مهندسی دریا
لیلا جوزایی؛ سحر دمیری؛ نسیم آل علی؛ اعتمادالدین رابعی غلامی
چکیده
در این مقاله ارتعاشات آزاد کشتی به کمک تیر تیموشنکو بررسی و فرکانس های طبیعی و شکل مدهای آن بدست آورده شده اند. با توجه به اینکه معادلات فرکانسی تیر تیموشنکو غیرخطی می باشند، لذا از روش عددی مربع سازی تفاضلی ، فرکانس ها و شکل مدها محاسبه شده اند. فرکانس های چند شناور با ابعاد و طول های متفاوت بدست آورده شده و با یکدیگر برحسب ...
بیشتر
در این مقاله ارتعاشات آزاد کشتی به کمک تیر تیموشنکو بررسی و فرکانس های طبیعی و شکل مدهای آن بدست آورده شده اند. با توجه به اینکه معادلات فرکانسی تیر تیموشنکو غیرخطی می باشند، لذا از روش عددی مربع سازی تفاضلی ، فرکانس ها و شکل مدها محاسبه شده اند. فرکانس های چند شناور با ابعاد و طول های متفاوت بدست آورده شده و با یکدیگر برحسب طول و ارتفاع و عرض مقایسه شده و تأثیر هر کدام از این پارامترها بر فرکانس بررسی شده است. این بررسی ها نشان می دهد که افزایش این پارامترها کاهش فرکانس را در بر دارد و برای شناورهایی که نسبت ارتفاع به طول بیشتری دارند، بهتر است که از مدل تیر تیموشنکو برای بررسی ارتعاشات آنها استفاده کرد که در آن اثرات برشی نیز در نظر گرفته می شوند.
مهندسی دریا
مولود آریان؛ احمد حاجیوند؛ مهندس اعتماد الدین رابعی
چکیده
بررسی مانورپذیری در طراحی هیدرودینامیکی کشتی از اهمیت زیادی برخوردار است. در مراحل اولیه طراحی با کمک مدلهای ریاضی میتوان مانور شناور را پیشبینی نمود. برای شبیهسازی مانور شناور باید ضرایب هیدرودینامیکی بدنه و سکان در این مدلهای ریاضی تعیین شود. با انجام آزمایشهای مانور کپتیو یا روابط تجربی میتوان این ضرایب را بهدست ...
بیشتر
بررسی مانورپذیری در طراحی هیدرودینامیکی کشتی از اهمیت زیادی برخوردار است. در مراحل اولیه طراحی با کمک مدلهای ریاضی میتوان مانور شناور را پیشبینی نمود. برای شبیهسازی مانور شناور باید ضرایب هیدرودینامیکی بدنه و سکان در این مدلهای ریاضی تعیین شود. با انجام آزمایشهای مانور کپتیو یا روابط تجربی میتوان این ضرایب را بهدست آورد. روابط تجربی موجود معمولا مربوط به شناورهای تک سکان هستند و برای شناورهای مجهز به دو سکان باید از روشهای عددی یا آزمایشگاهی استفاده کرد. در این مقاله با شبیهسازی آزمایش کشش استاتیکی بدنه در محیط دینامیک سیالات محاسباتی در زوایای مختلف، ضرایب هیدرودینامیکی خطی و غیرخطی سکان محاسبه میشود. توزیع فشار در زوایای مختلف حمله استخراج و تاثیر زاویه حمله بر نیروی عرضی مطالعه شده است. همچنین توزیع میدان سرعت اطراف سکان در پاشنه کشتی جهت بررسی پدیده جدایی جریان در زوایای برخورد بالا استخراج شده است. مقایسه ضرایب هیدرودینامیکی بدست آمده با دادههای آزمایشگاهی موجود، نشان دهنده دقت قابل قبول نتایج است.
مهندسی دریا
سعید شادکام؛ مهندس اعتماد الدین رابعی؛ نسیم آل علی
چکیده
هر شناور متناسب با جابجایی و مقدار پایداری در محدوده خاصی از تلاطم دریا می تواند به طور ایمن حرکت کند. لذا اگر شناور در محدوده کاری خود مجبور به عبور از مناطق دریایی بسیار متلاطم در فصل های خاصی باشد که میزان پایداری شناور برای غلبه بر آنها مناسب نیست باید روش هایی ارائه شود که از غلتش شناور جلوگیری به عمل آورد. هدف در این مقاله رسیدن ...
بیشتر
هر شناور متناسب با جابجایی و مقدار پایداری در محدوده خاصی از تلاطم دریا می تواند به طور ایمن حرکت کند. لذا اگر شناور در محدوده کاری خود مجبور به عبور از مناطق دریایی بسیار متلاطم در فصل های خاصی باشد که میزان پایداری شناور برای غلبه بر آنها مناسب نیست باید روش هایی ارائه شود که از غلتش شناور جلوگیری به عمل آورد. هدف در این مقاله رسیدن به یک پایداری هیدرواستاتیکی مناسب با استفاده از برسی روش های موجود کاهش غلتش شناورها است.از این روش ها دو روش استفاده از مخازن ضد غلتش فعال و ژیروسکوپ به عنوان روش های متداول شناخته می شوند. در این مقاله سعی شده است معادلات حاکم بر روش های مخازن کنترل فعال و ژیرسکوپ ضد غلتش ارائه و حل گردد و سپس با مقایسه نتایج روش بهینه تر ارائه گردد.نتایج بررسی به عمل آمده نشان می دهد استفاده از مخازن ضد غلتش در شناورهای بزرگ و برای کاهش آنی حرکت غلتش عرضی بهتر بوده و در شناورهای کوچک و کشتی های مسافربر بدلیل کنترل بهتر ژیروسکوپ نتایج بهتری را نشان می دهد.