علوم انسانی دریا
دامون رزمجویی؛ مسلم علی محمد لو؛ حبیب الله رعنایی کردشولی؛ کاظم عسکریفر
چکیده
حمل و نقل دریایی مانند سایر صنایع به دنبال پذیرش و استفاده از فناوریهای صنعت چهار است. بکارگیری فناوریهای صنعت چهار مزایایی از قبیل خلق ارزش جدید، افزایش مشارکت بین ذینفعان و کاهش هزینههای عملیاتی را دارد. این پژوهش ضمن ارزیابی مبانی فکری و ریشه پژوهشهای صنعت چهار در حمل و نقل دریایی (حمل و نقل دریایی 4.0)، به بررسی شبکه هم تالیفی ...
بیشتر
حمل و نقل دریایی مانند سایر صنایع به دنبال پذیرش و استفاده از فناوریهای صنعت چهار است. بکارگیری فناوریهای صنعت چهار مزایایی از قبیل خلق ارزش جدید، افزایش مشارکت بین ذینفعان و کاهش هزینههای عملیاتی را دارد. این پژوهش ضمن ارزیابی مبانی فکری و ریشه پژوهشهای صنعت چهار در حمل و نقل دریایی (حمل و نقل دریایی 4.0)، به بررسی شبکه هم تالیفی پژوهشگران، نشریات برتر و توزیع فراوانی تولیدات علمی این زمینه پژوهشی با استفاده از نرم افزازهای سایت اسپیس و هیست سایت میبپردازد. دادههای مورد استفاده در این پژوهش شامل تمامی پژوهشهای نمایه شده زمینه مذکور در پایگاه وب آو ساینس در بازه زمانی 2011 الی 2021 است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که انتشارات حمل و نقل دریایی4.0، از روند رو به رشدی برخوردار است بطوریکه تولیدات علمی در سال 2021 نسبت به سال 2011، ده برابر افزایش داشته است. کشورهای چین، آمریکا و کره جنوبی به ترتیب بیشترین تولیدات علمی را از طریق همکاری بینالمللی در این زمینه پژوهشی داشتهاند. ارزیابی تحلیل هم استنادی حاکی از آن است که دیجیتالیزیشن، هوش مصنوعی و بلاک چین به ترتیب مفاهیم عمده این جریان علمی را تشکیل میدهند.
علوم انسانی دریا
علی نیکزاد؛ کسری پورکرمانی؛ دامون رزمجویی؛ زیبا بتوندی
چکیده
استقرار خدمات ارزش افزوده می تواند در دستیابی به یک دیدگاه در راستای تسهیل تصمیمات راهبردی بنادر، بسیار مؤثر باشد. این پژوهش بر مبنای مطالعات تجربی، با رویکرد واقع گرای انتقادی و توصیفی با استفاده از داده های مطالعات موردی از بنادر ایران، صورت گرفته است که به بررسی سهم بالقوه ارائه خدمات ارزش افزوده در بنادر به عنوان یک استراتژی لجستیکی ...
بیشتر
استقرار خدمات ارزش افزوده می تواند در دستیابی به یک دیدگاه در راستای تسهیل تصمیمات راهبردی بنادر، بسیار مؤثر باشد. این پژوهش بر مبنای مطالعات تجربی، با رویکرد واقع گرای انتقادی و توصیفی با استفاده از داده های مطالعات موردی از بنادر ایران، صورت گرفته است که به بررسی سهم بالقوه ارائه خدمات ارزش افزوده در بنادر به عنوان یک استراتژی لجستیکی برای افزایش رقابت پذیری بنادر می پردازد. در این پژوهش، کمبود تحقیقات انجام شده در زمینه ارائه خدمات ارزش افزوده در مبانی لجستیک دریایی و پتانسیل آن، همچون یک مزیّت رقابتی در بنادر از دیدگاه کاربران بنادر، مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. نتایج، حاکی از این است که خدمات ارزش افزوده ای که براحتی قابل دسترسی و ارائه هستند، بترتیب شامل ارائه خدمات حمل و نقل، خدمات انبارداری، خدمات ارائه آب شیرین، خدمات سردخانه و اماکن مونتاژ محصولات میباشد. براساس فرضیات مطرح شده در این مقاله، ارائه خدمات ارزش افزوده هم در جذب و هم در حفظ کاربران (مشتریان) بنادر سهم ویژه ای داشته و نتیجه گیری انجام شده بر صحت این ادعا دلالت دارد.