حسین بهرامی؛ سروش فرخنده؛ جواد احدیان
چکیده
با توجه به حساسیت اجرای عملیات عمرانی در نواحی ساحلی و همچنین مشکلاتی ناشی از خاک نامطلوب این نواحی در برخی مکانها، انجام مطالعات ژئوتکنیک جهت شناسایی و بهسازی این بسترها امری ضروری به نظر می رسد. یکی از نکات مهم در بهسازی خاکها در تمام پروژهای عمرانی، انتخاب نوع و میزان مادهای است که در طرح اختلاط با خاک استفاده می شود. این انتخاب ...
بیشتر
با توجه به حساسیت اجرای عملیات عمرانی در نواحی ساحلی و همچنین مشکلاتی ناشی از خاک نامطلوب این نواحی در برخی مکانها، انجام مطالعات ژئوتکنیک جهت شناسایی و بهسازی این بسترها امری ضروری به نظر می رسد. یکی از نکات مهم در بهسازی خاکها در تمام پروژهای عمرانی، انتخاب نوع و میزان مادهای است که در طرح اختلاط با خاک استفاده می شود. این انتخاب معمولا براساس نیازهای موجود در یک فعالیت عمرانی و بر اساس تجربیات عملی صورت می گیرد. در این پژوهش ابتدا با انجام آزمایشات لازم در خصوص طرح اختلاط خاک ماسه ای ساحلی با سیمان، خاک رس و نانو رس، خصوصیات خاک مخلوط از جمله میزان تراکم و رطوبت بهینه، تغییرات مدول الاستیسیته، چسبندگی و زاویه اصطکاک داخلی بررسی و سپس با استفاده از مدل سازی توسط نرم افزار پلکسیس، میزان جابجایی نهایی، کرنش و تنش اصلی نهایی مقایسه و بررسی شده است. نتایج حاصل از بررسی نرم فزاری نشان دهنده کارآمدی روش های طرح اختلاط ترکیبی نانو و سیمان همراه با خاک ماسه ای می باشد، بطوری که تغییر مکان کل در حالت ترکیب سیمان و نانو رس با خاک ماسه ای از 1.86 تا 0.414 میلی متر کاهش یافت. همچنین میزان کرنش نهایی از55.6 تا 11.06 درصد در ترکیب سیمان و نانورس با خاک ماسه ای کاهش یافت. افزایش تنش نهایی نیز از114.47 تا 120.73 کیلوپاسکال در حالت ترکیبی نانو و سیمان مشاهده شد.
مهندسی دریا
حسین بهرامی؛ مهدی قمشی؛ سید محمود کاشفی پور؛ علی اکبر صالحی نیشابوری
چکیده
جریان های چگال از پدیده هایی است که بصورتهای طبیعی و مصنوعی در بسیاری از علوم مربوط به سیالات به وقوع می پیوندد. شناخت چگونگی شکل گیری و حرکت آن در طبیعت کمک شایانی به بررسی تاثیر و نیز پیش بینی این پدیده به منظور کاهش خسارات و حتی استفاده مثبت از آن خواهد نمود. در این تحقیق سعی شده تا با ایجاد شیب های متفاوت در بستر یک مدل فیزیکی، به بررسی ...
بیشتر
جریان های چگال از پدیده هایی است که بصورتهای طبیعی و مصنوعی در بسیاری از علوم مربوط به سیالات به وقوع می پیوندد. شناخت چگونگی شکل گیری و حرکت آن در طبیعت کمک شایانی به بررسی تاثیر و نیز پیش بینی این پدیده به منظور کاهش خسارات و حتی استفاده مثبت از آن خواهد نمود. در این تحقیق سعی شده تا با ایجاد شیب های متفاوت در بستر یک مدل فیزیکی، به بررسی تغییرات ایجاد شده بر روی خصوصیات جریان ورودی با دبی و غلظت مختلف پرداخته شود. نتایج حاکی از آن است که که میزان کشش آب ساکن علاوه بر عدد ریچاردسون به شیب بستر نیز بستگی داشته؛ اما تغییرات غلظت جریان ورودی در محدوده انتخابی در تحقیق حاضر تاثیر چندانی بر شدت اختلاط ندارد. ضمنا سرعت جریان در اثر شیب بستر تا 1.62 برابر و ارتفاع جریان نیز بدلیل کشش آب ساکن تا حدود 5/3 برابر ثبت گردید.
مهندسی دریا
حسین بهرامی؛ صمد امامقلی زاده
چکیده
در هیدرولیک رسوب، برآورد صحیح غلظت رسوب معلق از جهات مختلف مانند تخمین دبی رسوب عبوری، جانمایی سازه های هیدرولیکی و غیره مهم می باشد. با توجه به اهمیت موضوع، در این مطالعه برای مدلسازی و پیشبینی غلظت رسوب رودخانه کارون از شبکه عصبی مصنوعی پرسپترون چند لایه(ANN/MLP) استفاده شد. بدین منظور از 125 سری داده صحرایی اندازه گیری شده شامل غلظت ...
بیشتر
در هیدرولیک رسوب، برآورد صحیح غلظت رسوب معلق از جهات مختلف مانند تخمین دبی رسوب عبوری، جانمایی سازه های هیدرولیکی و غیره مهم می باشد. با توجه به اهمیت موضوع، در این مطالعه برای مدلسازی و پیشبینی غلظت رسوب رودخانه کارون از شبکه عصبی مصنوعی پرسپترون چند لایه(ANN/MLP) استفاده شد. بدین منظور از 125 سری داده صحرایی اندازه گیری شده شامل غلظت نزدیک کف، سرعت نقطه ای، نزدیکترین فاصله از ساحل، عمق کل جریان و عمق نقطه ای جریان استفاده شد. کارایی مدل مورد استفاده با استفاده از پارامترهای آماری مانند ضریب تبیین(R2) و ریشه میانگین مجذور خطا، میانگین خطای مطلق(RMSE)مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان داد، مدل MLP با یک لایه میانی، تابع سیگمویید و 5 نرون، بهترین ساختار را در مدلسازی غلظت رسوب رودخانه کارون داشتهاند. مقدار ضریب تبیین(R2) و خطای ریشه میانگین مربعات خطا(RMSE) برابر 953/0 و 37/63 میلی گرم بر لیتر به ترتیب در مرحله آموزش و752/0 و 02/203 میلی گرم بر لیتر در مرحله صحتسنجی بوده است. همچنین آنالیز حساسیت انجام شده بر روی پارامترهای ورودی مدل نشان میدهد کمترین و بیشترین تاثیر را دو پارامتر فاصله از ساحل و عمق جریان در یادگیری شبکه عصبی مصنوعی داشتند.
مهندسی دریا
حسین بهرامی؛ مهدی قمشی؛ سید محمود کاشفی پور؛ علی اکبر صالحی نیشابوری
چکیده
جریان غلیظ یک حرکت نسبی است که بین دو لایة سیال که حتی دارای اختلاف کمی در چگالی هستند ایجاد میگردد. این نوع جریانها بخصوص در مواردی مانند ورود آب حاوی رسوب رودخانه ها به مخازن سدها و یا دریاها و دریاچه ها از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و میتواند آثار متفاوتی از قبیل رسوبگذاری در مخازن سدها و مصب رودخانه به دریا و همچنین تغییر بستر ...
بیشتر
جریان غلیظ یک حرکت نسبی است که بین دو لایة سیال که حتی دارای اختلاف کمی در چگالی هستند ایجاد میگردد. این نوع جریانها بخصوص در مواردی مانند ورود آب حاوی رسوب رودخانه ها به مخازن سدها و یا دریاها و دریاچه ها از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و میتواند آثار متفاوتی از قبیل رسوبگذاری در مخازن سدها و مصب رودخانه به دریا و همچنین تغییر بستر مناطق ساحلی و نیز در نواحی فلات قاره برجای بگذارد (Kostic, Parker, 2005). در این میان شناخت بررسی نوع حرکت و نیز نقش تغییر رژیم از حالت فوق بحرانی به حالت زیر بحرانی یا به عبارتی ایجاد پرش هیدرولیکی، بر خصوصیات حرکت جریان بسیار مهم می باشد. بررسی نحوه حرکت یک جریان، نیازمند شناخت پروفیل های سرعت در مسیر جریان است. برای این منظور با استفاده از یک مدل فیزیکی و ایجاد یک جریان چگال با خصوصیات مختلف جریان ورودی، ضمن تحمیل شرایط تغییر رژیم، به اندازه گیری و بررسی پروفیلهای سرعت در بدنه جریان پرداخته شد و تغییر خصوصیات جریان تحلیل گردید. نتایج نشان داد که ضرایب مربوط به پروفیلهای سرعت در نواحی دیواره و جت به ترتیب برابر2.08، 0.87 و 2.83 برای جریانهای زیر بحرانی و 1.174، 1.062 و 2.09 برای جریانهای فوق بحرانی بدست آمد. از دیگر نتایج میتوان به کاهش 14 تا 19 درصدی سرعت و افزایش 21 تا 32 درصدی عمق جریان بر اثر پرش اشاره کرد. ضمنا در برخی موارد تفاوت زیادی بین نتایج رایطه تحلیلی پرش با داده های برداشتی مشاهده شد.
جواد احدیان؛ فریبرز محمدی؛ حسین بهرامی
چکیده
در تخلیه پسابها، استفاده از جت مستغرق معمولاً میزان ریسکپذیری و خسارت به محیط زیست منبع آب پذیرنده را کاهش میدهد. در این تحقیق تخلیه جت مستغرق غلیظ که از کف وارد منبع آب پذیرنده میشود، تحت تغییر پارامتر هندسی زاویه نسبت به افق (زاویه قائم)، دبی تخلیه و غلظت سیال تخلیه شونده و نیز پارامتر ارتفاعی نقطهی اوج در منحنیهای خروجی ...
بیشتر
در تخلیه پسابها، استفاده از جت مستغرق معمولاً میزان ریسکپذیری و خسارت به محیط زیست منبع آب پذیرنده را کاهش میدهد. در این تحقیق تخلیه جت مستغرق غلیظ که از کف وارد منبع آب پذیرنده میشود، تحت تغییر پارامتر هندسی زاویه نسبت به افق (زاویه قائم)، دبی تخلیه و غلظت سیال تخلیه شونده و نیز پارامتر ارتفاعی نقطهی اوج در منحنیهای خروجی جت به عنوان پارامتر اصلی اثر زاویه مورد بررسی قرار گرفته است. برای دستیابی به اهداف تحقیق، یک مدل فیزیکی ساخته و در مجموع 27 آزمایش در آن صورت پذیرفت. آزمایشها در سه زاویهی قائم جت 30، 45 و 60 درجه، سه دبی مختلف و سه غلظت 1030، 1070 و 1100 کیلوگرم بر سانتیمتر مکعب برای سیال جت انجام گردید. در طی نتایج بدست آمده پارامتر بدون بعد حداکثر ارتفاع اوج منحنی تخلیه جت نسبت به عدد فرود چگال، بررسی گردید. نقطه اوج بیشتر این منحنی باعث اختلاط بیشتر جریان جت با لایههای سطحی منبع آب پذیرنده میشود. بر اساس نتایج بدست آمده، ارتباط مستقیمی بین پارامتر حداکثر ارتفاع منحنیهای پایین افتادگی نسبت به عدد فرود چگال در تمامی زوایا وجود دارد. ضریب شیب این تغییرات به ترتیب در زوایای 30، 45 و 60 برابر 18/1، 97/1 و 33/2 بدست آمد. در خصوص پارامتر طولی منحنیهای پایین افتادگی نتایج نشان داد که افزایش زاویه از 30 به 60 درجه باعث کاهش 72 درصدی این پارامتر میشود. همچنین بررسیها نشان میدهد که تأثیر عدد فرود چگال در افزایش طول طی شدهی منحنیهای خروجی جتها در زوایای کمتر، بیشتر است.