان برای کشتیرانی در رودخانههای آبرفتی احداث میگردد. این سازه از ساقههای درخت بامبو ساخته شده است، بدینترتیب مقرون به صرفه بوده و با محیط زیست سازگار میباشد. در این مطالعه اثر درصد نفوذپذیری آبشکن بانداللایک بر حداکثر عمق آبشستگی اطراف آبشکن در فلومی با قوس ملایم 90 درجه و در شرایط مستغرق بررسی شده است. بدین منظور سری آبشکنهای نفوذ ناپذیر (نفوذپذیری 0%) و بانداللایک با سه درصد نفوذپذیری (33، 50 و 64) درصد درون فلوم جایگذاری شده و تحت شرایط هیدرولیکی متفاوت (اعداد فرود 21/0، 23/0، 26/0، 29/0) مورد آزمایش قرار گرفتهاند. نتایج نشان داد که حداکثر عمق آبشستگی اطراف سازهی بانداللایک به میزان قابل ملاحظه-ای کمتر از آبشکن نفوذناپذیر میباشد. همچنین با افزایش درصد نفوذپذیری آبشکن بانداللایک حداکثر عمق آبشستگی اطراف آن کاهش مییابد.
مهندسی دریا
طوبی حیدری؛ نیما شهنی کرم زاده؛ جواد احدیان
چکیده
در این مطالعه، نتایج مشاهدات آزمایشگاهی انجام شده بر روی تراژکتوری و سرعت پیشروی جریان جتهای سطحی مستطیلی همگرا و شیبدار در محیط پذیرنده ساکن ارائه گردیده است. به منظور شبیهسازی فرآیند تخلیه از فلومی به طول 2/3، عرض 6/0 و ارتفاع 9/0 متر به عنوان محیط پذیرنده و کانال مستطیلی با عرض کف 6 سانتیمتر به عنوان تخلیه کنندهی سطحی استفاده گردید. ...
بیشتر
در این مطالعه، نتایج مشاهدات آزمایشگاهی انجام شده بر روی تراژکتوری و سرعت پیشروی جریان جتهای سطحی مستطیلی همگرا و شیبدار در محیط پذیرنده ساکن ارائه گردیده است. به منظور شبیهسازی فرآیند تخلیه از فلومی به طول 2/3، عرض 6/0 و ارتفاع 9/0 متر به عنوان محیط پذیرنده و کانال مستطیلی با عرض کف 6 سانتیمتر به عنوان تخلیه کنندهی سطحی استفاده گردید. کانال تخلیه در چهار زاویهی همگرایی 5/12، 25، 45 و 90 درجه طراحی گردید. کانال مذکور در سه شیب متفاوت 0، 4 و 8 درصد سیال جت را مماس بر سطح محیط پذیرنده تزریق مینمود. سیال پذیرنده از آب شرب و سیال جت از انحلال نمک در آب شرب و در سه غلظت 5، 15 و 45 گرم بر لیتر تهیه میگردید. پس از اجرای آزمایشها، با استفاده از فرآیند روندیابی تصاویر، اقدام به تحلیل دادههای برداشت شده گردید. در این راستا تأثیر متغیرهای هندسی و هیدرولیکی بر تراژکتوری و سرعت پیشروی جریان مورد بررسی قرار گرفت. مطابق نتایج بدست آمده، افزایش شیب و کاهش زاویهی همگرایی کانال موجب افزایش طول تراژکتوری و کاهش سرعت پیشروی جریان میگردد. کاهش عدد فرود چگال نیز موجب کاهش طول تراژکتوری میگردد. همچنین، به منظور بررسی تأثیر همگرایی بر مسیر حرکت جریان، با مقایسهی نتایج تراژکتوری جریان در کانالهای همگرا و کانالهای ساده، پیشروی نسبی بیشتر در کانالهای همگرا مشاهده گردید. در نهایت با استفاده از تحلیل آماری دادهها، ارتباط سرعت پیشروی جریان و پارامترهای وابسته مشخص گردید. رابطهی حاصل مقدار ریشهی میانگین مجموع مربعات خطا را 034/0 ارائه نمود.
مهندسی دریا
مریم یعقوب زاده؛ افشین دانه کار؛ بهمن جباریان امیری؛ سهراب اشرفی
چکیده
برای ارزیابی حساسیت فیزیکی منطقه ساحلی هرمزگان شش معیار و 29 شاخص مورد استفاده قرار گرفت. بررسی معیارها و تعیین ضریب اهمیت شاخص های به کار رفته در آنها نشان داد شاخص انحصاری بودن و بکر بودن به ترتیب بیشترین اهمیت و وابستگی صنعتی کمترین اهمیت را در تعیین ساختارهای فیزیکی حساس ایفا می کنند. همچنین به منظور تعیین اهمیت و اولویت بندی ساختارهای ...
بیشتر
برای ارزیابی حساسیت فیزیکی منطقه ساحلی هرمزگان شش معیار و 29 شاخص مورد استفاده قرار گرفت. بررسی معیارها و تعیین ضریب اهمیت شاخص های به کار رفته در آنها نشان داد شاخص انحصاری بودن و بکر بودن به ترتیب بیشترین اهمیت و وابستگی صنعتی کمترین اهمیت را در تعیین ساختارهای فیزیکی حساس ایفا می کنند. همچنین به منظور تعیین اهمیت و اولویت بندی ساختارهای فیزیکی محدوده مورد مطالعه براساس معیارهای یاد شده 9 ساختار فیزیکی (چهار ساختار در ناحیه ساحلی و پنج ساختار در ناحیه کرانه) مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد، کرانه های گلی در معرض آبگرفتگی در ناحیه کرانه و ناحیه ساحلی کم ارتفاع و کم شیب در ناحیه ساحلی به ترتیب دارای بیشترین حساسیت بود. پس از بررسی ساختارهای فیزیکی براساس معیارهای یاد شده و تهیه نقشه حاصل از همپوشانی ساختارهای مورد بررسی، پهنه بندی حساسیت نوار ساحلی استان هرمزگان در پنج طبقه حساسیت خیلی کم، حساسیت کم، حساسیت متوسط، حساسیت زیاد و حساسیت خیلی زیاد تهیه شد. بیشترین وسعت طبقه های حساسیت فیزیکی، مربوط به طبقه دارای حساسیت کم بود که این مناطق بیشتر در ناحیه ساحلی قرار گرفته است. کمترین گستردگی نیز مربوط به طبقه دارای حساسیت متوسط بود. مناطق دارای حساسیت خیلی زیاد در بخش هایی از شهرستان میناب و در نزدیکی تیاب و بندزرک همچنین در مناطقی از شهرستان بندرعباس، بندر جاسک و سیریک قرار گرفته است. اولویت بندی شاخص ها و حساسیت ساختارهای فیزیکی با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی و تلفیق نقشه ها در سامانه اطلاعات جغرافیایی انجام شد.
مهندسی دریا
مرتضی بختیاری؛ فرزاد اورک؛ حسین بهرامی
چکیده
دیوارهای ساحلی به منظور حفاظت از سواحل در برابر امواج و جلوگیری از پیشرفت آب به سواحل ساخته میشوند. به منظور درک مناسب رفتار این سازهها، باید اطلاعات مناسبی از بارهای وارد به سازه داشت. یکی از مهمترین بارهای وارد بر روی دیوارهای ساحلی، امواج دریا است. نیروهای وزن دیواره، وزن خاک پشت دیواره، وزن آب دریا بر روی پاشنه دیواره و نیروهای ...
بیشتر
دیوارهای ساحلی به منظور حفاظت از سواحل در برابر امواج و جلوگیری از پیشرفت آب به سواحل ساخته میشوند. به منظور درک مناسب رفتار این سازهها، باید اطلاعات مناسبی از بارهای وارد به سازه داشت. یکی از مهمترین بارهای وارد بر روی دیوارهای ساحلی، امواج دریا است. نیروهای وزن دیواره، وزن خاک پشت دیواره، وزن آب دریا بر روی پاشنه دیواره و نیروهای وارده بر روی ساحل دیگر نیروهایی است که به دیواره ساحلی وارد می شود. نظر به اهمیت دیوارهای ساحلی مطالعه در خصوص پایداری این سازه موضوع تحقیق حاضر قرار گرفته است. به منظور دستیابی به اهداف تحقیق، سه سناریو شامل تغییر در هندسه دیوار و جنس خاک بستر در نظر گرفته شد. در این پژوهش چهار هندسه قائم، شیبدار، محدب و مقعر برای تحلیل پایداری دیوارهای ساحلی در نظر گرفته شده که با استفاده از نرم افزار FLAC 3D مدلسازی صورت گرفته است. نتایج حاصل از این تحقیق نشان میدهد که کمترین نشست و جابجایی افقی مربوط به دیواره محدب و بیشترین جابجایی افقی و نشست متعلق به دیواره قائم می باشد. همچنین نتایج تحقیق نشان میدهد در شرایط خاک با مقاومت برشی بالاتر میزان جابجاییهای افقی و عمودی کمتری رخ میدهد.
مهندسی دریا
احمد رضایی مزیک؛ مهدی صنایعی؛ مهدی شفیعی فر؛ روزبه پناهی
چکیده
موجشکنهای شناور برای ایجاد یک محیط آرام در مقابل امواج، بهصورت موقت یا دائم بهکار میروند. در این پژوهش، برای بررسی عملکرد هیدرودینامیکی موج شکن شناور پانتونی از ماژول AQWA نرم افزار ANSYS استفاده شده است. از مهمترین پارامترهای مورد بررسی در این تحقیق میتوان به الگوی تغییرات ارتفاع موج مشخصه، عمق آبخور، پریو موج برخوردی و ...
بیشتر
موجشکنهای شناور برای ایجاد یک محیط آرام در مقابل امواج، بهصورت موقت یا دائم بهکار میروند. در این پژوهش، برای بررسی عملکرد هیدرودینامیکی موج شکن شناور پانتونی از ماژول AQWA نرم افزار ANSYS استفاده شده است. از مهمترین پارامترهای مورد بررسی در این تحقیق میتوان به الگوی تغییرات ارتفاع موج مشخصه، عمق آبخور، پریو موج برخوردی و عرض پانتون اشاره نمود. با توجه به بررسی الگوی تغییرات ارتفاع موج مشخصه، میتوان ضریب عبور موج را در هر نقطه دلخواه پشت موجشکن شناور محاسبه نمود. نتایج حاصل از مدلسازی عددی بیانگر آن است که با انتخاب عرض نسبی بزرگتر از 4/0 عملکرد موجشکن شناور مناسب است. همچنین با انتخاب پارامتر پریود نسبی (To) در محدوده 5/1-4 برای موجشکن شناور پانتونی میتوان ضریب عبور موجی در حدود 35/0-60/0 انتظار داشت.
مهندسی دریا
مرتضی بختیاری؛ سید محمود کاشفی پور؛ مهدی قمشی
چکیده
یکی از کاربردهای آبشکنها تأمین قابلیت کشتیرانی رودخانه از طریق تنظیم و تثبیت عرض و عمق کافی، تغییر تراز بستر برای توسعه عمق مناسب میباشد. امروزه استفاده از آبشکن به منظور ارتقاء شرایط زیست محیطی نیز در طول مسیر یک رودخانه به کار برده میشوند. یکی از موارد مهم در مورد آبشکنها نحوه محافظت و حفظ پایداری آنها میباشد که کمتر مورد ...
بیشتر
یکی از کاربردهای آبشکنها تأمین قابلیت کشتیرانی رودخانه از طریق تنظیم و تثبیت عرض و عمق کافی، تغییر تراز بستر برای توسعه عمق مناسب میباشد. امروزه استفاده از آبشکن به منظور ارتقاء شرایط زیست محیطی نیز در طول مسیر یک رودخانه به کار برده میشوند. یکی از موارد مهم در مورد آبشکنها نحوه محافظت و حفظ پایداری آنها میباشد که کمتر مورد بررسی قرار گرفته است. جهت مقابله با آبشستگی ایجاد شده در اطراف آبشکنها روشهای متعددی ارائه شده که یکی از سادهترین و در عین حال اقتصادیترین روشها، استفاده از ریپ رپ میباشد. در این تحقیق هدف، بررسی تأثیر عمق کارگذاری ریپرپ بر روی پایداری ریپرپها جهت محافظت از آبشکنها در قوس میباشد. به منظور دستیابی به اهداف تحقیق، از یک نوع ریپرپ با قطر اینچ استفاده شد که در سه عمق کارگذاری و برای شرایط مختلف مورد بررسی قرار گرفت این شرایط عبارت بودند از: سه طول آبشکن معادل 15،20 و 25 درصد عرض مجرا ،دو زاویه (90 و 120) و سه فاصله طولی (معادل 3،5 و 7 برابر طول آبشکن). نتایج حاصل از این تحقیق نشان میدهد که در کلیه موارد مورد آزمایش استفاده از ریپرپ در عمق کارگذاری بیشتر موجب پایداری بیشتر آنها و در نتیجه محافظت بهتر آبشکنها خواهد بود. افزایش در طول و نیز فاصله طولی بین آبشکنها موجب کاهش پایداری و افزایش زاویه نسبت به جهت جریان افزایش پایداری آبشکنها در قوس میگردد.