علوم انسانی دریا
محمد امین کوهبر؛ همایون یوسفی؛ محمد اسماعیل دوست؛ آرش امرایی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی ظرفیت های صنعت گردشگری دریایی و ساحلی در راستای رشد اقتصادی بنادر استان خوزستان و تأثیر آن بر جذب گردشگر در این منطقه می باشد. از طرفی استناد به هدف تحقیق، ضمن رتبه بندی عوامل موثر بر توسعه صنعت گردشگری دریایی موجب افزایش درآمدهای سازمان بنادر و دریانوردی آبادان و خرمشهر، منطقه آزاد اروند و نیز ایجاد فرصتهای ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی ظرفیت های صنعت گردشگری دریایی و ساحلی در راستای رشد اقتصادی بنادر استان خوزستان و تأثیر آن بر جذب گردشگر در این منطقه می باشد. از طرفی استناد به هدف تحقیق، ضمن رتبه بندی عوامل موثر بر توسعه صنعت گردشگری دریایی موجب افزایش درآمدهای سازمان بنادر و دریانوردی آبادان و خرمشهر، منطقه آزاد اروند و نیز ایجاد فرصتهای شغلی در خوزستان میگردد. روش تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی – پیمایشی است که با انجام مصاحبه، مشاهده، مطالعه و ... با رویکرد استقرایی جهت شناسایی عوامل تاثیر گذار صورت می گیرد، از طرفی در بخش کمی تحقیق اقدام به تجزیه و تحلیل داده ها بر اساس آزمون تک نمونه ای tو معادلات ساختاری و با بکارگیری از نرم افزارهای SPSS و لیزرل انجام گردیده است، بر اساس نتایج به دست آمده، متغیرّهای طبیعی از سایر متغیرها تأثیر بیشتری دارد که با مقدار آماره تی، 14.84 و ضریب تأثیر، 0.85، مقدار قابل توجه ای را دارا میباشد. این مقدار از نظر شدت تأثیر مقدار قوی محسوب میشود زیرا بیشاز 70 درصد است. از طرف دیگر، متغیر عوامل سیاسی، با مقدار آماره تی، 9.71 و ضریب تأثیر 0.59 و تأثیر شدت متوسط کمترین تأثیر در جذب گردشگر در منطقه آزاد اروند را دارا میباشد
مصطفی رسول رویسی؛ همایون یوسفی؛ ادریس محمودی
چکیده
هدف از این پژوهش، ارائه مدلی برای بازاریابی بین المللی استارتاپهای ایرانی با تمرکز بر استارتاپهای خدماتی مجازی ایران میباشد. این پژوهش از نظر هدف، یک پژوهش کاربردی است و از نظر ماهیت آمیخته اکتشافی (کیفی – کمی)؛ چرا که علاوه بر جنبه آگاهی بخشی و علمی، جنبه کاربردی نیز برای شرکتها و سازمانهای مختلف مرتبط با استارتاپهای ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، ارائه مدلی برای بازاریابی بین المللی استارتاپهای ایرانی با تمرکز بر استارتاپهای خدماتی مجازی ایران میباشد. این پژوهش از نظر هدف، یک پژوهش کاربردی است و از نظر ماهیت آمیخته اکتشافی (کیفی – کمی)؛ چرا که علاوه بر جنبه آگاهی بخشی و علمی، جنبه کاربردی نیز برای شرکتها و سازمانهای مختلف مرتبط با استارتاپهای خدماتی مجازی ایران در بر خواهد داشت. همچنین و با توجه به ماهیت و از نظر روش انجام، یک پژوهش کیفی است. ولی از آنجا که این تحقیق در صدد طراحی مدل است، رویکرد تحقیق از نوع اکتشافی است. نتایج این پژوهش نشان داد که به طور کلی مشخصات کشور مقصد، ویژگیهای دانشی شرکت، تجریه بین المللی شرکت، ارتباطات، مهارتهای بازاریابی، کسب تجربه و آموزش، ساختار شرکت، استراتژیها، و طبقه بندی مشتریان بین المللی مضامین اصلی مدل بازاریابی بین الملل استارتاپهای ایرانی بوده اند. با توجه به نیازهای نوظهور مشتریان، با توسعه فناوریها و مدلهای تجاری جدید، استارتآپها ابزارهای بی بدیلی هستند که می توانند به طور گشترده در صنعت دریایی مورد استفاده قرار بگیرند. استارتآپهایی که در حوزه صنایع دریایی فعالیت میکنند، می توانند در راستای اجرای طرحها و پروژههای هوشمندسازی بنادر و فعالیت های دریایی، در حوزههای تولید نرم افزار، ایجاد ابزارها و زیرساختهای مبتنی بر اینترنت، بازاریابی تامین تجهیزات و قطعات مورد نیاز شناورها، تجهیزات عملیات بندری، گردشگری دریایی، صنعت کشتیسازی و طراحی تجهیزات مخابراتی، خشکی و دریایی اقدام کنند.
علوم انسانی دریا
حامد شفیع آبادی؛ همایون یوسفی؛ محمد امین کوهبر
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر توسعه سفر و گردشگری دریایی در پایانه خلیج فارس بندر خرمشهر است. در پژوهشهای قبلی علی رغم توجه به دیگر انواع گردشگری، مطالعهای بر گردشگری دریایی و به طور خاص سفر و گردشگری دریایی در پایانه خلیج فارس بندر خرمشهر، صورت نگرفته است. با تحقق هدف پژوهش حاضر، ضمن افزایش درآمدهای سازمان ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر توسعه سفر و گردشگری دریایی در پایانه خلیج فارس بندر خرمشهر است. در پژوهشهای قبلی علی رغم توجه به دیگر انواع گردشگری، مطالعهای بر گردشگری دریایی و به طور خاص سفر و گردشگری دریایی در پایانه خلیج فارس بندر خرمشهر، صورت نگرفته است. با تحقق هدف پژوهش حاضر، ضمن افزایش درآمدهای سازمان بنادر و دریانوردی خوزستان، فرصتهای شغلی در منطقه افزایش می یابد. در صورت محقق نشدن، علاوه بر استفاده نکردن از پتانسیلهای بالقوه منطقه، موجب هدررفت سرمایه در بخش سفر و گردشگری دریایی می گردد. روش تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت پژوهش، آمیخته اکتشافی( رویکرد کیفی –کمی) است. بخش کیفی تحقیق با تمرکز بر مصاحبه، مشاهده، مطالعه و ... با رویکرد استقرایی صورت گرفته است. در بخش کمی تحقیق اقدام به تجزیه و تحلیل داده ها بر اساس مدل تحلیل سلسله مراتبی و با به کارگیری از نرم افزار SPSS v.22 انجام شده است، همچنین رتبه بندی مؤلفههای تحقیق با استفاده از مدل ایده آل و به کمک مقایسات زوجی مورد ارزیابی قرار گرفت که این عملیات توسط نرمافزار Expert choice 11 محاسبه شده است. بر اساس نتایج به دست آمده، بعد زیرساخت با وزن نهایی528/0 رتبه اول و بعدهای خدماتی، اقتصادی و فرهنگی به ترتیب با وزن نهایی 243/0، 142/0 و 086/0 رتبه های دوم، سوم و چهارم را به خود اختصاص داده اند. از میان مؤلفهها، ساخت مکان های اقامتی و تفریحی، برگزاری گشت ها و تورهای دریایی، تسهیلات بانکی برای بخش خصوصی و تبلیغات رسانه ای به ترتیب با وزن نهایی 431/0، 432/0، 488/0 و 559/0 از میان مؤلفههای هر بعد بعنوان رتبه اول مشخص شدند.
علوم انسانی دریا
نوشین دری برنجگانی؛ همایون یوسفی؛ دامون رزمجویی؛ جعفر قاسمی ورنامخواستی
چکیده
بنادر در راستای افزایش درآمد و رونق اقتصادی به دنبال ایجاد جاذبهها و مشوق هایی برای جذب صاحبان کالا و مالکان کشتی می باشند. بندری که در یک منطقه جغرافیایی دارای پتانسیل توسعه باشد می تواند نقش کانونی یا هاب شدن را ایفا نماید و نسبت به سایر رقبا جذب کالای بیشتر و در نتیجه رونق اقتصادی بهتری داشته باشد. رقابت فزاینده در جذب کالا و کشتی ...
بیشتر
بنادر در راستای افزایش درآمد و رونق اقتصادی به دنبال ایجاد جاذبهها و مشوق هایی برای جذب صاحبان کالا و مالکان کشتی می باشند. بندری که در یک منطقه جغرافیایی دارای پتانسیل توسعه باشد می تواند نقش کانونی یا هاب شدن را ایفا نماید و نسبت به سایر رقبا جذب کالای بیشتر و در نتیجه رونق اقتصادی بهتری داشته باشد. رقابت فزاینده در جذب کالا و کشتی در منطقه خلیج فارس با وجود بنادر جبل علی و ... بررسی چالش ها و عوامل موثر بر هاب شدن بنادر جنوبی ایران را ضرورری می نماید.بدین منظور ابتدا سه بندر جنوبی چابهار، شهید رجایی و امام خمینی جهت هاب شدن از نظر پنج شاخص اصلی موقعیت جغرافیایی، عملیاتی، پسکرانه، اقتصادی و گمرکی با استفاده از مدل تحلیل چند شاخصه AHP مقایسه و اولویت بندی شدند. نتایج مدل تحلیلی نشان میدهد که در بخش شاخص ها، موقعیت جغرافیایی با 7/50% و گمرک با 6/5 % به ترتیب بیشترین و کمترین اولویت را داشته و در خصوص مناسبترین بندر، بندر شهید رجایی با وزن 6/64% از درجه اهمیت بیشتری جهت هاب شدن برخوردار می باشد. بخش دوم تحقیق به بررسی معنی داری هر یک از عوامل موثر بر هاب شدن بندر شهید رجایی می پردازد. جهت تجزیه تحلیل اطلاعات آماری از آزمون دو جمله ای و نرم افزار spss16 استفاده شد. نتایج تحقیق نشان می دهد که خدمات بندری، موقعیت بندر، تجهیزات زیر/رو بنایی و ایمنی بیشترین تاثیر و وجود بندر خشک کمترین تاثیر را در هاب شدن بندر شهید رجایی دارد.