مهندسی دریا
بررسی تأثیر ابعاد هندسی بر رفتار هیدرودینامیکی شناور دو بدنه

احمد حاجیوند؛ حسام الدین روانبخش

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 16 اردیبهشت 1397

https://doi.org/10.22113/jmst.2018.121447.2132

چکیده
  توسعه گسترده طراحی و ساخت کشتی‌های چند بدنه در نیمه دوم قرن بیستم آغاز شد. امروزه، تعداد زیادی از این شناورها با طرح های مختلف ساخته می شود. با این وجود مطالعات عددی و آزمایشگاهی کمتری بر روی رفتار آنها در مقایسه با شناورهای تک بدنه انجام شده است. طول و فاصله دو بدنه از عوامل موثر بر الگوی موج ایجاد شده در اطراف و بین دو بدنه و در نتیجه ...  بیشتر

مهندسی دریا
اثر شاخص رفتاری سیال پاورلا بر ضریب لیفت و درگ هیدروفویل در جریان آرام

حسام الدین روانبخش

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 19 اردیبهشت 1397

https://doi.org/10.22113/jmst.2018.126343.2143

چکیده
  محاسبه نیروهای وارد از طرف سیال به سازه های مختلف، زمینه مورد علاقه بسیاری از پژوهشگران می باشد. نیروی های لیفت و درگ مهمترین پارامتر در مبحث هیدروفویل ها محسوب می شوند. با توجه به اینکه فرض سیال نیوتنی در اکثر مطالعات صورت گرفته در این زمینه متداول است؛ در این مقاله، نیروی های وارد بر یک هیدروفویل در جریان آرام سیال غیر نیوتنی مورد ...  بیشتر

مهندسی دریا
ارائه روش ترکیبی برای تحلیل هیدرودینامیکی شناورسواث

احمد حاجیوند؛ عقیل دارایی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 30 اردیبهشت 1398

https://doi.org/10.22113/jmst.2019.152341.2213

چکیده
  پیش بینی مقاومت کشتی مهمترین بخش طراحی هیدرودینامیکی کشتی است. امروزه روش‌های محاسباتی به عنوان ابزاری متداول برای این منظور استفاده می‌شوند. محاسبه مقاومت کل شناور با روش عددی دینامیک سیالات محاسباتی به صورت دوفازی به زمان محاسباتی زیادی نیاز دارد. در روش ترکیبی ارائه شده بخش مربوط به مقاومت موج‌سازی با کمک انتگرال‌ میشل و بخش ...  بیشتر

مهندسی دریا
تاثیر پوشش جنگلی ساحلی در تثبیت، حفاظت و احیای سواحل ماسه‌ای در معرض امواج سونامی

حامد جلیل مصیر؛ روح اله فتاحی؛ الهام قنبری عدیوی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 05 اسفند 1398

https://doi.org/10.22113/jmst.2020.212864.2338

چکیده
  پدیده انتقال رسوب یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در عملکرد هیدرولیکی و ساختار ریخت‌شناسی سواحل تلقی می‌شود. به علاوه توسعه پایدار، اقدامات مهندسی و انتخاب متناسب‌ترین روش حفاظت جهت ساماندهی و تثبیت سواحل، در گروی آگاهی از کمیت بار رسوبی می‌باشد. بنابراین تمرکز این پژوهش به طور کلی برآورد نرخ انتقال رسوب، ارزیابی تاثیر پوشش جنگلی ...  بیشتر

مهندسی دریا
بهبود سرعت الگوریتم رمزنگاری RPrime RSA با استفاده از سیستم اعداد مانده‌ای

فرنوش جهانبحشی؛ محمد رضا نوری مهر؛ محمد اسماعیل دوست

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 اسفند 1398

https://doi.org/10.22113/jmst.2020.198899.2305

چکیده
  با گسترش فناوری، نیاز به امنیت داده‌ها و اطلاعات بر روی بستر مخابراتی ضروری می‌باشد. یکی از موارد پر اهمیت برقراری امنیت اطلاعات در ارتباطات محیط‌های دریایی می‌باشد. سیستم رمزنگاری RSA یکی از گسترده‌ترین و محبوب‌ترین الگوریتم‌های رمزنگاری نامتقارن مورد استفاده در انتقال امن اطلاعات می‌باشد. در سیستم رمزنگاری RSA به دلیل طول بسیار ...  بیشتر

مهندسی دریا
طراحی یک روش ارتباطی امن و سبک‌وزن در شبکه‌های حسگر آکوستیک زیرآبی

سید محمد رضا موسوی میرکلایی؛ مسعود کاوه؛ علی اصغر مهرابی ماهانی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 09 اردیبهشت 1399

https://doi.org/10.22113/jmst.2020.206975.2328

چکیده
  هدف از این مقاله، ارائه یک پروتکل امن و بهینه برای ارتباطات در شبکه‌های حسگر زیرآبی تنها مبتنی بر عملگرهای رمزنگاری سبک‌وزن تابع یک‌راهه درهم‌ساز و تولیدکننده اعداد تصادفی می‌باشد. بدین منظور، ابتدا یک سامانه متشکل از تعدادی گره‌های حسگر و یک گره مرکزی به‌عنوان دریافت کننده اطلاعات با حضور گره یا گره‌هایی به‌عنوان حمله‌گر ...  بیشتر

مهندسی دریا
مدل‌سازی و تحلیل عملکرد دریامانی یک شناور تندرو پروازی

محمدرضا نگهداری؛ روح الله کریم پور؛ ایمان خاتمی؛ بابک احمدپور

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 09 اردیبهشت 1399

https://doi.org/10.22113/jmst.2020.213348.2340

چکیده
  کنترل حرکات شناور می تواند تحت تأثیر کاهش حرکات هیو و پیچ در شناورهای تندرو و بطور ویژه در بدنه پروازی باشد. به منظور کاهش این گونه حرکات استفاده از فویل می‌تواند تکنیک مؤثری نسبت به سایر روشها باشد. از آنجایی که شناورهای تندرو در آبهای مواج دچار مشکل می‌شوند می‌بایست حالت سازشی بین سرعت و عملکرد دریامانی وجود داشته باشد. هدف از این ...  بیشتر

مهندسی دریا
بررسی راهکارهای افزایش ظرفیت ترابری آبی رودخانه های قابل کشتیرانی(مطالعه موردی رودخانه کارون،بهمن شیر و اروند)

محمدتقی منصوری کیا؛ حمیدرضا شیبانی؛ الهام رجبی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 14 اردیبهشت 1399

https://doi.org/10.22113/jmst.2020.216321.2344

چکیده
  رود کارون تنها رودخانه قابل کشتیرانی در ایران است. سابقه کشتیرانی در کارون به قبل از ناصرالدین شاه قاجار برمی‌گردد. مطالعات اندکی در زمینه ترابری آبی کارون وجود دارد. در این تحقیق ابتدا بخشی ازنتایج آنها به شکل کلی مطرح شده است. سپس بر مبنای پذیرش جدیدترین تحقیقات، مهمترین موانع فیزیکی موجود برای ترابری رودخانه ای شناسایی و راهکارهای ...  بیشتر

مهندسی دریا
مطالعه عددی پارامترهای مؤثر بر بار معلق در رودخانه اروند

مرتضی بختیاری؛ امیر اشتری لرکی؛ عدنان سامر

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 خرداد 1399

https://doi.org/10.22113/jmst.2020.218478.2348

چکیده
  یکی از مهم‌ترین فاکتورها در مهندسی رودخانه تخمین میزان انتقال رسوب می‌باشد. این مسئله در رودخانه‌هایی که از جنبه‌های مختلف مورد استفاده و بهره‌برداری می‌باشند، اهمیت بیشتری دارد. مسئله انتقال رسوب به خودی خود دارای پیچیده‌گی های خاصی می‌باشد و در رودخانه‌های جزر و مدی بسیار پیچیده‌تر خواهد بود. در تحقیق حاضر با استفاده از ...  بیشتر

مهندسی دریا
تعیین اثر زبری بر مشخصات پرش هیدرولیکی در حوضچه های آرامش واگرا

محمد حسین نوراله دزفولی؛ امیر عباس کمان بدست؛ علیرضا مسجدی؛ محمد حیدرنژاد؛ محمد حسین پورمحمدی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 خرداد 1399

https://doi.org/10.22113/jmst.2020.221765.2356

چکیده
  یکی از روش‌های کنترل پرش هیدرولیکی در پائین‌دست سازه‌های هیدرولیکی و تامین عمق پایاب مناسب، استفاده از حوضچه آرامش با واگرائی ناگهانی است. مطالعات گذشته نشان داده است که دراین حوضچه‌ها طول پرش و در نتیجه طول حوضچه نسبت به حوضچه کلاسیک افزایش دارد. از سوی دیگر زبرکردن بستراز جمله تمهیداتی است که می‌تواند به منظور کاهش طول حوضچه ...  بیشتر

مهندسی دریا
ارزیابی اثر جرثقیل بر رفتار اغتشاشی جریان باد حول عرشه سکوی دریایی

حمید رضا کریمی؛ اعتمادالدین رابعی غلامی؛ نیما شهنی کرم زاده

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 13 خرداد 1399

https://doi.org/10.22113/jmst.2020.164460.2247

چکیده
  شناخت رفتار باد در اطراف تاسیسات فراساحلی از الزامات اساسی جهت بالابردن اطمینان از عملیات ایمن می‌باشد. در این مقاله جریان باد روی سکوی فراساحلی فاز 19 پارس‌جنوبی با در نظر گرفتن تجهیزات تأثیرگذار، بصورت عددی و با استفاده از روش متوسط گیری شده معادلات ناویر-استوکس شبیه سازی شده است. با در نظر گرفتن متغیرهایی همچون جهت جریان باد و ...  بیشتر

مهندسی دریا
مطالعه آزمایشگاهی جریان چگال در اثر تنگ شدگی ناگهانی دیواره فلوم

محمد حسینی؛ محمد هادی فتاحی؛ سعید اسلامیان

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 07 آبان 1399

https://doi.org/10.22113/jmst.2020.236659.2381

چکیده
  جریانهای چگال به علت تفاوت دانسیته مابین دو سیال بوجود می آیند و جزء جریان های ثقلی است. جریان چگال از سه ناحیه دماغه، سر و بدنه در داخل سیال محیطی تشکیل می شود. جهت انجام آزمایش ها از فلومی با طول m8 و عرض cm35 و ارتفاع cm40 استفاده شده است در راستای فلوم، تنگ شدگی ممتد و موضعی در مرکز کانال ایجاد شده و آزمایشات در 28 حالت مختلف با تغییر دبی ...  بیشتر

مهندسی دریا
تحلیل حساسیت خط لوله دریایی در برابر کمانش قائم

عبدالرحیم طاهری؛ مهدی تصدیقی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 18 آذر 1399

https://doi.org/10.22113/jmst.2020.229313.2367

چکیده
  استفاده از ضریب اطمینان بالا در ساخت بدون محاسبات دقیق ، هزینه های گزافی را متوجه پروژه ی اجرایی می‌کند و همچنین استفاده از ضریب اطمینان پایین نیز پروژه را با ریسک شکست بالا رو به رو می‌کند لذا تعیین میزان اثرگذاری پارامترهای دارای عدم قطعیت کمک زیادی جهت طراحی با کمترین ریسک ممکن را فراهم میسازد. میزان سهم هر پارامتر در عدم قطعیت ...  بیشتر

مهندسی دریا
‌شبیه‌سازی عددی مقاومت و تریم یک شناور تندرو بدنه پروازی با استفاده از دینامیک سیالات محاسباتی

رضا شمسی؛ علی ابراهیمی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 18 آذر 1399

https://doi.org/10.22113/jmst.2020.219383.2352

چکیده
  در دهه اخیر استفاده از شناورهای بدنه پروازی به علت عملکرد مناسب در سرعت‌های بالا در بخش های تجاری و نظامی بسیار گسترده شده است. به دلیل پیچیده ‌بودن رفتار شناورهای بدنه پروازی، تحلیل عملکرد هیدرودینامیکی آنها از اهمیت خاصی برخوردار است. دینامیک سیالات محاسباتی ابزاری موثر و کارآمد برای تحلیل‌های عددی هیدرودینامیک شناورهای تندرو ...  بیشتر

مهندسی دریا
بررسی اثر ترکیب همگرائی و صفحات مستغرق بر روی هیدرولیک جریان ورودی به آبگیر جانبی در قوس 90 درجه رودخانه‌ها

محمدتقی سراجیان؛ علیرضا مسجدی؛ محمد حیدرنژاد؛ هوشنگ حسونی زاده

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 13 دی 1399

https://doi.org/10.22113/jmst.2021.250222.2394

چکیده
  در این تحقیق آزمایش‌ها جهت تعیین دبی ورودی به آبگیر در قوس 90 درجه همگرا با هدف بررسی تأثیر خصوصیات جریان بر نسبت دبی انحرافی در شرایط با صفحه و بدون صفحه مستغرق انجام گرفت. متغیرهای موثر در این تحقیق عدد فرود، همگرایی و زاویه صفحات بود. جهت انجام این تحقیق از یک کانال مستطیلی با قوس 90 درجه استفاده شد که با استفاده از چهار دبی مختلف، ...  بیشتر

مهندسی دریا
بررسی آزمایشگاهی همگرایی مقطع جریان بر هیدرولیک سرریز جانبی

سمیه صفار؛ محسن سلیمانی باورصاد؛ محمد محمودیان شوشتری؛ محمدحسین پورمحمدی؛ روزیه ریاضی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 18 فروردین 1400

https://doi.org/10.22113/jmst.2021.253749.2401

چکیده
  سرریز‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های جانبی برای کنترل سطح آب و همچنین انحراف آب برای مصارف مختلف در کانال‌ها و رودخانه‌ها استفاده میشوند. با توجه به پیچیدگی شرایط جریان در سرریزهای جانبی، در این تحقیق به منظور ساده نمودن محاسبات و بالا‌بردن کارایی آن، این سازه در شرایط کانال همگرا مورد بررسی قرار گرفت. جهت بررسی دقیق این موضوع پارامترهای ...  بیشتر

مهندسی دریا
بررسی شکل دماغه اژدر در سوپرکاویتاسیون و تحلیل عددی اثر تزریق مصنوعی گاز

عبدالحسین محمدرحیمی؛ محمدرضا نگهداری؛ سید امین حسینی؛ احسان پارسایی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 18 اردیبهشت 1400

https://doi.org/10.22113/jmst.2021.236372.2379

چکیده
  سال‌ها مطالعات گسترده‌ای روی کاویتاسیون به‌عنوان یک پدیده نامطلوب در زمینه مهندسی دریا صورت گرفته است. پدیده کاویتاسیون آسیب‌های بسیار شدیدی به بدنه اژدرها، پروانه کشتی‌ها، پروانه پمپ‌ها و توربین‌ها وارد می‌کند، همچنین میزان درگ اصطکاکی شناورهای زیرسطحی را افزایش می‌دهد و محدودیت‌های زیادی را در طراحی و ساخت آن‌ها ایجاد ...  بیشتر

مهندسی دریا
مقایسه فنی انواع ترمینال‌های نفتی فراساحل تحت شرایط محیطی منطقه خلیج فارس

پدرام عدالت؛ اسماعیل حسنوند

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 28 تیر 1400

https://doi.org/10.22113/jmst.2021.233123.2374

چکیده
  ترمینال‌های نفتی فراساحلی، به عنوان راه حل ارزان و با ایمنی بالاتر نسبت به ترمینال‌های ساحلی برای تخلیه و بارگیری تانکرها مورد استفاده قرار می‌گیرند. پژوهش حاضر به منظور مقایسه پاسخ دینامیکی سازه‌ای سه ترمینال نفتی فراساحل متداول، شامل CALM، SALM و CMBM در شرایط محیطی خلیج فارس می‌باشد. متغیرهای که برای مقایسه این سه ترمینال نفتی درنظر ...  بیشتر

مهندسی دریا
بهبود کارایی الگوریتم رمز قالبی PRINCE با استفاده از S-BOX غیر ثابت و تحلیل حمله تفاضلی مرتبط با آن

الهام مطوری؛ محمد اسماعیل دوست

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 22 شهریور 1400

https://doi.org/10.22113/jmst.2021.293465.2438

چکیده
  الگویتم رمزنگاری سبک وزن PRINCE به عنوان رمز قالبی در سال 2012 ارائه شد. محاسبات رمزنگاری و رمزگشایی ساده و سریع از مزایای این الگوریتم می‌باشد. در این مقاله قصد داریم ساختار الگوریتم رمزنگاری PRINCE را تغییر داده و از S-BOX غیر ثابت به منظور افزایش پیچیدگی و امنیت در فرایند رمزنگاری استفاده می گردد. بمنظور نشان دادن کارایی ساختار پیشنهادی، ...  بیشتر

مهندسی دریا
طراحی مبدل معکوس بهینه RNS به باینری برای دسته ۴ پیمانه ای {〖2^(n-2)+1,2〗^(n-3)-1,2^(n-3)+1,2^(n-5)-1}

جواد احسن؛ محمد اسماعیل دوست؛ عامر کعبی؛ وحید زارعی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 22 شهریور 1400

https://doi.org/10.22113/jmst.2021.293471.2439

چکیده
  سیستم اعداد مانده‌ای دارای ساختار محاسباتی موازی و بدون تداخل رقم نقلی در محاسبات، می باشد و به صورت گسترده در مواردی همچون پردازش سیگنال دیجیتال، رمزنگاری، طراحی فیلترهای FIR و موارد دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله به طراحی یک مبدل معکوس بهینه و کارا برای مجموعه‌‌ پیمانه {〖2^(n-2)+1,2〗^(n-3)-1,2^(n-3)+1,2^(n-5)-1}پرداخته شده است. در ...  بیشتر

مهندسی دریا
معرفی یک مدل متن-باز جهت تخمین نیروی تابش در معادله حرکت جاذب نقطه‌ای انرژی موج در نوسان هیو

سعید خاکساری نژاد؛ نیما شهنی کرم زاده؛ نسیم آل علی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 28 مهر 1400

https://doi.org/10.22113/jmst.2021.164001.2244

چکیده
  جذب توان امواج دریا توسط یک جسم نوسانگر روی آب، به مفهوم توانایی آن جسم جهت اندرکنش مناسب با امواج است. موجی که از یک دستگاه مبدل انرژی موج عبور می‌کند در صورتی انرژی خود را به سیستم در حال نوسان انتقال می‌دهد که این سیستم امواجی در جهت (فاز) مخالف با امواج برخوردی ایجاد کند. از این رو به منظور ارزیابی اولیه از عملکرد یک جاذب نقطه ای ...  بیشتر

مهندسی دریا
ارائه یک روش نوین مبتنی بر انرژی کرنشی مودال به‌منظور مکان‌یابی آسیب سازه‌ای در پل دسترسی سکوی دریایی

مهدی علوی نژاد؛ مجید قدسی حسن آباد؛ محمد جواد کتابداری؛ مسعود نکوئی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 اسفند 1401

https://doi.org/10.22113/jmst.2022.266984.2411

چکیده
  عبور و مرور پرسنل و قرارگیری تاسیسات روی پل‌های دسترسی مجتمع‌های فراساحلی سبب شده است تا شناسایی آسیب در این اجزا از اهمیت زیادی برخوردار باشد. روش انرژی کرنشی مودال، یکی از روش‌های غیر مخرب و کاربردی است که در آن با استفاده از تغییر در خصوصیات دینامیکی سازه به شناسایی مکان و تعیین شدت آسیب در سازه پرداخته می‌شود. در سالیان اخیر، ...  بیشتر

مهندسی دریا
مطالعه عددی و آزمایشگاهی رفتار مکانیکی سازه ساندویچی با هسته متشکل از ورق‌های موج‌دار متعامد درهم‌تنیده و برهم نهاده

محمد رمضانخانی؛ علی معظمی گودرزی؛ فتانه مرشدسلوک؛ سید کمیل هاشمی حیدری؛ علی حسنی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 0-727 فروردین 2

https://doi.org/10.22113/jmst.2022.313319.2453

چکیده
  در این پژوهش استحکام فشاری شبه استاتیکی در دو طرح متفاوت از سازههای ساندویچی با هستههای متشکل از ورقهای موجدار ذوزنقهای مورد بررسی قرار گرفته شده است. در یک نمونه، هسته از اتصال دو ورق موجدار متعامد برهمنهاده تشکیل شده است. در نمونۀ دیگر نیز سازۀ هسته از ورقهایی تشکیل شده است که طرح آنها با ترکیبی از سطوح موجدار متعامد درهمتنیده قابل ...  بیشتر

مهندسی دریا
بررسی اثر زاویه خیز کف متغیر، بر مولفه های هیدرودینامیکی شناور پروازی در آب آرام

علی اصغر مقدس آهنگری؛ سید مجتبی علوی جم

دوره 20، شماره 3 ، آذر 1400، ، صفحه 143-156

https://doi.org/10.22113/jmst.2019.176525.2273

چکیده
  از اهداف مهم طراحی شناورهای تندرو، دست­یابی به سرعت‌های بالاتر است که یکی از موانع این مهم مسئله ناپایداری طولی است. در این تحقیق روش جدیدی جهت رفع ناپایداری طولی شناور تندرو پله ­دار ارائه شده است. در این روش با استفاده از زاویه خیز کف بدنه، ناپایداری شناور رفع شده ­است. دو بدنه به نام­های Nimala1 و Nimala2 در حوضچه کشش مورد بررسی قرار ...  بیشتر

مهندسی دریا
بررسی تاثیر وزنه های رها بر حرکات رول کشتی

عطاء اله قره چاهی؛ اسماعیل شفیع زاده

دوره 20، شماره 2 ، مرداد 1400، ، صفحه 27-35

https://doi.org/10.22113/jmst.2015.12027

چکیده
  در این پژوهش تاثیر بارهایی که در هنگام حرکات رول کشتی سیستم مهار خود را از دست می دهند و می توانند آزادانه بر روی شناور جابجا گردند بر حرکات رول کشتی بررسی شده است. فرض گردیده است که پس از پاره شدن سیستم مهار، بارها می توانند آزادانه در راستای عرض شناور حرکت نماید، لذا از تاثیر اصطکاک و یا موانع احتمالی که مانع حرکت آزادانه بار می گردد؛ ...  بیشتر