مهندسی دریا
مرتضی بختیاری؛ امیر اشتری لرکی؛ عدنان سامر
چکیده
یکی از مهمترین فاکتورها در مهندسی رودخانه تخمین میزان انتقال رسوب میباشد. این مسئله در رودخانههایی که از جنبههای مختلف مورد استفاده و بهرهبرداری میباشند، اهمیت بیشتری دارد. مسئله انتقال رسوب به خودی خود دارای پیچیدهگی های خاصی میباشد و در رودخانههای جزر و مدی بسیار پیچیدهتر خواهد بود. در تحقیق حاضر با استفاده از ...
بیشتر
یکی از مهمترین فاکتورها در مهندسی رودخانه تخمین میزان انتقال رسوب میباشد. این مسئله در رودخانههایی که از جنبههای مختلف مورد استفاده و بهرهبرداری میباشند، اهمیت بیشتری دارد. مسئله انتقال رسوب به خودی خود دارای پیچیدهگی های خاصی میباشد و در رودخانههای جزر و مدی بسیار پیچیدهتر خواهد بود. در تحقیق حاضر با استفاده از مدل ریاضی MIKE21 پارامترهای سرعت سقوط ذرات، تنش برشی بحرانی رسوبگذاری و فرسایش ، پارامتر انتقال بین لایهها، ضریب پخش قائم و زبری بستر جریان بر انتقال رسوب مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج حاصل از تحقیق نشان میدهد، سرعت سقوط ذرات و تنش برشی بحرانی رسوبگذاری تأثیر قابلتوجهی بر انتقال رسوب ندارد و شیب تغییرات بار معلق در سرعتهای مختلف تقریباً یکسان است. همچنین نتایج نشان میدهد با افزایش ضریب انتقال بین لایهها، غلظت بار معلق اندکی افزایش مییابد.
مهندسی دریا
محمد بارونی؛ مرتضی بختیاری؛ نسیم آل علی؛ مسعود صدری نسب
چکیده
امروزه تقاضا برای انرژی تجدیدپذیر و قابل اطمینان به دلیل گرمایش جهانی، آلودگی محیط زیست و بحران انرژی موضوع بسیار با اهمیت در مهندسی دریا میباشد. با توسعه و پیشرفت علم، توربینهای بادی برای استحصال انرژی از باد مورد استفاده قرار گرفتند. تا کنون تحقیقات گستردهای در خصوص استحصال انرژی از توربینهای بادی صورت گرفته است ولی پژوهش ...
بیشتر
امروزه تقاضا برای انرژی تجدیدپذیر و قابل اطمینان به دلیل گرمایش جهانی، آلودگی محیط زیست و بحران انرژی موضوع بسیار با اهمیت در مهندسی دریا میباشد. با توسعه و پیشرفت علم، توربینهای بادی برای استحصال انرژی از باد مورد استفاده قرار گرفتند. تا کنون تحقیقات گستردهای در خصوص استحصال انرژی از توربینهای بادی صورت گرفته است ولی پژوهش در مورد توربینهای بادی شناور در حوزه مهندسی دریا به دلیل پیچیدگی رفتار رینامیکی آن کمتر مورد بررسی قرار گرفته است. در تحقیق حاضر، هدف بررسی تأثیر نیروهای آیرودینامیکی بر رفتار دینامیکی توربین بادی شناور می-باشد بدین منظور و جهت دستیابی به اهداف تحقیق اقدام به تعریف سناریو و اجرای مدل عددی مربوطه در نرم افزار متلب گردید. در این تحقیق، یک مدل با سه درجه آزادی از جسم با در نظر گرفتن حرکت اویلر در نظر گرفته شد و نیروهای آیرودینامیک از تئوری مومنتوم المان تیغه (BEM)، محاسبه گردید از آنجائیکه نیروهای آیرودینامیکی تابع سرعت و مکان سازه میباشند لذا محاسبه این نیروها و حل معادلات حرکت به صورت همزمان انجام پذیرفت. نتایج حاصل از تحقیق نشان میدهد که نیروهای غالب محیطی وارد بر این سازه عمدتاً آیرودینامیکی بوده و همچنین نشان داده شده است که فرکانس غالب تحریک نیروی آیرودینامیکی با فرکانسهای طبیعی سازه فاصله داشته که این خود پایداری سازه را ایجاد می کند.
مهندسی دریا
مرتضی بختیاری؛ احسان کمال پور اصل؛ جواد احدیان
چکیده
روش بهسازی مختلفی در جهت افزایش مقاومت و کیفیت مهندسی خاکها وجود دارد که یکی از مناسبترین آنها، تراکم دینامیکی میباشد. در این روش وزنهای از ارتفاع مشخص رهاشده و در اثر برخورد به زمین باعث متراکم شدن خاک میشود. در این تحقیق ابتدا اقدام به انجام آزمایشهای میدانی گردید سپس با استفاده نتایج بدست آمده در این بخش اقدام به مدلسازی ...
بیشتر
روش بهسازی مختلفی در جهت افزایش مقاومت و کیفیت مهندسی خاکها وجود دارد که یکی از مناسبترین آنها، تراکم دینامیکی میباشد. در این روش وزنهای از ارتفاع مشخص رهاشده و در اثر برخورد به زمین باعث متراکم شدن خاک میشود. در این تحقیق ابتدا اقدام به انجام آزمایشهای میدانی گردید سپس با استفاده نتایج بدست آمده در این بخش اقدام به مدلسازی تراکم دینامیکی خاک گردید. به منظور انجام مدلسازی تحقیق حاضر از نرمافزار دو بعدی FLAC استفاده گردید. نظر به اجرای طرحهای مختلف در محدوده شهرستان آبادان این منطقه به عنوان محل اجرای طرح انتخاب گردید و پس از آزمایشهای میدانی مشخصات مکانیکی خاک استخراج و سپس با تعریف الگوهای آزمایش اقدام به مدلسازی گردید. نتایج حاصل از تحقیق حاضر نشان میدهد برای کلیه شرایط مدلسازی حداکثر تغییر شکل خاک در محل ضربه کوبه مشاهده شد، این میزان در عمق خاک کاهش یافت. همچنین نتایج نشان می دهد که تنش مؤثر در خاک تحت تراکم دینامیکی با افزایش عمق کاهش مییابد.
مهندسی دریا
مرتضی بختیاری؛ شهریار شمشکی؛ مسعود صدری نسب
چکیده
با پیشرفت روزافزون تکنولوژی و گسترش نیاز بشر به استفاده از بسترهای آبی همچون:دریاها، اقیانوسها، شناخت و بررسی روشها و راهکارهای طراحی و پیاده سازی سازه های دریایی را بیش از پیش روشن میسازد سکوی نیمه مستغرق دریایی یکی از انواع سکوهای دریایی سکوی نیمه مستغرق بوده که با توجه به ویژگی های این سکو عمدتاً برای استخراج از منابع نفت و ...
بیشتر
با پیشرفت روزافزون تکنولوژی و گسترش نیاز بشر به استفاده از بسترهای آبی همچون:دریاها، اقیانوسها، شناخت و بررسی روشها و راهکارهای طراحی و پیاده سازی سازه های دریایی را بیش از پیش روشن میسازد سکوی نیمه مستغرق دریایی یکی از انواع سکوهای دریایی سکوی نیمه مستغرق بوده که با توجه به ویژگی های این سکو عمدتاً برای استخراج از منابع نفت و گاز در آب عمیق مورد استفاده قرار می گیرد. در این تحقیق یک سکوی نیمه مستغرق تحت شرایط عملیاتی با استفاده از نرم افزار المان محدود Ansys ANSYS تحت امواج منظم مدل سازی عددی شده و تحت امواج منظم قرار گرفته است. هندسه سکوی مدل شده مربوط به سکوی ساخته شده در سال 2012 بوده و دادههای مورد استفاده در تحقیق حاضر اطلاعات مربوط به میانگین امواج 20 ساله دریای خزر بوده است و ،میزان جابه جایی، دوران و نیروی تفرق در درجات آزادی به دست آمده است.برای اعمال امواج منظم از تئوری موج ایری استفاده شده است. نتایج حاصل از این تحقیق نشان می دهد در بارگذاری امواج منظم دو پارامتر پریود موج و زاویه انتشار موج عامل تعیین کننده در میزان جابه جایی و دوران سکو و همچنین نیروی تفرق حاصله از برخورد موج با سکو بوده است. همچنین بررسی نتایج نشان میدهد در زاویه برخورد 90 درجه موج با سکو، وضعیت حرکت در 2 درجه آزادی Z , Ry نزدیک به صفر بوده و بیشترین مقادیر دوران حول محور X بوده است.
مهندسی دریا
مرتضی بختیاری؛ فرزاد اورک؛ حسین بهرامی
چکیده
دیوارهای ساحلی به منظور حفاظت از سواحل در برابر امواج و جلوگیری از پیشرفت آب به سواحل ساخته میشوند. به منظور درک مناسب رفتار این سازهها، باید اطلاعات مناسبی از بارهای وارد به سازه داشت. یکی از مهمترین بارهای وارد بر روی دیوارهای ساحلی، امواج دریا است. نیروهای وزن دیواره، وزن خاک پشت دیواره، وزن آب دریا بر روی پاشنه دیواره و نیروهای ...
بیشتر
دیوارهای ساحلی به منظور حفاظت از سواحل در برابر امواج و جلوگیری از پیشرفت آب به سواحل ساخته میشوند. به منظور درک مناسب رفتار این سازهها، باید اطلاعات مناسبی از بارهای وارد به سازه داشت. یکی از مهمترین بارهای وارد بر روی دیوارهای ساحلی، امواج دریا است. نیروهای وزن دیواره، وزن خاک پشت دیواره، وزن آب دریا بر روی پاشنه دیواره و نیروهای وارده بر روی ساحل دیگر نیروهایی است که به دیواره ساحلی وارد می شود. نظر به اهمیت دیوارهای ساحلی مطالعه در خصوص پایداری این سازه موضوع تحقیق حاضر قرار گرفته است. به منظور دستیابی به اهداف تحقیق، سه سناریو شامل تغییر در هندسه دیوار و جنس خاک بستر در نظر گرفته شد. در این پژوهش چهار هندسه قائم، شیبدار، محدب و مقعر برای تحلیل پایداری دیوارهای ساحلی در نظر گرفته شده که با استفاده از نرم افزار FLAC 3D مدلسازی صورت گرفته است. نتایج حاصل از این تحقیق نشان میدهد که کمترین نشست و جابجایی افقی مربوط به دیواره محدب و بیشترین جابجایی افقی و نشست متعلق به دیواره قائم می باشد. همچنین نتایج تحقیق نشان میدهد در شرایط خاک با مقاومت برشی بالاتر میزان جابجاییهای افقی و عمودی کمتری رخ میدهد.
مهندسی دریا
امید ماه پیکر؛ مسعود صدری نسب؛ مرتضی بختیاری؛ نیما شهنی کرم زاده
چکیده
امروزه استفاده از انرژی های تجدیدپذیر به سرعت در حال افزایش است و کشورها به مطالعه طرح های جدید در این زمینه می پردازند. یکی از پاک ترین انرژی های تجدیدپذیر دریایی انرژی پتانسیل جزر و مدی است. مطالعات نشان می دهد بهترین مکان جهت بهره برداری از این انرژی در خلیج فارس، خور دورق است که در شمال خلیج فارس واقع شده است. این خور یکی از مناطق ...
بیشتر
امروزه استفاده از انرژی های تجدیدپذیر به سرعت در حال افزایش است و کشورها به مطالعه طرح های جدید در این زمینه می پردازند. یکی از پاک ترین انرژی های تجدیدپذیر دریایی انرژی پتانسیل جزر و مدی است. مطالعات نشان می دهد بهترین مکان جهت بهره برداری از این انرژی در خلیج فارس، خور دورق است که در شمال خلیج فارس واقع شده است. این خور یکی از مناطق منحصربهفرد خلیجفارس با بیش از 5 متر دامنه ی جزر و مد است که پتانسیل لازم برای تولید انرژی جزر و مدی در این منطقه را دارد. در این تحقیق، مدلی فیزیکی از خور ساخته شده و سپس جزر و مد بهصورت کیفی با بکارگیری سیستم پمپاژ ایجاد می شود. با ایجاد دو سد در خور، حوضچه ای جهت ذخیره آب شکل می گیرد. همچنین در این سیستم یک پروانه که به موتور الکتریکی متصل است، جهت تولید الکتریسته در یکی از سدها تعبیه شده است بطوریکه قابلیت چرخش در دو جهت را داراست. برای اندازه گیری انرژی و توان مقاومت الکتریکی و آمپرسنج به کار گرفته شده است. نتایج نشان داد که با افزایش اختلاف ارتفاع آب، شدت جریان الکتریکی به صورت نمایی افزایش می یابد. همچنین در بررسی آزمایشگاهی تولید توان تحت حالات مختلف این نتیجه حاصل شد که بیشینه بازده مدل 15% است و درصورتیکه تولید انرژی در حالت دوطرفه انجام گیرد، میزان توان تولیدی بین 30% تا 50% افزایش مییابد.
مهندسی دریا
مرتضی بختیاری؛ سید محمود کاشفی پور؛ مهدی قمشی
چکیده
یکی از کاربردهای آبشکنها تأمین قابلیت کشتیرانی رودخانه از طریق تنظیم و تثبیت عرض و عمق کافی، تغییر تراز بستر برای توسعه عمق مناسب میباشد. امروزه استفاده از آبشکن به منظور ارتقاء شرایط زیست محیطی نیز در طول مسیر یک رودخانه به کار برده میشوند. یکی از موارد مهم در مورد آبشکنها نحوه محافظت و حفظ پایداری آنها میباشد که کمتر مورد ...
بیشتر
یکی از کاربردهای آبشکنها تأمین قابلیت کشتیرانی رودخانه از طریق تنظیم و تثبیت عرض و عمق کافی، تغییر تراز بستر برای توسعه عمق مناسب میباشد. امروزه استفاده از آبشکن به منظور ارتقاء شرایط زیست محیطی نیز در طول مسیر یک رودخانه به کار برده میشوند. یکی از موارد مهم در مورد آبشکنها نحوه محافظت و حفظ پایداری آنها میباشد که کمتر مورد بررسی قرار گرفته است. جهت مقابله با آبشستگی ایجاد شده در اطراف آبشکنها روشهای متعددی ارائه شده که یکی از سادهترین و در عین حال اقتصادیترین روشها، استفاده از ریپ رپ میباشد. در این تحقیق هدف، بررسی تأثیر عمق کارگذاری ریپرپ بر روی پایداری ریپرپها جهت محافظت از آبشکنها در قوس میباشد. به منظور دستیابی به اهداف تحقیق، از یک نوع ریپرپ با قطر اینچ استفاده شد که در سه عمق کارگذاری و برای شرایط مختلف مورد بررسی قرار گرفت این شرایط عبارت بودند از: سه طول آبشکن معادل 15،20 و 25 درصد عرض مجرا ،دو زاویه (90 و 120) و سه فاصله طولی (معادل 3،5 و 7 برابر طول آبشکن). نتایج حاصل از این تحقیق نشان میدهد که در کلیه موارد مورد آزمایش استفاده از ریپرپ در عمق کارگذاری بیشتر موجب پایداری بیشتر آنها و در نتیجه محافظت بهتر آبشکنها خواهد بود. افزایش در طول و نیز فاصله طولی بین آبشکنها موجب کاهش پایداری و افزایش زاویه نسبت به جهت جریان افزایش پایداری آبشکنها در قوس میگردد.
مرتضی بختیاری؛ سید محمود کاشفی پور؛ مهدی قمشی
چکیده
فرسایش و رسوبگذاری از جمله مسائل با اهمیت در خصوص سواحل می¬باشند که همواره مورد توجه مهندسین رودخانه،سواحل و سازه¬های دریایی بوده است. یکی از ساده¬ترین و در عین حال اقتصادی¬ترین روشها، استفاده از ریپ رپ می¬باشد که به دلیل در دسترس بودن مصالح، سادگی اجرا و هزینه¬های کم بسیار متداول است. ریپ¬رپ به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم ...
بیشتر
فرسایش و رسوبگذاری از جمله مسائل با اهمیت در خصوص سواحل می¬باشند که همواره مورد توجه مهندسین رودخانه،سواحل و سازه¬های دریایی بوده است. یکی از ساده¬ترین و در عین حال اقتصادی¬ترین روشها، استفاده از ریپ رپ می¬باشد که به دلیل در دسترس بودن مصالح، سادگی اجرا و هزینه¬های کم بسیار متداول است. ریپ¬رپ به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم برای حفاظت سواحل از فرسایش مورد استفاده قرار می¬گیرد. از جمله کاربرد غیر مستقیم ریپ¬رپ، استفاده به صورت محافظ آبشکن به عنوان یک روش سازه¬ای حفاظت سواحل می¬باشد یکی از موارد مهم در مورد ریپ¬رپ¬ها ارائه معیار برای طراحی و انتخاب آنها می¬باشد که کمتر مورد بررسی قرار گرفته است و تحقیقات انجام شده بیشتر برای مسیرهای مستقیم بوده در حالیکهبه دلیل ماهیت جریان وقوع پدیده فرسایش در مسیرهای قوسی شکل بیشتر می¬باشد. در این تحقیق هدف، ارائه معیار برای طراحی ریپ¬رپ جهت محافظت از آبشکن¬ها در قوس¬ها می¬باشد. به منظور دستیابی به اهداف تحقیق، در شرایط آزمایشگاه برای یک نوع ریپ¬رپ با قطر اینچ ،طول¬ها، فواصل و زوایای مختلف آبشکن مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج حاصل از این تحقیق ارائه روابطی بر اساس پارامترهای مختلف برای طراحی پایدار ریپ¬رپ می¬باشد. همچنین در بخشی دیگر از تحقیق حاضر کارآیی روابط ارائه شده برای مسیرهای مستقیم توسط سایر محقیقن برای شرایط استفاده در قوس¬ها ارزیابی گردید.