علوم انسانی دریا
غلامرضا فیروزی؛ حامد محقق نیا؛ شیوا جلال پور؛ فریدون اکبرزاده
چکیده
موضوع تحقیق حاضر، تجزیه و تحلیل روابط ایران و عربستان و تنشها و رقابتهای موجود میان این دو کشور است. پژوهشگر، قصد دارد به این پرسش پاسخ دهد که علّت اصلی تنش در روابط جمهوری اسلامی و عربستان سعودی چیست؟هدف اصلی این پژوهش، بررسی و علّتهای مادی و عینی تنش در روابط ایران و عربستان و ارزیابی آن بر مبنای ساختار روابط بینالملل است. ...
بیشتر
موضوع تحقیق حاضر، تجزیه و تحلیل روابط ایران و عربستان و تنشها و رقابتهای موجود میان این دو کشور است. پژوهشگر، قصد دارد به این پرسش پاسخ دهد که علّت اصلی تنش در روابط جمهوری اسلامی و عربستان سعودی چیست؟هدف اصلی این پژوهش، بررسی و علّتهای مادی و عینی تنش در روابط ایران و عربستان و ارزیابی آن بر مبنای ساختار روابط بینالملل است. روش تحقیق این پژوهش از لحاظ تحلیل دادهها، توصیفی- پیمایشی و اکتشافی است. یافتههای تحقیق نشان میدهد با توجه به تحولات منطقهای از جمله بحران سوریه، عراق و یمن و توافق هستهای ایران و کشورهای غربی، قدرت و نفوذ منطقهای ایران افزایش یافته و این موضوع از نظر عربستان تهدیدی علیه این کشور میباشد. همین امر سبب افزایش تنشها و اختلافات در روابط این دو کشور شدهاست که با توجه به ادراک دو کشور از یکدیگر، میتواند افزایش یافته و ادامه پیدا کند. با توجه به موارد مذکور و قدرتگیری ایران در منطقه، عربستان راه را برای نفوذ هر چه بیشتر آمریکا و اسرائیل به منطقه باز کرده و روابط نزدیکی با اسرائیل ایجاد کردهاست؛ بنابراین رویکرد روابط سیاسی در آیندۀ دو کشور مبهم و رو به تیرگی است.
علوم انسانی دریا
آزیتا حاجی زاده؛ سید ناصر سعیدی؛ عامر کعبی؛ همایون یوسفی؛ مصطفی زارع دوست
چکیده
هدف مطالعهی حاضر ارزیابی کارایی نسبی بنادر کانتینری عمدهی خاورمیانه و شناسایی بنادر کارا برای سالهای 2011 تا 2013میباشد. روش تحقیق حاضر از نوع تحلیلی-کاربردی بوده و برای جمعآوری دادههای تحقیق از سایت اینترنتی سازمان بنادر و دریانوردی، مجله بینالمللی مدیریت کانتینر و سایت رسمی هر بندر استفاده گردیده است.در این تحقیق ابتدا ...
بیشتر
هدف مطالعهی حاضر ارزیابی کارایی نسبی بنادر کانتینری عمدهی خاورمیانه و شناسایی بنادر کارا برای سالهای 2011 تا 2013میباشد. روش تحقیق حاضر از نوع تحلیلی-کاربردی بوده و برای جمعآوری دادههای تحقیق از سایت اینترنتی سازمان بنادر و دریانوردی، مجله بینالمللی مدیریت کانتینر و سایت رسمی هر بندر استفاده گردیده است.در این تحقیق ابتدا با استفاده از مدل CCR خروجی محور، کارایی نسبی بنادر کانتینری عمده منطقهی خاورمیانه ، در بازه زمانی 2013- 2011 ارزیابی گردید و سپس بر اساس نتایج حاصل، بنادر کارا با استفاده از روش اندرسون-پیترسون رتبهبندی شدند. بر اساس نتایج مدل CCR خروجی محور ، بندر خورفکان بالاترین ضریب کارایی را به خود اختصاص داده و بندر امام خمینی (ره)،در طول سه سال ضعیفترین بندر از این حیث بوده است.میانگین کارایی تکنیکی سراسری بنادر مورد کاوی نیز در بازهی زمانی مدنظر،54.3 درصد محاسیه شده است.در نهایت، مختصات ورودی و خروجی بنادر مرکب مجازی در سال 2013 بهعنوان الگوهایی برای بنادر ناکارا جهت رسیدن به مرز کارایی معرفی و پیشنهاد گردیدند.