مهندسی دریا
ارتعاشات آزاد کشتی به کمک مدل تیر تیموشنکو با استفاده از روش مربع سازی تفاضلی

لیلا جوزایی؛ سحر دمیری؛ نسیم آل علی؛ اعتمادالدین رابعی غلامی

دوره 21، شماره 2 ، مرداد 1401، ، صفحه 10-16

https://doi.org/10.22113/jmst.2016.40944

چکیده
  در این مقاله ارتعاشات آزاد کشتی به کمک تیر تیموشنکو بررسی و فرکانس ­های طبیعی و شکل مدهای آن بدست آورده شده اند. با توجه به اینکه معادلات فرکانسی تیر تیموشنکو غیرخطی می باشند، لذا از روش عددی مربع سازی تفاضلی ، فرکانس ­ها و شکل مدها محاسبه شده اند. فرکانس ­های چند شناور با ابعاد و طول ­های متفاوت بدست آورده شده و با یکدیگر برحسب ...  بیشتر

مهندسی دریا
محاسبه ضرایب هیدرودینامیکی سکان با شبیه‌سازی آزمایش کشش استاتیکی

مولود آریان؛ احمد حاجیوند؛ مهندس اعتماد الدین رابعی

دوره 19، شماره 2 ، مرداد 1399، ، صفحه 28-41

https://doi.org/10.22113/jmst.2017.92715.2038

چکیده
  بررسی مانورپذیری در طراحی هیدرودینامیکی کشتی از اهمیت زیادی برخوردار است. در مراحل اولیه طراحی با کمک مدل‌های ریاضی می‌توان مانور شناور را پیش‌بینی نمود. برای شبیه‌سازی مانور شناور باید ضرایب هیدرودینامیکی بدنه و سکان در این مدل‌‌های ریاضی تعیین شود. با انجام آزمایش‌های مانور کپتیو یا روابط تجربی می‌توان این ضرایب را به‌دست ...  بیشتر

مهندسی دریا
کاهش غلتش عرضی شناورها با استفاده از حل معادلات روشهای مخازن کنترل شده فعال و ژیرسکوپ ضد غلتش

سعید شادکام؛ مهندس اعتماد الدین رابعی؛ نسیم آل علی

دوره 15، شماره 4 ، اسفند 1395، ، صفحه 97-103

https://doi.org/10.22113/jmst.2016.40943

چکیده
  هر شناور متناسب با جابجایی و مقدار پایداری در محدوده خاصی از تلاطم دریا می تواند به طور ایمن حرکت کند. لذا اگر شناور در محدوده کاری خود مجبور به عبور از مناطق دریایی بسیار متلاطم در فصل های خاصی باشد که میزان پایداری شناور برای غلبه بر آنها مناسب نیست باید روش هایی ارائه شود که از غلتش شناور جلوگیری به عمل آورد. هدف در این مقاله رسیدن ...  بیشتر