علوم انسانی دریا
مجتبی عباسپور؛ طهمورث حسنقلی پور یاسوری؛ محسن نظری؛ جعفر سیاره
چکیده
تغییر و تحولات فضای کسب و کار منجر به ایجاد الگوی جدیدی از رقابت و همکاری در بازار شده است. رقابت اکثر کشورها در بازار جهانی، منجر به افزایش سرسام آور رقابت در تجارت بین الملل شده است. برای تثبیت نقش اصلی شرکت ها و تامین نیازهای بازار، به حداکثر رساندن سهم بازار و به حداقل رساندن هزینه های جاری، اتخاذ استراتژی هم رقابتی رایج شده است. ...
بیشتر
تغییر و تحولات فضای کسب و کار منجر به ایجاد الگوی جدیدی از رقابت و همکاری در بازار شده است. رقابت اکثر کشورها در بازار جهانی، منجر به افزایش سرسام آور رقابت در تجارت بین الملل شده است. برای تثبیت نقش اصلی شرکت ها و تامین نیازهای بازار، به حداکثر رساندن سهم بازار و به حداقل رساندن هزینه های جاری، اتخاذ استراتژی هم رقابتی رایج شده است. هدف این مقاله بررسی فراوانی و نوع تحقیقات منتشر شده، محتویات تحقیقات کشورهای تأثیر گذار و همکاری آنها و همچنین دسته های موضوعی عمده و شکوفا در تحقیقات استراتژی هم رقابتی از سال 1996 تا 2022 می باشد. در این مطالعه، ما از نرمافزار CiteSpace برای تجزیه و تحلیل تحقیقات استراتژی هم رقابتی استفاده کردیم. بر اساس تجزیه و تحلیل 2998 تحقیق مستخرج از پایگاه داده WoSCC، ویژگی های حیاتی تحقیقات استراتژی هم رقابتی به دست آمد که یک نمای کلی سیستمی از تحقیقات استراتژی هم رقابتی با نگاهی بر صنعت حمل و نقل در سراسر جهان ارائه شد. نتایج نشان داد با توجه به اینکه دسته های موضوعی مرتبط به صنعت حمل و نقل، طی یک دهه اخیر (از سال 2010) شکل گرفتند اما در بحث شکوفایی دسته های موضوعی، دسته موضوعی " علم و فناوری حمل و نقل"و "حمل و نقل" در بین 3 دسته موضوعی اول، با قویترین شکوفایی شناسایی شدند و بطور خاص این صنعت در سه سال اخیر (2019 تا 2022) به یک حوزه فعال تحقیقات استراتژی هم رقابتی تبدیل شده است. دستاورد نتایج این تحقیق به محققان کمک می کند تا به سرعت مرزهای تحقیقات استراتژی هم رقابتی را درک کنند و اطلاعات علمی ارزشمندتری را به دست آورند. این مطالعه همچنین منابعی برای تحقیقات بعدی و دیدگاه مفیدی را برای محققین مربوطه ارائه می دهد.
علوم انسانی دریا
غلامرضا فیروزی؛ حامد محقق نیا؛ شیوا جلال پور؛ فریدون اکبرزاده
چکیده
موضوع تحقیق حاضر، تجزیه و تحلیل روابط ایران و عربستان و تنشها و رقابتهای موجود میان این دو کشور است. پژوهشگر، قصد دارد به این پرسش پاسخ دهد که علّت اصلی تنش در روابط جمهوری اسلامی و عربستان سعودی چیست؟هدف اصلی این پژوهش، بررسی و علّتهای مادی و عینی تنش در روابط ایران و عربستان و ارزیابی آن بر مبنای ساختار روابط بینالملل است. ...
بیشتر
موضوع تحقیق حاضر، تجزیه و تحلیل روابط ایران و عربستان و تنشها و رقابتهای موجود میان این دو کشور است. پژوهشگر، قصد دارد به این پرسش پاسخ دهد که علّت اصلی تنش در روابط جمهوری اسلامی و عربستان سعودی چیست؟هدف اصلی این پژوهش، بررسی و علّتهای مادی و عینی تنش در روابط ایران و عربستان و ارزیابی آن بر مبنای ساختار روابط بینالملل است. روش تحقیق این پژوهش از لحاظ تحلیل دادهها، توصیفی- پیمایشی و اکتشافی است. یافتههای تحقیق نشان میدهد با توجه به تحولات منطقهای از جمله بحران سوریه، عراق و یمن و توافق هستهای ایران و کشورهای غربی، قدرت و نفوذ منطقهای ایران افزایش یافته و این موضوع از نظر عربستان تهدیدی علیه این کشور میباشد. همین امر سبب افزایش تنشها و اختلافات در روابط این دو کشور شدهاست که با توجه به ادراک دو کشور از یکدیگر، میتواند افزایش یافته و ادامه پیدا کند. با توجه به موارد مذکور و قدرتگیری ایران در منطقه، عربستان راه را برای نفوذ هر چه بیشتر آمریکا و اسرائیل به منطقه باز کرده و روابط نزدیکی با اسرائیل ایجاد کردهاست؛ بنابراین رویکرد روابط سیاسی در آیندۀ دو کشور مبهم و رو به تیرگی است.
علوم انسانی دریا
علی نیکزاد؛ کسری پورکرمانی؛ دامون رزمجویی؛ زیبا بتوندی
چکیده
استقرار خدمات ارزش افزوده می تواند در دستیابی به یک دیدگاه در راستای تسهیل تصمیمات راهبردی بنادر، بسیار مؤثر باشد. این پژوهش بر مبنای مطالعات تجربی، با رویکرد واقع گرای انتقادی و توصیفی با استفاده از داده های مطالعات موردی از بنادر ایران، صورت گرفته است که به بررسی سهم بالقوه ارائه خدمات ارزش افزوده در بنادر به عنوان یک استراتژی لجستیکی ...
بیشتر
استقرار خدمات ارزش افزوده می تواند در دستیابی به یک دیدگاه در راستای تسهیل تصمیمات راهبردی بنادر، بسیار مؤثر باشد. این پژوهش بر مبنای مطالعات تجربی، با رویکرد واقع گرای انتقادی و توصیفی با استفاده از داده های مطالعات موردی از بنادر ایران، صورت گرفته است که به بررسی سهم بالقوه ارائه خدمات ارزش افزوده در بنادر به عنوان یک استراتژی لجستیکی برای افزایش رقابت پذیری بنادر می پردازد. در این پژوهش، کمبود تحقیقات انجام شده در زمینه ارائه خدمات ارزش افزوده در مبانی لجستیک دریایی و پتانسیل آن، همچون یک مزیّت رقابتی در بنادر از دیدگاه کاربران بنادر، مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. نتایج، حاکی از این است که خدمات ارزش افزوده ای که براحتی قابل دسترسی و ارائه هستند، بترتیب شامل ارائه خدمات حمل و نقل، خدمات انبارداری، خدمات ارائه آب شیرین، خدمات سردخانه و اماکن مونتاژ محصولات میباشد. براساس فرضیات مطرح شده در این مقاله، ارائه خدمات ارزش افزوده هم در جذب و هم در حفظ کاربران (مشتریان) بنادر سهم ویژه ای داشته و نتیجه گیری انجام شده بر صحت این ادعا دلالت دارد.