علوم غیرزیستی دریا
محمدعلی روشنی؛ مهدی مومی پور؛ حکیمه امانی پور
چکیده
زمینلغزشها نوعی حرکت دامنهای هستند که موجب خسارات جانی، مالی و زیستمحیطی قابل توجهی شدهاند. با توجه به اثرات مخرب این پدیده بر سیستمهای اجتماعی- اقتصادی و طبیعی، شناخت نواحی مستعد حرکت تودهای و زمینلغزش در سطح کشور برای استفاده در برنامه ریزی آمایش سرزمین بسیار ضروری است. منطقه سادات حسینی به دلیل شرایط لیتولوژیکی، اقلیمی ...
بیشتر
زمینلغزشها نوعی حرکت دامنهای هستند که موجب خسارات جانی، مالی و زیستمحیطی قابل توجهی شدهاند. با توجه به اثرات مخرب این پدیده بر سیستمهای اجتماعی- اقتصادی و طبیعی، شناخت نواحی مستعد حرکت تودهای و زمینلغزش در سطح کشور برای استفاده در برنامه ریزی آمایش سرزمین بسیار ضروری است. منطقه سادات حسینی به دلیل شرایط لیتولوژیکی، اقلیمی و کاربری اراضی، ناهمواری و دامنههای پر شیب نسبت به زمینلغزش حساسیت دارد. لذا مطالعات بیشتر در منطقه ضروری به نظر میرسد. سه مدل برای پهنه بندی حساسیت زمینلغزش در منطقه مورد مطالعه شامل روشهای آنبالاگان، حائری- سمیعی و فرایند تحلیل سلسله مراتبی استفاده شده است. در این پژوهش از معیارهای لیتولوژی، شیب، نوع کاربری اراضی و پوشش گیاهی، جهت شیب، طول روخانه و راه، زمینلرزه و طبقات ارتفاع برای شناسایی حساسیت زمینلغزش استفاده شده است. نقشههای فاکتور موثر در محیط GIS آماده شده و با استفاده از تجزیه و تحلیلهای آماری، نقشه پهنهبندی حساسیت زمینلغزش در منطقه مورد مطالعه بدست آمد. نتایج حاصل از خروجی مدلها نشان داد که در پهنهبندی حساسیت زمینلغزش با استفاده از مدل آنبالاگان به ترتیب 01/0، 33/26، 48/20، 25/35، 90/17 درصد از مساحت منطقه در طبقات حساسیت خیلیکم، کم، متوسط، زیاد، خیلی زیاد قرار گرفتند. انطباق نقشههای پهنهبندی حساسیت زمینلغزش در منطقه مورد مطالعه بر اساس سه مدل و همچنین بررسی وضعیت موجود زمینلغزشها نشان میدهد که بیشتر لغزشها منطقه سازندهای آبرفتی و سازند آغاجاری و در دامنههای رو به جنوب منطقه دیده میشود. همچنین نتایج حاصل از مدل آنبالاگان در منطقه انطباق بیشتری با واقعیت موجود دارد.
علوم انسانی دریا
نوشین دری برنجگانی؛ همایون یوسفی؛ دامون رزمجویی؛ جعفر قاسمی ورنامخواستی
چکیده
بنادر در راستای افزایش درآمد و رونق اقتصادی به دنبال ایجاد جاذبهها و مشوق هایی برای جذب صاحبان کالا و مالکان کشتی می باشند. بندری که در یک منطقه جغرافیایی دارای پتانسیل توسعه باشد می تواند نقش کانونی یا هاب شدن را ایفا نماید و نسبت به سایر رقبا جذب کالای بیشتر و در نتیجه رونق اقتصادی بهتری داشته باشد. رقابت فزاینده در جذب کالا و کشتی ...
بیشتر
بنادر در راستای افزایش درآمد و رونق اقتصادی به دنبال ایجاد جاذبهها و مشوق هایی برای جذب صاحبان کالا و مالکان کشتی می باشند. بندری که در یک منطقه جغرافیایی دارای پتانسیل توسعه باشد می تواند نقش کانونی یا هاب شدن را ایفا نماید و نسبت به سایر رقبا جذب کالای بیشتر و در نتیجه رونق اقتصادی بهتری داشته باشد. رقابت فزاینده در جذب کالا و کشتی در منطقه خلیج فارس با وجود بنادر جبل علی و ... بررسی چالش ها و عوامل موثر بر هاب شدن بنادر جنوبی ایران را ضرورری می نماید.بدین منظور ابتدا سه بندر جنوبی چابهار، شهید رجایی و امام خمینی جهت هاب شدن از نظر پنج شاخص اصلی موقعیت جغرافیایی، عملیاتی، پسکرانه، اقتصادی و گمرکی با استفاده از مدل تحلیل چند شاخصه AHP مقایسه و اولویت بندی شدند. نتایج مدل تحلیلی نشان میدهد که در بخش شاخص ها، موقعیت جغرافیایی با 7/50% و گمرک با 6/5 % به ترتیب بیشترین و کمترین اولویت را داشته و در خصوص مناسبترین بندر، بندر شهید رجایی با وزن 6/64% از درجه اهمیت بیشتری جهت هاب شدن برخوردار می باشد. بخش دوم تحقیق به بررسی معنی داری هر یک از عوامل موثر بر هاب شدن بندر شهید رجایی می پردازد. جهت تجزیه تحلیل اطلاعات آماری از آزمون دو جمله ای و نرم افزار spss16 استفاده شد. نتایج تحقیق نشان می دهد که خدمات بندری، موقعیت بندر، تجهیزات زیر/رو بنایی و ایمنی بیشترین تاثیر و وجود بندر خشک کمترین تاثیر را در هاب شدن بندر شهید رجایی دارد.