محمدرضا فلاح نژاد؛ مهدی بهداروندی
چکیده
روگذری و تفرق امواج از جمله واکنشهای هیدرودینامیکی اعمالی به سازههای محافظت از ساحل هستند،که میتوانند باعث ایجاد اختلال در عملکرد و ناآرامی بنادر گردند. به منظور کاهش تاثیر واکنشهای هیدرودینامیکی در سواحل در این تحقیق با مدلسازی عددی با استفاده از نرمافزار فلوتریدی به بررسی تاثیر احداث موجشکن مستغرق بر کاهش دبی ...
بیشتر
روگذری و تفرق امواج از جمله واکنشهای هیدرودینامیکی اعمالی به سازههای محافظت از ساحل هستند،که میتوانند باعث ایجاد اختلال در عملکرد و ناآرامی بنادر گردند. به منظور کاهش تاثیر واکنشهای هیدرودینامیکی در سواحل در این تحقیق با مدلسازی عددی با استفاده از نرمافزار فلوتریدی به بررسی تاثیر احداث موجشکن مستغرق بر کاهش دبی روگذری و تفرق امواج در جلوی موجشکن تودهسنگی و تغییر در پارامترهای هندسی از جمله شیب بدنه سازه، فاصله احداث، عمق استغراق و نوع آرمور پرداخته شده است. امواج اعمالی به سازه غیر خطی با طیف جانسواپ و تعداد حالتهای مورد بررسی 72 مدل مختلف است. خروجیهای بدست آمده از مدلسازهای عددی پس از رسم جداول و شکلها، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج بدست آمده نشان داد، کاهش شیب سازه و عمق استغراق و افزایش فاصله احداث موجشکن مستغرق بیشترین تاثیر را بر کاهش میزان دبیروگذری و تفرق امواج میگذارند. همچنین آرمورهای نوع تتراپاد در موجشکن مستغرق نسبت به آرمورهای مکعبی و آنتیفر بیشترین کاهش در دبی روگذری و تفرق امواج را در موجشکن تودهسنگی دارند.
مهندسی دریا
امیر زارع پور؛ مهدی بهداروندی عسکر؛ سهام الدین چراغی؛ وحید زارعی
چکیده
هدف از این تحقیق بررسی وضعیت هیدرودینامیک بندر صادراتی ماهشهر می باشد. در ابتدا مدل جریان جزرومدی در نقطه شروع خورموسی و با دادههای جزرومدی ایستگاه راهنمایان به طور مناسبی اجرا و نتایج آن در نقطه داخل خورموسی با دادههای ایستگاه بندر امام خمینی واسنجی شد و نتایج خوبی استخراج گردید. در مرحله بعد با توجه به هدف اصلی این تحقیق، ...
بیشتر
هدف از این تحقیق بررسی وضعیت هیدرودینامیک بندر صادراتی ماهشهر می باشد. در ابتدا مدل جریان جزرومدی در نقطه شروع خورموسی و با دادههای جزرومدی ایستگاه راهنمایان به طور مناسبی اجرا و نتایج آن در نقطه داخل خورموسی با دادههای ایستگاه بندر امام خمینی واسنجی شد و نتایج خوبی استخراج گردید. در مرحله بعد با توجه به هدف اصلی این تحقیق، مدل مختص به منطقه بندر صادراتی ماهشهر اجرا گردید. بر اساس نتایج اندازه گیریهای میدانی و نتایج مدلسازی دامنه تراز جزرومدی در بندر صادراتی ماهشهر 25/4 متر و بیشینه مقدار مد سالیانه 25/2 و کمینه مقدار جزر سالیانه 2- متر میباشد. سرعت جریان جزرومدی در بندر صادراتی ماهشهر موازی کانال و در بیشتر ایام سال بین 5/0 تا 1 متر بر ثانیه میباشد. تقریباً در تمام فصول الگوی جریان و مقدار سرعت جریان تغییری نخواهد داشت.