علوم غیرزیستی دریا
مسعود صدری نسب؛ ابولفضل دلبری؛ امیر اشتری لرکی
چکیده
در این مطالعه سعی می شود در طول فصول مختلف سال، میزان شناوری یک جسم را پیش بینی نمائیم. میزان شناوری یک جسم رابطه مستقیم با چگالی محیط دارد. در این تحقیق در گام نخست طراحی نرم افزار با استفاده از داده های بیست ساله هواشناسی و همچنین عمق شناسی خلیج فارس و در نظر گرفتن دبی آب های ورودی به و خروجی از خلیج فارس مدل هیدرودینامیکی کوهیرنس برای ...
بیشتر
در این مطالعه سعی می شود در طول فصول مختلف سال، میزان شناوری یک جسم را پیش بینی نمائیم. میزان شناوری یک جسم رابطه مستقیم با چگالی محیط دارد. در این تحقیق در گام نخست طراحی نرم افزار با استفاده از داده های بیست ساله هواشناسی و همچنین عمق شناسی خلیج فارس و در نظر گرفتن دبی آب های ورودی به و خروجی از خلیج فارس مدل هیدرودینامیکی کوهیرنس برای این منطقه تا زمان پایداری به اجرا در آمده است تا نهایتا یک بانک اطلاعاتی از چگالی در منطقه مورد مطالعه بدست آوریم. پس از تهیه بانک جامع چگالی از این داده ها به عنوان ورودی های نرم افزار طراحی شده، استفاده شده است که در آن با گرفتن پارامترهای مکانی، زمانی،سطح مقطع و وزن شناور میزان آب خور شناور در یک روز خاص از سال و در یک منطقه خاص برآورد می شود. نتایج مدل نشان می دهد که کمترین میزان آب خور شناور مربوط به مناطق جنوبی خلیج فارس است و از نظر زمانی نیز با فصل های سرد سال در ارتباط است که با معکوس تغییرات چگالی بر حسب مکان و زمان در خلیج فارس انطباق بسیار خوبی دارد.
جواد احدیان؛ فریبرز محمدی؛ حسین بهرامی
چکیده
در تخلیه پسابها، استفاده از جت مستغرق معمولاً میزان ریسکپذیری و خسارت به محیط زیست منبع آب پذیرنده را کاهش میدهد. در این تحقیق تخلیه جت مستغرق غلیظ که از کف وارد منبع آب پذیرنده میشود، تحت تغییر پارامتر هندسی زاویه نسبت به افق (زاویه قائم)، دبی تخلیه و غلظت سیال تخلیه شونده و نیز پارامتر ارتفاعی نقطهی اوج در منحنیهای خروجی ...
بیشتر
در تخلیه پسابها، استفاده از جت مستغرق معمولاً میزان ریسکپذیری و خسارت به محیط زیست منبع آب پذیرنده را کاهش میدهد. در این تحقیق تخلیه جت مستغرق غلیظ که از کف وارد منبع آب پذیرنده میشود، تحت تغییر پارامتر هندسی زاویه نسبت به افق (زاویه قائم)، دبی تخلیه و غلظت سیال تخلیه شونده و نیز پارامتر ارتفاعی نقطهی اوج در منحنیهای خروجی جت به عنوان پارامتر اصلی اثر زاویه مورد بررسی قرار گرفته است. برای دستیابی به اهداف تحقیق، یک مدل فیزیکی ساخته و در مجموع 27 آزمایش در آن صورت پذیرفت. آزمایشها در سه زاویهی قائم جت 30، 45 و 60 درجه، سه دبی مختلف و سه غلظت 1030، 1070 و 1100 کیلوگرم بر سانتیمتر مکعب برای سیال جت انجام گردید. در طی نتایج بدست آمده پارامتر بدون بعد حداکثر ارتفاع اوج منحنی تخلیه جت نسبت به عدد فرود چگال، بررسی گردید. نقطه اوج بیشتر این منحنی باعث اختلاط بیشتر جریان جت با لایههای سطحی منبع آب پذیرنده میشود. بر اساس نتایج بدست آمده، ارتباط مستقیمی بین پارامتر حداکثر ارتفاع منحنیهای پایین افتادگی نسبت به عدد فرود چگال در تمامی زوایا وجود دارد. ضریب شیب این تغییرات به ترتیب در زوایای 30، 45 و 60 برابر 18/1، 97/1 و 33/2 بدست آمد. در خصوص پارامتر طولی منحنیهای پایین افتادگی نتایج نشان داد که افزایش زاویه از 30 به 60 درجه باعث کاهش 72 درصدی این پارامتر میشود. همچنین بررسیها نشان میدهد که تأثیر عدد فرود چگال در افزایش طول طی شدهی منحنیهای خروجی جتها در زوایای کمتر، بیشتر است.