مهندسی دریا
سینا غروی؛ سید مصطفی سیادت موسوی؛ علی خوش خلق
چکیده
رسوبگذاری و فرسایش از مهمترین مسائلی هستند که مشکلات جدی را در مناطق بندری ایجاد میکنند. از پیامدهای این پدیده میتوان به کاهش طول عمر بندر و لایروبی مستمر و پرهزینه اشاره کرد. هنگامی که بنادر تهنشینی رسوب را تجربه میکنند، به راهحلهای مهندسی نیاز است. پیشبینی نرخ و الگوی رسوبگذاری در کانال دسترسی بنادر امکان مدیریت ...
بیشتر
رسوبگذاری و فرسایش از مهمترین مسائلی هستند که مشکلات جدی را در مناطق بندری ایجاد میکنند. از پیامدهای این پدیده میتوان به کاهش طول عمر بندر و لایروبی مستمر و پرهزینه اشاره کرد. هنگامی که بنادر تهنشینی رسوب را تجربه میکنند، به راهحلهای مهندسی نیاز است. پیشبینی نرخ و الگوی رسوبگذاری در کانال دسترسی بنادر امکان مدیریت بهتر هزینههای بندر را فراهم میآورد. هدف از انجام این مطالعه، مدلسازی عددی اثر پدیدههای هیدرودینامیکی و مورفولوژی با استفاده از مدل عددی کدباز تلمک در تنگه خوران و بندر شهید رجایی، واقع در خلیج فارس است. برای این منظور، تراز سطح آب در مرزهای باز به مدل داده شد که این دادهها از یک مدل کالیبره شده مایک21 تأمین گردید. مدل هیدرودینامیک اجرا گردید و خروجیهای سرعت و تراز سطح آب به دست آمد. همچنین مدل رسوب GAIA به صورت کوپل شده با مدل هیدرودینامیک اجرا گردید. خروجی مدل رسوب، تغییرات سطح بستر و غلظت رسوبات معلق را شامل میشود. در انتها با استفاده از دادههای اندازهگیری، مدل شبیهسازی شده صحتسنجی شد و مشخص گردید که جریان جزر و مدی و موازی ساحل بوده و از سرعت حداکثر 2 متر بر ثانیه برخوردار است. تراز سطح آب مدل شده توسط تلمک، نشان میدهد بیشینه تراز سطح آب تا 4 متر به صورت موضعی رخ میدهد. سرعت باد در کانال خوران به ندرت 5 متر بر ثانیه تجاور میکند و بنابراین اثر آن در جریانات کم است. نتابج حاصل از مدل رسوب نشان میدهد که شدت رسوبگذاری در منطقه بندر و کانال دسترسی در محدوده مرکزی و شرقی تنگه خوران و نیز در محدوده غربی بندر شهید رجایی بیشتر از سایر مناطق است.
علوم غیرزیستی دریا
پرستو اکبری؛ مسعود صدری نسب؛ وحید چگینی؛ سید مصطفی سیادت موسوی
چکیده
جزرومد به عنوان یکی از منظم ترین تغییرات سطح آب دریاها و اقیانوسها محسوب میشود که به علت تأثیرگذاری بر الگوی جریان از اهمیت ویژهای برخوردار است. نظر به نیازهای مهندسی و زیست محیطی در منطقه اقتصادی- صنعتی خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان، اطلاع از ویژگیهای جزرومدی این مناطق دارای اهمیت است. برای این منظور از مدل اقیانوسی FVCOM ...
بیشتر
جزرومد به عنوان یکی از منظم ترین تغییرات سطح آب دریاها و اقیانوسها محسوب میشود که به علت تأثیرگذاری بر الگوی جریان از اهمیت ویژهای برخوردار است. نظر به نیازهای مهندسی و زیست محیطی در منطقه اقتصادی- صنعتی خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان، اطلاع از ویژگیهای جزرومدی این مناطق دارای اهمیت است. برای این منظور از مدل اقیانوسی FVCOM استفاده شده تا دامنه جزرومدی در منطقه شامل خلیج فارس، تنگه هرمز، دریای عمان و دریای عرب شبیهسازی گردد. این مدل از روش حجم محدود برای گسستهسازی معادلات هیدرودینامیکی بر روی شبکه مثلثی استفاده میکند. شبکه یکنواخت با تفکیکپذیری 5 کیلومتر در مدل به کار رفته است. مقادیر ثابت هشت مؤلفه روزانه و نیمروزانه در مرز باز به مدل اعمال گردید. به منظور اعتبارسنجی نتایج مدل، پس از اعمال آنالیز هارمونیک برروی خرو.جیهای مدل در ایستگاههای مورد نظر، دامنه بدست آمده از این آنالیز با نتایج بدست آمده از انجام آنالیز برروی اطلاعات اندازهگیری موجود در این ایستگاهها مقایسه گردید. با توجه به نتایج اندازهگیری و محاسبات مدل در این ایستگاهها، ضمن شناسایی چهار مؤلفه جزرومدی اصلی، الگوی دامنه این مؤلفهها در کل منطقه مدلسازی تعیین شد. همچنین با استفاده از دامنه مؤلفههای اصلی و تخمین فاکتور F در کل منطقه، نوع جزرومد در منطقه مورد مطالعه پیش بینی گردید. همچنین بررسی مقادیر بیشینه سرعت جزرومدی در منطقهی مورد مطالعه نشان میدهد که مقدار این سرعت در دریای عمان و دریای عرب کمتر از m/s 1/0 است.