علوم انسانی دریا
ابوالفضل درویشی؛ مرتضی دوستی؛ بهزاد باقریان
چکیده
هدف از این تحقیق بررسی موانع سیاسی توسعه گردشگری ورزشهای ساحلی در استان مازندران بود. روش پژوهش، آمیخته بود. جامعه آماری شامل مسئولین استانداری استان مازندران، فرمانداریها، ادارههای ورزش و جوانان و همچنین مسئولین نجاتغریق شهرهای ساحلی و روش نمونهگیری هدفمند و دردسترس بود. در بخش کیفی با استفاده از مصاحبه نیمهساختاریافته ...
بیشتر
هدف از این تحقیق بررسی موانع سیاسی توسعه گردشگری ورزشهای ساحلی در استان مازندران بود. روش پژوهش، آمیخته بود. جامعه آماری شامل مسئولین استانداری استان مازندران، فرمانداریها، ادارههای ورزش و جوانان و همچنین مسئولین نجاتغریق شهرهای ساحلی و روش نمونهگیری هدفمند و دردسترس بود. در بخش کیفی با استفاده از مصاحبه نیمهساختاریافته با نمونه آماری (18 نفر) موانع شناسایی و پس از اشباع نظری مصاحبهها متوقف شد. در بخش کمی یافتههای حاصل از مصاحبهها در قالب پرسشنامه بین 384 نفر از افراد جامعه تحقیق توزیع و جمعآوری شد. روایی و پایایی بخش کیفی به روشهای بازکدگزاری و بازبینی اعضا مورد بررسی قرار گرفت؛ روایی صوری پرسشنامه بهوسیله متخصصان بررسی و روایی محتوایی آن با استفاده از تحلیل عاملی انجام گرفت (80/0KMO:)؛ پایایی پرسشنامه نیز از طریق آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفت (83/0=α)؛ برای تحلیل مصاحبهها از نظریه برخاسته از دادهها و با استفاده از کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی، استفاده شد. در بخش کمی برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون فریدمن) استفاده شد. یافتهها نشان داد نبود قوانین مناسب در حمایت از گردشگری ورزشهای ساحلی، ضعف در ایجاد هماهنگی بین نهادهای مختلف ذیربط، روشن نبودن وظایف مسئولان بخشهای مختلف تصمیمگیرنده و ضعف برنامههای راهبردی و اعمال سلیقه فردی برخی دستاندرکاران در زمینه توسعه گردشگری ورزشهای ساحلی بهعنوان مهمترین موانع از دیدگاه پاسخدهندگان بوده است.
علوم انسانی دریا
دامون رزمجویی؛ سید ناصر سعیدی
چکیده
در این میان با شناسایی موانع و عوامل موثر در جذب کالاهای ترانزیتی می توان عملکرد ترانزیت را افزایش داد. هدف از انجام این تحقیق شناسایی و انتخاب شاخصهایی است که بیشترین تأثیر را بر صنعت ترانزیت در بندر دارند. بدین منظور ابتدا کلیه موانع و عوامل ممکن در فرایند ترانزیت با استفاده از مطالعات کتاب خانه ای، مصاحبه حضوری و تکنیک دلفی شناسایی، ...
بیشتر
در این میان با شناسایی موانع و عوامل موثر در جذب کالاهای ترانزیتی می توان عملکرد ترانزیت را افزایش داد. هدف از انجام این تحقیق شناسایی و انتخاب شاخصهایی است که بیشترین تأثیر را بر صنعت ترانزیت در بندر دارند. بدین منظور ابتدا کلیه موانع و عوامل ممکن در فرایند ترانزیت با استفاده از مطالعات کتاب خانه ای، مصاحبه حضوری و تکنیک دلفی شناسایی، سپس بر اساس سه مدل نوع کارگزار (مدل استخان ماهی) ، نوع شاخص و کمی و کیفی بودن شاخص; طبقه بندی شدند. به منظور بررسی تاثیر یا عدم تاثیر شاخصهای مورد مطالعه ، از آزمون آماری توزیع دو جمله ایی (Binominal Test) استفاده گردید. در این راستا 27 مورد از شاخصهای شناسایی شده، انتخاب و در قالب پرسشنامه بین گروهی 16 نفره از مدیران و کارشناسان منتخب بخش ترانزیت توزیع گردید. در این پرسشنامه از طیف لیکرت پنج گزینه ایی استفاده شده است و تجزیه و تحلیل آن توسط نرم افزار SPSS انجام پذیرفته است. در این راستا عواملی همچون تبلیغات در خصوص جذب خطوط کشتیرانی ، ارائه خدمات 24 ساعته، هفت روز هفته بندر و.. از عوامل بی تاثیر یا کم تاثیر بر صنعت ترانزیت بوده در حالیکه ثبات اقتصادی/ قیمتها و اتصالهای چند وجهی کارآمد به بندر (جادهای، ریلی، هوایی و ...) از عوامل تاثیر گذار بر ترانزیت شناسایی شدند.در نهایت ضمن بررسی مشکلات عمده ترانزیت در بنادر شمالی، برخی از شاخصهای شناسایی شده از قبیل شاخصهای زمانی، هزینه و تجهیزات در بندر انزلی نیز بررسی و محاسبه شدند.